[WN] Zoektocht westernpaardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:03

Annekexxx schreef:
Zijn er bepaalde namen in quarter-stambomen die een alarmbelletje doen afgaan? (Heb hier en daar al wat gelezen, maar weet niet of er een verzameltopic over bestaat, zonder 80blz door te lezen.) ;-)

Mijn andere merrie was al gekeurd bij verkoop, meen ik me te kunnen herinneren van jaren terug.
Hoeveel kost keuring incl. RX?
(Zo weet ik ook meteen hoeveel ik van het paard-budget moet opzij houden.)

Zorg dat je een paard koopt wat in ieder geval getest is op de belangrijkste erfelijke aandoeningen (5 panel test: Hypp, Herda, PSSM, GBED, MH en bij Paint op OLWS http://www.animalgenetics.eu/Equine/equ ... pound.html ). Als je een paard koopt om vooral recreatief ( incl. een keertje een western show) mee te rijden zorg dan dat je all round lijnen kiest. Liever niet teveel Halter bloed ( geeft nogal eens een minder wenselijke bouw voor een rijpaard en de Impressive lijn vererft Hypp ), en pas ook op met cutting gefokte paarden, die zijn soms erg heet.
Kijk naar benen en beenstanden en koop een paard wat daar stevig op staat, dus geen luciferhoutjes met minivoetjes maar gewoon een paard met "poten" :o ;) en normale maat voeten. Ik zou aanraden om te kijken naar paarden die voor het "echte" werk gefokt zijn, dus meer de ranch/ versatile paarden. Die zijn ook vaak wat groter ( tussen de 1.50 en 1.65m), zijn minder doorgefokt dan paarden die op 1 punt moeten presteren ( reiners, pleasure, halter, etc) en kunnen beter tegen een stootje.
Als je er achter kan komen hoe ze opgefokt zijn ( liefst tot een jaar of 3 buiten in de groep) en niet te vroeg afgespeend ( minsten 6 maanden!) dan loop je ook minder kans op gezondheidsproblemen etc.

Probleem van veel in Nederland gefokte paarden is dat ze vaak te jong zijn afgespeend en te weinig buiten hebben kunnen spelen in de groep door ruimte gebrek. Daarmee zeg ik niet dat er in Nederland geen goede paarden te koop zijn, maar het zal flink zoeken worden. Om die reden heb ik mijn hengst uit Amerika gehaald, rechtstreeks bij de fokker vandaan. Je zou ook eens in Duitsland / België kunnen rondkijken. Er zijn overigens ook genoeg "solid bred" of "minimal white" paint horses te koop, die hebben dus geen of heel weinig wit.

Annekexxx

Re: Zoektocht westernpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 10:12

Dank je voor deze duidelijke info!!

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:30

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:37

3500 voor een kruising zonder prestaties? Pittig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:47

Over die kruising:
Citaat:
Hij is niet geschikt voor een beginneling.
Hij heeft een sterk karakter en heeft daarom een eigenaar nodig die zeker is van zichzelf,daar bouwt hij op

En opmerking van TS:
Citaat:
Ik denk dat ik zelf beter af ben met een paard met de nodige ervaring, dan eentje die nog alles zelf moet aanleren.

Lijkt mij geen handige combi :)

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:56

Over die zwarte merrie heeft een tijdje geleden iets op marktplaats gestaan. Zij zou niet bepaald een beginners paard zijn en niet zuiver lopen. Kortom ik zou die toch even laten voor wat ze is.
Wat je wel kan doen is even bij wat stallen navragen of zij nog wat leuks hebben staan. Ik weet hoe moeilijk het is om een leuk paard te vinden wat bij je past en wat aan je eisen voldoet. Ik heb ander half jaar geleden mijn zoektocht gehad naar een leuke quarter. Ik had ook geen wereld budget, maar ik had het geluk dat ik wel een jong paardje kon kopen en zelf inrijden. Dat maakt de zoektocht iets makkelijker. Maar des al niet te min lijkt het mij dat het echt mogelijk moet zijn om te vinden wat je zoek. Succes hiermee!

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:57

Die Morgan-Paint is idd niet zo geschikt. Had dat zinnetje over het hoofd gezien. Maar die andere kruising van 2450,00 is toch niet echt ongeschikt. Hij is weliswaar 1.51 mtr. maar als het verder iets voor je is ?

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:07

Persoonlijk vraag ik me af waarom je op zoek bent naar een paint of een quarter als je aangeeft eigenlijk gewoon lekker recreatief te gaan rijden. Nu is er niks mis mee met recreatief rijden met een quarter, maar snap niet zo goed waarom je je tot deze rassen beperkt;) Dus enige verduidelijking zou welkom zijn :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:25

hmm, die zwarte voor 2450??? Ik zou daar zeker 6x gaan kijken en kenners meenemen, rondom laten keuren, want advertentie is niet echt goed zoals je een quarter zou verkopen en de prijs is wel heel erg laag. Voor dat geld wil iedereen wel een goede en gezonde quarter, dus als het te mooi is om waar te zijn................Kan er geheel naast zitten hoor, maar lijkt me dat ie dan echt snel weg is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:33

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:39

no--a schreef:
Persoonlijk vraag ik me af waarom je op zoek bent naar een paint of een quarter als je aangeeft eigenlijk gewoon lekker recreatief te gaan rijden. Nu is er niks mis mee met recreatief rijden met een quarter, maar snap niet zo goed waarom je je tot deze rassen beperkt;) Dus enige verduidelijking zou welkom zijn :j

Ik kan niet voor TS spreken, maar ook als ik alleen recreatief zou gaan rijden, zou ik liever een Paint of Quarter hebben dan welk ander ras dan ook! ;) Misschien een kruising met alle voordelen van een Amerikaan, oftewel: bescheiden stokmaat, dikke billen, mooi koppie en cool karakter *D

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:43

Die van cayenne lijkt me een perfecte omschrijving te hebben zoals ts zoekt!

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:58

Je zou ook eens bij The Raats Family Ranch kunnen kijken, zij zitten in Schilde (BE) tussen Antwerpen en Breda (NL) in.
Ze trainen de paarden all round, bombroof (buiten, alleen of groep), en eventueel naar wens. Fijne paarden, goede training, redelijk budget.
De trainer (en eigenaar Rik Raats) daar denkt goed met je mee, maar kijkt ook goed naar wat bij jou/ situatie past en probeerd daar correct op in te spelen
Ik heb er in november een paardje gekocht, en ben zeer tevreden (tot nu toe :).

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:14

superpony schreef:
hmm, die zwarte voor 2450??? Ik zou daar zeker 6x gaan kijken en kenners meenemen, rondom laten keuren, want advertentie is niet echt goed zoals je een quarter zou verkopen en de prijs is wel heel erg laag. Voor dat geld wil iedereen wel een goede en gezonde quarter, dus als het te mooi is om waar te zijn................Kan er geheel naast zitten hoor, maar lijkt me dat ie dan echt snel weg is.

Er zit alleen een paspoort bij, geen registratie certificaat. Wellicht drukt dat de prijs ?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:24

Zonder papieren is het inderdaad geen quarter of paint officieel. Voordeel is de prijs en dat het misschien een heel leuk paardje is. Nadeel is dat je geen info hebt wie de ouders zijn, waar je veel uit kan halen. Ook qua erfelijke aandoeningen tegenwoordig is het gewoon prettig dit allemaal op orde te hebben. Papier kan derhalve ook expres er niet meer bij zitten. Want laten we eerlijk zijn, als je investeert in het fokken van een leuke quarter of paint is de registratie maar een klein onderdeel.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:39

superpony schreef:

Zoals ik al eerder reageerde heb ik vorige keer in een advertentie gelezen op marktplaats dat ze waarschuwde voor dit paard. Ze zou helemaal niet zo lief zijn als er beweerd wordt en ze is niet zuiver.

Nog een website waar veel quarters en paints op te vinden zijn. www.ehorses.de Staan paarden op in Nederland, België en Duitsland.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:57

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:10

saga schreef:
superpony schreef:

Zoals ik al eerder reageerde heb ik vorige keer in een advertentie gelezen op marktplaats dat ze waarschuwde voor dit paard. Ze zou helemaal niet zo lief zijn als er beweerd wordt en ze is niet zuiver.

Nog een website waar veel quarters en paints op te vinden zijn. http://www.ehorses.de Staan paarden op in Nederland, België en Duitsland.

Oke, dat is al iets dan.....Ik zou ook nooit een paard niet laten keuren, omdat ie recent gekeurd is, zelfs de foto's zou ik over doen, tenzij wij verkoper betrouwbaar vinden.
Het is qua adv ook niet gemaakt door mensen die verstand hebben van quarters. Zoals de adv opgesteld is verkoop je geen ( goede ) quarter.

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:18

Nee idd helemaal mee eens. Vind de prijs ook echt te laag voor een echte goede quarter. In hetbegin keek ik ook naar de prijs toen ik opzoek was naar een leuke quarter. Ik dacht toen als ik nu ver onder mijn budget kan blijven dan hou ik nog wat over voor mooie spullen. Maar kwam er al snel achter dat je niet moet bezuinigen op het paard. Heb meer dan genoeg troep gezien. Ben blij dat ik uiteindelijk de kans kreeg een hele leuke 2,5 jarige merrie te kopen. En ook nog zo ongeveer om de hoek haha. Maar ben wel via via bij dit paardje terecht gekomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:03

superpony schreef:
Zonder papieren is het inderdaad geen quarter of paint officieel. Voordeel is de prijs en dat het misschien een heel leuk paardje is. Nadeel is dat je geen info hebt wie de ouders zijn, waar je veel uit kan halen. Ook qua erfelijke aandoeningen tegenwoordig is het gewoon prettig dit allemaal op orde te hebben. Papier kan derhalve ook expres er niet meer bij zitten. Want laten we eerlijk zijn, als je investeert in het fokken van een leuke quarter of paint is de registratie maar een klein onderdeel.

Bovenstaande is het waard om 2x gelezen te worden :)
Een papierloze mag qua prijs interessant zijn, maar je weet nooit wat je aan genetische miskleunen in huis haalt (of je moet alsnog eerst de 5-paneltest laten doen) .

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 20:30

Vandaag paardjes gekeken:
- heel leuke paint met jammergenoeg mok (en voor die prijs, had ik toch eentje probleempjes gewenst).
- een errrrg leuke kruising appaloosa, maar hij was qua bouw niet de mooiste. (In de bak was hij vrij loom, maar op wandeling was ie super! (Ik weet dat dat bijzaak is, maar voor die prijs, doet het me nog even twijfelen.)

(We zijn dus inmiddels afgestapt van de 1.55m ;), mijn pa heeft toegegeven dat met westernzadel groter dan 1.50 ook best wel goed gaat.) :-) De keuze is dus weer wat breder geworden.
Appaloosa bleek ook top!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:34

ElCid schreef:
Zorg dat je een paard koopt wat in ieder geval getest is op de belangrijkste erfelijke aandoeningen (5 panel test: Hypp, Herda, PSSM, GBED, MH en bij Paint op OLWS

Een aantal van bovengenoemde erfelijke aandoeningen testen heeft alleen zin als je met een dier gaat fokken. Op het moment dat ts een ruin koopt maakt het echt niet uit als hij GBED, Herda of OLWS drager blijkt te zijn.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:39

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 20:44

Arjan1983 schreef:

Drenthe is jammergenoeg bijna 4u rijden van hier...

Maar wie nog tips heeft (ook leuke kruising), altijd welkom!
We gaan toch het liefst voor een ruin, is gebleken.

(Ow ja, en het western rijden beviel me erg!)