[WN] Western "pleasure"???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:10

Cowgirl schreef:
Ik was deze maand nog op een training en daar was dit gedrag heel normaal.

En dat is dus wat mij zo stoort. Niet je post :D Maar het feit dat dit normaal gevonden wordt...

@ SG: Ook op een worldshow zou dit niet normaal moeten zijn -O-
Het is naar mijn mening helemaal niet noodzakelijk om te hengelen, wil je mee kunnen doen met de hoogste klassen. Daar zijn andere technieken voor. Dit is een quick-fix.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:18

Er hiermee is dus gelijk de stelling die ik vaak om me heen hoor 'ik ga western rijden omdat dat zoveel vriendelijker is dan de moderne dressuur' verworpen.

Daar ben ik ook een beetje van terug gekomen. Wat ik de laatste jaren heb gezien in de western sport is niet altijd even fraai om naar te kijken. In iedere tak van sport heb je excessen, had er in mijn leven al zat van gezien in de, laten we het "engelse" manier van rijden noemen. Bewust een quarter gekocht omdat de manier van rijden mij aansprak van wat ik tot die tijd had gezien. Babypaardje gekocht ,waar ik 4 jaar op moest wachten om er op te kunnen rijden, maar de afgelopen paar jaar wel veel naar shows en op westerstallen gekeken. Tja....af en toe met de gedachte van " zegt daar niemand wat van"? Zo op de rem zetten met een shank, oneindig stops maken, als een malle spinnen, terwijl paard al braaf was, oneindig rukjes geven waarvan ik de bedoeling niet snap.

Neemt niet weg dat ik ook zat combinaties zie, zowel in de dressuur als in de western, wat wel een heel fijn beeld geeft om naar te kijken. :j

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:30

Ik was van de week op een dressuurwedstrijd en daar zag ik dat hengelen ook. Enige wat ik er mee doe is de andere kant op kijken. Western is zeker niet persé vriendelijker dan dressuur en andersom ook niet. Ik denk dat dit soort zaken in alle disciplines gebeuren maar het hoeft niet te betekenen dat pleasure rijden per definitie paard onvriendelijk is.

Ik bepaal voor mijzelf wat mijn doel is met trainen, en heb alle tijd, dus grijp liever naar goed rijtechnisch rijden dan geruk en gepluk en hulpteugels.

quarterH

Re: Western "pleasure"???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:00

waarom moet er weer zo'n negatief topic geopend worden?
en hoppa, kan iedereen weer lekker gaan zeiken en roepen zonder zelf specifieke info over de zaken te hebben.
ik snap het doel van dit soort topics nooit zo. lekker negatief doen en onze eigen sport (en ja mensen dit is onze sport!) in een negatief daglicht zetten... ik vind dat jammer. als iedereen lekker met zichzelf bezig is en voor zichzelf en eigen paard(en) zorgt heeft iedereen daar meer aan. negativiteit is niet goed voor de mens.

daarnaast denk ik dat velen de werking van de western drawrein (nog altijd toch iets anders dan de engelse slof) niet echt snappen en zelf ervaren hebben (alleen het plaatje niet fijn vinden, vaak vanuit de kennis/ervaring binnen de engelse sport).

in drawrein kan juist vele malen softer zijn voor een paardenmond dan een vaste teugel qua inwerking.
(los van hoe het wellicht hier gebruikt wordt)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:26

Nou, ik moet zeggen dat er hier heel normaal en genuanceerd op wordt gereageerd, toch? Dat is wel eens anders hier :D

Enne; het is natuurlijk niet het filmpje dat dit negatief maakt, maar het feit dat dit "normaal" gevonden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:30

En wat is het doel dan? Het onderstrepen van de eigen superioriteit door anderen neer te halen?
Geeft het een goed gevoel om lekker te bashen op mensen die -op hun manier- met hun sport bezig zijn?
Wordt je er echt gelukkiger/beter van door dit soort filmpjes te plaatsen? Of de sport zelf?

Last but not least, denk je dat die paarden er ook maar een haar beter van worden door dit zo neer te knallen?

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:35

Ja ik denk wel dat er een paard beter van dit filmpje wordt. Er zal allicht iemand zijn die dat filmpje ziet en denkt: zo ga ik het dus niet doen met mijn paard als mijn trainer zoiets vraagt. Het verspreiden van zulk materiaal heeft altijd zin, en baadt het niet dan schaadt het ook niet.

Niemand onderstreept hier hun eigen superioriteit. We zijn het alleen niet eens met die manier van training en we willen allemaal graag dat dat verdwijnt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:38

schaad het niet??
door een filmpje te plaatsen en er vervolgens flink negatief over te praten (meestal ook nog niet feitelijk onderbouwt maar puur op 'gevoel' van mensen die niet inhoudelijk weten wat er gebeurd) schaad zeker weten!
dat schaad het imago.
als iemand 'pleasure' zoekt op google vind hij nu dit topic met alle meningen van leken erover en zij vormen dan dus het beeld 'pleasure is zielig'. niet uit eigen ervaring, maar door wat een aantal mensen (nogmaals, zonder dat zij zelf pleasure experts zijn) hier delen.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:42

Beter een slecht imago en aandacht voor slechte training dan doen alsof het er niet is en je imago hooghouden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:44

en met welke rijtechnische kennis en ervaring kun jij bepalen dat dit slechte training is?
rijd jij op dat niveau pleasure zonder het op deze manier te doen?

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:45

Nou ik mag hopen dat iemand zonder ervaring in western ook wel kan zien dat het niet de bedoeling is als je een ruk geeft aan een shank?!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 13:54

dat vind jij schijnbaar. ik geef er geen oordeel over.
ik ben geen top pleasure ruiter dus kan dat niet beoordelen.
liever een goede pleasure ruiter die precies weet wanneer hij welke 'ruk' aan welk bit kan geven om een paard te corrigeren dan een leek die met volle gewicht in de teugels hangt.

en nee, het een praat het ander niet goed.
maar een paard van 500 kilo die weet wat zijn 'job' is kan best wel eens een rukje aan zn bit hebben hoor, als dit maar op het juiste moment gebeurd.

of dat hier zo is kunnen zowel jij als ik niet bepalen.
dus ik veroordeel het niet. omdat ik daar niet voldoende kennis voor heb.
zouden jullie misschien ook niet moeten doen.

tjessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:17

Dit soort dingen horen niet te kunnen nee in geen een tak van de paarden sport, maar ja maak dat iedereen maar eens duidelijk dat er veel paard vriendelijkere manieren zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 14:52

Ben het wel met QuarterH eens.

*Ten eerste gaat dit om sport en weten wij helemaal niet hoe deze paarden het verder doen.....
Ik denk dat er meer paarden van recreatieruiters met slechte rug en benen rondlopen door verkeerde training dan bij deze mensen. Deze mensen willen hun paard namelijk helemaal niet kapot maken!

*ten tweede vind ik internet een slechte zaak zoals ik al eerder zei. Als niet Jan en Alleman maar allerlei filmpjes kan bekijken, gaat men ook niet van alles nadoen. Het is absoluut waar dat een goede trainer, die vele paarden traint, veel meer feeling heeft en weet wanneer hij wat moet doen. IK zie liever iemand goed corrigeren, dan slecht en onnodig. Laatste gebeurt wanneer mensen de kennis en ervaring missen.
Helaas moet iedereen leren, ook wij, dus fouten worden heeeeeeeeeeel veel gemaakt bij de gemiddelde ruiter en daar lijden onze paarden ook onder. Misschien wel meer!!!!! dan deze paarden die correct gecorrigeerd worden.

*ten derde vind ik draw reins of shanks ( welke dan ook ) geen probleem. Wel is het een probleem dat Jan en Alleman ze maar kan kopen en gebruiken. Als ik een recreatieruiter op een 3jarig paard met draw reins zie rijden aan shanks, vind ik dat echt heel naar. En het is erg dat niemand daar wat van zegt, omdat zo iemand denkt alles te weten na een lesje vane en goede trainer, die dit soort middelen wel correct weet te gebruiken.

Maar allemaal dit afzeiken, terwijl we zelf bergen fouten maken, vind ik ook erg ver gaan. Ook de mensen die alleen aan een touwhalster buitenritjes maken zijn echt niet per defintie beter voor hun paard.

Ik corrigeer soms hard en kort, omdat ik liever dat mijn paard direct zijn rug beter gebruikt, dan dat ik dat weken, zo niet maanden moet afwachten en uiteindelijk met blessures zit. Dat het bij western soms harder lijkt door het uiterlijk van sporen of bitten vind ik kortzichtig. Ik heb de vergelijking dagelijks en mijn paard heeft minder letsels van mijn sporen of bit. Ik zie ook dagelijks hoe er met een zweep gewerkt wordt. Nou, als je het zwiep geluid meerdere malen hoort, is dat echt niet fijn. De zwiep komt echt wel aan. Dan kun je wel met een lief bitje rijden en zonder sporen.......

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:08

Een ruk aan een stang is nooit correct, en nooit gerechtvaardigd. Wat een klinklare onzin. Of je nu dressuur rijd, springt of western. Een stang gebruik je als uiterste correctie, niet om je paard een even heerlijk in de krul te trekken. Het doet me denken aan van die prutsters die de kin op de borst trekken en dan beweren LDR te rijden zonder enig benul van hetgene wat ze doen en hoe je het eigenlijk zou moeten rijden.

Verdoezeling is dit, die paarden doen het komende half uur voor geen goud meer dat hoofd omhoog, die weten wel beter door dat gerag in hun mond. Nee dat dit normaal gevonden word is diep triest. Er zijn rotte appels in iedere tak van de sport, waaronder ook deze, en dat mag gerust even aan het licht gebracht worden.

Dit gaat ook niet het beeld van de sport verpesten, althans voor mij niet, vind reining etc nog altijd mooi om te zien en pleasure daar hield ik nooit van. Kortom, wel even blijven relativeren over het imago...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 16:36

Rumpleteaser schreef:
Cowgirl schreef:
Ik was deze maand nog op een training en daar was dit gedrag heel normaal.

En dat is dus wat mij zo stoort. Niet je post :D Maar het feit dat dit normaal gevonden wordt...

@ SG: Ook op een worldshow zou dit niet normaal moeten zijn -O-
Het is naar mijn mening helemaal niet noodzakelijk om te hengelen, wil je mee kunnen doen met de hoogste klassen. Daar zijn andere technieken voor. Dit is een quick-fix.

Ik ook....ik ben serieus 10 jaar niet bij een training geweest en had zo gehoopt lekker lopende paarden te zien of op zijn minst ruiters met zachte handen en instructeurs die rustig aan beginnen en dit soort dingen keihard afstraffen. Maar helaas zag ik veel doodgereden paarden met angst en pijn in hun ogen die zich afvroegen wat ze nou verkeerd deden.

En wat mij nog meer stoort in dit topic is dat het gros van de posters weer begint over hoeveel fouten er wel niet gemaakt worden in de dressuur, springen etc etc.

Wat willen we nou....? Het maar een beetje goed praten? Oogkleppen op?
Dat rukken in die mondjes KUN je niet goedpraten.

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 17:52

spicegirl schreef:
@ evelien_89- tuurlijk lukt het jouw om te sturen met een halstertje.
maar met een 2 of 3 jarige de world show te rijden, moet je wel naar dit soort methodes grijpen.het paard moet in een korte periode naar een hoog niveau.

Dit is dus juist ook het probleem!! een 2 jarig paard hoeft helemaal niet even met dit soort methodes in een world show te rijden! die hoort uberhaupt geen zadel op zijn rug te hebben en al helemaal geen bit in zijn mond. een paard van 2 heeft z'on super gevoelig mondje!

als je op hoog niveau wilt rijden op world show dan heb je gewoon maar jaren te trainen op een paardvriendelijke manier en pas daarna kun je jezelf dan bewijzen en dan is dit getrek niet nodig!

Dit filmpje toont niet aan hoe western pleasure hoort te zijn, western plaesure gaat juist om een werkwillig paard die met de kleinste hulpen totaal onder controle is. en dit filmpje toont het tegenovergestelde.

Haal eens die oogkleppen af en zorg dat dit in geen enkele tak van paardensport meer gebeurd!
Dan hoeft er ook niet meer negatief over gepraat worden.

spicegirlJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:20

het hoeft idd niet,maar er zijn nu eenmaal wedstrijden voor 2 jarigen. hetzij i de western, ren/drafsport en tuigpaarden. en met een 2 jarige kan je nu eenmaal niet "jaren oefenen ".
en op de worldshow word het gros bij een trainer gezet, en dan wil je ook niet jaren betalen,maar zoveel mogelijk prestatie, in zo weinig mogelijk tijd (= geld ).ik zeg niet of dat goed , of fout is, -dat moet iedereen voor zich weten-maar het is een feit.
paardensport is ook een sport van prestatie, ambitie, en soms geld verdienen.

en het aanhalen van andere takken is geen excuus,maar een feit. het gebeurt overal.en zo ook de onwetende recre-ruiter, en jeugdige wanna-be anky's.is voor een paard ook niet altijd even leuk, of dier-vriendelijk..

dat wat je op het filmpje ziet, is allemaal ff fine tunen voor de show.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:28

Mijn merrie loopt nog met geringe druk met de bek open te smakken (geen neus riem), maar hier zie je toch wel duidelijk dat het door de ruiterhand komt, verschrikkelijk.

Ik geef toe dat ik zelf ook wel eens met de spoor prik, of de slof wat strakker neem als ik het paard beu ben, maar dat geprik en gezaag gaat zelfs mij te ver... :(

Ik hoop dat het enkel onkunde en onwetendheid is, want als je dat extra doet zo lang en zo heftig mag je wat mij betreft toch een andere hobby zoeken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 17:25

Ik hoefde het filmpje eigenlijk geeneens te kijken want wist al precies welke het was. Heb het op FB ook al vaak voorbij zien komen en altijd weer hetzelfde gezeik er bij......