[WN] Rabicano

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 18:29

banish schreef:
Is inderdaad wel erg grappig om dit zo te zien.
Banish is trouwens een vos met ook wat witte (roan-achtige) haren die in de zomer duidelijker worden. Hij heeft ook een lichte aalstreep die nu hij geschoren is, veel duidelijke rte zien is, maar hij heeft geen duidelijke "witte staart"
Ik ben meteen gaan zoeken, maar helaas..... blijkbaar geen rabicano voor mij Boos!

Waarschijnlijk dus wel Banish, hij hoeft niet een witte staart te hebben zoals die van Mac, FlyingHigh en Robin!

Die aalstreep hebben meer Sorrels (zoals ook die van mij Haha! ), zelfs Bay's en Zwarte paarden zonder dat ze Smokey Black zijn!!

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 14:19

Is dat Rabicano trouwens een "quarter-kleur" net als sorrel of buckskin? Of is een Rabicano een soort vlekkenpatroon en dus een "paint-kleur"?
Weet iemand dat?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 14:25

Ods schreef:
Die aalstreep hebben meer Sorrels (zoals ook die van mij Haha! ), zelfs Bay's en Zwarte paarden zonder dat ze Smokey Black zijn!!

Ja, alleen ontdekte ik de aalstreep van mijn paard pas toen ik haar schoor. Na het scheren had ik geen vos meer, maar een palomino met een aalstreep, een rood hoofd (niet geschoren) en rode benen (ook wollig) ... ik vond het geen gezicht! Als mijn paard niet geschoren is, zie je d'r aalstreep niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 14:30

Rabicano is geen Quarterkleur. Quarters kunnen alleen de kleur hebben die volgens de AQHA-richtlijnen zijn toegestaan. Daarom is het ook vaak een gok wat voor veulen je krijgt omdat de ouders niet altijd goed zijn 'ingeschat'.

Ik denk dat de meeste geschoren paarden een 'aalstreep' hebben. Maar dit is niet een echte aalstreep, die moet nl ook zichtbaar doorlopen in manen en staart. En voor de echte 'dun' factor heb je ook nog strepen op hals, benen, schouders en hoofd nodig.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 14:42

Sugarmiss"]
Rabicano is geen Quarterkleur. Quarters kunnen alleen de kleur hebben die volgens de AQHA-richtlijnen zijn toegestaan. Daarom is het ook vaak een gok wat voor veulen je krijgt omdat de ouders niet altijd goed zijn 'ingeschat'.
[/quote]
Bij het APHA zijn sabino's (en dus ook rabicano's) vaak ingeschreven als overo of als (red/blue) roan overo. Ik zie sabino en rabicano eigenlijk als een soort variant binnen een kleur; een soort "laagje" over de eigenlijk kleur heen.

[quote="SugarMiss schreef:
Ik denk dat de meeste geschoren paarden een 'aalstreep' hebben. Maar dit is niet een echte aalstreep, die moet nl ook zichtbaar doorlopen in manen en staart. En voor de echte 'dun' factor heb je ook nog strepen op hals, benen, schouders en hoofd nodig.

Is mij nooit opgevallen, maar dat zou idd heel goed kunnen. Hoe loopt een aalstreep door in manen of staart? Bij een Fjord lijkt met dat wel duidelijk, maar moet het voor een "echte" aalstreep altijd zo'n contrastkleur hebben (gewoon nieuwsgierig dus naar de definitie van aalstreep)?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 15:00

Een Fjord is een heel mooi voorbeeld van een 'dun', alle karakteristieken zijn bij dat ras aanwezig.
De aalstreep moet qua kleur doorlopen in manen en staart; dus zwarte aalstreep dan ook zwarte manen- en staart'streep'. Er mogen wel andere kleuren bijzitten, de huidkleuren dan te verstaan.
Voor een reddun heb je dus een donkerrode(bruine) aal en een gewone dun heeft dit in het zwart. Deze 2 kleuren komen trouwens ook bij Fjorden voor al zie je een 'rodbacke' iets minder vaak.
Het wordt bij een paard ook wel 'wild'kleur genoemd.
Kijk eens in mijn profiel naar Missy (reddun) ze vertoont alle 9 karakteristieken van het 'dun'zijn.
Aal, schouders, benen (voor-achter, boven en onder), hals, hoofd (cobwebbing) en oren.
Haar laatste veulen had zelfs strepen op haar buik Lovers
http://www.bokt.nl/upload/317/lassie-tijger[1].jpg
http://www.bokt.nl/upload/317/lassie-strepen.jpg

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:41

Ja, klopt als een bus sugermiss,
grr..waar blijft nou mijn digi??!!
Dan had ik ook even foto's hier kunnen neerplotten, van ons "stuk" van een Fjord (aalstreep, tijgestrepen op benen, etc etc.)

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 16:12

banish schreef:
Is dat Rabicano trouwens een "quarter-kleur" net als sorrel of buckskin? Of is een Rabicano een soort vlekkenpatroon en dus een "paint-kleur"?
Weet iemand dat?

Ik vroeg het omdat ik dus een Breeding Stock heb.
En stel nou dat het een Rabicano blijkt te zijn en dat is een echte "paint-kleur" Dan heb ik dus tóch een paint *LOL*
Dat leek me wel wat.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 20:18

Rabicano komt bij wel meer rassen voor, bij de QH en de Paint, ook bij de Arabier en de KWPN zie je het weleens, het zal vast bij meer rassen voor komen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:07

Klopt Jeddah, vaak worden ze beschreven als Stekel harige schimmels ! Foutief natuurlijk want het is geen schimmel gene.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 11:49

Maar is het nou ontstaan door een "foutje", of wordt er echt op gefokt??

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 11:51

Er wordt niet op gefokt, vergelijk het net als een vos met lichte manen en staart, het is leuk, veel mensen vinden het mooi en apart, maar er wordt niet specefiek voor gefokt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:39

Hoi, interessant onderwerp dit!
Mijn merrie is ook een dieprooie met witte stekels, als je dat zo oneerbiedig mag noemen, hahaha!
Ze is op papier een sorrel maar heeft over dr hele lijf witte haren, sommige plaatsen meer en zelfs op dr rechterachterbeen meer dan op de linker, erg grappig! In de winter zie je ze beter dan zomers. Ze heeft echter geen wit bij dr staart, wel een enkele witte haar in dr staart. Ze heeft een bles en verder geen witte aftekeningen. Heb ik nou ook een rabicano? Verward

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 13:31

Als je d'r op gaat letten, zie je d'r steeds meer! Ik heb 't persoonlijk nooit al "apart" gezien. Het "zat er nu eenmaal op" Tong uitsteken . Wat ik idd wel heel apart vind zijn donkere paarden met lichte manen, zoals bij het Rocky Mountain Horse:
Afbeelding
Heb uiteraard wel express een hele extreme uitgezocht Schijnheilig

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:45

Deze is mooi! Ik neem aan dat het een Silver gen heeft...?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 14:47

Bestaat dat dan Verward

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 15:44

Die is prachtig!!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:54

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:57

Weer wat geleerd.
Volgens mij wordt het alleen maar moeilijker om nog kleuren te kunnen 'voorspellen' met al deze AQHA-'onbekende' dilutes.
Hoe komt dit veulen uit een Palo-hengst en een Dun-merrie dan bijv. aan grijze manen ??
http://www.bokt.nl/upload/317/winnie2.jpg

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 18:33

jeddah schreef:

Niet per se. Het Rocky Mountain Horse is geen kleurenras, hoewel het Rocky Mountain Horse wel bijna synoniem is met de silver dapple kleur. Quote:
"many of the horses are chocolate-colored with a flaxen mane and tail, due to the high percentage of the horses that carry the "silver dapple gene".
Volgens mij gaan de meeste Rockies terug naar dezelfde stamvader (Old Tobe), wat de consistentie in kleur verklaart (Old Tobe is silver dapple).

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:10

Sugarmiss schreef:
Weer wat geleerd.
Volgens mij wordt het alleen maar moeilijker om nog kleuren te kunnen 'voorspellen' met al deze AQHA-'onbekende' dilutes.
Hoe komt dit veulen uit een Palo-hengst en een Dun-merrie dan bijv. aan grijze manen ??
http://www.bokt.nl/upload/317/winnie2.jpg

Precies waarom zou ik niet zo kunnen zeggen. Er zijn veel palomino's met Grijze haren in de manen, en ik ken wat sorrels met grijs in de manen... Scheve mond

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:11

Mac"]
[quote="jeddah schreef:

Niet per se. Het Rocky Mountain Horse is geen kleurenras, hoewel het Rocky Mountain Horse wel bijna synoniem is met de silver dapple kleur. Quote:
"many of the horses are chocolate-colored with a flaxen mane and tail, due to the high percentage of the horses that carry the "silver dapple gene".
Volgens mij gaan de meeste Rockies terug naar dezelfde stamvader (Old Tobe), wat de consistentie in kleur verklaart (Old Tobe is silver dapple).
[/quote]

Niet perze elke RM horse, maar deze neem ik dan toch aan van wel? Of niet?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:16

jeddah schreef:
Niet perze elke RM horse, maar deze neem ik dan toch aan van wel? Of niet?

Lijkt mij wel. Voldoet iig aan alle kenmerken ...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:27

Ik vind het toch wel een erg mooie kleur! Ik heb ergens gelezen dat het ook in bepaalde QH lijnen vookomt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:31

jeddah schreef:
Ik vind het toch wel een erg mooie kleur! Ik heb ergens gelezen dat het ook in bepaalde QH lijnen vookomt.

Evelien Geerlof heeft een reininghengst in die "kleurstelling" Haha!. Ziet er errug gaaf uit!