[WN] Wat vinden jullie van de nieuwe WRAN regels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:06

Romkabouter schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Om het algehele niveau van de ruiters te willen verhogen, zal er in het puntensysteem iets moeten veranderen (dus winstpunten met bijvoorbeeld een score hoger dan 67) ongeacht welke plaatsing.

In theorie heb je gelijk, maar dan krijg je dat de wedstrijden waarbij de stengere (lees: correctere) juries zijn minder deelnemers krijgen.
Wedstrijden met juries die hoger beoordelen krijgen dan meer deelnemers (want daar zijn makkelijker punten te halen)
Dit effect zie je ook in de engelse sport.
Er moet dan ook wel gezorgd worden dat de juries qua jurering dichter bij elkaar liggen, want dat is nu niet het geval.

dat is inderdaad de discussie. Een jurysport blijft hoe dan ook een jurysport. Maar ook de juries beter "opleiden" zodat ze meer op één lijn komen brengt het niveau van de sport alleen maar ten goede lijkt me. Een klassieke win/win situatie!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:08

Ik begrijp dat de WRAN iets wil doen om het niveau in de levels omhoog te krijgen, maar vraag me ook af of dit bereikt wordt door het aantal te behalen punten voor promotie te verhogen.

Misschien kijk ik te veel naar m'n eigen situatie; ik start maar 1 -2 wedstrijden per jaar en met ca. 15 behaalde punten per wedstrijd duurt het dan toch wel een paar jaartjes om te mogen promoveren.

Vind het ook raar dat je na een paar jaar niet gestart te hebben opnieuw beoordeeld moet worden.

Als voorbeeld: Dit voorjaar mijn eerste wedstrijd sinds 3 jaar weer gestart, en met afstand zowel reining als trail gewonnen. Als ik dan "herbeoordeeld" zou moeten worden, wat gebeurt er dan? Plaatsing in een hoger Level := ?

Maar als ik het goed begrijp kan ik voor het NK nog overplaatsing naar de L2 aanvragen :j

Misschien me toch maar eens in de appaloosa-wedstrijden verdiepen O:)

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:29

Ik vind de nieuwe regels wel goed *D
Maar 75 punten? dat is best veel of niet dan .. :')

dan moet je wel veel starten, wil je dat aantal halen..
maar ja, het houd je wel bezig :P

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:44

jelson schreef:
Goed voor de jeugd de L5 klasse, jammer dat die niet automatisch bij de wran C wedstrijd zit, maar bij de D. ...

Op de alv werd gezegd dat ze van de fnw af wilden, en weer over wilden gaan naar startnummers per wedstrijd.( motivatie was dat er geld bleef zitten bij de fnw waar je niks van terug zag)

Oh en de L1 + topklasse zou alleen bij grote wedstrijden uitgeschreven worden zoals t NK .

Jeugd L5 alleen automatisch bij D was me ook nog niet opgevallen. Dat is idd wel jammer, maar goed we kunnen niet alles hebben...

Verder is er Novice Jeugd en Jeugd, klinkt goed....maar het kwartje begint te vallen...aangezien ze blijkbaar van de FNW af willen en op het NK is er nl. FNW young riders cq jeugd. >;)
Om het dan maar weer positief te eindigen...al met al toch twee aparte jeugd afdelingen extra t.o.v. het huidige. :roll: :D

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:33

xdanieijer schreef:

En veel geld meenemen... -O- (ik heb geen 200 euro per maand extra om te starten...)

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 22:35

Gimme_Spurs schreef:
xdanieijer schreef:

En veel geld meenemen... -O- (ik heb geen 200 euro per maand extra om te starten...)

Ja wij ook niet... het kost allemaal wat pf -O-

Rumpleteaser

Re: Wat vinden jullie van de nieuwe WRAN regels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 07:54

Ah, joh. Met die punten gaat het best wel snel.
Helemaal omdat er de laatste tijd best veel double judged wedstrijden zijn georganiseerd.
Komt helemaal goed. Enne: het gaat niet om de snelheid, toch? ;)

mijandap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 08:37

Die double judged kosten ook dubbel....

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:55

Tja, het is het 1 of het ander :P

Yvettee_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:58

er is dus helemaal geen instap level meer voor volwassenen waarbij je niet hoeft te galopperen?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 09:47

DubbelDun schreef:
Maar van de oude L5'ers zullen er nu een hoop niet meer starten als ze L4 moeten starten (en dus moeten galopperen).

Sluit ik me volledig bij aan. Omdat mijn vriend (nog) niet rijdt, maar wel wedstrijden wil doen met Mylo, start hij naast de paintshows soms ook L5 in hand trail en showmanship at halter bij de WRAN. Mijn vriend kan dus nog totaal niet rijden. Kan uitstappen en een btje draven. Juist voor hem was de L5 (of de walk & jog klasse bij de DPHC) de perfecte manier om kennis te maken met shows onder het zadel. Voordat hij nu Wran gaat starten onder het zadel (als hij dat al gaat doen en we ons niet volledig gaan beperken tot de paintshow waar nog wel gewoon w&j is!!!!!!!!!!!) zijn we misschien wel jaren verder...

Dat je nu pas kan promoveren bij 75 punten vind ik een goede regel. Ik zie helaas te veel mensen die maar alles starten om aan die 25 pt te komen om vervolgens te promoveren, terwijl ze qua rijkunst nog niet eens L4 waardig zijn... :o

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 10:49

Sorry, maar wat doe je op een wedstrijd als je nog niet alle basisgangen onder controle hebt als ruiter :?

Ik vind het L5 voor 7-13 daarom tweeledig goed: het is voor jeugd en het levert een, mijns inziens, goede drempel op voor volwassenen om op wedstrijd te gaan.
Alleen jammer dat het alleen op de D wedstrijden uitgeschreven kan worden.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 20:04

Romkabouter schreef:
Sorry, maar wat doe je op een wedstrijd als je nog niet alle basisgangen onder controle hebt als ruiter :?

Nou, misschien kennis maken met het showelement onder het zadel en daarvandaan bepalen of je wel of niet verder wil met het beheersen en bijspijkeren van je rijkunsten.

Deels ben ik het wel met je eens, dat is het niet, maar nu weet ik dat ons paard de basisgangen beheerst en prima controleerbaar is, maar mijn vriend moet dat ook nog doorkrijgen dat ons Mylo gewoon een stuur, gas en een rem heeft ;-) Zit nog ff tussen zn oren. En een positieve ervaring met een walk & jog klasse ohz kan imo op een goede manier bijdragen aan zijn zelfvertrouwen. :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 23:14

Romkabouter schreef:
Gimme_Spurs schreef:
Om het algehele niveau van de ruiters te willen verhogen, zal er in het puntensysteem iets moeten veranderen (dus winstpunten met bijvoorbeeld een score hoger dan 67) ongeacht welke plaatsing.

In theorie heb je gelijk, maar dan krijg je dat de wedstrijden waarbij de stengere (lees: correctere) juries zijn minder deelnemers krijgen.
Wedstrijden met juries die hoger beoordelen krijgen dan meer deelnemers (want daar zijn makkelijker punten te halen)
Dit effect zie je ook in de engelse sport.
Er moet dan ook wel gezorgd worden dat de juries qua jurering dichter bij elkaar liggen, want dat is nu niet het geval.

Ik lees als super leek dit topic. Ik wil misschien de overstap maken. Don't shoot me.

Maar wat ik begrijp zijn de jury's bij de western wedstrijden vooraf bekend, bij de Engelse sport nagenoeg nooit. Dus ik snap de vergelijking hier niet.

Verder denk ik ook, kan/durf je niet te galopperen als volwassenen wat doe je dan op wedstrijd? Er kan altijd iets gebeuren waardoor je paard gaat galopperen. Thuis kun je toch ook kennismaken met...? Bij de dressuur heb je inderdaad ook geen bixie klasse voor volwassenen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 08:20

Zonnetje81 schreef:
Ik lees als super leek dit topic. Ik wil misschien de overstap maken. Don't shoot me.

Maar wat ik begrijp zijn de jury's bij de western wedstrijden vooraf bekend, bij de Engelse sport nagenoeg nooit. Dus ik snap de vergelijking hier niet.

Verder denk ik ook, kan/durf je niet te galopperen als volwassenen wat doe je dan op wedstrijd? Er kan altijd iets gebeuren waardoor je paard gaat galopperen. Thuis kun je toch ook kennismaken met...? Bij de dressuur heb je inderdaad ook geen bixie klasse voor volwassenen.

Het is nogal een verschil of je niet kúnt galopperen of dat je de galop liever nog iets verbetert voordat je die gang op show wilt laten zien.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:29

Zonnetje81 schreef:

Daar heb je gelijk, met die zin bedoelde ook meer op het feit dat ruiters sneller winstpunten krijgen bij een soepeler jury :D

Zonnetje81 schreef:

exact

Maar op zich dwalen we wat af van het topic ;)

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:51

Ik zie het probleem met een L4 instroom met galop niet helemaal... Ik snap dat de L5 relaxter is, dat was ook mijn insteek toen ik ging starten met mijn jonge paardje, onze eerste wedstrijd heeft in juli plaatsgevonden.
Echter 'vroeger' begon je bij de beginners en moest er ook gewoon worden gegaloppeerd, met het L5 level zijn we dus flink 'verwend' geweest de afgelopen jaren.

Mijn eerste wedstrijd had ik me L5 ingeschreven, maar moest ik toch L4 starten (heel even vergeten dat ik in 2008 al gepromoveerd was :+ )
En heel eerlijk, die galop viel me 200% mee!! Ik had er niet heel intensief op getraind, omdat ik me aan het focussen was op de L5 onderdelen. Ik pakte de galop er natuurlijk tijdens het rijden wel bij, maar nog lang niet op 'show' niveau.

Kortom, prima zo! Ik heb me iniedergeval druk en nerveus gemaakt om niks!

kim_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:23

Leuk dat iedereen, behalve de jeugd, nu automatisch start in de L4 :) Spike en ik waren al hard ons best aan het doen om door te kunnen gaan naar de L4, maar vanaf het nieuwe seizoen gaat het dan toch sowieso gebeuren :) Ik ben beniewd... Heb er zin in *\o/*

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:55

Het aanpassen van de nieuwe regels is inderdaad besproken op de ledenvergadering!
De leden die toen aanwezig waren hebben hiervoor een akkoord gegeven.
Het is altijd moeilijk bij het aanpassen van de bestaande regels om met iedereen rekening te houden!
Het gaat hier dan ook om de regels te verbeteren en ja dan kan je het niet iedereen naar zijn zin maken!
En ik kan jullie vertellen dat hier echt goed en lang over nagedacht is!

De achterliggende gedachte van de L5 is inderdaad om het voor de jeugd aantrekkelijker te maken samen met de jeugd onderdelen aangezien deze bij de rassen shows ook niet altijd gevuld zijn of uitgeschreven worden.
Op een rassen show dient de jeugd dan in de open te starten, de WRAN dacht juist hiermee de jeugd tegemoet te komen!
Daarnaast ben ik ook van mening dat als je als volwassene wil starten op een wedstrijd je tenminste de galop hoort te beheersen dit vindt ik heel normaal.
Bij de dressuur begin je toch ook gewoon in de B met galop of niet?!

Wat betreft het punten aantal voorheen moest je promoveren als je meer dan 75 punten had, dit is mijn inziens prima om dit opnieuw in te voeren aangezien er soms mensen overstappen na 25 punten maar nog niet helemaal klaar zijn voor het volgende level!

met vriendelijke groet: Alice Zijlstra-Hijmering

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 15:19

Buiten het feit of je het wel of niet met regels eens bent, ben ik altijd nieuwsgierig naar de visie/gedachtengang achter bepaalde regels.

Jij geeft aan dat er goed over nagedacht is, maar kun je dan ook (je doet tenslotte de PR) aangeven wat de visie is achter het volledig schrappen van degradatie (behalve 2 jaar niet starten) en wat de visie is achter de introductie van het toplevel?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:16

Alice01 schreef:

Ja, en voor zover ik als niet-dressuurruiter op de hoogte ben galoppeer je dan over de hoefslag en moet je op beide handen een royale volte galopperen, en zowel de overgang als het figuur worden aan je voorgelezen. Dat is toch vind ik wel net ietsjes anders dan een paar meter galopperen en dan hoppa alweer een overgang terug terwijl je ondertussen ook nog moet opletten of je aan de goede kant van een pion langs rijdt en in diezelfde allereerste wedstrijd ook nog wat trailhindernissen door moet met je paard. Alleerste proef die ik met mijn ruin reed moest meteen in 4 gangen (was ook een viergangenproef :Y) ) maar dan hoef je niet ondertussen nog allerlei creatieve figuurtjes te rijden. Die combinatie (galop erbij + ook nog eens een pattern wat je uit je hoofd moet rijden) kan ik mij best voorstellen dat dat voor de beginnende wedstrijdruiter een beetje veel opletten geblazen wordt.

Maar als je insteek is om bij die eerste wedstrijd die je rijdt te kijken of het wat voor je is, of als je meedoet voor de ervaring van jezelf of je paard, kun je er toch ook voor kiezen om niet te galopperen. Krijg je wel een DQ maar dat geeft niet, het gaat om de erváring. En dan kun je de volgende keer kijken of de galop wel gaat. Het is maar net wat je jezelf als doel stelt, lijkt mij.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:37

Koper schreef:
Alice01 schreef:

Ja, en voor zover ik als niet-dressuurruiter op de hoogte ben galoppeer je dan over de hoefslag en moet je op beide handen een royale volte galopperen, en niet een paar meter galopperen en dan hoppa alweer een overgang terug terwijl je ondertussen ook nog moet opletten of je aan de goede kant van een pion langs rijdt en in diezelfde allereerste wedstrijd ook nog wat trailhindernissen door moet met je paard

Deze vergelijking gaat mank: Bij de dressuur gaat de klassering over het africhtingsniveau van het paard en bij de WRAN gaat het over de ruiter.
Wat Alice volgens mij bedoelt en waar ik het mee eens ben is het feit dat je als ruiter wel moet kunnen galopperen voordat je op wedstrijd gaat.

Koper schreef:
Maar als je insteek is om bij die eerste wedstrijd die je rijdt te kijken of het wat voor je is, of als je meedoet voor de ervaring van jezelf of je paard, kun je er toch ook voor kiezen om niet te galopperen. Krijg je wel een DQ maar dat geeft niet, het gaat om de erváring. En dan kun je de volgende keer kijken of de galop wel gaat. Het is maar net wat je jezelf als doel stelt, lijkt mij.

Prima instelling, maar dan zou ik wel onderdelen kiezen waarbij je alleen in de ring bent, dus geen pleasure en vrijwillig afhaken bij het railwork.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:46

Het gaat mij ook meer om ook nog eens meteen galop in een pattern, railwork is al een heel ander verhaal natuurlijk. Hoef je niet te denken wanneer je moet aangalopperen, wanneer je weer moet draven en ook niet waar je heen moet. Gewoon rondjes en doen wat de speaker zegt is altijd makkelijker he.

Dat er bij de dressuur naar het niveau van het páárd wordt gekeken... ik weet niet of ik het daar wel mee eens ben. Ik vrees eigenlijk dat ik je punt wel kan begrijpen, als je sommige ruiters tussen de witte hekjes ziet :=

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:57

Naar mijn idee maakt het niet heel veel verschil of je in een pattern nu een overgang maakt die walk<>jog is of jog<>lope is. Dit zijn dingen die je thuis in de bak ook doet. En bij beide moet je nadenken over je pattern en waar de pion staat ten opzichte van je rij route. Of dit nou in stap, draf of galop is, je moet altijd goed opletten. Ook in de L5 gaan er mensen out of pattern.
En wat betreft de trail i.c.m lope, als dat nog te veel is van het goede dan kun je er voor kiezen om dat pas te starten als je er aan toe bent.

Nogmaals blijf ik er bij dat het voor het level systeem altijd zo is geweest dat je mét lope aan je wedstrijd carièrre begon in de beginners, ook een hele normale zaak, gezien het feit dat de lope een basis gang is :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:00

Ik snap denk ik wat je bedoelt, hoewel je in galop natuurlijk minder tijd hebt om te herstellen of in te grijpen. Vandaar dat ik schrijf: er is al zo veel waar je op moet letten, en dan moet het nog snél ook.