Annekexxx schreef:Zijn er bepaalde namen in quarter-stambomen die een alarmbelletje doen afgaan? (Heb hier en daar al wat gelezen, maar weet niet of er een verzameltopic over bestaat, zonder 80blz door te lezen.)
Mijn andere merrie was al gekeurd bij verkoop, meen ik me te kunnen herinneren van jaren terug.
Hoeveel kost keuring incl. RX?
(Zo weet ik ook meteen hoeveel ik van het paard-budget moet opzij houden.)
Zorg dat je een paard koopt wat in ieder geval getest is op de belangrijkste erfelijke aandoeningen (5 panel test: Hypp, Herda, PSSM, GBED, MH en bij Paint op OLWS http://www.animalgenetics.eu/Equine/equ ... pound.html ). Als je een paard koopt om vooral recreatief ( incl. een keertje een western show) mee te rijden zorg dan dat je all round lijnen kiest. Liever niet teveel Halter bloed ( geeft nogal eens een minder wenselijke bouw voor een rijpaard en de Impressive lijn vererft Hypp ), en pas ook op met cutting gefokte paarden, die zijn soms erg heet.
Kijk naar benen en beenstanden en koop een paard wat daar stevig op staat, dus geen luciferhoutjes met minivoetjes maar gewoon een paard met "poten"
en normale maat voeten. Ik zou aanraden om te kijken naar paarden die voor het "echte" werk gefokt zijn, dus meer de ranch/ versatile paarden. Die zijn ook vaak wat groter ( tussen de 1.50 en 1.65m), zijn minder doorgefokt dan paarden die op 1 punt moeten presteren ( reiners, pleasure, halter, etc) en kunnen beter tegen een stootje.Als je er achter kan komen hoe ze opgefokt zijn ( liefst tot een jaar of 3 buiten in de groep) en niet te vroeg afgespeend ( minsten 6 maanden!) dan loop je ook minder kans op gezondheidsproblemen etc.
Probleem van veel in Nederland gefokte paarden is dat ze vaak te jong zijn afgespeend en te weinig buiten hebben kunnen spelen in de groep door ruimte gebrek. Daarmee zeg ik niet dat er in Nederland geen goede paarden te koop zijn, maar het zal flink zoeken worden. Om die reden heb ik mijn hengst uit Amerika gehaald, rechtstreeks bij de fokker vandaan. Je zou ook eens in Duitsland / België kunnen rondkijken. Er zijn overigens ook genoeg "solid bred" of "minimal white" paint horses te koop, die hebben dus geen of heel weinig wit.