[WN] Westernrassen overbouwd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

catzkillz

Re: Westernrassen overbouwd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:23

helemaal offtopic, waarvoor nu al mijn excuses, maar wat heb jij een leuk profiel zeg AngelSpirit :)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:24

catzkillz schreef:
helemaal offtopic, waarvoor nu al mijn excuses, maar wat heb jij een leuk profiel zeg AngelSpirit :)

Haha, nu moet ik gewoon kijken! :')

Inderdaad super leuk! :o erg apart :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:25

Lol xD haha.. dank jullie wel! Lang leve photoshop! :+

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:37

Haha! :')

horses101

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:47

sorry hoor maar wat is dat toch met paardenmensen????ongevraagd commentaar terwijl je gewoon lekker aan het rijden bent dan is het overbouwd of haha de verkeerde kleur jemig wat een onzin dit ga allemaal gewoon lekker paardrijden ongeacht ras van je dier !! !!!!ik kan het weten heb tinker en paint horse allebei dikke kont wahaaaaaaaaaa

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:51

Tja, ik kan helaas niet anders konkluderen dat er idd heel veel QPA's overbouwd zijn en dan heb ik het niet over die paar cm (hooguit 2 a 3) wat je kunt krijgen door een betere bespiering en een plattere schoft bij een uitgegroeid paard.

Buiten dat dit soort paarden al meer de neiging heeft om op de voorhand te gaan lopen is het ook nog eens moeilijker trainen om ze goed er onder te krijgen (over de rug te laten lopen). Eerder kans op slijtage aan schouders/voorbenen is dus zeker aan de orde.

Maar 'men' ziet het graag, c.q. men vind dat het hoort bij het ras. Dus blijven ze gewoon verkocht worden....

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:51

horses101 schreef:
sorry hoor maar wat is dat toch met paardenmensen????ongevraagd commentaar terwijl je gewoon lekker aan het rijden bent dan is het overbouwd of haha de verkeerde kleur jemig wat een onzin dit ga allemaal gewoon lekker paardrijden ongeacht ras van je dier !! !!!!ik kan het weten heb tinker en paint horse allebei dikke kont wahaaaaaaaaaa

haha, alletwee van die dikbilletjes :+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 16:54

Ik heb een paintxpinto merrie die ik niet sterk overbouwd vind.
Als ik er een zadel op heb liggen moet ik zeggen dat je het echt niet kunt zien.
Helaas heb ik even geen recente foto's, hier een foto van mei vorig jaar (hier net 6 jaar oud)
Afbeelding
Door meer training staat ze nu sterker in spieren en daardoor vind ik het eigenlijk nog minder zichtbaar.

Al moet ik zeggen dat als ik niet genoeg train dat ze op haar achterhand moet zitten het een stuk duidelijker wordt..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:00

Dat is wel een neerwaartse romprichting.

Als ik iets over bovenstaand paard moet zeggen is dat ze wel een erg sterk gebogen achterbeen heeft met een wat kale schenkel.

Ik hou niet van bonte maar ik vind bovenstaand paard wel een zeer aansprekend dier.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:01

Is bij een westernpaard overigens een schuine schouder gewenst?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:06

Bij westernpaarden is weinig knie-aktie gewenst, dus als daar een relatie is met de manier waarop een schouder zich verhoudt dan zou dat kunnen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:11

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:18

DubbelDun schreef:
Bij westernpaarden is weinig knie-aktie gewenst, dus als daar een relatie is met de manier waarop een schouder zich verhoudt dan zou dat kunnen.

De schuinte van de schouder bepaald of het paard zijn schouder kan " roteren" het bepaald de ruimte in het voorbeen en maakt heffing in het voorbeen mogenlijk. maar het gaat vooral om het ruimgrijpende voorbeen.

Bij Haflingers zie ook wel eens knieactie bij een stijle schouder maar bij (sport)warmbloeden is dat niet gewenst.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:24

De basis bouw van elk paard is in principe een rechthoek met een schouder en croupe onder 45 graden.

Daarnaast heeft het oude type quarter een wat trappezium vorm in de stand van de benen. (ras eigenschap)

Het kwpn is erg met de schouder bezig om het voorbeen meer te laten heffen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:25

Ruim lopen zie we ook al niet graag :) Maar dat zou niet mogen inhouden dat een paard het niet zou moeten kunnen. Het is de mens die hem begrenst vanwege de gewenste makkelijk zit in doorzitten.

Het 'ras' heeft weliswaar een voorbeeldplaatje, maar er zijn zoveel stromingen en wedstrijd-eigen-eigenschappen dat er niet meer van een vast voorkomen gesproken kan worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:28

Ariebren schreef:
De basis bouw van elk paard is in principe een rechthoek met een schouder en croupe onder 45 graden.

Daarnaast heeft het oude type quarter een wat trappezium vorm in de stand van de benen. (ras eigenschap).

Beide ben ik niet met je eens. Niet elk paard is rechthoekig gebouwd. Sommige rassen zijn van nature wat geblokter (vierkanter) andere rassen hebben een wat langere rug.

Ook het onderstandige wat je bij veel QPA's ziet is iets wat niet hoort, maar wat veel mensen ondertussen als normaal beschouwen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:34

Dat rechthoek model heeft een tuiger een lange rug.
Bij een echte Irish Cob is de rug kort, zodat het paard wat meer neigt naar vierkant.

Maar in principe is bij alle rassen de rechthoek terug te vinden, de een wat langer, de andere wat korter.

Maar het totaal plaatje van en paard moet kloppen.
Verhoudingen lengte en hoogte dus.
Eerste indruk moet goed zijn, eigenlijk moet je daar een timmermans oog voor hebben.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 14-02-13 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:35

DubbelDun schreef:
Ruim lopen zie we ook al niet graag :) Maar dat zou niet mogen inhouden dat een paard het niet zou moeten kunnen. Het is de mens die hem begrenst vanwege de gewenste makkelijk zit in doorzitten.

Het 'ras' heeft weliswaar een voorbeeldplaatje, maar er zijn zoveel stromingen en wedstrijd-eigen-eigenschappen dat er niet meer van een vast voorkomen gesproken kan worden.

Dat geld ook nog wel voor het KWPN. Men probeert wel tot een type te komen maar je blijft paarden houden die niet binnen " het plaatje" passen.

Ariebren schreef:
Het kwpn is erg met de schouder bezig om het voorbeen meer te laten heffen.

Dikgedrukt.
Heb je het nu over ALLE paarden of alleen westernrassen?
Want bij het KWPN klopt dat zeker niet.
Voor de zadelpaarden geld een licht hellende croupe. Zeker niet te schuin zoals je bij Engels Volbloeden, Friezen PRE's enzo ziet. Je zou het een rechtere croupevorm kunnen noemen.
De Tuigpaarden van het KWPN schieten nog eens naar de andere kant door. Die hebben een zeer rechte croupevorm.

Voordeel van een rechte croupe vorm is het beter kunnen dragen en sluiten op het achterbeen. Nadeel het gaat tenkoste van de souplesse.

Het KWPN is niet alleen maar met een schuine schouder bezig en ook niet met alleen maar heffen. Wat moet een springpaard met een heffend voorbeen. En Gelderse en Tuigers hebben van nature al dat heffende voorbeen. Raskenmerk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:35

Geef mij maar een compact paard, liever dus richting vierkants model al heb ik nu ook een lang paard.
Het kost gewoon meer moeite en tijd om een langer paard een goede dragende rug te trainen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:38

Ariebren schreef:
Dat rechthoek model heeft een tuiger een lange rug.
Maar in principe is bij alle rassen de rechthoek terug te vinden, de een wat langer, de andere wat korter.

Tuigers mogen niet lang zijn in de rug. Ze moeten in het rechthoeksmodelstaan maar dat moet evenredig over de voorhand(lange schuine schouder) middenhand, en achterhand (een lange croupe is gewenst)

Dat er Tuigers (en Gelderse en Dressuurpaarden) zijn met een lang rug maakt niet dat het erbij hoort.
Een te lange rug zorgt dat het paard moeilijke in verbinding komt.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:38

Het kwpn heeft in zijn standaard paarden vaak een platte kont.
Dit is een fout in het paard.

Bij de goed gekeurde dekhengsten zie je dat echt niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:39

Voordeel van een iets langere rug is weer dat je er makkelijker een (in de lengte) passend westernzadel op kunt vinden ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:39

spatter schreef:
Geef mij maar een compact paard, liever dus richting vierkants model al heb ik nu ook een lang paard.
Het kost gewoon meer moeite en tijd om een langer paard een goede dragende rug te trainen.

Klopt is moeilijker. Maar als je dat voor elkaar hebt dan heb je het bij een rechthoeksmodel makkelijker. (dressuur en springsport dan he)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:41

gewoon geen té kleine knol nemen want daar zit vaak het echte probleem.
Paardjes van 1.45 waar wel een volwasse ruiter op moet met dito maat en gewicht.

Rakker was een echt kort paard maar wel 1.56, nooit geen probleem geweest met een zadel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:43

Maar topic gaat over het overbouwd zijn.

Heel veel mensen weten niet welk punt van de schoft je moet nemen om de hoogte van de voorhand vast te stellen. (behalve natuurlijk de mensen die daar veel mee te maken hebben.)

Vandaar vaak die loze kreten, hij overbouwd van voor of van achteren.