Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

vera"]
[quote="FlyingHigh schreef:Jeetje, Cas onwijs fanatiek zeggen, dat je alles zit over te typen,![]()
Mijn mail is de deur uit, ik ben benieuwd naar hun antwoord........

Citaat:"Zo is uit Amerikaans onderzoek gebleken dat een fractuur van het kroonbeen in het achterbeen vaker voorkomt bij Quarters. Back zegt er meteen bij dat hij zelf nog niet dergelijke praktijvoorbeelden in Nederland kent of heeft gezien. "
Huertecilla schreef:Geen kennis van Western dus geen mening.
Zojuist gelezen in de bittenbijbel van Jetten dat 'Western-rijders' met een leeftijd van 2 jaar van een trens tijdelijk omschakelen naar een Bosal.... Pardon, denk ik dan, dus vóór ze 2 zijn rijdt 'men' al vrolijk rond. Als ik met dit in mijn achterhoofd de beelden van stops, spins en barrelracing voor ogen haal is het eerste wat ik dan denk níet; 'goh wat gaan die omzichtig met hun paardjes om'.
Wat ik wel denk is voor niemand van belang omdat ik er toch geen biet van weet, maar als leek krijg ik dus geen goede indruk en een verhaal over schadelijke overbelasting komt me dan aannemelijk over. Terecht of niet, maar mijn beeldvorming is dan heel negatief.
vera schreef:Mijn email aan de Bit:
Beste meneer Back,
Wederom kruip ik maar weer achter mijn toetsenbord omdat uw uitspraken mij weer kippenvel bezorgen.
Chapeau voor het feit dat u de moeite heeft genomen het duel met Jan Trel aan te gaan, alhoewel het natuurlijk een ongelijke strijd is daar u uw kennis basseert op een medische achtergrond.
Maar ondanks het feit dat u de confrontatie niet schuwt, schermt u niet met open visier. Uw constateringen zijn die van onderzoeken uit Amerika. Het moet u dan ook bekend zijn dat de Quarters in Amerika al met hun tweede jaar bereden worden uit economisch oogpunt. Een dieptreurige zaak die de meeste Nederlandse ruiters verafschuwen, zeker omdat deze jonge paarden al op shows worden uitgebracht in de reining. Overbelasting op veel te jonge leeftijd geeft natuurlijk een zeer scheef beeld waardoor conclussies van dergelijke onderzoeken negatief uitvallen.
Want heeft u dezelfde bevindingen ook aangetroffen bij Nederlandse paarden?
Een goed getraind reiningpaard kent de oefeningen en daardoor zal hij deze met secuurheid uitvoeren zonder dat er voor hem een "plotselinge" beweging is.
Door het dit artikel is de reining, en daarmee de westernsport, weer op een negatieve wijze belicht.
Het bevreemd mij zeer dat de andere "belastende" paardensporten deze toets in uw blad nooit hoeven te ondergaan.
Dit terwijl er onlangs toch weer een springpaard van Carry Huis in 't Veld moest worden afgemaakt omdat deze merrie tijdens de landing haar beide buigpezen afscheurden.
Het artikel betreurt het feit voor Carry en het paard, maar er wordt geen enkele kanttekening geplaatst bij de belasting van springpaarden. Er is niemand die daar iets over schrijf of zegt.
Zo is er ook uit onderzoek naar voren gekomen dat de meeste OCD's bij dressuurpaarden voorkomt, ook hier gaat men volledig voorbij aan het aan de kaak stellen van de belasting van dressuurpaarden.
Uw uitspraak;" Westernruiters hebben maar 1 prikkel nodig en ze trekken alles uit de kast" is natuurlijk te ongenuaceerd voor woorden. Het stemt mij verdrietig dat u, als zgn. deskundige, zich laat verleiden tot dit soort kortzichtige uitlatingen.
Ik, en vele westernruiters met mij, zouden met meer dan waarderen dat dit artikel niet het einde van deze ongelijke discussie is maar dat u zich eerst volledig laat informeren alvorens u weer een stuk schrijft en de westernsport toets aan andere disciplines in de paardensport. Dan mag ik ook aannemen dat u een minder gekleurde bril zult dragen.
Zoals je ziet heb ik gebruik gemaakt van uitspraken van medebokkers, ik hoop dat zij hier accoord mee gaan.
jeddah"]
[quote="vera schreef:Dank je, Gera![]()
![]()
En SM, bedankt voor de typfoutjescorrectiemailik had de brief nog niet verstuurd dus ik heb ze nog aan kunnen passen.
??