[WN] Winterdeken met hals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

painthorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:57

Hoi.
Ik ben niet zo actief op bokt maar zag toevallig je topic.
Hier loopt het paardenkind met een staldeken 450gr met losse hals (uhg-shop)
en als hij buiten staat in de paddock krijgt hij daar een 100gr gevoerde
regendeken met hele hals van Nika overheen (paard is geschoren).
De dekens die ik van Nika heb mogen ontvangen zijn allen goed waterdicht.
De hals valt goed. Als hij normaal staat lijkt hij iets te ruim maar zodra ze hals naar
beneden gaat om te eten zie je zelfs nog een stuk hals bloot.
Van de Amerikaanse maat heeft mijn paard 78inch en van de Europese dekens maat 195cm
en soms zelfs 205cm ondanks dat hij maar 1.49m hoog is. De dekens die ik van Nika heb zijn
195cm en liggen dan nog over een andere dikke winterdeken heen.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
Gr. Yllja

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 18:59

Mister01 schreef:
tamary: gaat de deken daarna niet enorm stikken? als in dat hij totaal niet meer ademt? als dat niet het geval is heb je waarschijnlijk de tip van de eeuw!!! :j
dan kan ik in ieder geval tijdelijk mijn dekens weer water dicht krijgen en dan heb ik wat speling in mijn zoektocht naar een nieuwe.

Op de bus staat : blijvend elastisch en ademend, dus dat zou moeten werken.

(sorry voor het late antwoord, topic niet meer gezien)

ch_ntii123

Re: Winterdeken met hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 09:46

Ik heb laatst een amigo deken gekocht, maat 195... :o
Die deken is zo groot dat ik een beetje hetzelfde probleem heb. Maar als ik kleiner ga, dan word ie weer veelste krap.
Ik heb nu de Amigo 1200d regendeken met liner systeem, ik ben erg tevreden. Ik heb daarnaast een halsje overgenomen van rambo, die is wat kort maar zeker niet te krap. Wel schuren al zijn maken eraf, maar dat heb je geloof ik vaak bij een halsje..

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 08:38

dank jullie voor de reacties!

toevallig hoorde ik gisteren dat een vriendin van me ook van die Nika dekens heeft, wel een maat groter dan ik moet hebben, maar ik mag ze eens passen voor de pasvorm.
alleen viel me wel op dat bij die dekens met vaste hals er een naad zit aan het begin van de hals, en naden betekend meestal niet waterdicht.

ik had een deken besteld van Horze, maar deze was niet meer leverbaar in de kleur die ik wilde, en mijn buurvrouw heeft dezelfde en ik wilde dus niet dezelfde kleur.
nu heb ik een 2e hands deken gekocht via MP (het merk weet ik even niet meer) maar deze heeft een wat kortere hals, dus die zal iets te kort zijn wanneer hij met zijn hoofd op de grond staat, maar niet zo overdreven tot over zijn oortjes komt wanneer hij gewoon staat.

@painthorselover: ik hou niet van dekens over elkaar aan doen, ik heb alles in waterdichte uitvoering zodat hij altijd maar 1 deken op heeft.

@ ch_ntii123: Amigo dekens gaan vaak schuren op de schouders vanwege het gebrek aan loopsplitten. verlies aan manen is bij mij gelukkig minimaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:11

Mister01 schreef:
.@ ch_ntii123: Amigo dekens gaan vaak schuren op de schouders vanwege het gebrek aan loopsplitten. verlies aan manen is bij mij gelukkig minimaal.

Mijn paarden hebben al járen Amigo's en dragen ze 24 uur p/dag en ik heb nog NOOIT een schuurplek op de schouders gehad.
Mijn ervaring is juist dat bij een deken mét loopsplitten je een kale plek krijgt op de plek waar de naden samengestikt zijn.

Overigens hoeft een deken niet te lekken op een naad; die dingen worden dichtgetaped tegenwoordig :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 10:50

DubbelDun schreef:
Mister01 schreef:
.@ ch_ntii123: Amigo dekens gaan vaak schuren op de schouders vanwege het gebrek aan loopsplitten. verlies aan manen is bij mij gelukkig minimaal.

Mijn paarden hebben al járen Amigo's en dragen ze 24 uur p/dag en ik heb nog NOOIT een schuurplek op de schouders gehad.
Mijn ervaring is juist dat bij een deken mét loopsplitten je een kale plek krijgt op de plek waar de naden samengestikt zijn.

Overigens hoeft een deken niet te lekken op een naad; die dingen worden dichtgetaped tegenwoordig :)

hahahha zo zie je maar weer dat het toch nog steeds heel veel verschilt terwijl je dan wel allebei een amerikaan hebt. ik heb 1x een amigo gehad, maar sta niet direct te springen om er weer een te kopen.

dat dicht tapen maakt het nooit zo waterdicht als zonder naad, ik heb een paar weken geleden (net voordat ik dit topic opende) dat weer ondervonden toen ik hem na een dag regen nat onder zijn deken vond.
op bijna alle naden was het gaan lekken, en al die naden zijn getaped.
en die deken ligt zo fantastisch op hem! is een Lamicell speciaal voor amerikaantjes, maar helaas met naden, dus gebruik ik hem maar zelden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:50

Mijn paarden dragen altijd twee waterdichte dekens. Ik ken zeer weinig dekens die na 8 - 9 uur regen achtereen echt droog blijven. Paard is droog, maar binnenkant deken is klammig. Windkracht 5 a 6 eroverheen en hopla.... de hele kudde staat te bibberen van de kou. Sommige paarden hebben 3 waterdichte (dunne) dekens op. Dat zijn de "zorgenkindjes". Bovendekens zijn allemaal Amigo's met losse halzen: lekt niet in. Zijn wel "gevulde" halzen. Die "niet-gevulde-halzen" van Amigo vind ik persoonlijk een slechtere pasvorm hebben.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-13 11:53

ohh ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met mijn waterdichte dekens, het is nu alleen een gedoe met die halzen, maar ik heb zelden of nooit dat er eentje heeft gelekt, ja soms dat het op de borst wat is ingeregend, maar verder niet.
mijn paard heeft wel altijd dekens met halve hals op vanwege de pasvorm en niet schuren op de schoft.

maar ik heb bucas gehad, qhp (die heb ik nu in twee verschillende diktes). horze en hh, maar hh koop ik niet meer, die pasvorm ligt nu gewoon niet lekker meer.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:26

ben wel benieuwd of er al mensen zijn met ervaring van nika dekens en quarter horses
wat ik zelf ook een fijne deken vind op mijn paard is een br deken , mijn quarter van 152 heeft dan alleen een 195 nodig .
op dit moment een hh thor deken( 1.95) de hals is te lang ( in het pakket zat een hals met maat l ) deze heb ik geruild voor een maat m
op zich vallen deze wel fijn de schouders vallen netjes in de deken en dat zie ik met andere merken wel eens anders
nadeel vind ik alleen dat de bies van rand omdraait niet dat paard er last van heeft

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:27

trouwens mister01 min zus op bokt (norton84) heeft een deken van br jos lansink die heeft deken 195 met een kortere hals als bij normale 195 misschien kan ze je foto sturen zodat je een idee krijgt. zij is zeer te spreken over die deken zei dat ze persoonlijk voor haar paard de ne iets langer had gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:01

Ohh tell me about it...
Mijn qh krijgt steeds weer die kale rotplekken op de borst, al tig dekens geprobeerd. En idd die hals te lang maar ja die sloeg ik om..
Maar de borst is steeds te krap, en als ik hem dan groter neem dan is de deken weer te lang en gaat ie naar achter trekken... Zucht.. Ohja en ze slopen dekens bij t leven dus een dure qh deken zit er niet in..

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:09

Ik heb een brede Tinker van 1.52 en die heeft een Nika regendeken 100 gram met halve hals....
Ben zeer tevreden ook toen het in December zo veel regende :-)

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:30

profi-rider, super voor bredere paarden. heb er eentje met losse hals op mijn welsh cob van 148 maatje 185(heeft die meestal) ligt super. goed waterdicht en niet duur. en als je denkt vind de losse hals lastig stik je hem toch netjes vast. normaal altijd last van verlies van manen. nu helemaal niks. 300 grams trouwens.
stuur even een linkje mee.

http://www.bokt.nl/markt/ad/742/nieuw-p ... mbare-hals
http://paarden.marktplaza.nl/dekens/Nie ... 554971.htm

moet je even kijken als je eventueel gaat bestellen, dat je goed kijkt welke borst sluiting je neemt zit verschil in namelijk. ik heb de bovenste link op mijn pony liggen. ben der echt heel blij mee! hals is niet te lang. als je een andere foto wil zien kan ik er eventeel wel eentje maken als die op mijn pony ligt,

succes met je zoektocht!

jouwe heeft dan waarschijnlijk 195...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 23:36

ik heb via mp een 2e hands deken over genomen van een merk wat ik nog niet kende, iets met burber uit mijn hoofd.
de hals is eindelijk eens niet te lang! en verder ligt hij ook prima!

de deken sluit erg hoog aan de voorkant, en blijft dus netjes op zijn plaats liggen.

de deken die ik had besteld van Horze was niet leverbaar, dus hou het voorlopig gewoon even op deze, en hij heeft het er niet koud in in ieder geval.

@ hutch84: ik zal je zus eens een berichtje of ze een foto kan sturen, we zitten samen in het artrose topic, dus ik ken haar.

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:04

mijn paint heeft ook een deken met hals.
weet niet welk merk maar de hals is niet goed..
te lang en als ze bukt dan klapt de flap om bij de schoft ..

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:06

Mister01 schreef:
@ ch_ntii123: Amigo dekens gaan vaak schuren op de schouders vanwege het gebrek aan loopsplitten. verlies aan manen is bij mij gelukkig minimaal.

Hij heeft hem nu al even, en hij schuurt absoluut niet bij de schouders. Alleen zijn manen zijn wat minder vol geworden:(

powerkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:19

Die van mij heeft een rhino op met hals nooit laast van schuurplekken of van manen uit val . Deken blijft goed recht liggen ook na 10 keer rollen. Die van mij loopt de hele dag buiten te spelen .deken blijft gewoon goed liggen .ik kan daar altijd zo slecht tegen als dekens scheef gaan liggen.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:57

Wij hebben de paarden alleen maar Rambo en Amigo op.
Bevalt super, ook staan ze meestal allemaal met hals op stal en in de wei.
Nooit last van schuurplekken en manen er af.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 18:39

ja zo zie je maar weer dat het toch ook wel heel veel verschil maakt nog per paard, ondanks dat het dan wel allemaal amerikanen zijn :D

ik heb nu een Burbery deken (geloof uit mijn hoofd dat dat het merk was) en wil in ieder geval daaar dit seizoen mee doen.
anders ga ik waarschijnlijk eens een Weatherbeetha proberen.

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 11:31

goede keuze weatherbeetha ik heb ook een quater horse en heb al 5 jaar de zelfde merk op bij hem, ze zijn sterk en blijven super liggen en hij loopt er door met weer en wind mee buiten ongeacht wat tie er mee uitspookt
slopen lukt hem niet dus dat doet tie nu bij zijn vriendjes hun deken suc-6