[WN] Trail: correctie aantikken balk. Wat doen jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaunos

Re: Trail: correctie aantikken balk. Wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:33

Heeft nog iemand een goede tip voor het volgende 'aantik'-probleem: als ik het vierkant in stap gaan de voorbenen eigenlijk altijd wel goed zonder aantikken, maar met name het laatste achterbeen wil nog wel eens de balk aantikken. Het lastige daarbij is dat je natuurlijk eigenlijk al naar de 'stop' rijd in het vierkant, terwijl het paard nog bezig is zijn benen te verplaatsen het vierkant in.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:06

Eigenlijk het zelfde.. draai 8jes door het vierkant heen.. probeer niet altijd direct stil te gaan staan. Stap er gewoon eens overheen of draf of galop.. gewoon wat afwisselingen.. zodra dat goed gaat stop je een keer..

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:47

wat wij vroeger deden is iemand naast de balken laten hurken en net als je paard eroverheen stapt deze even wat op te tillen. dan tikt hij deze even flink aan en gaat er daarna voorzichtiger/ruimer overheen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:00

quarterH schreef:
wat wij vroeger deden is iemand naast de balken laten hurken en net als je paard eroverheen stapt deze even wat op te tillen. dan tikt hij deze even flink aan en gaat er daarna voorzichtiger/ruimer overheen.

Barreren, uiterst diervriendelijke tip :roll:

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:31

QH zegt toch nergens dat je hem heel hoog moet tillen? Het is idd licht barreren, maar ik kom uit de springsport en kan echt heel dieronvriendelijke manieren vertellen....
Daarbij is continu aantikken ook niet zo fijn. Ze moeten gewoon goed opletten en kijken waar ze lopen. Iets attent maken op deze manier is niet dieronvriendelijk. 1001 andere dingen en mensen zijn dat wel!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 09:34

Heel erg bedankt iedereen voor het mee denken en het delen van tips!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:24

paard met het hoofd naar beneden richting balken laten gaan, let hij niet op, niet er over(tenzij je wil dat hij juist eens flink struikelt en daardoor beter gaat opletten)
zorg dat het tempo zo is dat je paard dit tempo ook over de balken kan aanhouden( vind ik het moeilijkste stuk)
paard met rust laten als hij over de balken gaat en gewoon mee gaan in de beweging
zelf niet voorover kiepen zodat je gewicht teveel op de voorhand komt

als het tempo klopt gaat het eigenlijk altijd wel goed
heb je een sloffer zou ik thuis de balken hoger leggen zodat hij leert zijn voeten op te tillen
vergt dan wel weer meer kwaliteit van de ruiter want je zult iets meer opgegooid worden en dat moet je wel netjes uitzitten

verder inderdaad veel afwisseling in hoogte en afstanden als ze niet opletten maar dat zou ik pas doen bij een paard wat laks wordt
een paard wat nog moeite heeft met ritme en paslengte zou ik eerst stabiel willen hebben anders worden ze loperig voor balken inplaats van relext

belangrijk is dus om te weten waarom hij de balken aantikt

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:09

Help je hem al dmv verlichte zit over de balkjes? Gaat hij te ruim, of te kort over de balkjes?

Heb een appaloosa gekend die over de balkes hotste en botste, balkjes hoger, maar nog net hetzelfde probleem. Zou zijn nek nog breken :p Die ging echt veel te nonchalant over de balken heen en moest bij elkaar gereden worden, diep, om enigszins netjes over de balken te geraken.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:00

Goeie tips jongens! Ik moet eerlijk zeggen dat als poown balkjes tikt, of dit nu in de walk of de jog is (lope ben ik nog niet... :+ ) Dat dat mijn schuld is. Als ik de snelheid afstem op de afstand van de balken, weet ik dat het goed gaat. Daarnaast hou ik hem zeer voorwaards en laat ik hem altijd "kijken". Maar inderdaad, afstand van de balkjes is echt cruciaal. Dus kijk naar de passen van je paard en dan weet je of je moet inhouden, of juist verruimen. Er is wel een "geschreven" afstand op wedstrijden, maar volgens mij liggen de balkjes altijd iets ruimer of korter dan dat. ik oefen daarom ook met verschillende afstanden. Corrigeren bij aantikken doe ik ook niet, tenzij ik merk dat hij terugvalt.

(Zelfbedachte oefening van een hele andere aard: vanuit de galop terug naar de draf en dan hele korte slangenvolte, vervolgens weer aanspringen in galop. Dat houdt ze scherp en hun achterhand actief. Fuego pakt het heerlijk op!)

Nu nog even een andere vraag, als we dan toch bezig zijn: wat doe je aan een paard die zelf het hek wil openmaken? :+

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:55

Gimme_Spurs schreef:
Nu nog even een andere vraag, als we dan toch bezig zijn: wat doe je aan een paard die zelf het hek wil openmaken? :+

De sleutel verstoppen zodat hij hem niet kan vinden :+

Nee geintje. Maar hoe bedoel je met zelf open maken? Hij wil niet wachten of hij zit eraan?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:18

Super goede tips , die ook ik zeker kan gebruiken in de trail , wat ik super moeilijk vind ( heb geen spring verleden ) is te zien met welke snelheid ik moet gaan om niets aan te tikken..
Ik krijg het dus niet uitgerekend, omdat ik niet weet hoe ze zo iets doen. mijn ex lesgeefster is er mee bezig geweest maar ik snapte haar niet ..
Mijn paard aan de longeerlijn snapt naar 3 keer hoe en wat alleen als ik er dan op zit is het net mikado spelen en dit komt omdat ik dus de passen verkeerd inschat.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:49

belletjhee schreef:
Eigenlijk het zelfde.. draai 8jes door het vierkant heen.. probeer niet altijd direct stil te gaan staan. Stap er gewoon eens overheen of draf of galop.. gewoon wat afwisselingen.. zodra dat goed gaat stop je een keer..

Dank je, zal het van de week eens gaan uitproberen.

Hihi, dat hek probleem ken ik ook. Als ik het hek met een longeerlijn oefen is het zelfs nog erger, dan pakt hij echt de lijn vast in zijn mond en gaat er mee zwaaien. Maak dan het hek nog maar eens netjes open en dicht.
Ik probeer mijn lachen in te houden in zo'n situatie en zijn hoofd de andere kant op te vragen. Als ik dit consequent doe houdt hij er wel mee op.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:16

@Funnygirl: := Ja, hij loopt te klooien. Gaat inderdaad heel ongeduldig staan doen en met zijn hoofd (en de rest van zijn lijf) tegen het hek aan duwen. Ik probeer al iedere keer te corrigeren, maar hij blijft drammen

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 09:01

Dan zou ik gewoon wachten tot hij stil staat. Al duurt dat ik weet niet hoe lang. Hij moet leren dat jij bepaald wat er gaat gebeuren en niet hij. En niet kwaad worden als hij loopt te drammen. Gewoon terug zetten op zijn plaats waar hij moet staan en dan weer kijken of hij rustig staat. Als hij dan al rustig staat ook niet te lang wachten in het begin met verder gaan op de poort. Zo moet je de rust uitbouwen totdat hij bij wijze van spreken een uur langs de poort kan staan zonder zich druk te maken om er door te komen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:53

Het hek probleem is een kwestie van blijven wachten naast het hek en het hek eens niet openmaken! Variatie aanbrengen in een oefening is soms ook voorbereiden voor de oefening en hem dan (gedeeltelijk) niet doen. Halthouden naast het hek is het BELANGRIJKSTE onderdeel van het trainen van het hek.

Interessant om hier te lezen over het aantik probleem. Daar heb ik met mijn tinker ook mee gekampt. Ik zal eerlijk zeggen dat ik gecorrigeerd heb door een tikje met zweep of spoor te geven. Gelukkig heb ik daarvan geleerd dat IK het niet meer zo wil doen. Wat gebeurde is dat mijn paard zenuwachtig werd van balken. Ja hij nam ze wel beter, maar met veel spanning in zijn lijf.

Ik vind het antwoord van Spatter heel treffend. Het hangt van het paard af. Balk optillen heeft bij die van mij geen zin, hij maalt er echt niet om als hij een balk aanraakt. Al struikelt hij erover, doet hem helemaal niets.

Voor mij helpt trainen op concentratie en focus. Dus veel balken en repetatief lopen heeft (voor ons) niet veel zin in dit opzicht. (voor andere doeleinden wel) Maar veel variatie in gangen en afstanden en figuren en halthouden voor of over een balk of zelfs een stapje achterwaarts terug over een balk. Dat heeft ons goed geholpen.

Aantikken zal altijd blijven denk ik, anders wordt de trail wel een erg gemakkelijk onderdeel :D