[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iolanthe

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 09:29

xLianneZorro, da's na lange tijd! Waarom heb je dan besloten om naar western over te stappen? Of is het gewoon eens proberen?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 22:23

Tof! Ik ben ook sinds een jaar overgestapt op western. Jaren lang Engels gereden en Door wat nare dingen uit angst gestopt. Na een pauze van drie jaar aan de longe en herstart gemaakt en inmiddels cross Ik weet vrolijk rond. Met western vond ik ontspanning en nog belangrijker, mijn plezier terug

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 09:42

Iolanthe schreef:
xLianneZorro, da's na lange tijd! Waarom heb je dan besloten om naar western over te stappen? Of is het gewoon eens proberen?

Eerst was ik op een manege gewoon begonnen (wie niet?). En toen kreeg ik uit eindelijk mijn eerste paard. We hadden ze aan huis staan dus er kwamen er snel nog meer bij onder andere 2 shetlanders, jaarlingen enz. Maar met mijn eerste paard reed ik vooral veel springwedstrijden. Een keer na een wedstrijd hadden we haar weer de wei opgezet en is ze gaan spelen waardoor ze een nood stop maakte en wou draaien maar d'r achterbeen bleef stil staan... Toen kwamen we aan gelopen en zagen we dat d'r bot uit stak... Dus hebben we haar moeten laten in slapen.

Al gou had ik een nieuw spring paard. Maar ook voor korte duur, zij kreeg een pees blessuren. Na een tijdje herstelde het weer en begonnen we weer rustig met rijden. Maar toen ging het weer mis. We hadden na gedacht om haar als weide maatje weg te doen. Maar ik wist zeker dat ze daar niet gelukkig van werd. Ze had namelijk ook ernistige voernijd. Dus haar hebben we ook moeten laten inslapen.

Zo ben ik een beetje gestopt met engels rijden... Alles zat redelijk tegen. Toen ben ik met de shetlanders gaan mennen. Dat doe ik nu nog steeds. Maar ik merk dat mijn hart gewoon bij het rijden ligt. Dus nu wil ik de western kant proberen! :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 12:44

Wat jammer dat je zo'n pech had.. Maar ja, als het kriebelt :D
Zondag ga ik weer western rijden (heb vrijdag dressuur meegereden met mijn zus, het kwam beter uit zo), maar dan zonder parcours :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 20:25

Hallo iedereen :) Ik zit met een vraagje: met welke broek rijden jullie? Nu rijd ik nog met een gewone "dressuur"rijbroek, maar ik zou liever met een jeans gaan rijden. Maar natuurlijk is niet elke jeans geschikt om te rijden? Welk merk gebruiken jullie? Of zijn er sites/winkels/... waar je er aan kunt geraken?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:03

Iolanthe schreef:
Hallo iedereen :) Ik zit met een vraagje: met welke broek rijden jullie? Nu rijd ik nog met een gewone "dressuur"rijbroek, maar ik zou liever met een jeans gaan rijden. Maar natuurlijk is niet elke jeans geschikt om te rijden? Welk merk gebruiken jullie? Of zijn er sites/winkels/... waar je er aan kunt geraken?

Ik rij met jeans heb ook een rijbroek met breke broekspijpen. Toch verkies ik een jeans boven de andere rijbroek. Heb ook nog dressuurrijbroeken van voordien. Als je een jeans gaat kopen dan moet je op een paar dingen letten.

de taille: hoog genoeg is zodat je niet met een blote kont op je paard zit :p
strechtstof: maken dat de jeans goed mee kan bewegen
lengte en breedte van de broekspijpen indien je voor boots zou gaan :)

Ik heb de mijne gewoon vanuit de c&a gehaalt voor 20 euro. Ze zulen ook niet eindeloos mee gaan, maar gaan voor mij lang genoeg mee :) ik denk dat je best voor het merk wrangelers zou gaan als je een echte rijjeans zou willen hebben.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 22:28

Dankje :) Maar zo'n stretchstof, slijt dat niet snel bij de naden dan?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 22:33

Iolanthe schreef:
Dankje :) Maar zo'n stretchstof, slijt dat niet snel bij de naden dan?

Ik heb het wel al gehad, dat het scheurde mja, dat heb je zowiezo bij elke broek dat er slijtage komt. Je voelt het wel aan de stof dat het dunner wordt. Het is zoals je zelf ziet zitten en waarvoor je budget hebt :) maar als je nog zo'n rijbroeken heb zou ik deze eerst verslijten :) als er dan ééntje kapot gaat kan je kijken voor een andere :)

edit: zo doe ik het toch anders heb ik veel te veel rijbroeken in de kast liggen die dan niet meer gebruikt worden :p zonde van het geld !

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 22:36

Die ene rijbroek is al versleten (en een beetje te klein), maar de andere kan ik wel nog even mee voort. Het is gewoon geen zicht als ik boots zou kopen en dan met mijn beige rijbroek afkom :')

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:07

Iolanthe schreef:
Die ene rijbroek is al versleten (en een beetje te klein), maar de andere kan ik wel nog even mee voort. Het is gewoon geen zicht als ik boots zou kopen en dan met mijn beige rijbroek afkom :')

Moet eerlijk zeggen ik heb de combinatie nog niet geprobeerd :p heb gelukkig wel bruine rijbroeken en bruine boots :p zal ik voor de lol eens even passen :p maar ik snap het best hoor :D

Edit: ik rij meestal met klassieke rijbroeken en plastice botten, meestal wanneer het erg modderig ligt zodat ik mijn boots wat kan sparen, kwestie dat ze lang mee gaan :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:03

Als je met een jeans broek wil paardrijden moet je op de naad aan de binnenkant van je benen letten.
De meeste jeans broeken hebben aan de binnen kant van de benen een "dubbele" naad en aan de buitenkant een "enkele" naad.
Deze "dubbele" naad is dik en kan sneller tot kwetsuren leiden.
Zoek een broek met een "enkele" naad aan de binnenkant, wrangler heeft zo een aantal modellen.
In de meeste western winkels hebben ze broeken die voldoen.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 09:16

Dankje, ik zal er op letten :)

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 00:44

En dan nog is het uitproberen ik kan niet met een wrangler rijden omdat kruis niet plat gestikt is ik rijd mijn liezen tot bloedens toe open, en met een simpele strech bij een locate spijkerbroeken winkel die 20 euro kost heb ik geen probleem, heb ook de broeken van Evelien gehad (eurohorse) en had ik ook geen probleem mee, jammer genoeg is de leverancier ermee gestopt en ik door 2.5 jarig gebruik te versleten, maar ze heeft een geweldige broek als altenatief gekozen, want had weer eens met mijn wrangler geden en en na 1 training van 40 minuten weer een probleem. En ja heb daardoor ook weer een gewone rijbroek een 2 jaren geleden aangeschaft en als spijkerbroek in de was zit want beide versies nu in de kliko en nieuwe (2e) onderweg. Maar gewoon uitproberen, de ene broek is de andere niet, maar ook zou ik opletten op een taille model. en ja strecht slijt iets sneller omdat het ook dunnere stof is. Maar had vroeger super broeken bij een lokale winkel voor 19.99 en deed ik iets van 3/4 jaar mee, jmmer genoeg bestaat de winkel niet meer. Dus staar je niet blind op een merk! Een broek moet al lekker zitten met lopen want anders trek je m toch niet aan!

KayleeJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:58

Ik heb het vroeger gedaan, maar zou zo graag weer eens willen.. Het is helaas zo duur..

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 18:43

Is het dan duurder dan dressuur bij jou? Of rij je helemaal niet meer?

Pintopini, dan zal ik waarschijnlijk eerst eens kijken of ik met een "gewone" broek kan rijden ipv in een westernwinkel meteen dure modellen te gaan halen. Bedankt voor de info!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:14

Oooh! Mag ik ook meekletsen?
Ik ben sinds een maandje mijn Quarter merrie aan het inrijden (2 keer in de week) en die gaat met meters sprongen vooruit. Daarnaast ben ik de Haflinger van mijn vriendin aan het omscholen, dus de bedoeling is
dat we volgend jaar samen wat showtjes etc gaan meepakken :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 20:38

Tuurlijk mag je!
Als ik het goed begrijp, rij je al langer western? Aangezien je een paardje gaat omscholen? Geeft natuurlijk niet :)

Wat ik was vergeten te vertellen: de les zondag was niet echt western, aangezien mijn lesgeefster in het ziekenhuis ligt en de vervangster geen western rijdt. Maar we hebben gewoon een beetje basis gedaan, wat je sowieso wel in dressuur en western hebt. Paardje moet leren zelfstandig naar beneden lopen, dus heel veel met losse teugels gereden, wat ook wel goed is voor mijn vertrouwen en het gebruik van mijn zit.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:24

Ik rijd idd wat langer western, maar heb nog nooit wedstrijden gestart en wil dit heel graag gaan doen met mijn jongste. Ik vrees dat ik de titel verkeerd heb opgevat, i'm sorry.
Ik heb in totaal twee jaar op StarReiners gewerkt en gewoond, en daar ook les gehad van Ernst Claassen toentertijd. Ook heb ik de western instructrice opleiding gedaan (niet afgemaakt) waar Ernst me ook deels mee holp.

Maar verder is met mijn jongste alles nieuw, ik rijd haar idd zelf in - wil alles zelf doen met m'n paarden. En ze is nu in een maand tijd echt met sprongen vooruit gegaan.
Ondanks dat ik al western rijd, denk ik dat we toch een hoop van elkaar kunnen leren.. :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 10:48

Tuurlijk wel :)
Wanneer ik van mezelf vindt dat ik genoeg ervaring, kennis,... heb, wil ik ook wel een veulentje beleren :) maar dat gaat nog even duren denk ik :+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:42

Haha :) gaat helemaal goed komen.
Ik heb Baby al sinds ze drie maanden was en ken dr sinds ze een maand was :)

Zildjian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:20

Ik heb n paar jaar niets meer gedaan. En heb eigenlijk nooit western gedaan. Maar het lijkt me wel super leuk en interessant

Wie weet waar ik dat bij mij in de buurt kan doen.. ??

Regio Hoorn

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 14:47

xDenies, wow, leuk! Heet ze echt Baby of noem je haar gewoon zo? (om de stomme reden dat er een man op je ava staat, denk ik steeds dat je een man bent :+)

xjuulsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:53

Ik rijd al 6 jaar western het is echt suuuuper leuk! :D

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 18:29

Heb je daarvoor dressuur gedaan? Of meteen met wn begonnen?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:30

Iolanthe schreef:
xDenies, wow, leuk! Heet ze echt Baby of noem je haar gewoon zo? (om de stomme reden dat er een man op je ava staat, denk ik steeds dat je een man bent :+)

Haha, die gozer op mijn avatar is Derek Hale uit Teen Wolf :)

Baby is haar roepnaam, deze naam heeft ze toentertijd van het stal personeel gekregen omdat de eigenaresse zelf
niet in staat was om veel te komen (ook eigenaresse van de moeder) Ik ben haar ook zo gaan noemen, en uiteindelijk
reageerde ze daar op. Maar haar officiele stamboek naam is 'Shine Like A Star' (Star G Hot Peppy x Nics Royal Snapper)

:)

Ik heb zelf voorheen ook altijd recreatief dressuur gereden, en zag Western als iets onbereikbaars :P Tot ik op een westernstal
vakantie ging houden (High tree stables) en hun me vertelde dat het gewoon mogelijk was :) Dus .. zo gezegd zo gedaan, haha.