[WN] WRAN L2 Rookie: wat is dit precies (in vergelijking met L3)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:31

mijn vraag naar de organisatie op 4 juli 2012 ivm NK 2012:

In welke klasse moet een jeugd ruiter rijden om mee te mogen doen aan de jeugd onderdelen op het NK?
(extra vermeld nivo van mijn dochter bij de verschillende verenigingen)

Antwoord:
In feite mag je alleen aan het NK meedoen als je L1 of L2 bent of L3 (=L2 rookie)met meer dan 25 punten. Dit geldt voor zowel de normale onderdelen of voor de FNW youth onderdelen. Alleen de DPHC hanteert andere regels, maar daar kun je alleen starten als je een paint hebt.
En voor de DAWRA moet je of amateur of open zijn.

Hieruit kon ik niet anders concluderen dat een jeugdruiter ook voor de FNW youth onderdelen minstens L3 met meer dan 25 punten moest zijn.
Blijkbaar trok ik dus de verkeerde conclusie..... :z of ik had de regelgeving erop na moeten lezen...Ik dacht ik vraag het gewoon ff. Weer wat geleerd. Thanks

cowboyinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 06:54

Het klopt wel, 2 jaar geleden wilden we de jeugdruiter die toen bij ons reed, ook mee laten rijden.
Dat ging niet omdat ze geen L3 +25 was.
Maar kan ff ook niet vinden waar het staat. Volgens mij stond het toen op het inschrijfformulier.

Romkabouter

Re: WRAN L2 Rookie: wat is dit precies (in vergelijking met L3)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 07:43

@cowboyinneke: als dat een nk was dan klopt dat toch ;)

Er is geen L3 NK. Dat is L2 rookie en daarvoor moet je L3+25 zijn.

cowboyinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:30

@ Romkabouter, ik bedoelde de FNW jeugdklassen .

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:17

Als dat L3 was, ben je hoogstwaarschijnlijk verkeerd geïnformeerd. Zou kunnen dat het op het formulier stond, maar er zijn geen regels voor (voor zover ik dat weet en dat ze op papier staan)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 11:44

Even uit mijn meelees-modus: iedereen dank voor de reacties!
Het is me nog niet helemaal duidelijk, al kan ik mijn mailtje naar de WRAN nu wel iets concreter formuleren.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:59

Rumpleteaser schreef:
Kan iemand mij meer vertellen over deze klasse? Want ik lees er in het regelboek niets over?
Inmiddels heb ik begrepen dat je hieraan mee mag doen als de L3+25 bent (wat we inmiddels zijn).

Hoe verhoudt de L2 Rookie zich ten opzichte van de L3 qua niveau?
Moet je op 1 hand, of mag je ook op 2 handen? Cap of hoed? Etcetc.

Om dan maar even terug te komen op je beginbericht :)

- L2 Rookie staat niet in het regelboek
- L2 Rookie wordt alleen uitgeschreven op het NK
- Om L2 Rookie te mogen starten moet je L3+25 zijn
- L2 Rookie zal qua niveau gelijk zijn aan de L3, omdat het ook L3 ruiters zijn die er aan mee doen.
- L2 Rookie is een L2 klasse, dat wil zeggen dat de regels gelden zoals beschreven bij de L2 van het regelboek.
Op 1 of 2 handen is dus afhankelijk van de leeftijd van je paard en een hoed mag, maar een cap ook.
- Je mag als je op het NK in de L2 Rookie het volgende jaar gewoon L3, maar het volgende NK mag je niet meer L2 Rookie. Dan zul je over moeten naar de L2

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:21

paul weet je ook wanneer je je punten moet hebben? ik heb ze wel maar kennis van me moet nog een paar, de sluitings datum is 1 augustus, maar in augustus zijn nog een paar wedstrijden , tellen die dan mee? of moet je voor 1 aug al je punten hebben?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:49

In voorgaande jaren telden alle punten tot het NK mee, dus nu ook lijkt me.
Als het NK eind augustus is, dan tellen de punten van augustus dus mee. Je kan het beste wel ff kijken naar de uiterste inschrijfdatum van het NK en ze attent maken op dat je nog punten hebt gehaald, anders moet je misschien bijschrijven.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:06

Maaruh Paul: is het nu L2 + 25 of moet je L2 zijn + minstens 26 punten? hihi regels %)

...zou toch makkelijk zijn als het ergens op een officiele site van de WRAN duidelijk vermeld staat deze inmiddels lang geintroduceerde Rookie L2.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 09:48

CounTree schreef:
Maaruh Paul: is het nu L2 + 25 of moet je L2 zijn + minstens 26 punten? hihi regels %)

Waar haal jij uit mijn verhaal dat je L2+minstens 26 punten moet hebben :?
Wat begrijp je niet van de lijst die ik op heb geschreven? Veel duidelijker kan ik het toch echt niet opschrijven.
- Om L2 Rookie te mogen starten moet je L3+25 zijn
-> lijkt mij duidelijk, dus je moet L3 zijn en minstens 25 punten hebben voor de aanvang van het NK.

- L2 Rookie is een L2 klasse, dat wil zeggen dat de regels gelden zoals beschreven bij de L2 van het regelboek.
-> lijkt me ook duidelijk

In het geval van Berend kun je in augustus in principe nog punten rijden om mee te mogen doen, maar dat is een beetje afhankelijk hoe ze met de sluitingsdatum omgaan.
Doen ze sluitingsdatum = einde inschrijven, kun je dus de punten in augustus niet meetellen.
Staan ze ook inschrijving na de sluitingstermijn toe, maar met bv extra kosten, dan kun je nog inschrijven als je de punten hebt maar moet je bijbetalen. Daarvoor is het beter om met de organisatie contact op te nemen.

CounTree schreef:
...zou toch makkelijk zijn als het ergens op een officiele site van de WRAN duidelijk vermeld staat deze inmiddels lang geintroduceerde Rookie L2.

Iets van een officieel document zou inderdaad handig zijn.

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:56

Het is zoals Paul aangeeft.
Zie je wel Paul dat het moeilijk is om het zo op te schrijven dat iedereen het begrijpt! :)
Wat de nieuwe WRANregels betreft, zodra de WRAN er met de verzekering uit is, worden ze gepubliseerd.
Dat heeft nu gewoon nog geen zin, misschien moet er nog iets aangepast worden en dan geeft dat alleen maar verwarring.
De nieuwe regels zullen op veel punten de ruiters tegemoet komen en er zal natuurlijk, naar goed Nederlands gebruik, stevig tegenaan geschopt gaan worden.
Ik sluit zelfs niet uit dat er aan de verstandelijke vermogens van de regelboekcommissieleden (5x woordwaarde) getwijfeld gaat worden, zo dat al nu niet het geval is. :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:40

Jan_Trel schreef:
Zie je wel Paul dat het moeilijk is om het zo op te schrijven dat iedereen het begrijpt! :)

Dat heeft nooit iemand ontkent Jan ;)

We hebben het hier verder niet over de regelgeving, maar over het gebrek aan officieel document (van welke instantie dan ook) mbt de L2 Rookie.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:57

Paul jij bent echt meer dan duidelijk!! Echt aan jouw uitleg mankeert het niet! Ik dacht dit dus ook altijd, totdat ik onderstaande las van cowboyberend hier eerder in het topic.
cowboyberend schreef:
iedereen gaat hier wel de fout in met 25 punten , het is meer als 25 punten . dus 26 ;)

Vandaar dat ik ook de voorkeur geef aan een officieel document, want hoe overtuigend cowboyberend ook lijkt te zijn, blijkbaar is ook dat weer niet goed. aaaaaagh.

Aangezien Jan inmiddels ook duidelijk schrijft dat Paul het bij het juiste eind heeft, ga ik mijn onderschrift weer aanpassen....naar hoe het reeds stond....L3 + 25! pffffff

Wat een getrut om 1 puntje zeg -:(- . Kom op met dat officiële document. Enorm verwarrend zo.
Laatst bijgewerkt door CounTree op 23-05-13 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:03

Had de post van Berend niet gezien, maar dat klopt idd niet.
Het is L3+ (minimaal) 25 punten, die 25 komt namelijk van het feit dat je met 25 punten over mag naar de L2 ;)
Eigenlijk best logisch he :D

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:15

Het is meer als 25 . Dus dan is t 26. Ik heb namelijk gehad toen ik over ging van de l4 naar l3 . Ik was toen heel blij dat ik 25 had en vroeg t aan . Maar moest toen dus 26 punten hebben. Dus kon toen om 1 punt niet over

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:25

Voor wat betreft promotie naar L2 heb je idd gelijk (het is meer dan overigens), maar voor de L2 Rookie heb je ongelijk.
Zie hier het originele bericht van Jan (uit 2010):

[WN-EV] Ned. Kampioenschap Westernrijden FNW

Wellicht maken ze die ongelijkheid ook gelijk in het nieuwe regelboek (dat je dus met 25 punten over mag)

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 13:58

WRAN L2 Rookie mag je starten als je een L3 ruiter bent en 25 punten of meer hebt behaald als L3 ruiter en als je nog niet eerder bent gestart als L2 Rookie.
Je mag alleen de onderdelen starten waarin je eerder gestart bent. Dus heb je op een eerdere wedstrijd nog geen reining gestart dan mag dit ook niet op het NK 2013.

Deze klasse wordt verreden volgens het WRAN-regelboek.
En voor ruiters tot 14 jaar geldt ook een cap verplichting.

Wanneer je gestart bent in de L2 Rookie, mag je daarna in de L2 starten, maar je mag ook nog ff in de L3 blijven als je dat wilt.
Dat was in eerste instantie niet zo, maar dat is later door de WRAN gewijzigd!

Duidelijk voor iedereen?? :j
Laatst bijgewerkt door Jan_Trel op 24-05-13 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 13:58

Voor mij wel, dank je wel!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:19

mij ook!!

En ik ben zoooooo blij met die wijziging dat je in de L3 mag blijven, nadat je de rookie L2 bent gestart!! Laat mijn dochter van (tegen die tijd) 12 jaar, maar lekker ervaring op doen in de drukke L3 totdat ze 75 punten heeft.

Oh trouwens Jan. Hoe zit het dan eigenlijk als je punten op het NK haalt als zijnde L2 rookie? Moet de betreffende ruiter die dan optellen bij zijn/haar L3 totaal? Oh wacht....NK telde geloof ik niet mee qua levelpunten... geldt dit ook voor Rookie L2?
Laatst bijgewerkt door CounTree op 24-05-13 14:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Jan_Trel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:22

Tijdens het Nk zijn er geen punten te behalen!
Je rijdt alleen voor de plaatsingen!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:24

Jan_Trel schreef:
Tijdens het Nk zijn er geen punten te behalen!
Je rijdt alleen voor de plaatsingen!

Oh ja, thanks, mijn grijze hersencel werd net weer wakker...was mijn bericht al aan het verbeteren :+

Hehe ...weer opgefrist *\o/* , pffff valt niet mee om coach te zijn, bewandel dit traject (rookie L2) ook voor het eerst. Maar ja...alles voor die roze smurf :D