[WN] kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 13:03

Voor de prijs van een mooie gezinswagen moet je mijns inziens een correct non- pro paard kunnen kopen. Ook bij de gerenommeerde stallen hebben ze paarden zat te koop in die prijsklasse. Dat is namelijk een moeilijke markt. Een 75 paard van 70000 verkoop je allicht wel. Dat zijn de toppers waar de Cira's en Bernards mee rijden. Maar een goed non-pro paard, waar je pak-hem-beet 20000 voor wilt vangen, aan wie ga je dat verkopen ? Hoe groot denk jij dat de markt vande amateurs is die dit willen betalen voor een paard ? Niet groot, dat kan ik je geven op een briefje. 5, 6, 7000, ja, dat verkoopt gemakkelijk. Maar een je in de vijf nullen zit is het al een heel ander verhaal. En als ik naar een deftige stal bel, om te vragen of ze iets behoorlijks in de verkoop hebben, dan wordt de rode loper echt uitgerold. Ik ga geen namen noemen, want de betreffende paarden staan nog steeds in de handel, en ik wil niemand slechtmaken op i-net, dus je hoeft er niet naar te vissen, maar ik ben bezig met zoeken in stallen met grote namen.
En particulier ? Laat me niet lachen. Die zijn nog niet te beroerd om 23000 te vragen voor een paard met HKO, wat al een jaar tildren ingespoten krijgt.
Ook op shows ken ik genoeg paarden die een nette proef lopen, en nog winnen ook, waarvan in weet dat ze rechtgespoten zijn. Maar zoiets wil ik niet. Ik ben niet rijk, en heb nu een aardig bedrag samen waar ik een tof paard mee wil kopen, maar liefst eentje wat meer dan een jaar kan meedraaien. En een paard met arthrose en spat, ja, die vallen voor mij af.
En diegenen die zeggen dat ik teveel wil voor mijn budget moeten eens dringend wat realistischer naar de markt kijken. De handel ligt plat. En ook de grote stallen willen je maar wát graag ontvangen als ze horen wat ik wil uitgeven.
Meer zelfs : er worden mij automatisch paarden aangeboden vanuit alle hoeken en kanten, en viavia en noem maar op. Maar tot nog toe geen enkele die medisch 100% is. En ik ga de gok niet nemen. Echt niet.
En medisch begeleid, ok, maar ingespoten met tildren klasseer in niet onder de noemer "medisch begeleid".

Popstra

Re: kwaliteit van de quarterhorse is erg bedroevend ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:12

Naar mijn mening zijn de 5,6, 7000 paarden nu juist slecht te verkopen aangezien dat aanbod te groot is!
de 20000+ paarden vinden nog best hun baasje wel! Ook in deze tijd

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:23

Waarom per se alleen kijken naar paarden in hogere prijsklassen? Er zijn zat mensen die een medisch gezien goed paard hebben voor veel minder, omdat ze simpelweg niet weten wat ze ervoor kunnen vragen. Of ga op zoek naar een 2 of 3 jarige, die je met je resterende budget een jaar in training kan zetten bij een trainer naar keuze, dan moet er toch ook een aardig non pro paard uit te halen zijn.

Bovenstaand is simpelweg een idee om de horizon te verbreden. Of het moet geen optie zijn om je paard in training te zetten natuurlijk.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:26

een 2 of 3 jarige met potentie (prospect ) is net zo duur, zo niet duurder ;) .
niet alleen volwassen paarden zitten in de hogere prijsklasse.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 13:32

Het paard komt zowiezo in training. En voor hetgeen ik ervan merk zijn de 20000 paarden verre van makkelijk te verkopen.
Voor mij mag het een driejarige zijn, dat maakt mij niks uit. Ik ga er volgende week op een deftige stal nog vier gaan proberen. Een driejarige, twee vierjarigen en een vijfjarige.
Het afgekeurde jonge paard had een erg goed papier en was zeer veelbelovend. En nóg duurder trouwens. Daar waren de rx'en voor de eigenaars net zo'n grote verrassing als voor ons. Een jong paard is net zo duur, zoniet duurder dan ene van vier of vijf jaar. Daar gaat het ook niet om. Het paard moet gewoon correct zijn, en daar wringt het schoentje !

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:39

Ik snap eigenlijk t probleem niet. De stallen zijn er, het aanbod is er.... zoekt en gij zult vinden.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:42

Wat ik bedoel te zeggen is dat er niet alleen goede paarden te vinden zijn met een heel hoog prijskaartje.

Klinkt misschien stom maar ik ben van mening dat niet alleen dure paarden met een verschrikkelijk goede bloedlijn hoog in de sport kunnen komen. Ik denk dat ieder paard (mits gezond uiteraard) hoog kan komen. Uiteraard moet er wel iets van aanleg in te vinden zijn, maar die aanleg is vast niet alleen te vinden bij paarden van +50K.
Waarom meteen een paard van 10K bijvoorbeeld afschrijven onder het mom van, die is wat goedkoepr dus die zal het vast niet zo goed doen. Zal in soms best wel het geval zijn, maaar vast niet altijd.

Anders zou je altijd nog een tripje naar USA kunnen maken natuurlijk. Paard over laten komen kost geloof ik 5.000 dollar. En voor wat ik begrepen heb liggen de prijzen daar voor "goede" paarden lager dan hier.

Heel veel succes bij die 4 paarden volgende week, hoop dat er wat leuks voor je bij zit.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:49

@soraya - een klein probleempje is, als je 10 paarden rongenologisch moet laten keuren, en ze worden alle afgekeurd, dat je dan al een leuke duit kwijt bent.
in die prijsklasse mag je allicht verwachten, dat ze gezond en goed op de benen zijn.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:59

spicegirl schreef:
@soraya - een klein probleempje is, als je 10 paarden rongenologisch moet laten keuren, en ze worden alle afgekeurd, dat je dan al een leuke duit kwijt bent.
in die prijsklasse mag je allicht verwachten, dat ze gezond en goed op de benen zijn.

Daar heb je een punt idd. Daarom ook het advies om bij lelyhorse.com te kijken. Die verkopen echt geen rotzooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:17

PowerReiner schreef:
Wat ik bedoel te zeggen is dat er niet alleen goede paarden te vinden zijn met een heel hoog prijskaartje.

Klinkt misschien stom maar ik ben van mening dat niet alleen dure paarden met een verschrikkelijk goede bloedlijn hoog in de sport kunnen komen. Ik denk dat ieder paard (mits gezond uiteraard) hoog kan komen. Uiteraard moet er wel iets van aanleg in te vinden zijn, maar die aanleg is vast niet alleen te vinden bij paarden van +50K..

Klopt, maar dat is gewoon een kwestie van geluk hebben.
Alleen, een goede trainer die gewoon al bezig is geweest met zijn 2 jarigen, die weet wat voor talent hij onder het zadel heeft. Als de trainer denkt dat het echt een talent is, dan worden die natuurlijk niet meer voor een paar duizend verkocht.

Wat dat betreft kan je, als je dan een jong paard wilt kopen, beter een jaarling kopen als je voor een goedkope prijs gaat. Het is een goedkoper dier, omdat je nog niet weet of er wel of geen talent is. Al kan je op basis van bloedlijn natuurlijk wel bepaalde verwachtingen hebben.

Een ieder paard dat hoog kan eindigen? Nee, forget it. Het is met de meeste paarden al moeilijk genoeg om een 70 te rijden, maar boven het gag/rookie niveau moet je paard toch tegenwoordig wel serieus enig talent hebben. Dat heeft lang niet ieder paard.

Als er echt op elke hoek van de straat een paard voor 5.000 te koop staat, met exact dezelfde kwaliteiten als een paard van 50K+, dan zouden die laatste natuurlijk nooit verkocht worden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:31

ik heb je een PB gestuurd.
bij ons op stal worden bv 2 quarters verkocht die beide al op voorhand zijn (goed)gekeurd.
dan heb je inderdaad geen verrassingen achteraf voor zowel koper als verkoper.
1 is 7 jarig wedstrijdpaard die een bewezen 72 paard is (NRHA).
de ander is een 4 jarige merrie met potentie.
het kan dus zeker wel, ook bij paarden die wat ouder zijn en al geshowd zijn.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 14:35

hollywood86 schreef:
PowerReiner schreef:

Klinkt misschien stom maar ik ben van mening dat niet alleen dure paarden met een verschrikkelijk goede bloedlijn hoog in de sport kunnen komen. Ik denk dat ieder paard (mits gezond uiteraard) hoog kan komen. Uiteraard moet er wel iets van aanleg in te vinden zijn, maar die aanleg is vast niet alleen te vinden bij paarden van +50K..

Klopt, maar dat is gewoon een kwestie van geluk hebben.
Alleen, een goede trainer die gewoon al bezig is geweest met zijn 2 jarigen, die weet wat voor talent hij onder het zadel heeft. Als de trainer denkt dat het echt een talent is, dan worden die natuurlijk niet meer voor een paar duizend verkocht.

Wat dat betreft kan je, als je dan een jong paard wilt kopen, beter een jaarling kopen als je voor een goedkope prijs gaat. Het is een goedkoper dier, omdat je nog niet weet of er wel of geen talent is. Al kan je op basis van bloedlijn natuurlijk wel bepaalde verwachtingen hebben.

Een ieder paard dat hoog kan eindigen? Nee, forget it. Het is met de meeste paarden al moeilijk genoeg om een 70 te rijden, maar boven het gag/rookie niveau moet je paard toch tegenwoordig wel serieus enig talent hebben. Dat heeft lang niet ieder paard.

Daar heb je denk ik gelijk in, alleen jou laatste punt heb je verkeerd van mij gelezen denk ik.
Ik zei: uiteraard moet er iets van aanleg te vinden zijn. Aanleg mag in dit geval vertaald worden naar talent. Dus, ja er moet talent zijn, maar dan moet er wel iemand in de buurt zijn die dat talent kan herkennen.

Ik heb mij laten vertellen dat de grote stallen in Amerika alleen paarden houden die alles al vanzelf doen. Alles waar moeite in gestoken moet worden wordt per direct verkocht. Dus kan een paard niet meteen al zelf een vliegende wissel en een spin, wordt die er meteen uitgeknikkerd. Snap ik, als je zoveel paarden hebt en je afhankelijk bent van de sport. Maar dit houdt niet meteen in dat de paarden die daar uitgeknikkerd worden niet op hetzelfde niveau kunnen presteren. Dit houdt alleen in dat er iets meer werk in zit.

Lang niet iedereen in NL kan talent herkennen. Meestal worden paarden overgewaardeerd (bij particuliere verkoop) omdat er emotionele waarde aan zit en mensen hun paard meer krediet geven op het gebied van talent dan ze verdienen, maar dit gebeurd ook andersom.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:18

Als je een paard in de USA wil kopen mag je op zeker wel heel goede en vooral betrouwbare contacten hebben wil je met een leuke, gezonde thuis komen!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:50

dat wilde ik net zeggen.. :j
en ze is net voor de zomer in de VS geweest..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 08:07

Idd. En een goede kost er net zoveel als hier. En natuurlijk moet er hier ook wel ergens eentje tussen zitten die wel in orde is, maar je moet ze vinden, he !
En ook wat Spicegirl zegt : een volledige verkoopskeuring kost 600€. Na een aantal afgekeurde paarden begint dat toch ook aan te tikken ...
Maar goed, heb ondertussen van een paar bokkers ook nog wat tips gekregen, dus we zoeken vrolijk verder.
In De bosdreef zeiden ze wel dat het bij quarters nog veel erger was dan bij warmbloeds. En dan vooral de straalbeenderen en de spatgewrichten.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:26

Sevke, gaf die arts ook oorzaken waardoor het bij QH zoveel erger lijkt te zijn? Ik lees bv dat problemen met het spatgewricht veroorzaakt worden door oa een afwijkende beenstand (koehakkig, sabelbenig, …).
In verband daarmee vraag ik mij dan ook af of het ontbreken van een systeem van keuringen dit allemaal niet in de hand werkt. Binnen de fokkerij lijken mij twee belangrijke stromingen te zijn. De fok voor sport en de hobby fokker. Bij het fokken voor sport wordt puur op prestaties gelet. Vaak dan nog enkel of vooral van de hengst. Of die dan een afwijkende beenstand heeft (bijvoorbeeld) of niet lijkt onbelangrijk. Form to function weet je wel. Als dan bepaalde afwijkingen in zekere mate absoluut geen nadeel zijn voor een bepaalde discipline (bv. Sabelbenig voor een reiner of juist extreem recht achterbeen voor een halter paard), kom je in een situatie waarbij deze zo vaak voorkomen dat ze als het ware genetisch worden vastgelegd (onder andere door het steeds blijven gebruiken van dezelfde bloedlijnen binnen de disciplines, met die bepaalde karakteristieken die een voordeel zijn). Zoek maar eens een halter paard zonder steile achterbenen. Een paard dat succesvol werd geshowed in halter had in principe alle nodige exterieur eigenschappen om ook in de performance onderdelen succesvol te zijn. Nu is dat helemaal niet meer het geval. En door injecties etc. kan een paard dat eigenlijk op een normale manier niet meer zou functioneren toch mooie prestaties blijven neerzetten en aldus in de spotlight komen om te zorgen voor nageslacht.
De hobby fokker is vaak iemand die één of meerdere merries heeft en er maar wat mee fokt. De hengstenkeuze wordt vaak bepaald door de prijs, gemakkelijk beschikbaar, … Dat op zo’n manier de kwaliteit niet omhoog gaat spreekt voor zich.
Beide stromingen zijn uiteraard een beetje karikaturaal voorgesteld, er zijn uiteraard ook fokkers die wel verder kijken dan dat.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 14:23

Ja, dat zei hij. Omdat er bij quarters inderdaad dikwijls met dezelfde bloedlijnen gefokt wordt, heel dikwijls ook inteelt. Ze kijken totaal niet naar de conformatie van het paard, meestal enkel naar de prestaties van de hengst. Er worden ook vaak merries gebruikt met een default. Merrie heeft arthrose en kan niet meer dienen voor de sport ? Leuke bloedlijn, dus we maken er een fokmerrie van. Komt daar dan nog bij- en dit zullen vele quarterliefhebbers niet graag horen - dat er met om het even welke hengt mag gefokt worden. Er bestaat niet zoiets als een hengstenkeuring, dus hengsten die slechte rx'en hebben, mogen perfect in de dekdienst. Niemand stelt zich er vragen bij, want : ja, hij heeft een mooi papier en ja, hij heeft als driejarige toch maar mooi gescoord op de futurities. Dat hij op zijn vijfde uit de sport is verdwenen, daar stelt niemand zich vragen bij. We willen nl allemaal dat ene echt goede futuritypaard fokken, nietwaar ?
Het zou voor de sport niet slecht zijn, moesten ze minstens een medische keuring verplichten vooraleer een hengst in de dekdienst mag komen. Maar dat mag je niet te luid roepen in de westernwereld, want veel acieve en veelgevraagde hengsten zouden stilletjes in de coulissen verdwijnen.
Ook de futurities zelf zijn omstreden. Om op ietwat niveau mee te bollen kun je niet anders dan starten met een achttienmaander. En draai en keer het hoe je wilt, dit blijft een veulen ! Bovendien verwachten wij van onze dieren dat ze op drie jaar een ZZ dressuurproef rijden, met vliegende wissels en galoppirrouettes. Een warmbloed hoeft dit maar te kunnen als hij tien jaar is, of zo ! Die extremebelasting op jonge leeftijd heeft zijn weerslag, daar kunnen we niet omheen.
En we doen er allemaal aan mee, ikzelf ook. Je moet wel, want het systeem is nu eenmaal zo !

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:36

Ik ga voor een groot gedeelte met je mee. Ook ik zou een keuring van het fokmateriaal niet verkeerd vinden. Alleen meedoen met op een groot veulen te gaan zitten is je eigen keus. Ik heb er niet voor gekozen, mijn cody is 3 maanden geleden voorzichtig ingereden met 3 jaar en wordt minimaal gereden.

Hij zal daardoor gerust achterlopen op leeftijdsgenootjes, maar dat interreseert me geen zak. Ik heb hem wel zeker gekocht voor de wedstrijden en daar heeft ie de potentie ook wel voor, maar wil ook nog heel wat jaren plezier van hem hebben en ben bang om hem kapot te rijden. Dus zal ie pas over minimaal een jaar geshowd worden.

Ook een in potentie gezond paard kun je stuk rijden door er te vroeg, te veel van te vragen. Of het nou een qh of een kwpnr is

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:38

Eens met Spekkie01

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:44

Dat is, volgens mij, in een kort bericht samengevat waar het allemaal misloopt met de quarters/paints. Ikzelf, maar ik heb dan ook geen wedstrijdambities, zou op dit moment helemaal geen quarter of paint willen kopen. Juist om bovenstaande redenen. Ik zie bijna bij allemaal wel enig probleem eerder vroeg dan laat verschijnen, zowel de "goedkope" als de hele dure. En als ze niet meer voldoen, ga je er maar lekker buitenritten mee maken, zeggen ze dan. Net alsof een paard niet lichamelijk in orde moet zijn om een hele dag een ruiter rond te zeulen.
Ik vind het zeer triestig dat je met zo een budget als de TS nog niet eens een gezond paard vind. Paarden van zulke waarde zouden gewoonweg allemaal gezond moeten zijn ... maar dat is mijn bescheiden mening.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:58

sevke schreef:
Ja, dat zei hij. Omdat er bij quarters inderdaad dikwijls met dezelfde bloedlijnen gefokt wordt, heel dikwijls ook inteelt. Ze kijken totaal niet naar de conformatie van het paard, meestal enkel naar de prestaties van de hengst. Er worden ook vaak merries gebruikt met een default. Merrie heeft arthrose en kan niet meer dienen voor de sport ? Leuke bloedlijn, dus we maken er een fokmerrie van. Komt daar dan nog bij- en dit zullen vele quarterliefhebbers niet graag horen - dat er met om het even welke hengt mag gefokt worden. Er bestaat niet zoiets als een hengstenkeuring, dus hengsten die slechte rx'en hebben, mogen perfect in de dekdienst. Niemand stelt zich er vragen bij, want : ja, hij heeft een mooi papier en ja, hij heeft als driejarige toch maar mooi gescoord op de futurities. Dat hij op zijn vijfde uit de sport is verdwenen, daar stelt niemand zich vragen bij. We willen nl allemaal dat ene echt goede futuritypaard fokken, nietwaar ?
Het zou voor de sport niet slecht zijn, moesten ze minstens een medische keuring verplichten vooraleer een hengst in de dekdienst mag komen. Maar dat mag je niet te luid roepen in de westernwereld, want veel acieve en veelgevraagde hengsten zouden stilletjes in de coulissen verdwijnen.
Ook de futurities zelf zijn omstreden. Om op ietwat niveau mee te bollen kun je niet anders dan starten met een achttienmaander. En draai en keer het hoe je wilt, dit blijft een veulen ! Bovendien verwachten wij van onze dieren dat ze op drie jaar een ZZ dressuurproef rijden, met vliegende wissels en galoppirrouettes. Een warmbloed hoeft dit maar te kunnen als hij tien jaar is, of zo ! Die extremebelasting op jonge leeftijd heeft zijn weerslag, daar kunnen we niet omheen.
En we doen er allemaal aan mee, ikzelf ook. Je moet wel, want het systeem is nu eenmaal zo !

Je moet niks. Dan rijd je geen wedstrijden, ga je niet inrijden met 2 jaar. Dan zoek je een andere manier om met paarden om te gaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:01

Ja dat heeft idd niks met het keuren te maken natuurlijk! een paard kan op zn 2e of 3e jaar nog zijn goed gekeurd en daarna volledig naar de klote gereden worden door een klojo van een trainer of NP of verkeerd gehuisvest worden of en, en!

Je kan ook eens kijken welke bloedlijnen lang mee draaien. Neem bijv hengsten als Shining Spark of Topsail Whiz...een Smart Chic Olena.. genoeg nakomelingen die zig ook al bewezen hebben sterke paarden te zijn.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 17:03

@ cowgirl : ik "moet" inderdaad niks. Maar we houden van de sport (reining), zowel van ernaar te kijken als van het te doen, en dus draaien we mee in het molentje. Maar wil dit dan zeggen dat je het systeem nietin vraag mag stellen ?
En je kunt elk paard naar de kl*te rijden, inderdaad, maar als je al begint met een tweejarigemet bemerkingen op de rx'en, dan is de kans op mislopen m.i. wel al veel groter.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:15

Ik herken je frustratie.
Ik heb 2 jaar geleden een paard gezocht, en ben uiteindelijk in zuid Duitsland geëindigd!
Ik kon niet veel fatsoenlijks vinden.
Ik zocht een al wat ouder paard, nog niet geshowd, maar wel potentie daartoe.
Ik heb me werkelijk gek gezocht.
En wat een slecht gebouwde paarden ik allemaal heb gezien!
Dan haak ik al af, en ik zocht niet eens op speciale bloedlijnen.
Ik zocht een goed gezond paard, die niet al stuk gereden was.
Uiteindelijk een hoogzwangere merrie gevonden, en ze is een toppertje!
En kwam dus thuis met 2 paarden :D

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:33

rapido schreef:
Ja dat heeft idd niks met het keuren te maken natuurlijk! een paard kan op zn 2e of 3e jaar nog zijn goed gekeurd en daarna volledig naar de klote gereden worden door een klojo van een trainer of NP of verkeerd gehuisvest worden of en, en!

Je kan ook eens kijken welke bloedlijnen lang mee draaien. Neem bijv hengsten als Shining Spark of Topsail Whiz...een Smart Chic Olena.. genoeg nakomelingen die zig ook al bewezen hebben sterke paarden te zijn.

Smart Chic Olena en OCD zouden nochtans vaak samen voorkomen.