[WN] Genetisch testen aankoop westernpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Genetisch testen aankoop westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:51

Rina, Tinniie: Bedankt!!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:00

rina schreef:
sflj schreef:
En de afkomst testen? (Rina?) Want wat als jij hebt uitgeplozen dat jouw nieuwe paardje op papier niet van Impressive afstamt? Als je dat niet test...

Als je daar al vanuit moet gaan, moet je van je lang zal ze leven nooit meer een QH/Paint of Appie kopen, heel simpel. De papieren check ik via het betreffende stamboek, en dan mag je er toch vanuit gaan dat die hun spul op orde hebben, en het paard in kwestie (in bezit van die papieren) ook daadwerkelijk die afstammeling heeft. En dat uitpluizen van die papieren gaat bij mij een stukje verder dan alleen het papiertje van het paard zelf. Reken er maar op dat ik terugzoek tot aan het begin. Overigens als ik iemand niet vertrouw kwa papierwerk van zijn/haar paarden kan sowieso wel vergeten wat aan mij te verkopen.

Dan zou je dus naast alle genetische tests ook een Parentage verifacation moeten laten doen. Die gaat mij te ver, en zoals ik al zei, als ik een verkoper niet vertrouw koop ik niet.

Stop maar met kopen dan! Je zou nog verbaasd staan kijken! ;)
Hoeveel mensen hier weet echt zeker dat de paarden op het registratiepapier ook echt de ouders zijn?
Ik heb er 5 en ben van 1 maar (redelijk) zeker! (Omdat ik er bij was.) De merrie lukt meestal nog wel maar of de hengst ook echt de vader is...?
Jij en ik kennen elkaar vaag, zou je een paard van me kopen? Ik denk het wel. Maar als ik niet eens zeker weet ... ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:28

Het is alleen bij racepaarden normaal dat er een Parentage Verification gedaan wordt JUIST om de reden dat er in het verleden nogal eens van andere hengsten als op papier gebruikt werd gemaakt. En dat gebeurde heus niet alleen bij racepaarden ;)

Verder worden de papieren van overleden paarden maar weinig opgestuurd om ze als deceased aan te merken en bij een simpele vos of bruine zonder aftekeningen is zo een ander paard gevonden. Denk aan al die Paints zonder vlekken die daar niet veel waard zijn, maar als Quarter mét papier het dubbele :)

Dus de opmerking van SFLJ vind ik niet zo ongeloofwaardig.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:41

sflj schreef:
Stop maar met kopen dan! Je zou nog verbaasd staan kijken! ;)
Hoeveel mensen hier weet echt zeker dat de paarden op het registratiepapier ook echt de ouders zijn?
Ik heb er 5 en ben van 1 maar (redelijk) zeker! (Omdat ik er bij was.) De merrie lukt meestal nog wel maar of de hengst ook echt de vader is...?
Jij en ik kennen elkaar vaag, zou je een paard van me kopen? Ik denk het wel. Maar als ik niet eens zeker weet ... ;)

Was ook niet van plan nog wat te kopen ;) En ja ik weet zeker dat mijn paarden ook echt de correcte ouders op papier hebben staan. 2 zijn bij mij geboren, 1 is rondom getest omdat ze homozygote is, en de laatste komt bij een kennis van me vandaan, waarbij ik toendertijd ook gelijk de moeder heb gekocht. Van die weet ik ook 100% dat de juiste ouders op papier staan ;)
En van jou een paard kopen, nope. Doe niet aan appies :+ :D Maar zonder gekheid, de kans dat ik in NL wat koop is vrijwel 0,0. De paarden in NL zijn ten opzichte van Dld veel te duur en hier heb ik ook veel meer keuze.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 13:10

DubbelDun schreef:
freeride schreef:
sflj, een paard dat ingeschreven is, en waarmee gefokt wordt, is DNA getypeerd, dus adhv manen met worteltjes, wordt er gecontroleerd of de opgegeven ouders wel de ouders zijn. heel vroeger gebeurde het weleens dat impressive van een papier verdween, maar nu gaat dat gewoon niet meer.

Dát is dus niet waar. Er wordt alleen een DNA type bepaald, niet meer en niet minder. Als je wilt weten of de ouders van een paard ook écht de ouders zijn kun je een ouderschapstest laten doen (parentage verification). Pas dan wordt er naar het DNA gekeken of er een match is. Heb je pech dat de ouders al oud zijn en er dus geen DNA getyped is én ze zijn overleden dan zul je daar dus nooit achter komen.

Okay, beetje onhandige opmerking van mij: Mijn merrie is via DNA bewezen dochter van haar moeder en vader, maar je hebt gelijk, het heet Parentage DNA verification.
Wel jammer dat het niet per definitie zo gedaan wordt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:33

Precies mijn punt. ;) Kun je nog zo 'zeker' zijn van dat ze niet die bloedlijnen hebben...
@Rina: maar 2 van de 5 zijn Appies!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:29

@ sflj : van al mijn paarden die ik had en nog heb weet ik zeker dat ze de kinderen van de juiste ouders zijn.
Parentage verficated, all of them.
Heb ik zelf al heel vroeg laten doen. Toen was zoiets nog helemaal niet in de "mode" :D

De geïmporteerde merries, want ze konden me nog veel vertellen. De aangekochte paarden hier en de rest is gewoon hier geboren uit natuurlijke dekkingen waar ik zelf bij was. En toch hebben de veulens ook die test ondergaan, staat op het papier.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 19:33

sflj, wat doe jij eigenlijk qua testen bij aankoop, mocht je er een kopen. of bij verkoop?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:55

Dat zou bij koop waarschijnlijk van de prijs afhangen en verkopen doe ik niet. ;)
Maar tests om de ouders vast te stellen lijken mij minstens net zo belangrijk.
Ik vind deze discussie wel grappig omdat ik gevallen ken waarbij de afstamming van een veulen niet bekend was en er maar even 'iets geregeld' werd.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:55

ik zou bij een merrie zeker een hoop testen, gelukkig ben ik een ruinenmens dus dan hou je een paar test over die ik tot nu toe nooit gedaan heb(Blue was getest door de fokster) maar in de toekomst bij aankoop wel zou doen

van mijn appie weet ik zeker wie de ouders zijn
ben nog net niet bij de dekking geweest maar de merrie stond er natuurlijk bij en de hengst ben ik later ook nog gaan bekijken

blue komt bij 10y vandaan dus dat hoeft weinig uitleg
toch ben ik ook voor ik hem kocht bij de hengst gaan kijken, die gewoon in Nederland staat en aangezien hij veel weg heeft van zijn vader en halfbroer was dat een duidelijke zaak

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 09:57

sflj schreef:
Dat zou bij koop waarschijnlijk van de prijs afhangen en verkopen doe ik niet. ;)
Maar tests om de ouders vast te stellen lijken mij minstens net zo belangrijk.
Ik vind deze discussie wel grappig omdat ik gevallen ken waarbij de afstamming van een veulen niet bekend was en er maar even 'iets geregeld' werd.

Dus jij zou voor een paardje voor weinig, niet testen? je zou dus gerust 1500 of 2500 uitgeven aan een paard met hypp of pssm of Herda?
Met wat ik nu weet interesseerd mij wie de ouders zijn een stuk minder, zou liever een kerngezond paard hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:02

En juist weten wie de ouders zijn geeft al een indikatie wat je kunt verwachten aan erfelijke afwijkingen.
Ik koop liever een paard met papier waar Impressive uit terug te leiden is en laat dat testen, dan dat ik een paard koop wat duidelijk QPA-bouw heeft maar geen papier.
De kans dat je een papierloze HYPP-drager hebt is dan erg groot.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 22:13

Heb je helemaal gelijk in Dubbeldun,
ik zeg ook niet dat ik liever papierloos heb,integendeel, gewoon dat het me minder interesseerd,of de ouders 'kampioen' zijn, pssm kun je niet afleiden uit bloedlijnen, en MH ook niet, zelfs herda is inmiddels geconstateerd bij een paard dat niet uit de te verwachten bloedlijn komt, zo zijn er zelfs appaloosa's die OLWS dragen...ik bedoel dus eigenlijk dat aankoopbedrag geen reden zou mogen zijn om een paard met perentage dna verification zonder te testen aan te schaffen. (als er impressive in zit) hypp, pssm, herda,MH en olws/gbed als je wilt fokken.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:07

Welk paard met herda bedoel je?
Het overo patroon binnen de APHA komt voor bij paarden die teruggaan op louter quarters. Crop out verschijnsel. Aangezien quarters toegelaten zijn binnen het appaloosa stamboek hoeft het toch niet te verwonderen dat OLWS daar ook kan voorkomen?
PSSM kun je NOG niet afleiden uit bloedlijnen omdat het blijkbaar veel voorkomt binnen verschillende bloedlijnen. Maar dit betekent niet dat de oorsprong niet ooit kan boven water komen, alleen is het mogelijk dat het zo ver terug gaat dat dit weinig houvast gaat bieden. Misschien is het al bekend, maar mogen de onderzoekers het niet prijsgeven? Hoeveel moeite werd er niet door foundation organisaties gedaan om Poco Bueno niet de herda zwarte piet door te schuiven?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:49

Ik zou bij een eventueel nieuw aan te schaffen paard zeer zeker laten testen op erfelijke aandoeningen, helemaal als het om een merrie gaat en ik er mee wil fokken. Bij aanschaf van een hengst (wordt dan sowieso geruind) of ruin wil ik wel zeker weten dat het dier zelf gezond is, als hij drager is van een erfelijke aandoening die het gebruik als rijdier in de weg zou staan (zoals HYPP of PSSM) dan gaat de koop niet door. Bij fokdieren zou ik willen weten wat ik heb staan, HERDA, GBED is geen probleem je kunt uitkijken bij de keuze van de hengst of merrie, PSSM, GBED en HYPP daarentegen wel.

De test voor deze aandoeningen kost echt de wereld niet, en als de eigenaar niet bereid is om dat te dragen, dan zou het desnoods op eigen kosten zijn. En als ze niet bereid zijn om te wachten op deze uitslagen, dan gaat het dier dan helaas aan mijn neus voorbij. Geen handvol maar een land vol....

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 07:46

wat ik me wel afvraag is op wat voor soort afspraken kom je dan uit met een verkoper van een paardje?

stel je wil een paardje kopen, je bent helemaal overtuigd dat dat hem is en je wil graag hem laten testen, maar moet hij natuurlijk ook gekeurd worden, foto en klinisch.

welke volgorde gebruik je dan?
en wat als hij goedgekeurd is, en je wacht op uitslag van de test en er gebeurt iets zodat hij kapot gaat? bij wie ligt dan de verantwoording hiervoor?

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:00

Ik heb net een quarter gekocht onder voorbehoud van goedkeuring op genetisch onderzoek en de gewone keuring. Eerst wordt nu het genetisch onderzoek gedaan, wanneer dat akkoord is maken we een afspraak voor de gewone keuring. Wanneer die goed is gaat het paard direkt met ons mee en vanaf dan zijn wij ook verantwoordelijk. Voor die tijd is de verkoper verantwoordelijk, wanneer hij iets in de tussentijd gaat mankeren is dat risico voor hem, omdat wij kopen ovv goedkeuring. Natuurlijk vindt de verkoper dat niet zo tof, maar we hebben nu het voordeel dat er weinig vraag is, dan kan je nog wat eisen.. Dit is voor mij helaas al nummer drie dit jaar (wel de eerste die ik ook genetisch laat onderzoeken nav de bloedlijn).

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:57

Callisto04 schreef:
PSSM kun je NOG niet afleiden uit bloedlijnen omdat het blijkbaar veel voorkomt binnen verschillende bloedlijnen. Maar dit betekent niet dat de oorsprong niet ooit kan boven water komen, alleen is het mogelijk dat het zo ver terug gaat dat dit weinig houvast gaat bieden. Misschien is het al bekend, maar mogen de onderzoekers het niet prijsgeven?

Zover ik op de hoogte ben is het wel al bekend waar de PSSM wegkomt. Een paardachtige die 30.000 jaar geleden leefde.
OK lijkt ook al achterhaald, vond dit bericht op het net.
Citaat:
“It is estimated to have emerged as far back as 1,600 years ago, when the great horse was being developed from European draft and light horse breeds to carry knights with heavy armor into battle,” noted Valberg.
Bron: http://www.equinews.com/article/update-pssm-horses

Betekend imo dat het nooit aan een bloedlijn gekoppelt zal kunnen worden. Mede ook omdat het in meer rassen voorkomt. En niet dat het niet prijsgegeven mag worden. Als je het artikel leest zie je ook dat het heel erg veel voorkomt in de "draft breeds". Die zijn vroeger ook bij de Quarter ingekruist, en het zou dus zomaar kunnen dat het daar van oorsprong wegkomt.

Mister: eerst gentesten, die zijn nl goedkoper dan de keuring ;) Als dat goed is pas keuren.

Ik heb vorig jaar 3 (paints) laten testen. Niet mijn eigen, voor aankoop. Heb eerst de gentesten laten doen, en in dit geval waren ze alle 3 PSSM1 N/1 enkelvoudig positief dus. En hield het feestje daar voor mij op. Maar de wet zegt dat zolang het paard niet overgedragen is, de verkoper (die op dat moment nog steeds eigenaar is) het risico heeft. De koop/verkoop van het paard is nl op dat moment nog niet rond.
Stel dat er iets gebeurd is het dus ook zijn risico. Zou iemand een paard kopen, keuren/testen alles goed, paard betalen maar pas later ophalen. Is deze dus al eigendom van de koper, en mocht er dan wat gebeuren is dat voor risico van de koper.

Ik geef om die reden ook geen enkel paard mee voordat het compleet betaald is. Ook niet op proef. Als ik dus iets verkoop, en verkoper wil testen en keuren, blijft dat paard net zo lang bij mij tot alles is afgerond en ik het halstertouw aan de koper geef. Dan pas gaat het risico over. Als ik zou kopen, gaat dat precies hetzelfde. Eerst testen, dan keuren en daarna afronden. mocht er in de tussentijd iets gebeuren met het paard, is dat toch echt het risico van de verkoper.

@Sunny jammer en een beetje vreemd dat jou verkoper het niet zo tof vind van de keuring en testen. Als verkoper wil je toch ook dat jou paard gezond en wel naar een goed tehuis gaat. En je niet achteraf moet gaan bakkeleien over een toch niet goed/ gezond paard. Die ellende kost je nl veel meer, dan een paar weekjes langer op je eigendom passen. En het risico dat er wat gebeurd heb je ook als hij/zij niet verkocht zou zijn.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:12

Ik zou idd ook eerst genetisch testen en dan pas klinisch/röntgenologisch.
Bij een ruin op PSSM en HYPP en bij een merrie/hengst ook op HERDA en GBED.

Je ziet bij hengstenadvertenties ook steeds vaker de testresultaten staan van PSSM. Een goede zaak vind ik om de populatie PSSM dragers terug te dringen. Helaas is een PSSM2 test daar te ingrijpend voor, maar weet iemand hoe zich dat ongeveer verhoudt, PSSM1 vs PSSM2 in frequentie dat het voorkomt (sorry, offtopic :o )?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 10:19

Mac: bij de quartertypes komt voor 90% pssm1 voor, de overige 10% is pssm2.
Bij koudbloeden is het 50% type 1 50%type2, maar daar zijn er nog altijd erg weinig van getest. In de arabieren en haflingers komt type 1 vaker voor dan type 2. In warmbloeden kwpn,bwp duits rijpaard, komt type 2 dan weer veel meer voor, ongeveer 70% type2 en 30% type 1.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:09

Duidelijk. Dank je!