Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
spicegirl schreef:@soraya - een klein probleempje is, als je 10 paarden rongenologisch moet laten keuren, en ze worden alle afgekeurd, dat je dan al een leuke duit kwijt bent.
in die prijsklasse mag je allicht verwachten, dat ze gezond en goed op de benen zijn.
PowerReiner schreef:Wat ik bedoel te zeggen is dat er niet alleen goede paarden te vinden zijn met een heel hoog prijskaartje.
Klinkt misschien stom maar ik ben van mening dat niet alleen dure paarden met een verschrikkelijk goede bloedlijn hoog in de sport kunnen komen. Ik denk dat ieder paard (mits gezond uiteraard) hoog kan komen. Uiteraard moet er wel iets van aanleg in te vinden zijn, maar die aanleg is vast niet alleen te vinden bij paarden van +50K..
hollywood86 schreef:PowerReiner schreef:Wat ik bedoel te zeggen is dat er niet alleen goede paarden te vinden zijn met een heel hoog prijskaartje.
Klinkt misschien stom maar ik ben van mening dat niet alleen dure paarden met een verschrikkelijk goede bloedlijn hoog in de sport kunnen komen. Ik denk dat ieder paard (mits gezond uiteraard) hoog kan komen. Uiteraard moet er wel iets van aanleg in te vinden zijn, maar die aanleg is vast niet alleen te vinden bij paarden van +50K..
Klopt, maar dat is gewoon een kwestie van geluk hebben.
Alleen, een goede trainer die gewoon al bezig is geweest met zijn 2 jarigen, die weet wat voor talent hij onder het zadel heeft. Als de trainer denkt dat het echt een talent is, dan worden die natuurlijk niet meer voor een paar duizend verkocht.
Wat dat betreft kan je, als je dan een jong paard wilt kopen, beter een jaarling kopen als je voor een goedkope prijs gaat. Het is een goedkoper dier, omdat je nog niet weet of er wel of geen talent is. Al kan je op basis van bloedlijn natuurlijk wel bepaalde verwachtingen hebben.
Een ieder paard dat hoog kan eindigen? Nee, forget it. Het is met de meeste paarden al moeilijk genoeg om een 70 te rijden, maar boven het gag/rookie niveau moet je paard toch tegenwoordig wel serieus enig talent hebben. Dat heeft lang niet ieder paard.

sevke schreef:Ja, dat zei hij. Omdat er bij quarters inderdaad dikwijls met dezelfde bloedlijnen gefokt wordt, heel dikwijls ook inteelt. Ze kijken totaal niet naar de conformatie van het paard, meestal enkel naar de prestaties van de hengst. Er worden ook vaak merries gebruikt met een default. Merrie heeft arthrose en kan niet meer dienen voor de sport ? Leuke bloedlijn, dus we maken er een fokmerrie van. Komt daar dan nog bij- en dit zullen vele quarterliefhebbers niet graag horen - dat er met om het even welke hengt mag gefokt worden. Er bestaat niet zoiets als een hengstenkeuring, dus hengsten die slechte rx'en hebben, mogen perfect in de dekdienst. Niemand stelt zich er vragen bij, want : ja, hij heeft een mooi papier en ja, hij heeft als driejarige toch maar mooi gescoord op de futurities. Dat hij op zijn vijfde uit de sport is verdwenen, daar stelt niemand zich vragen bij. We willen nl allemaal dat ene echt goede futuritypaard fokken, nietwaar ?
Het zou voor de sport niet slecht zijn, moesten ze minstens een medische keuring verplichten vooraleer een hengst in de dekdienst mag komen. Maar dat mag je niet te luid roepen in de westernwereld, want veel acieve en veelgevraagde hengsten zouden stilletjes in de coulissen verdwijnen.
Ook de futurities zelf zijn omstreden. Om op ietwat niveau mee te bollen kun je niet anders dan starten met een achttienmaander. En draai en keer het hoe je wilt, dit blijft een veulen ! Bovendien verwachten wij van onze dieren dat ze op drie jaar een ZZ dressuurproef rijden, met vliegende wissels en galoppirrouettes. Een warmbloed hoeft dit maar te kunnen als hij tien jaar is, of zo ! Die extremebelasting op jonge leeftijd heeft zijn weerslag, daar kunnen we niet omheen.
En we doen er allemaal aan mee, ikzelf ook. Je moet wel, want het systeem is nu eenmaal zo !
rapido schreef:Ja dat heeft idd niks met het keuren te maken natuurlijk! een paard kan op zn 2e of 3e jaar nog zijn goed gekeurd en daarna volledig naar de klote gereden worden door een klojo van een trainer of NP of verkeerd gehuisvest worden of en, en!
Je kan ook eens kijken welke bloedlijnen lang mee draaien. Neem bijv hengsten als Shining Spark of Topsail Whiz...een Smart Chic Olena.. genoeg nakomelingen die zig ook al bewezen hebben sterke paarden te zijn.