[WN] Omscholen van dressuur naar western, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

larissaleek

Re: Omscholen van dressuur naar western, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 15:50

Elk paard kan western lopen, ik denk alleen dat dressuur is meer opgericht lopen en western zo constant mogelijk laag en ontspannen. zelf rijd ik ook dressuur maar heb een verzorgpony die ook western spullen heeft dus geregeld rijd ik daar mee. Het is wel een hele andere manier van rijden en al blijf je dressuur en western tegelijk rijden moet je er wel goed voor zorgen dat je die twee manieren van rijden onderscheid, anders ga je kleine foutjes maken.
Ik heb er niet heel veel ervaring mee, maar zo'n zadel zit wel super relaxed!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:27

Irene18 schreef:
Oké! bedankt voor de reacties. ik ga in ieder geval een les proberen. wie weet wordt het wat voor ons.
Ik vroeg me alleen wel af, hoe vind ik instructie?
klinkt misschien een beetje stom maar ik kreeg zelf altijd gewoon een instructrice onder mn neus geschoven, dus heb nooit echt hoeven zoeken. Waar vind je een goede instructeur/trice die aan huis komt? :o (en weet toevallig een van jullie in noord drenthe?)

Hij is al genoemd, Barry Schuurman. Die komt zelfs in Duitsland :D dus zal Noord Drenthe ook geen punt zijn.

Ik ben zelf jaren geleden ook met een NRPS-er overgestapt van de dressuur naar de western. Dus zeg ook ik gewoon proberen :j :D

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 15:38

Barry Schuurman is misschien een optie wanneer ik echt besluit western te gaan rijden, maar om een keer te proberen vind ik het toch nog al prijzig :o

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:30

iedereen zit ongeveer op de zelfde prijs in het westernwereldje. dus rond die prijs moet je dan wel gaan denken.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:44

Ik heb ook een tijdje western gereden met mijn vorige haf. Daarna toen ik een arabiertje had wilde ik ook graag een westernzadel, helaas is dat helemaal fout gelopen. Westernzadels hebben geen kussens, mijn arabiertje had een rug met daarop de ruggengraat, ook al was het zadel dus door een westernzaak gepast na 2 dagen rijden was heel haar rug verziekt. later bleek dat ze al artrose had in haar rug maar het westernzadel was de trigger. sindsdien ben ik erg voorzichtig met westernzadels op ieder paard zijn rug te leggen. Ik denk dat als een paard geen westerngefokt paard is je moet oppassen wat voor rug jouw paard heeft. Ik heb nu een leuke bonte waar een westernzadel heel mooi op zou staan maar ik durf eigenlijk gewoon niet meer.

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 18:50

Paintless, dat is waar, heb ik al gemerkt bij het zoeken, maar mensen die dichter bij zitten vragen ook minder kosten per km (logisch natuurlijk) en het kan in sommige gevallen dan toch nog heel wat uitmaken

Sjemira, ik snap je punt, ik zal er op letten!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:37

als ik die foto zie zonder zadel in je profiel zie ik net zo'n rug als mijn arabiertje had, denk ik dat hij idd geen rug heeft voor een westernzadel, idd de ruggengraat er ook een beetje op, mijn haf had dat bijvoorbeeld niet, je kunt je voorstellen dat als daar een westernzadel op ligt ook al met een dikke pad eronder dat die niet zo goed beschermd wordt als bv met een zadel met kussens waardoor de ruggengraat helemaal vrij ligt. Maar ja das jouw keuze. een zadel dat niet geschikt is voor de paardenrug maakt meer kapot dan je lief is. ik wil je alleen maar waarschuwen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:42

@sjemira, ik ben bang dat jij dan een beroerde zadelpasser hebt gehad. Ook voor het type rug dat jij beschrijft is door een goed zadel en een goede pad te kiezen ( er zijn veel pads bijvoorbeeld met ruggegraadvrijheid..) prima met wn zadel te rijden.. Kwestie van niet te snel en te goedkoop willen!

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:43

ik zou het zeker proberen, als het dan toch niet is wat je verwachtte kan je er nog altijd van af stappen.
zit er in jou omgeving iemand die bekend is met western rijden?

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:45

nou het was absoluut geen goedkoop zadel, een Billy Cook van Westernspul en een dikke pad. Denk dat je zelf wel weet dat je geen Billy Cook zadel onder de 1500 euro kan kopen, die was eur 2000 dus zo goedkoop vind ik dat niet. En de pad was speciaal voor paarden met zo'n rug zei hij dus extra dik.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:48

Dat een zadel niet goedkoop is wil nog niet zeggen dat het goed past natuurlijk.. Had jouw pad ruggegraadvrijheid? Alleen dik is niet geschikt voor alle paarden. Maar ik ken jouw situatie natuurlijk niet blijf er alleen wel bij dat ook voor karperruggen zeker een goed zadel-pad combi te vinden is. Kwestie van goed advies krijgen..

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:54

ja dat zou best kunnen hoor maar dacht toch echt dat westernspul wel verstand ervan zou hebben. en nee het was een dikke pad zonder ruggengraat vrijheid. maar omdat je het gooide op goedkoop, dat is dus niet zou, ik wilde echt investeren in een goed zadel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:55

Dat is zeer te prijzen! Wel balen trouwens dat je ondanks zo'n investering er niet lekker mee kon rijden..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:04

Ik zou eerst eens kijken of je wat lessen kan nemen op een ervaren westernpaard.
Je moet toch een hele investering doen wil je hem echt western omscholen.... in geld (de zadels zijn stuk duurder dan engelse zadels) en ook in tijd.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:12

helemaal met evelijn eens

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 23:55

Ja dat is ook het plan. Ik ga me er eerst meer in verdiepen voor ik met zadels ga knoeien.
Fresco heeft een beetje een weke rug, maar zijn ruggegraad ligt er niet echt bovenop. Hij mag er nog wel wat meer spiertjes omheen krijgen.
Een stalgenootje rijd ook western, dus zij kan me ook wel een beetje helpen :)
Het duurt nog wel even voor ik met zadels bezig hoef te zijn, maar ik zal jullie waarschuwingen in mn achterhoofd houden.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:57

ja mijn arabiertje had daar ook te weinig bespiering (atrofie) dus let aub goed op en weer zuinig op je paardje, succes ermee

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 01:06

Ik wil mezelf en mijn paard ook waarschijnlijk gaan omscholen naar western.

Om zelf al een beetje het gevoel te krijgen heb ik gister mijn eerste les gehad op een ervaren westernpaard en ga ik zeker nog een paar lesjes doen voor ik de beslissing maak. Kijk even of zoiets een mogelijkheid is voor je. :)

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:46

marisseudine schreef:
ik zat constant in gevecht met mijn merrie. ze moest alsmaar langzamer en langzamer, terwijl ze van zichzelf een beste pas heeft.

Dit is echt zo typisch... helaas denken veel mensen dat western rijden (althans pleasure/hunter) per definitie langzaam rijden is. Dat is het dus niet, het gaat er bij de pleasure bijvoorbeeld om een verzamelde doch natuurlijke gang te laten zien. Er is een verschil tussen sjokken en joggen (haha)![/quote]

precies! daarom zeg ik ook dat ik geen goed gevoel had bij de lessen. bij rondkijken en lezen/leren heb ik dus ook gezien dat dat anders kon. gelukkig!

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:50

daarbij kon mijn paard ook geen westernzadel verdragen. meerdere mensen laten komen met een hele boel zadels. veel gepast en gedaan, maar het paard wilde alleen maar telkens liggen met dat zadel op haar rug. ik vond het ook moeilijk om een goede instructeur te vinden hier in de buurt, voornamelijk omdat ik qua western niet weet wat goed is en wat niet. erg lastig om dat een keuze te maken

Luna_Canem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 11:18

Ik rij zelf ook western en heb een kruising draver/ quarterhorse en dit gaat goed.
Als ik zo naar je paardje kijk, dan zou die het best kunnen volgens mij, je moet vooral kijken of je het beide leuk vind.
Zelf ben ik blij dat ik over ben gestapt op de western en mijn paard ook, heeft hier veel meer plezier in dan de engelse rij stijl.
Weet je al of je het zelf leuk vind om te doen het westernrijden? anders misschien eerst dat uitzoeken voordat je je paard gaat omscholen ;)

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 20:55

@Luna_Canem, ik vind zelf eigenlijk alles wel leuk,, en ik ga het ook eerst proberen op een ervaren westernpaard voor ik met hem ga klooien. Ik ben heel zuinig op hem en stort me niet zomaar in iets als ik er niet van overtuigd ben dat het iets is waar we allebei wat aan hebben :)
Maar mijn gevoel zegt dat ik nu de goede richting op ga, en dan zien we wel weer. Fresco leert snel en makkelijk, dus ik denk dat ik vooral in het begin nog redelijk makkelijk terug kan. Ik heb wel het voordeel dat Fresco alleen de basis nog maar kent, en voor zover ik het begreep komt die redelijk overeen met de western-basis.
Bedankt voor al jullie advies!