[WN] Probleempje met barrelrace

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Probleempje met barrelrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:10

Pfoe, dan weet ik het ook niet meer hoor := wedstrijden voor spek en bonen gaan rijden en hem pas belonen met 'mogen gaan' als hij eventjes stil heeft gestaan?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:11

Hahah dan houd ik de hele wedstrijd op, zullen ze leuk vinden :p
Denk dat ik gewoon heel veel ga oefenen en anders, ja dan blijft hij maar lekker trippelen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:25

Gewoon als laatste start van de dag gaan starten? Dan houd je niemand op...

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:38

Kan niet aangezien ik bij de youth start en daar nog 2 categorieën achterzitten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:42

Daarom gaf ik al aan.

Niet dicht bij de startlijn gaan wachten.

Verder terug gaan en pas naar voren komen als je moet opkomen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 20:55

Dat is niet mogelijk bij ons, gezien wij kort op de bakrand zitten ;)

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:04

Ik doe ook een gooi hoewel t voor mij eeuwen geleden is dat ik heb gebarreld en dat was nooit op wedstrijdniveau.

Maar is het een optie om met hem te oefenen thuis, zo echt mogelijk maken en dan als hij zo aan het draaien is, de bak weer uit te gaan? Op die manier wordt zijn draaien niet beloond met toch die leuke barrelrace. En dan pas wel gaan als hij rustig(er) kan blijven wachten?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:06

Mmm dat is misschien wel een optie, of gewoon verder rijden, en net doen alsof de tonnen er niet staan

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:19

Als ik het goed begrijp, heb je thuis tonnen en als je het thuis oefent met tonnen (of kegeltjes) doet hij het niet? Dan kan ik maar 1 ding bedenken en dat is dat je zelf, waarschijnlijk onbewust, een bepaalde spanning opbouwt in je lichaam als je achter de startlijn staat en dat je pony die van je overneemt.

Het is al eerder gezegd: let op je ademhaling. Adem langzaam en laag (naar je buik dus) en blaas goed uit. Een liedje zingen wil ook weleens helpen omdat je dan bijna vanzelf rustiger gaat ademen.
Maar: ga hier ook thuis op letten. Als je op wedstrijd ineens anders ademt dan normaal, raakt je pony nog steeds van slag.

Ben jij de enige die hem rijdt? Doet hij dit ook als iemand anders een echte run met hem doet?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:22

Hij doet dit bij iedereen. Ik sta met hem op een stal en de wedstrijden worden ook daar georganiseerd. Ik adem gewoon net als normaal, alleen de ponys rondom hem zijn gestresster, misschien pakt hij dit over?

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 21:29

Zou kunnen...
Dan denk ik idd dat je het heel veel met hem moet oefenen. En dan maar kijken hoe het de eerstvolgende keer gaat als het 'voor het echie' is.

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 00:10

Ik heb alleen maar gebarreld op maneges en dus op paarden die t echt niet regelmatig deden, maar als ze het eenmaal doorhadden was het enthousiasme onder de paarden ook niet te missen! Ik denk dat hij dat idd echt wel door heeft.
Maar daarom idd, zorg voor een soort gelijke situatie maar doorbreek het patroon van direct de race. Op die manier wordt het voor hem niet meer zo voorspelbaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 09:36

Bekend met het fenomeen: fool 'm, school 'm?

Ik heb geen verstand van barrelen, maar een ding weet ik wel: het gaat bij barrelen om de ideale lijn, en die oefen je eerst in andere gangen dan die galop. Ik weet niet wat jij thuis doet, maar boots een wedstrijdsituatie na en laat hem het patroon in draf afleggen. Ja dat houdt in dat je even aan de teugel moet gaan zitten als hij harder gaat. Eerder werd de one-rein stop al aangegeven, heb je die goed op je paard gemonteerd? Gebruik hem dan om hem weer bij je te krijgen.

Wat je moet doen is het patroon doorbreken. Als patroon in draf of stap niet lukken, dan laat je het hem desnoods in zijn achteruit meenemen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 09:41

Ik weet van een zeer succesvolle barrelracer in Canada dat haar training o.a. bestond uit uren met het paard aan de hand om de barrels heen lopen om de rust erin te krijgen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 11:11

Dat is nou net het probleem, hij is rustig als hij het aan de hand doet, onder het zadel ook, in stap/draf no problem. Zelfs niet als hij de laatste lijn in galop mag doen. Het gaat fout zodra hij het hele parcour in galop moet doen..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:17

Maar hoe weet hij dat van tevoren? :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 11:19

Geen idee, ik gok omdat ik dan anders zit ofzo..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:24

Aha! :D kan je iets met die gedachtengang?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 11:47

Denk t wel, maar weet niet waar ik het moet gaan zoeken in mijn houding. Denk dat ik onbewust denk nu moet alles in galop en dat hij dat aanvoelt..

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:02

Ik ben geen barrelracer, maar mijn reiner werd heet van fencen.

Maar zoals je zelf al zei, je paard moet gewoon stil blijven staan.
Dus zet tonnen in de bak en blijf stil staan achter die lijn.
Hoe vaak hij ook op en neer begint te lopen, te draaien of te springen, laat hem achter die lijn staan!
Al moet je dan 5 uur op je paard blijven zitten totdat hij eindelijk moe wordt van zichzelf, nooit opgeven.
Op het moment dat hij dan eindelijk wat rustiger word, rij je je barrelrace parcours in stap.
Wordt hij dan weer heet, rij je terug naar de lijn en ga je daar weer stil staan totdat hij rustig wordt.
Je moet hier echt heel consequent in zijn en veel tijd voor over hebben...
Dat is hoe ik het zou doen, maar zoals ik al zei: ik ben geen barrelracer. :P

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 16:05

Barrel race train je niet alleen maar in het patroon wat je op de wedstrijden rijdt. Maar juist op de cirkel of op de rechte lijn. Ik heb een hele goede trainingsdvd van Judy en Rachael Myllymaki. Daar staan een hele boel trainingstips en manieren. Zij oefend eerst alles in stap, daarna draf en daarna pas de galop. Het driehoek patroon traint ze nauwelijks. Ik heb 'm toen via ebay.com gekocht, maar via amazon is ie ook verkrijgbaar.
http://www.amazon.com/Barrel-Racing-Jud ... B0002XN6FQ

Hier staan de oefeningen die ook op de dvd besproken worden.
http://myllymakibarrelhorses.com/workshops.html

Hier staan misschien wat handige artikelen over training.

http://www.barrelhorsenews.com/training

Misschien heb je er wat aan.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 17:05

Ik zal er eens naar kijken i.i.g bedankt voor de tips!
Ik train ook niet constant op de tonnen hoor, heb hem donderdag op de tonnen getraind omdat hij het woensdag zo verpest had :) Voorderest trainen we eigenlijk nooit op de tonnen maar idd op de rechte lijn en kleine cirkels :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:24

Als je jouw (oefen) pattern veranderd na de laatste ton zie :

http://americashorsedaily.com/wp-conten ... e-Art-.jpg

http://americashorsedaily.com/the-art-of-barrel-racing/

dan ga je vanaf de laatste ton terug naar de hoefslag, dus heb je eigenlijk geen start finish lijn maar blijf je hetzelfde pattern achter elkaar oefenen, meestal langzaam en af en toe een keer snel maar altijd met langzaam afsluiten.. als je dat vaker doet dan heeft je pony niet meer het idee van de start en finish lijn en weet ie ook niet wanneer hij snel of langzaam gaat maar moet hij wachten op jouw teken.

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 18:19

Ik heb met barrelrace geen ervaring dus misschien helemaal fout aan 't denken, maar kan je hem nog bewerken op dat moment (of beter gezegd, luistert hij nog enigzins naar je hulpen?) of is hij helemaal hyper? Ik zou eens proberen om zijn achterhand om te zetten ofwel de achterhand naar binnen duwen op de volte. Dit is een moeilijke oefening voor je paard, dan kan je misschien zijn focus van het rennen naar de oefening halen? En veel van richting veranderen (volte links-rechts mét achterhand nr binnen) als je plaats hebt?