[WN] erv div opfok en gevolg quarters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: erv div opfok en gevolg quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:03

Voeding is uiteraard belangrijk, maar mijn merrie heeft na het afspenen nooit meer brok gehad, enkel wat mineralen en die is mooi droog op de benen en PROK.
Er stonden echter in dezelfde groep ook dieren die ik er persoonlijk uitgehaald zou hebben en op meer voer gezet zou hebben.
Het beste kijk je gewoon goed naar het karakter. Zou het in een grote groep passen, of liever klein.
Merk je dat een dier goed groeit en tevreden is, dan vooral niets veranderen. Is het een buitenbeentje dat slecht in het haar zit, dan moet je hem misschien verplaatsen.
Zolang er voldoende beweging is en goed gras + correcte mineralen verzorging komt het doorgaans allemaal wel goed. De opvoeding komt toch daarna pas echt als het paard voldoende concentratie kan opbrengen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 11:18

quarterH schreef:
Heb je het artikel in de laatste Paints & Quarters gelezen over fok en opfok op de eigel gold ranch?
Staat precies omschreven hoe zij het doen.
Ik vind dat super en wilde daarom een paard wat daar is opgegroeid. De manier hoe ze groot worden zorgt voor brave sociale en lichamelijk sterke paarden. De redenen waarom staan erin.
Ik heb er een week 24 uur per dag rondgelopen en naast de stallen geslapen en ik heb in die week geen een paard meegemaakt dat naar een ander trapte, beet of wat dan ook. Ook niet naar mensen. Gewoon allemaal superbraaf. En ze komen van zoveel verschillende bloedlijnen dat dat echt niet alles zegt.

Nee, heb ik niet gelezen. Eifel Gold is idd een heel mooi bedrijf. Zal eens kijken of ik dat nog kan lezen, thanx. Zoeken niet echt een top paardje. Las wat jij en Scolor hebben gepresteerd in Frankrijk, Gefeliciteerd!! Dat zegt idd al heel veel :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:27

superpony schreef:
Je zet ze na 2jaar naast elkaar en STEL dat die uit opfok op dat moment behoorlijk ''klaar'' is en die van thuis nog wat achter loopt. Kan die het nog inhalen met de tijd en wordt deze net zo sterk als die uit opfok? Dat is mijn grootste vraag waar je eigenlijk geen antwoord op kan krijgen, mits je x aantal gelijke paarden kan opfokken op diverse manieren.

Ik ken idd ook paarden die aan huis hebben gestaan of in pension en heel veel mee gedaan is, maar kleine draakjes zijn geworden.
En ook paardjes uit de standaard opfok waar 2 of 3 jaar amper naar omgekeken is. Ze lijken schrikachtig en zijn al best sterk als je ze dan gaat leren meelopen, vast staan, voetjes optillen etc. Toch is er vaak niks aan ''verknald'' en merk je er na een periode van training niks meer van.

Ze halen het vaak nog wel in hoor... Ken best veel dieren die niet "goed" uit de opfok gekomen zijn en bijv. als 5 jarige niet meer te herkennen zijn. Maar goed een dier met achterstand heb je niet zo 1,2,3 weer "op de rit" :(:)

Grootschalige opfokken met alleen leeftijdsgenootjes ben ik niet zo voor... Vaak blijven ze dan klieren en er is geen opvoeding van oudere dieren.
In mijn gemengde kudde zie ik bijv. dat de jonkies samen lopen te spelen/klieren en vervolgens komen ze dan een keer een oudere merrie tegen die ze even op hun plaats zet en vervolgens lopen ze weer heerlijk rustig te grazen met z'n allen.
1 van mijn dieren heb ik gekocht als 2 jarige en die heeft "alleen" gestaan als veulen zijnde. Geen leeftijdsgenootje, alleen een andere merrie erbij die niet haar moeder was. Ik kan dit in karakter/dagelijkse omgang echt merken. Ik noem haar voor de grap wel eens contact gestoord, want ze heeft een hele andere omgangvorm met andere dieren als dieren die wel opgefokt zijn met leeftijdsgenootjes...

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 11:36

heb 1 x een paard uit de opfok gehaald die achtergebleven was, en is nooit meer terug gegroeid als het ware.
heeft dat met opfok te maken, denk het niet, bleek achteraf een zogenaamde maandag morgen paardje, mankeerde altijd wat aan.
ik denk dat als je ze thuis hebt, worden het mensen paarden, en als je ze in opfok hebt, worden het paarden paarden, daar bedoel ik mee, wat natuurlijker aangelegd.
ik bekijk het net als met honden...
een hond komt in een gezin, geen andere honden, dus moet de hond zich de natuurgewoontes van de mens aanleren, een hond leert snel, dus kunstje ook snel door, plaats je die hond in een kudde honden(wij hebben een honden dagopvang) dan zie je dat de hond de gewoontes van honden niet meer weet, dus niet meer kan aanbieden zoals het hoort, de signalen niet meer ziet, het ook echt niet meer begrijpt, dat is met 1 a 2 keer meelopen weer erin, maar je ziet wel waar alle problemen vandaan komen, mijn honden groeien op in de kudde, dus automatisch zijn ze sneller met de honden, maar omdat wij er ook rondlopen, snappen ze ook hoe die 2 benige wezens het bedoelen.
vooral bij jonge puppen tot een jaar zie je het verschil

ik denk dat je het bij paarden ook zo kan zien, ik zelf zou nooit een paard alleen bij huis hebben, voor mij omdat ik van het natuurlijke houd, is een opfok waar intensief met paarden interaktie met mensen is ook de beste oplossing, maar dat is mijn persoonlijke mening, ik kan snappen dat anderen dat anders zien

gr
an

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 12:37

Alles heeft zijn voor-en nadelen natuurlijk. Ik ken wel mensen die graag een veulen in pension houden en dan overdag met vriendjes buiten. Daarnaast willen ze dan een zgn band opbouwen en van alles doen. Bij de ene persoon gaat dit goed, bij de ander gaat het totaal fout.

Ik heb weleens paarden gezien die echt achterliepen. Kwamen rond de 4 of 5 jaar op stal en zagen er niet uit. Na een half jaar al een groot verschil. Maar dat is dan buitenkant. Ik zou ze dan weleens op de rontgen en scan willen zien.

Onze shet was 2,5 en kwam uit een koppel van een stuk of 6?? geloof ik. Die heeft daar va geboorte gestaan en toen namen wij hem mee. Eerst tussen andere shets en later bij onze d-pony. De shet is zoals wij het noemen behoorlijk contactgestoord. Wel super lief en doet niks. Maar andere paarden heeft hij verder geen interesse in. Mensen kijkt hij de kat uit de boom. Onze d-pony vind ie prima en kinderen of mijn broer in rolstoel vind hij super.

We hebben denk ik zo een 20 pony's gehad bij elkaar en ik weet niet van allemaal hoe ze opgefokt zijn. Ik denk dat de mens toch het grootste verschil maakt als ze bij huis staan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 21:26

Je hebt het over opfok en ,,gevolg,, quarters.
Ik vind de huisvesting van ,,volwassen,, dieren even belangrijk voor het gestel dan alleen een goede opfok en dan bedoel ik de ruimte om vrij te bewegen, en sociaal contact!
Dit geld (bij mij) ook voor paarden die hoog in de sport lopen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 22:11

Heb je helemaal gelijk in Rapido. Maar bedoel met gevolg, waar mensen evt tegenaan lopen door slechte opfok. Veel blessures etc.

Ik vind dat elk paard buiten moet komen en minstens 1 maatje moet hebben, maar ja..........Nu heb ik geen quarter, maar zeg altijd dat ik hem liever kwijtraak door een ongeluk buiten, dan door iets van veel op stal staan. Maar goed, liever gewoon niet en ben super zuinig op ze, ook de shet. Is ons evenveel waard :)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:53

ik heb te weinig paarden (jonge paarden dan) gekocht om op blessures terug te kunnen komen. de ene had OCD en heb ik terug gedaan naar de verkopende partij na 2 maand, de ander was ook contact gestoord, verwend omdat altijd bij haar mama gelopen had tot 18 maand en de mensen haar haar zin gaven. maar die merrie is maar 4 geworden door een hersenbloeding.

nu heb ik een 3 jarige Q met eigenlijk dezelfde basis als die van Troi (half zusje van mo)
verschil was dat ik haar na ongeveer een jaar, misschien iets meer, naar Karin en Tjeerd Schraa gedaan heb. daar liep ze altijd buiten, met toegang tot een schuilstal en onbeperkt hooi. verder geen bijvoeding.
leeftijdsgenootjes bij haar, maar ook oudere paarden van andere sexe.
hier heeft ze heel veel kunnen lopen, spelen, opgroeien etc.
steeds als ik er kwam nam ik haar mee de kudde uit en gingen we poetsen, wandelen, voeten doet etc.

tot nu toe doet ze het goed. ze heeft een goed karakter, heel eerlijk, een (volgens mij) een goed gestel. ik heb natuurlijk geen röntgenogen maar ik zie niets wat mij zorgen baat.

maar die is natuurlijk nog maar 3 en nu net 2 maand onder het zadel. dus daar kan ik nog niets over zeggen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:17

Mijn merrie is ook opgegroeid bij karin en Tjeerd (Northern road quarterhorses) en is een heel lief, stabiel, sociaal en vooral sterk paard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 00:02

@paintless, Als ik het me goed kan herinneren kwam die ene met ocd toch van een stal met behoorlijk wat ervaring in fokken en genoeg buitenruimte. Komen ook knappe paardjes vandaan, dus is misschien echte pech geweest?
Hadden ze een idee waarom die 4 jarige zomaar een hersenbloeding kreeg?

Ik ken de ouders van je huidige quarter en de fokkers. Leuk beestje!

Ja, geen rontgenogen vind ik best lastig. Bij quarters is het best moeilijk. Ik zie quarters die als 1 jarige al een behoorlijk paard zijn, maar ook 2/3 jarige die echt nog even moeten. Maar dat is buitenkant. Ouders en aanleg spelen ook mee, dat snap ik.
Vandaar ook dat het me aan het denken zette. Ik weet wat ik de beste manier vind.

Niet alle paarden in opfok groeien als kool en niet alle paarden op stal lijken achter te lopen. natuurlijk zie je in goede opfok wel paarden groeien en ontwikkelen waar je ''u'' tegen zegt. Maar ze hebben ook wel soms mindere periodes.
Als ze op stal/wei flink groeien, zijn hun botten dan goed? Of duurt het gewoon iets langer? Paarden in de opfok verbruiken ook wel wat energie voor bewegen en warmhouden lijkt me. Goede voeding is wel belangrijk in beide situaties.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:01

dat paint hengstje was idd dom toeval volgens mij. hij was ook vrij jong en hoe hij aan die OCD kwam is me niet bekend. maar ik had niet de middelen om hem te helpen en zij wel. het gaat nu goed met hem van wat ik begrepen heb. ze hadden idd genoeg ruimte, wel een groep met jaar en sexegenoten. (4 hengstjes bij elkaar toen)
maar ze hebben zelf echt goeie paarden lopen en hij kwam ook niet van een belabberde lijn.. dus tja.. misschien een tik gehad, misschien pech.. ik weet t niet.

de reden van de hersenbloeding is niet bekend. heb ook geen autopsie laten doen, omdat ik haar er toch niet mee terug krijg en het ook niet kan voorkomen.

fokker van Lucy gaat heel secuur met de dieren om. zoekt ook goeie moeders bij de hengst. ik heb begrepen dat Luus haar mama nooit iets gehad heeft. en papa heeft ze nog, die loopt lekker mee in de lessen.

ik denk dat ieder paard in exact dezelfde omstandigheden zich anders ontwikkeld. is een moeilijke vraag hoor, die je stelt.. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 19:21

Tja, zonde van de ocd, maar denk een pech geval, aangezien hij daar vandaan kwam en ze meer dan ervaren zijn met goede dieren.

Lucy d'r fokster ken ik, net als de paarden daar. Heb op papa wel paar keer buiten gereden nog :) Hele lieve hengst.

Het is idd een moeilijke vraag. Ik zou het ook het liefst zo goed mogelijk doen, maar als ik naar het beeld kijk en de paarden vergelijk, valt de rol van de opfok nog erg mee. Had toch wel verwacht dat het meer zou doen bij paarden als dat goed gebeurt. Alleen waar mensen het echt heel erg verkeerd doen, zie je problemen, maar dat zijn meestal de particulieren die ''zomaar'' wat doen of teveel doen.