[WN] pony doet piaff/passage terwel ik gewoon western rijdt? help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:20

doet hij dit aan de longe ook?Ik heb een vermoeden dat jij de oorzaak bent van dit.Je manier van rijden/zitten bedoel ik.Niet rot bedoelt ;)

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 16:34

nog een andere video van vandaag die langer is

troi

Re: pony doet piaff/passage terwel ik gewoon western rijdt? help

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:36

Wat voor zadel is het (merk) en door wie is dit aangemeten?

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 16:39

het is een horseman outfitter als ik het goed heb
degene die hebben aangemeten was texas jack in tiendeveen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:42

waarom zit je steeds door?Ga gewoon lichtrijden en breng er meer tempo in,hij krabbelt van achteren.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:42

het ziet er echt niet fijn uit... doet hij het ook met minder contact op de teugel? aan dit laatste filmpje vind ik jou handen/teugels er niet fijn uit zien. en hoe doet hij het zonder zadel?

Nustice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:43

Ik vind je paard nou ook niet bepaald voorwaarts ogen. Maar ik kan het mis hebben. Probeer hem eens wat actiever te maken en te rijden.

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:44

little_birdy schreef:
hij lijkt harstikke kreupel van achter ?
en hij probeert te bokken

Ja, ziet er hartstikke duidelijk uit..
En ik zou er even als je bv een vriendin mee hebt even haar erop laten zodat je het zelf kan zien.. :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:46

hiphorse schreef:
[ Video ]

nog een andere video van vandaag die langer is

vind zijn rechter achterbeen ook een veeeeeel te korte pas maken... zijn andere achterbeen ook. mischien je da ff laten kijken?

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:48

geerke schreef:
waarom zit je steeds door?Ga gewoon lichtrijden en breng er meer tempo in,hij krabbelt van achteren.

Moet je bij westernrijden wel lichtrijden dan? :=
(weet ik écht niet :P)

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 16:48

omdat ik door moest zitten, heb ook gewoon stukken lichtgereden maar omdat die het alleen met doorzitten deed weer een filmpje met doorzitten
tempo erin brengen doe ik ook wel gewoon maar goed het ging er om dat er nu 2 filmpjes beoordeelt konden worden op het raare gedrag
(ik heb hem trouwens vanaf 29 maart dus tempo werken we al langer aan)

ik wil nu vooral weten waar het gedrag wegkomt

ook met minder contact deed die het dus contact of niet maakte niet uit

er stonden 2 mensen in de bak die het ook hadden kunnen zien

met wedstrijd mag je niet lichtrijden heb ik begrepen

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:49

XEefjuhX schreef:
geerke schreef:

Moet je bij westernrijden wel lichtrijden dan? :=
(weet ik écht niet :P)

je kan prima lichtrijden hoor... bij western wordt er vaak doorgezeten, dat wel. maar vanuit je knieen kan je wel lichtrijden. ben bang dat dit probleem niet opgelost gaat worden door lichtrijden alleen....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:50

Dat licht eraan welke disciipline je wilt gaan rijden, sommige wedstrijden doen uberhaupt niet aan draf of stap..

Ik zou vooral aan de soepelheid van het dier gaan werken, rechtrichten goed aan het been maken dat soort basiswerk. En pas als dat voor elkaar is, en dit soort fratsen en daardoor uit zijn, aan wedstrijden gaan denken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:51

Rechtsachter loopt hij inderdaad korter. :j

Je zegt dat hij last heeft / had van zijn lendenen? Daar is die van mij ook gevoelig op maar nooit zo erg dat hij er zo van gaat lopen. :o Wanneer is hij gemasseerd? Wanneer ben jij weer gaan rijden, was er nog een vervolg massage nodig? En is het na het masseren gekomen dat hij zo doet?

Kan makkelijk als hij daar heel goed vast zat hij nu veel spierpijn heeft daar. Zeker als je dan ook nog gaat doorzitten is dat erg belastend voor de lendenen. Daarnaast vind ik hem ook erg sloom ogen en mag hij een heeeel stuk voorwaartser lopen.

Collie2008

Los van welke tak je beoefend zorg je eerst dat je paard balans heeft en lekker voorwaarts is. Ik zie ook gekrabbel, te kort van achteren

Lara_Silver

Je rijd western? Je rijd met een westernzadel bedoel je? Ik zie namelijk geen enkele vorm van aanleuning, het gehobbel, en dat is geen westernrijden. Ik ben benieuwd wat je (western)instructie van dit probleem zegt. Je paard loopt alles behalve taktmatig. Hij verliest zijn takt bij het protesteren (wellicht door pijn, wellicht omdat jij je benen zo optrekt) het kan verschillende oorzaken hebben. Ik zeg in ieder geval dat dit paard enorm scheef en vooral enorm stijf is, achterhand word niet ondergeplaatst, het lichaam word niet gebruikt. Is het zadel door een goede westernzadelmaker nagekeken of door een normale zadelmaker? Niet iedere normale zadelmaker kan goed oordelen over een westernzadel.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:52

Maar goed, een paard dat ik ken die dit deed had rugproblemen werd niet voorwaarts gehouden en werd te strak aan de voorkant gereden

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:52

hiphorse schreef:
omdat ik door moest zitten, heb ook gewoon stukken lichtgereden maar omdat die het alleen met doorzitten deed weer een filmpje met doorzitten
tempo erin brengen doe ik ook wel gewoon maar goed het ging er om dat er nu 2 filmpjes beoordeelt konden worden op het raare gedrag
(ik heb hem trouwens vanaf 29 maart dus tempo werken we al langer aan)

ik wil nu vooral weten waar het gedrag wegkomt

ook met minder contact deed die het dus contact of niet maakte niet uit

er stonden 2 mensen in de bak die het ook hadden kunnen zien

met wedstrijd mag je niet lichtrijden heb ik begrepen

Kijk hij doet het alleen met doorzitten, juist omdat je drukt op de lendenen. Het is belangrijk dat je de lendenen blijft onderhouden door de masseur en dan daarnaast zelf aan het werk gaat om de lendenen sterker te maken. Pas als dat voorelkaar is kan je aan doorzitten gaan denken. :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:56

Wat ik zie (maar ja wie ben ik) is dat je wat groot bent voor dit zadel, hebt je fenders te kort, pony loopt op de voorhand, zadel lijkt naar voren gekanteld en te ver op de schoft, je bent onrustig met je handen, trekt je hakken erg op waar je je pony steeds mee prikt. (al is dat in deze 22 sec. geen duidelijk beeld voor de rest van hoe je rijd)
Horseman outfitter is een andere western winkel, geen zadel merk voor zover ik weet. Staat ook niet als zadel merk bij Texas jack.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 16:57

Er zit sowieso iets niet goed bij z'n rug lijkt mij. Hij draagt z'n staart de hele tijd, onregelmatigheid, bokje, zwaaien met staart...

Ik zou sowieso niet gaan doorzitten nu in draf. Alleen als je bijvoorbeeld in jog zit, en je kan echt goed blijven zitten kan je t nog ns proberen...

Zorg eerst maar eens dat hij actiever en beter aan het been is voordat je aan wedstrijden gaat denken. Gewoon lichtrijden dus, zorgen dat hij actiever wordt (kuit= harder, na 3 keer kuit geen reactie? tik. paar passen door draven en opnieuw doen).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:03

Ga eerst eens dressuurmatig aan het werk met je paardje en leer hem los te laten aan de voorkant zodat hij vanuit achter kan gaan werken. Ik ben geen western ruiter, maar zie wel dat je paard niet loslaat en dus niet over de rug loopt. Doorzitten ( dus zwaarder belasten) pas doen als het paard in balans loopt.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:04

Ik weet verder niets van western af, dus een heel goed advies op je rijgedrag kan ik niet maken :o
Maar ik weet wel waarom je paardzoou kunnen staken, zoals heel veel genoemd, je paard is scheef. Je schreef ook dat hij het vooral doet als zijn hoofd laag is. Dit is een moeilijke oefening voor een paard, en in combinatie van het doorzitten wordt hij gestoord in zijn bewegingen, waardoor hij kan gaan staken. Omdat hij niet de juiste lengtebuiging maakt, kan zijn (binnen) achterbeen niet (simpel gezegd) naar voren komen, waardoor hij onregelmatig loopt. De achterbenen zijn niet gelijk ontwikkeld waardoor je een stuwend been en een dragend been hebt. Hier even duidelijker uitgelegd: http://www.paardenbegrijpen.nl/natuurli ... hterbenen/

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 17:06

mensen ik heb vandaag net mn eerste les gehad, dan kan je niet verwachten dat meteen alles perfect is!
wedstrijden rijden was ik niet van plan

hij is 3 mei gemasseert heb iets van 3 dagen erna voorzichtig gereden en vandaag dan weer de rest van de tijd heb ik niet gereden
dinsdag is er een herhaling van de masage, het was niet zo heel nodig om een herhaling te doen maar is wel fijn voor hem

in de filmpjes heb ik hem inderdaad wat vast aan de voorkant maar hij kreeg ook weer meer vrijheid als hij de juiste aanleuning had
het liefst gooi ik de teugels los maar dan kan je hem natuurlijk nooit goed over de rug enzo laten lopen

echt hij krijgt vrijheid als die goed loopt, dit vind ik zelf nogal moeilijk te bepalen

en bij dressuur zijn de teugels toch ook bijna altijd 1 recht lijn en bij sommige gauw strak

ik heb trouwens geen sporen ofzo dus prikken kan niet ;)

zal de fenders langer doen

ik zal morgen wel kijken wat dan het merk is
in de winkel ligt soms meer dan op de site staat
ik let al steeds op mijn handen om die stil te houden heb de hele les te horen gekregen dat ik mijn hakken omlaag moet doen dus dat is al bekent en wordt al een tijd aan gewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:06

Ik weet niet of je er overheen gelezen hebt maar je had les vandaag dus ik neem aan dat je instructeur erbij was toen dit gefilmd is. Wat heeft diegene erover gezegd?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:08

@aerdenhout:dressuurmatig aan het werk is eigenlijk hetzelfde als in de western je basis voor elkaar hebben.

Ik ben ook benieuwd of dit zadel echt goed ligt, misschien eens laten nakijken door een andere western zadelpasser? En of de lesgever echt ziet waar het probleem is, dus je basis recht zijn en wat voor oefeningen je hiervoor krijgt!

Overigens is het toch ook logisch dat dingen niet in 1 keer goed gaan. Rustig opbouwen en je tijd nemen zal vermoedelijk veel goed doen!
Laatst bijgewerkt door troi op 12-05-13 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt