[WN] Ander bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ander bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:42

Rechtsom niet omdat ie dat niet kan...! Daar mist de bespiering voor. Daarom doet ie alles linksom..

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 15:45

Vandaar mijn vraag om tips....
En om even terug te komen op de vorige reactie (van troi) voorlopig gaat ze dus niet weg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:45

Een bak kun je heel simpel afzetten met een paar staanders en een rol afzetlint. Drie minuten et voilà, roundpenn.
Probeer eens heel simpel 60/40 te gaan werken. 60% van de tijd op de moeilijke kant, 40 op de makkelijke. Wel voldoende afwisselen. Als je zelf een stijve nek hebt wil je ook niet dat de fysio alléén maar de pijnlijke kant zit te bewerken.

Bodywrap: longeersingeltje gebruiken (of je zadel) en een elastische bandage van de zijkanten om z'n kont heen doen. Zo stimuleer je achterhandgebruik, en mak je 'm mindr sensibl op aanraking aan de achterkant.
Raak 'm ook gerust aan met je zweep op de achterbenen. Daar mag 'ie helemaal niet op reageren. Ehhh niet slaan of tikken uiteraard he, aaien.

En sorry dat ik het nogmaals zeg, maar als je deze simpele dingetjes zelf niet kunt bedenken ZOU je daar eens over na kunnen denken, maar je trainer moet toch écht dergelijke simpele tips om jou op weg te helpen paraat hebben.
Trainer zijn behelst meer dan zelf leuk kunnen rijden.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 15:47

Wat betreft desensiliberen op de achterhand, dat is het probleem niet, ben ik al veel mee bezig geweest door middel van grondwerk... Het is puur de lijn die ze niet accepteert....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:48

Dus bodywrap accepteert 'ie wel, en lijn niet :?

En een combi daarvan dan? Wat doet 'ie dan?

En buitenlijn over de rug ipv achter de kont langs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:50

denise04 schreef:
Vandaar mijn vraag om tips....
En om even terug te komen op de vorige reactie (van troi) voorlopig gaat ze dus niet weg!

Heb je gepbd :)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 16:15

Ik ga dat eens even proberen Sonja, de rest lees ik vanavond even op mijn gemak door, moet nu even wat energie in onze hondenkinders gaan steken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:17

Succes!

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 03:32

denise04 schreef:
@superpony, wij weten dat het voor een groot deel met haar balans te maken heeft, mijn trainer is al een jaar bezig om haar recht te richten, er is een da bijgeweest, een tandarts en een osteopaat.... Ze vinden echter niets en het probleem blijft...
En ik heb momenteel niet de financiële ruimte om haar weer in training te zetten... Ze heeft net een maand in training gestaan waarbij ik bewust niet gereden heb, omdat het zo maar eens met mijn balans te maken zou kunnen hebben...?
Bij mijn trainer probeert ze het, echter krijgt hij haar wel gecorrigeerd en dan loopt ze netjes. Wat ik bedoel is dat "wij" tegen het probleem aan blijven lopen dat ze dit bij MIJ bilijft doen...
Ook bij onze bijrijdster (van ons andere paard) doet ze dit niet. Is het dan een combi van haar slechte kant rechtsom en mijn slechte balans linksom?
Want ik heb nl. regelmatig het gevoel dat ze gewoon probeert... En er bij mij mee wegkomt.

Zoals je al zelf aangeeft probeert ze jouw uit en ze komt er mee weg, want bij anderen ruiters gaat het wel goed dus ik ga er vanuit dat het paard wel die juiste basis heeft. Dus je zal heel hard aan jezelf moeten gaan werken als je haar wil blijven rijden, bit maakt hierbij geen drol uit. Met longeren geld hetzelfde. Je bent niet op de juiste tijd in de juiste positie (ze heeft de tijd om te stoppen rollbacken en weg te rijden! Ze zou nog niet eens mogen denken aan stoppen wanneer jij dat niet wilt) om haar te corrigeren, daarom krijgt hij de kans om de andere richting uit te gaan. Als het paard eenmaal weet dat hij bij jouw met vanalles kan wegkomen zal hij dat ook doen, en blijven doen omdat hij toch steeds die keer weer z'n zin krijgt ( en ja ze zal nog net niet de middelvingen opsteken ;) ).

Dat het paard het ook nog bij de trainer probeert is omdat hij bij jouw met datgene wegkomt.

Je kunt niet van dit paard verwachten dat hij 80% geeft en jij maar 20%. Bij dit paard moet jij die 80% geven. Als het paard een maand bij een goede trainer heeft gestaan zou ik wel verwachten dat het uit z'n hoofd is en enkel denkt aan het neusje volgen, dan kom je mogelijk wel weg met die 20%. Maar als jezelf niet beter wordt, dan gaat het misschien na die maand training goed voor 2 weken, misschien een paar maanden, maar uiteindelijk zal het paard weer in het oude patroon komen.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 08:43

Heb een lang gesprek met mijn trainer gehad over het hoe en wat maar ook hij geeft aan dat het voornamelijk bij mij ligt. In het begin van de training probeert ze bij hem maar hij had dat er na een week weer uit.... Bij mij blijft ze het proberen omdat ik haar niet loslaat. Doordat ik onzeker ben, blijf ik onbewust (want geloof me, ik heb het niet in de gaten :') ) de binnenteugel te strak houden. En daardoor loopt ze over haar schouder weg. Dus het plan van aanpak; terug naar de basis, stap, en draf, en leren loslaten.... Hij zei letterlijk, anders laat die galop even zitten als het niet lukt.... Ga eerst aan de basis werken. Ook geeft hij aan dat het al lang niet meer zo slecht gaat als een half jaar geleden, maar doordat ik voor mezelf ook nog eens heel veeleisend ben, zie ik dat niet....

Gisteren ben ik vooral bezig geweest met stelling, op een rechte lijn.... Ik merk dat ze dat heel moeilijk vindt en ze probeert hier absoluut nog onderuit te komen. Maar uiteindelijk lukte het wel en na een halfuurtje liep ze fantastisch! Vervolgens heb ik haar lekker uitgestapt buiten, wat voor mij een enorme mijlpaal is, want we zijn helemaal alleen naar buiten geweest... Wel spannend maar ze bleef eigenlijk wel heel braaf....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:11

Fijn!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:11

Toch heb ik er wat moeite mee dat je paard dat na een maand training nog steeds doet.
Dan zit er toch iets niet goed in het lijf van je paard.

Na een maand training zou je paard los getraind moeten zijn , lekker door het lijf en ook al wat bespiering moeten hebben op de moeilijke kant.
Het feit dat jij eigenlijk gelijk weer merkt dat ze terug valt in haar oude gedrag geeft aan dat het nog steeds heel moeilijk is voor haar.

De pony van mijn dochter deed precies hetzelfde, ook zij was niet ruiter genoeg om deze slimme gehaaide tante(merrie) zo te rijden , dat ze daar mee op hield.
Dus ben ik er op geklommen en heb haar een maandje 2 x per week gereden(is toch niet bar veel), gewoon op trens maar flink benen erbij , door rijden en natuurlijk belonen bij goed gedrag.
Na een maand liep ze als een zonnetje.
Los teugeltje en ik kon haar alle kanten heensturen zonder dat ze maar iets probeerde, maar dat niet alleen, ook mijn dochter kon ineens met haar rijden.
En nu mijn dochter voelde hoe het kon voelen en hoe fijn dat was, werd ze veel attenter en kreeg ze door wanneer de merrie al begon met tegen haar buitenbeen hangen, greep ze op tijd in en leerde de merrie dat ze ook bij haar moest luisteren.
Eens in de zoveel tijd probeert ze nog wel eens wat, maar inmiddels is mijn dochter ook wat verder en grijpt gelijk in.

Ik zou dus op zoek gaan naar een andere trainer die het eens op een andere manier bekijkt en jou misschien beter kan duidelijk maken wat je wanneer en hoe moet doen.
En misschien nogmaals je paard na laten kijken en het zadel.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:36

spatter schreef:
Toch heb ik er wat moeite mee dat je paard dat na een maand training nog steeds doet.

Of je hebt een niet zo'n beste trainer... :\

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:21

waarom laat je niet eens een goede ostheopaat naar je paard kijken,kan goed zijn dat die het kan oplossen
dat ze gewoon vast zit of een blokkade heeft ergens.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:19

Hanks: Osteopaat heeft er al naar gekeken zegt ze en kon niets vinden...

Ik denk ook dat het puur een rijtechnisch probleem is. Het paard pakt het bit vast als reactie op jou handen. Als ik de (enige) rij foto in jou profiel zie valt me op dat je met een vrij gespannen bovenlijf rijd, ook met redelijk spanning in de armen. Als je je paard teveel op het bit naar beneden wil rijden ipv achter naar voren zodat je voor alleen maar hoeft te vragen krijg je het-in-de-krul trek effect. Dit levert altijd spanning op in de mond van het paard en het paard gaat dan zwaar worden en komt tegen de hand om onder die druk uit te komen. Als je dan probeert je paard naar beneden te houden ipv het zelf naar beneden te laten lopen blokkeert je paard aan de voorkant. Ook het gevoel ontbreekt dan om op de juiste momenten op te pakken en los te laten (zoals QuarterH ook al zei) en ook dit creëert weer verzet en spanning aan de voorkant. Dit gevoel is iets wat je moet leren door heel veel rijuren te maken want het is iets wat moeilijk uit te leggen is, maar natuurlijk wel met een goede trainer die ziet wanneer je teveel druk pakt en kan zeggen wanneer je los moet laten en wanneer oppakken en langer vast moet houden. Ik zeg altijd, je moet vragen en niet afdwingen, moet je het afdwingen dan doe je iets niet goed. Dus inderdaad terug naar de basis, en niet eens zo'n slecht idee om pas te galopperen als je het in stap en draf op de juiste manier kan. Overigens is het ook zo dat als je teveel spanning aan de voorkant krijgt van je paard ook spanning krijgt in de rest van het lichaam en er dan eea vast gaat zitten. Als een trainer jou paard een maand op de juiste manier rijd en je paard dan helemaal lekker los is en je gaat er zelf weer op en je rijd zoals nu, heb je 'm binnen no time weer vast zitten in zijn spieren.
En probeer niet teveel rechtuit te rijden, maar veel cirkels, grote en kleine (wel met een recht paard wat niet over de schouder wegvalt en met de juiste lengtebuiging en op de buitenteugel, zo min mogelijk binnenteugel gebruiken). En op de rechte lijn stelling naar buiten en binnen, schouder voor, renvers, wijken, appuyeren. Oftewel, gymnastiseren. Hier wordt je paard losser en meer verzameld van waardoor jij zelf ook makkelijker los kan laten. Dan tussendoor ook nog tempowisselingen rijden op je zit, ook je zit leren gebruiken is erg belangrijk. Je hoort elke pas van je paard onder controle te hebben met je zit, het paard loopt jou tempo. Met je zit en benen laat je je paard van achter naar voren lopen, treed zijn achterhand er meer onder waardoor hij voor losser wordt. Waarschijnlijk zeg ik nu en hoop dingen die je allang weet en kent en doet, maar misschien zitten er een paar tips tussen waar je wat aan hebt.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 22:26

Astrid, inderdaad, dat is waar ik nu precies mee bezig ben.... Maar ben er achter gekomen dat ik vasthou doordat ik zelf vrij onzeker ben. Dus we zijn als stap 1 nu gewoon lekker aan het buiten rijden.... Eerst weer een stukje ontspanning terugvinden... Dat ia voor mij op dit moment prioriteit nummer 1.
Van daaruit gaan we weer door met trainen, veel rechtsom, maar eerst voor mezelf weer een stukje rust en ontspanning/genieten terugvinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:17

Wranglerbutt schreef:
spatter schreef:

Of je hebt een niet zo'n beste trainer... :\

Inderdaad wb. Het kost misschien tijd maar het is niet iets wat moeilijk op te lossen is.. als een paard rechtsom niet bespierd is en links wel, zal hij liever en met meer gemak linksom lopen. Dus dan ga je heel simpel rechts trainen en losmaken.
Mijn haf had na een lange rustperiode vanwege blessure ditzelfde probleem. Rechtsom niet aan willen springen, boos worden, willen staken. Lekker op mn kleine cirkels rechtsom losgemaakt in walk en jog een aantal weken. En nu afgelopen week sprong ze weer fijn rechts aan en liep weer in haareigen prettige lope rechtsom..
:)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:36

Maar dat is niet het enige probleem VivaLavida, als je verder leest lees je dat haar paard ook tegen het bit komt en bit vast pakt, hoofd omhoog gooit en aan de kletter gaat. Dat is niet alleen een bespiering probleem. Dit bespiering probleem is waarschijnlijk wel ontstaan door het bit vastpakken waardoor haar paard alles vastzet in zijn lichaam. Dus moeten niet alleen de spieren soepel gemaakt worden aan die kant maar de oorzaak aangepakt worden, en die ligt bij TS dat ze teveel vasthoud en te gespannen zit. Ze zal dus eerst moeten zorgen dat ze kan ontspannen en haar paard op de juiste manier van voor naar achteren naar beneden kan rijden, anders kan ze hem wel proberen los te maken aan die kant maar als je niet op de juiste manier rijd zit ie zo weer vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:22

Ik denk dus dat de oorzaak er bij ligt dat ts niet wist hoe ze het paard recht moest richten (onderhouden met training) dat het paard toen scheef werd, daardoor ging rennen en vastpakken, en ts daardoor niet kan ontspannen en het paard vast houdt...waadoor het paard nog schever word.
Probleem is dat je een paard wat zo scheef is ook niet lekker van achter naar voor kunt rijden, daar gaat het paard juist aan de kletter... ik ben van mening dat ts EERST een goede trainer 'moet' zoeken. Die haar leert hoe ze moet gaan rechtrichten en versoepelen en ook idd aan haar eigen houding gaat werken.
Ongeveer hetzelfde dus alleen ik denk dat de oorzaak anders ligt.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:16

Dat denk ik niet want als haar bijrijder of trainer er op gaat zitten doet ie het niet, dus ligt het probleem echt bij TS. Als het paard het puur uit scheefheid doet, doet ie dat ook bij anderen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 00:24

Ik vind persoonlijk wel dat de trainer ook naar de ts moet kijken. Paard en ruiter zijn een combinatie. Teveel trainers die alleen bezig zijn met het paard en de oefeningen.
Als je niet ziet dat een ruiter niet goed zit of de hulpen verkeerd geeft, moet je daar ook aan werken. Als ts beter zit, betere hulpen geeft, zal paard weer beter reageren, makkelijker kunnen lopen ( mits gezond natuurlijk ) waarop ts nog iets beter gaat zitten, hulpen geeft en paard het nog makkelijker kan doen etc etc. Dan kun je steeds verder en blijft het voor beiden leuk en te doen.

Nu zal je in die stijgende lijn vaak genoeg hobbels tegenkomen, maar het is even kort samengevat waar ze het beste naartoe kan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:00

Ik had begrepen dat het paard het bij de trainer ook deed, my bad!

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 09:38

Alleen wanneer ik er zelf eerst weer een tijd mee bezig ben geweest VivaLaVida.... Maar hij heeft het er ook zo weer uit...
Ik heb zelf een enorm balansprobleem. En dat wordt het op een gegeven moment een vicieuze cirkel. Dus we zijn nu eerst eens lekker aan het buitenrijden.... De ontspanning en het plezier terugvinden en van daaruit weer in de bak aan de slag. Maar zo lang ik zelf niet relaxed en ontspannen ben, kan ik haar niet loslaten.... Dus dat is even prioriteit nummer 1.

Ik krijg ban mijn trainer overigens wel hulp en hij let ook echt wel op mij maar op de een of andere manier dringt het bij mij niet helemaal door.... Toekomstidee voor mij is ook om een tijd centered riding lessen te nemen, om dus eerst zelf mijn balans te vinden en van daaruit weer de balans van het paard te verbeteren....

Edit: typo

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:57

Aan je eigen balans werken kan ook naast het paard/zonder het paard.

Het is de vicieuze cirkel die ik al benoem. Dus ook andersom, hoe beter jij gaat zitten, hoe makkelijker je paard gaat lopen, hoe nog weer makkelijker jij kan zitten en je paard nog makkelijker kan gaan lopen etc. Net zolang tot het een eenheid wordt.

Centerid riding lessen zijn misschien een goede tip voor je om alleen aan jezelf te werken, MAAR..persoonlijk vind ik het maar een moderne hype voor goed zitten. Vroeger moesten wij al diverse oefeningen doen voor de zit en nu heeft het een dure naam en een duur prijskaartje. Maar ook dat hoort imo bij je gewone les.
Toen ik lesgaf heb ik ook vaak mensen dingen laten doen om ze te laten voelen wat ze doen met hun zit. Dat hoort bij de les, het een hoort namelijk bij het ander.
Ik kan wel 100x zeggen hoe je je handen moet doen om naar links te sturen, maar als je hele lichaam rechts zegt, is het een nutteloze les.
Het is ook niet alleen maar iemand 100x vertellen dat ie beter moet gaan zitten. Je moet het iemand echt laten voelen. Als je het voelt, kun je steeds dat gevoel weer opzoeken met rijden. Dan weet je namelijk waar je naartoe moet werken en dat kan zonder heel veel tekst en uitleg.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 14:07

Goed zitten is gewoon onderdeel van je les, dat ben ik helemaal met superpony eens.
Om meer controle over je lichaam te krijgen kun je trouwens ook aan iets heel anders denken, zonder paard; yoga of pilates....