[WN] Bit, Jan Trel contra Wim Back

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:20

Ik heb de Bit al 2 maanden terug opgezegd,zou dit de laatste Bit zijn die ik nog krijg?Een goede herinnering waarom ik het had afgezegd,voor een western ruiter is er toch niets meer in te vinden dan afentoe een leuk fotootje en na aanleiding van dit artikel hadden ze het misschien bij leuke fotootjes moeten laten!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 15:28

Jeetje, Cas onwijs fanatiek zeggen, dat je alles zit over te typen, OK dan!

Mijn mail is de deur uit, ik ben benieuwd naar hun antwoord........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:29

Acceptatie

Het gesprek vind plaats tijden het NK, heel toepasselijk. Op de achtergrond is te zien hoe de deelnemers zich klaarmaken voor de wedstrijd. Af en toe kijkt Back naar de paarden. Een ruiter is al een tijdje aan het spinnen. Het paard draait razendsnelle rondjes. Back houdt zijn hand tegen het hart en zegt: "Het doet pijn om dat te zien". Trel draait zich om, ziet wat Back ziet en zegt:"Diezelfde pijn voel ik als ik een paard zie landen na een hindernis van twee meter hoog. Dit paard beheersd de techniek om te spinnen. Het kan wel twintig rondjes draaien. Dat is niet belastend." Toch is hij het wel met Back eens: sommige onderdelen van de westernsport zijn zwaarder dan de andere. Spinnen en sliden zijn daar voorbeelden van. Het is topsport. Daarmee wil Trel niet zeggen dat het schadelijk is. Voor westernleken lijkt het misschien wel zo.
Back blijft hameren op gericht onderzoek naar de relatie tussen belasting en belastbaarheid bij het sportpaard. Iets wat ook de bonden van de andere takken van de sport te weinig doen. "Begeleiding van sportpaarden staat nog in de kinderschoenen." De westernbond heeft het extra moeilijk. Die heeft ook te maken met vooroordelen. "Laat de mensen dan weten dat jullie al het mogelijke doen om de sport veilig te maken voor ruiter en paard", zegt Back "Het zou de acceptatie vergroten als je aangeeft dan je alle wegen bewandelt om blessures te voorkomen.
Trel zucht: "Dat doen we. We hebben controleurs bij ieder wedstrijd en overal hangen camera's. We zijn er wel degelijk mee bezig." De frustratie is hoorbaar, misschien ook niet verwonderlijk. Westernruiters worden nog steeds niet betrokken bij "normale" paardensportevenementen. Hippische opleidingen besteden nauwelijks aandacht aan deze sport. Misschien moet de niet-westernruiter eens nadenken. Wellicht is een sport die gebaseerd is op de ideeen en filisofien van echte paardemannen, de cowboys, zo verkeerd nog niet.

tekst: Afke Teunen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:30

Bedankt voor het scannen en het plaatsen!

Tsja, meneer Back is een bevooroordeeld persoon die al zijn pijlen op de westernsport gericht heeft. jammer......

Zo iemand overtuig je niet, die staren zich blind op een bepaald onderdeel. Want reageren op de peesbelasting van een springpaard doet hij kennelijk niet.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:32

FlyingHigh schreef:

Hihi, dream on...antwoord krijg je niet. Je kunt alleen maar afwachten tot het volgende nummer om te kijken wat ze er mee hebben gedaan.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 15:35

vera"]
[quote="FlyingHigh schreef:

Hihi, dream on...antwoord krijg je niet. Je kunt alleen maar afwachten tot het volgende nummer om te kijken wat ze er mee hebben gedaan.
[/quote]

Zucht......................nóg een maand wachten..........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 15:42

Die laatste paar regels kunnen de hele negatieve ondertoon van het artikel niet meer redden.

En helemaal die opmerking van Back, dat hij hetzelfde had gezegd als het over renpaarden was gegaan, spant gewoon de kroon. Hij is medicus, hij ziet alleen de probleem gevallen, en de gevallen waarbij het mis ging. Hoeveel ziet hij er? En hoeveel Quarters, waar wel mee wordt gewerkt, gaan gewoon gezond door het leven?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:54

Peppysan: het gaat er niet om andere onderdelen die met paarden te maken hebben nu zwart te gaan maken. Beter is het op een constructieve manier het Westernrijden in een beter daglicht te stellen. Met vingertje wijzen los je niets op.

Natuurlijk gaan er paarden dood in/door de sport, triest als het is maar een ongeluk kan altijd gebeuren.

Dat reining veel wordt aangehaald als voorbeeld is ook wel te verklaren. Het trekt de meeste deelnemers, het meeste publiek, wordt Olympisch en is dus ook al snel het meest omstreden.

Ik lees nergens terug hoeveel Q-probleemgevallen hij al behandeld heeft, wat voor vooronderzoek hij bijv. in Amerika heeft gedaan (of ten minste heeft geprobeerd te achterhalen als het er was) naar blessures van Western-sport paarden.

Toch blijft mij de uitspraak van Rieky bij dat een reiner maar een tig aantal slidings en spins in zich heeft, daarna houdt het op (voor het paard dan). Je moet dus wel voorzichtig met dat aantal omgaan.

Jan zegt dat er in het verleden veel slechte paarden naar Nederland gekomen zijn en dat er nu betere zijn. Dit zal ongetwijfeld waar zijn, maar veel mensen kunnen zo'n duur paard niet betalen en kiezen toch voor een paard wat minder kost (en dus misschien minder goed in elkaar zit) en proberen daar wel hoge ogen mee te gooien. Resultaat dus soms weer een kapotgereden paard.
Ook wordt er gefokt met deze paarden die volgens Trel soms bij de slacht vandaan gekocht zijn. Lijkt me voor de toekomst van een goede Quarter ook geen goede insteek.

En de balans tussen presterende junior- en seniorpaarden is er ook nog niet echt.

Toch kan ik me niet onttrekken aan het feit dat er een man zit met medische kennis en hart voor paarden, alleen duidelijk gekleurd waar het Westernpaarden betreft. Jan Trel tipt voorzichtig aan dat niet alles gaat zoals het zou moeten, maar dat ALS dat wel het geval is dat het dan geen belasting zou moeten zijn. Wat ons weer terugbrengt naar veel oude discussies. Jan is natuurlijk in het nadeel, hij MOET wel positief zijn.

Zo te lezen is Dr. Back een redelijk gehaaide gesprekspartner en als het stuk alleen van zijn hand is levert dat al snel een 'gekleurd' verhaal op.

Wil Westernwedstrijdrijdend Nederland dit soort verhalen ontzenuwen blijft er niets anders over dan je als sport te bewijzen door mooie proeven neer te zetten die de toets der kritiek kunnen doorstaan ondersteund door een overkoepelend orgaan die een duidelijke stem heeft.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 16:59

Reining is western, maar sinds wanneer is western reining? Waarom halen ze er uberhaupt altijd alleen de reining bij? Trail, is dat schadelijk? En hunter under saddle? Wat denk je van showmanship?

Altijd wordt afgegeven op reining, waarvan slimme ruiters ook wel inzien dat het niet geweldig zou zijn voor hun paard. Maar of het slechter is dan over torenhoge hindernissen springen? Ik weet het niet. Alles moet met mate. Tenminste, ik zal best wel reining willen rijden, maar ga dan niet dagelijks alleen maar stoppen, spinnen en rollbacks maken. Reining is op de eerste plaats meer dan alleen stoppen, spinnen en rollbacks en op de tweede plaats geeft men op de wedstrijd natuurlijk alles. Dat zou ik ook doen. Hoeveel wedstrijden rijd je nou per jaar? Je wilt op een wedstrijd een mooie, rustige en indrukwekkende slide maken. Dat hoeft niet te betekenen dat je dat thuis ook tientallen, misschien honderden keer per dag doet...

Ik ken meneer Back niet, ik hoor nu pas voor de eerste keer van hem, maar denk dat, als hij op deze manier begint, over tien jaar de mening verkondigt dat paardrijden op zich al schadelijk is en alle paarden in het wild op zouden moeten groeien..

En veel onderzoek naar de schadelijkheid van western en de beste bodem voor een rijbak heeft misschien in Nederland nog niet plaatsgevonden, maar in Amerika ongetwijfeld wel. Net zoals een journalist zich moet voorbereiden op een interview door informatie te verzamelen, zou ook de geïnterviewde dat moeten doen bij een onderwerp als deze. Dan had hij zijn mening veel beter kunnen onderbouwen. Of misschien zelfs helemaal niet meer kunnen onderbouwen.

En Cassidy: OK dan!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:07

Cassidy, super dat je het "even" hebt over getikt!! Ik ben ook sinds 2 maanden net geen lid meer van Bit, ik stop mijn geld nu liever in de AQHA journal waar ik imo veel meer aan heb.

Ik ben het hel;emaal eens met FH dat hier niet duidelijk gezegd wordt dat het om 1 onderdeel in de westernsport gaat! Dat had imo veel duidelijk naar voren moeten komen.

Wat ik ook niet begrijp is dit:
Citaat:
"Zo is uit Amerikaans onderzoek gebleken dat een fractuur van het kroonbeen in het achterbeen vaker voorkomt bij Quarters. Back zegt er meteen bij dat hij zelf nog niet dergelijke praktijvoorbeelden in Nederland kent of heeft gezien. "

Back heeft dit dus niet meegemaakt in NL. Hij baseert zijn hele mening dus op wat er uit Amerikaans onderzoek naar voren is gekomen? Want een groot verschil is denk ik ook dat de meeste Nederlands trainers netjes met 3 jaar beginnen vergeleken met de trainers in de VS die hun paarden vaak al met 2 jaar KLAAR hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:08

Overigens worden in Amerika Quarters ook voor andere onderdelen dan Western gebruikt, is er ook percentueel onderzoek gedaan hoe de verschillen daar liggen ?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:10

Dat klopt, de AQHA gaat volgend jaar zelfs een proef doen om Dressuur Quarters te erkennen voor hun prestaties.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:39

Geen kennis van Western dus geen mening.
Zojuist gelezen in de bittenbijbel van Jetten dat 'Western-rijders' met een leeftijd van 2 jaar van een trens tijdelijk omschakelen naar een Bosal.... Pardon, denk ik dan, dus vóór ze 2 zijn rijdt 'men' al vrolijk rond. Als ik met dit in mijn achterhoofd de beelden van stops, spins en barrelracing voor ogen haal is het eerste wat ik dan denk níet; 'goh wat gaan die omzichtig met hun paardjes om'.
Wat ik wel denk is voor niemand van belang omdat ik er toch geen biet van weet, maar als leek krijg ik dus geen goede indruk en een verhaal over schadelijke overbelasting komt me dan aannemelijk over. Terecht of niet, maar mijn beeldvorming is dan heel negatief.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 17:52

Het is zeker niet mijn bedoeling om nu andere sporten de grond in te boren hoor Sugarmiss, maar ik werd er erg pissig over dat dit als een doodnormale zaak beschouwd wordt terwijl de westernruiters afgeschilderd worden als dierenbeulen die ongezonde dingen van hun paarden vragen.

Eigenlijk zouden we de bit moeten bombarderen met vragen die net zo dom zijn als die vraag over westernpaarden, kijken of ze zo dom zijn om al die vragen serieus te behandelen.

Ik heb de betreffende uitgave er nog even bij gepakt voor de preciese vraagstelling die deze heksenketel heeft ontketend:

Western schadelijk?
Ik heb wel eens gehoord dat westernrijden schadelijkis voor de gewrichten van een paard is dat waar?

Meer stond er niet!!!

We zouden dezelfde soort vragen moeten sturen over dressuur, springen, sgw, endurance, draf en rensport, voltige, manegelessen, bosritten, jachten, mennen, tuigpaarden enz.
Eigenlijk zitten er in alle paardensporten elementen in die schadelijk zijn voor een paard. Zo kunnen we ze misschien duidelijk maken dat het antwoordt wat gegeven is nergens op slaat en alleen de westernsport in een kwaad daglicht stelt.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:01

Huertecilla schreef:
Geen kennis van Western dus geen mening.
Zojuist gelezen in de bittenbijbel van Jetten dat 'Western-rijders' met een leeftijd van 2 jaar van een trens tijdelijk omschakelen naar een Bosal.... Pardon, denk ik dan, dus vóór ze 2 zijn rijdt 'men' al vrolijk rond. Als ik met dit in mijn achterhoofd de beelden van stops, spins en barrelracing voor ogen haal is het eerste wat ik dan denk níet; 'goh wat gaan die omzichtig met hun paardjes om'.
Wat ik wel denk is voor niemand van belang omdat ik er toch geen biet van weet, maar als leek krijg ik dus geen goede indruk en een verhaal over schadelijke overbelasting komt me dan aannemelijk over. Terecht of niet, maar mijn beeldvorming is dan heel negatief.

Als ik nu ergens lees dat er springers zijn die hun paarden barreren en dan zie ik een artikel over een springpaard wat afgemaakt wordt omdat het de pezen geschuurd heeft na een landing, zijn dan alle springruiters slecht? Voor een leek wel, dus verdiep je eerst in de sport voordat je een oordeel velt nav een slecht geschreven stuk of een onjuiste informatiebron

Donjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:23

Hoi!
Wij zijn al jaren abonnee op de "BIT", maar inderdaad, dit is wel erg kort door de bocht.
Men zou daar toch ook moeten weten, dat mensen negatief eerder onthouden dan positief, denk maar aan een intervieuw met bijvoorbeeld
dhr. Chris Knol, dat vergeet iedereen direct weer.

Ik vind het, net als velen, een compleet overbodig artikel, dat kant noch wal slaat.

Iemand nog leuke suggesties voor een abonnement op een ander paardenblad???
(The Quarter hebben we al...)
Donjaja (Tevreden Westerngereden Haflingermerrie)
Zyphra HT (Tevreden Westerngereden AVS-merrie)
Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:40

Mijn email aan de Bit:

Beste meneer Back,

Wederom kruip ik maar weer achter mijn toetsenbord omdat uw uitspraken mij weer kippenvel bezorgen.
Chapeau voor het feit dat u de moeite heeft genomen het duel met Jan Trel aan te gaan, alhoewel het natuurlijk een ongelijke strijd is daar u uw kennis basseert op een medische achtergrond.

Maar ondanks het feit dat u de confrontatie niet schuwt, schermt u niet met open visier. Uw constateringen zijn die van onderzoeken uit Amerika. Het moet u dan ook bekend zijn dat de Quarters in Amerika al met hun tweede jaar bereden worden uit economisch oogpunt. Een dieptreurige zaak die de meeste Nederlandse ruiters verafschuwen, zeker omdat deze jonge paarden al op shows worden uitgebracht in de reining. Overbelasting op veel te jonge leeftijd geeft natuurlijk een zeer scheef beeld waardoor conclussies van dergelijke onderzoeken negatief uitvallen.
Want heeft u dezelfde bevindingen ook aangetroffen bij Nederlandse paarden?

Een goed getraind reiningpaard kent de oefeningen en daardoor zal hij deze met secuurheid uitvoeren zonder dat er voor hem een "plotselinge" beweging is.

Door het dit artikel is de reining, en daarmee de westernsport, weer op een negatieve wijze belicht.
Het bevreemd mij zeer dat de andere "belastende" paardensporten deze toets in uw blad nooit hoeven te ondergaan.
Dit terwijl er onlangs toch weer een springpaard van Carry Huis in 't Veld moest worden afgemaakt omdat deze merrie tijdens de landing haar beide buigpezen afscheurden.
Het artikel betreurt het feit voor Carry en het paard, maar er wordt geen enkele kanttekening geplaatst bij de belasting van springpaarden. Er is niemand die daar iets over schrijf of zegt.

Zo is er ook uit onderzoek naar voren gekomen dat de meeste OCD's bij dressuurpaarden voorkomt, ook hier gaat men volledig voorbij aan het aan de kaak stellen van de belasting van dressuurpaarden.

Uw uitspraak;" Westernruiters hebben maar 1 prikkel nodig en ze trekken alles uit de kast" is natuurlijk te ongenuaceerd voor woorden. Het stemt mij verdrietig dat u, als zgn. deskundige, zich laat verleiden tot dit soort kortzichtige uitlatingen.

Ik, en vele westernruiters met mij, zouden met meer dan waarderen dat dit artikel niet het einde van deze ongelijke discussie is maar dat u zich eerst volledig laat informeren alvorens u weer een stuk schrijft en de westernsport toets aan andere disciplines in de paardensport. Dan mag ik ook aannemen dat u een minder gekleurde bril zult dragen.

Zoals je ziet heb ik gebruik gemaakt van uitspraken van medebokkers, ik hoop dat zij hier accoord mee gaan. Verward

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:44

nou ja zeg, ik ben geen lid van de bit, en wordt het dus ook niet.
Ik denk dat ik bit de vraag ga stellen, dat als een springpaard land, dit op 1 been doet(dus z'n hele gewicht hangt voor en fractie van een sec. op 1 been) en of dit goed is voor een paard(voorop genomen dat een paard in de vrije natuur niet springt als dit niet nodig is.
kijken of meneer back hier een passent antwoord op heeft en dat hij dan de springsport ook de grond in trapt.
schoenlapper houdt je bij je leest zou ik willen zeggen tegen men. Back[/b]

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:45

Donjaja, wat dacht je van de Western Horse World ipv de BIT?? Krijgt Peter ook zijn WRAN regelboek!! Ook de DAWRA heeft hierin zijn eigen pagina's!! je komt er ook haflingers in tegen!! Zie ook http://www.wranwesternhorseworld.com/

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 18:53

Vera: mooi stuk. Paar kleine tikfoutjes die zal ik je PB'n.
Misschien er nog bijvermelden dat Quarters in Amerika voor meer dan Reining worden gebruikt (Engels/Springen etc) en dus de onderzoeksuitkomsten een betere nuance behoeven.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:20

vera schreef:
Mijn email aan de Bit:

Beste meneer Back,

Wederom kruip ik maar weer achter mijn toetsenbord omdat uw uitspraken mij weer kippenvel bezorgen.
Chapeau voor het feit dat u de moeite heeft genomen het duel met Jan Trel aan te gaan, alhoewel het natuurlijk een ongelijke strijd is daar u uw kennis basseert op een medische achtergrond.

Maar ondanks het feit dat u de confrontatie niet schuwt, schermt u niet met open visier. Uw constateringen zijn die van onderzoeken uit Amerika. Het moet u dan ook bekend zijn dat de Quarters in Amerika al met hun tweede jaar bereden worden uit economisch oogpunt. Een dieptreurige zaak die de meeste Nederlandse ruiters verafschuwen, zeker omdat deze jonge paarden al op shows worden uitgebracht in de reining. Overbelasting op veel te jonge leeftijd geeft natuurlijk een zeer scheef beeld waardoor conclussies van dergelijke onderzoeken negatief uitvallen.
Want heeft u dezelfde bevindingen ook aangetroffen bij Nederlandse paarden?

Een goed getraind reiningpaard kent de oefeningen en daardoor zal hij deze met secuurheid uitvoeren zonder dat er voor hem een "plotselinge" beweging is.

Door het dit artikel is de reining, en daarmee de westernsport, weer op een negatieve wijze belicht.
Het bevreemd mij zeer dat de andere "belastende" paardensporten deze toets in uw blad nooit hoeven te ondergaan.
Dit terwijl er onlangs toch weer een springpaard van Carry Huis in 't Veld moest worden afgemaakt omdat deze merrie tijdens de landing haar beide buigpezen afscheurden.
Het artikel betreurt het feit voor Carry en het paard, maar er wordt geen enkele kanttekening geplaatst bij de belasting van springpaarden. Er is niemand die daar iets over schrijf of zegt.

Zo is er ook uit onderzoek naar voren gekomen dat de meeste OCD's bij dressuurpaarden voorkomt, ook hier gaat men volledig voorbij aan het aan de kaak stellen van de belasting van dressuurpaarden.

Uw uitspraak;" Westernruiters hebben maar 1 prikkel nodig en ze trekken alles uit de kast" is natuurlijk te ongenuaceerd voor woorden. Het stemt mij verdrietig dat u, als zgn. deskundige, zich laat verleiden tot dit soort kortzichtige uitlatingen.

Ik, en vele westernruiters met mij, zouden met meer dan waarderen dat dit artikel niet het einde van deze ongelijke discussie is maar dat u zich eerst volledig laat informeren alvorens u weer een stuk schrijft en de westernsport toets aan andere disciplines in de paardensport. Dan mag ik ook aannemen dat u een minder gekleurde bril zult dragen.

Zoals je ziet heb ik gebruik gemaakt van uitspraken van medebokkers, ik hoop dat zij hier accoord mee gaan. Verward

Onder deze brief zou ik graag mijn hantekening willen zetten! Mijn complimenten!!!!!!!!!!!!!! OK dan! Dat heb je erg goed geschreven Vera!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:25

Dank je, Gera Bloos Bloos
En SM, bedankt voor de typfoutjescorrectiemail Haha! ik had de brief nog niet verstuurd dus ik heb ze nog aan kunnen passen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:39

vera schreef:
En SM, bedankt voor de typfoutjescorrectiemail Haha! ik had de brief nog niet verstuurd dus ik heb ze nog aan kunnen passen.

Ik weet het, onze avatars lijken op elkaar, maar ik neem aan dat je Jeddah bedoeld Haha! ??

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:47

jeddah"]
[quote="vera schreef:

Ik weet het, onze avatars lijken op elkaar, maar ik neem aan dat je Jeddah bedoeld Haha! ??
[/quote]
Ahum, ja je hebt helemaal gelijk, ik keek inderdaad naar je Avatar Haha!

Ilona-Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 19:50

Heb je mooi geschreven Vera.
Ik vind het ook erg goed van je dat je gelijk in de pen klimt en een tegenreaktie geeft.
Klasse!! Je doet het toch maar!! OK dan!