[WN] Waar op letten bij aankoop quater / paint?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:53

tweety_be schreef:
Zéér interessant topic, daar ik zelf op zoek ben naar een quarter of paint waarmee ik western wil gaan rijden... Wil voornamelijk een paard waarmee ik alleen op buitenrit kan en (voorlopig recreatief) western mee kan rijden. Een 'all rounder' spreekt me enorm aan, daar ik graag een beetje vanalles doe haha. Reining lijkt me super leuk om doen en eens een onderling westrijdje lijkt me geweldig, maar ook trail en ECR (Extreme Cowboy Race) spreken me enorm aan. En TREC, al is dat niet echt iets 'western' haha.

Geen idee of het hier goed staat, maar waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben, is wat zoal de gemiddelde prijzen zijn voor 'all-round' quarters/paints met goede papieren (presterende bloedlijnen), niet te groot (max 1m50), niet te oud (max. 8 jaar), bom-proof buiten, fijn karakter, goed gereden, correct gebouwd (klinisch en röntgenologisch goedgekeurd), zachte gangen (heb wat rugproblemen) en eventueel wedstrijdervaring. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een merrie met werkwillig karakter, maar als mijn droompaard nu een ruin blijkt te zijn, tja dan is dat maar zo ;) Ik zie echt de meest uiteenlopende prijzen, dat ik door het bos de bomen niet meer zie haha. Heb er zelf niet zoveel verstand van, en heb nogal gauw het gevoel dat men profiteert van mijn 'onwetendheid'. Ik wil namelijk gerust betalen voor kwaliteit, maar ik wil ook niet 'in het zak gezet worden' natuurlijk. Prijs moet echt wel conform kwaliteit zijn.

Ik heb tijd, dus ik zoek echt wel 'grondig'. Maar ik moet wel toegeven, ik heb toch graag een 'klik' onder het zadel hoor en daar kijk ik echt wel naar (nadat ik gekeken heb of het paard 'correct' is natuurlijk). Hoeft niet meteen van de eerste keer, maar na een paar keer rijden zou je toch zoiets mogen hebben van 'ja, dit vind ik wel een fijn paard'. Daarbij vind ik karakter ook erg belangrijk, ik hoef geen dominant paard meer die veel ruimte nodig heeft, zo heb ik er al 1 :=, ik wil een lief, aangenaam 'knuffel'paard nu haha.

als je alles wat jij hier opnoemt wil in 1 paard moet je toch in de buurt van de 30.000 eurietjes tellen. wat jij allemaal wil in een paard vind je nu eenmaal niet voor 3.000

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:57

beste raad die ik je kan geven: ga niet zitten knibbelen op budget, een slechte eet en schijt even veel als een goede, en er zijn te veel goeden om van een slechte het mest op te ruimen.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:39

Ik ga echt geen €30.000 betalen voor een paard hoor :o. Dan neem ik aan dat je echt wel een wedstrijdpaard onder je kont hebt. En ik weet niet zeker of het wel veilig is om daar mee te gaan buitenrijden ^^ Denk dat je mijn bericht net iets te letterlijk hebt genomen. Wat ik opsomde is het perfecte paard en die bestaat niet, het was ook wel beetje de bedoeling dat dit met een korreltje zout werd genomen hè ;)

Nogmaals ik zoek geen wedstrijdtopper, gewoon een vrij correct paardje (aan elk paard scheelt wel 'iets', dus ik ben realistisch) die veelzijdig gereden en 'koel' in de kop is. Die moeten toch wel te vinden zijn tegen een betaalbare prijs? Voorlopig ben ik 'maar' een recreatieve western ruiter, maar hoop ooit een leuk paardje te kopen waarmee ik wat kan 'groeien'. Ik zie mezelf geen topwedstrijden rijden, maar gewoon lekker onderlinge wedstrijdjes rijden moet wel haalbaar zijn. Voor de rest zien we wel waar we komen.

Ach ja, voorlopig hou ik het lekker bij mijn paardje en ga ik daar gewoon mee aan de slag. Afgelopen zaterdag is me duidelijk geworden hoe geweldig ze eigenlijk wel niet is en dat er echt nog wel 'groei' in ons als combinatie zit. Zal gewoon een kwestie van doorzetten worden en met regelmaat trainen. Maar ja, dat zal vast bij iedereen zo wel zijn ;) We zullen zien waar het ons brengt hè.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 07:16

voor een echte topper kom je met 30.000 nog niet eens in de buurt schat. minimun x 2 of 3.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:09

:roll: Ik denk dat ik wel duidelijk was dat ik niet op zoek ben naar een wedstrijdtopper/wedstrijdpaard. Laten we het gewoon daar bij houden.
Iemand die prijzen kan geven van een quarter/paint voor de meer recreatieve (niet rijke) westernruiter die toch nog graag wilt bijleren?

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 17:03

@ Tweety_be: Er zijn best hele leuke quarters / paints te koop voor minder, zo als jij omschrijft. Ook goed doorgetrainde quarters die kerngezond zijn. Een duur paard hoeft niet altijd beter te zijn dan een 'goedkopere'. Het gaat voor een groot deel ook om het talent om je samen te ontwikkelen tot een goed team.

Anoniem

Re: Waar op letten bij aankoop quater / paint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:08

Meestal ontbreekt talent, dus dan kan je maar beter zorgen dat je paard het wel heeft!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:28

arm paard, een ruiter zonder talent heeft aan een getalenteerd paard ook niks
ken gevallen genoeg waarbij het paard de leiding overneemt en eigen rundowns begint :\

koop een paard wat bij je niveau past, tenzij je geld over hebt en een paard bij een trainer kan stallen en laten trainen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 01:00

Hoezo? Een serieuze ruiter die echt graag wil en er genoeg tijd en geld voor over heeft, kan heel veel leren van een ''goed'' paard, mits die goede lessen volgt en serieus netjes huiswerk doet. Laten trainen is leuk, maar als je het zelf wil doen, zul je er echt zelf veel km's op moeten maken.

Je moet iemand bij je hebben die verstand heeft van quarters. Soms kun je tegen een heel leuk paardje aanlopen. Dat iemand anders het er niet uit krijgt, wil niet zeggen dat het er niet in zit en dat is met heel veel paarden zo.
Ouders zijn 1 ding, maar ook zonder bewezen ouders kan er een leuk paardje te voorschijn komen.

Ons kind is ook leuker, mooier en slimmer dan wij :j :') _O- ;) :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 08:52

sp niemand wordt blij van het totilas-effect

het idee dat je er wel komt als je maar een super getraind en getalenteerd paard koopt, is helaas niet waar
je zult naast zelf veel trainen en leren toch ook talent moeten hebben voor paardrijden
heb je dat niet koop een hobbelpaard of ga schaken

gelukkig zijn de meeste ruiters wel het één en ander aan te leren en met een hoop tijd komen de meeste best op een leuk niveau maar er zijn maar weinig ruiters die richting top gaan en die getalenteerde ruiters moeten ook de getalenteerde paarden onder hun kont krijgen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:05

Dat zeg ik toch niet.........Natuurlijk kom je niet zomaar weg op een goed paard, hoewel dit ook per paard, mens en begeleiding verschillend kan zijn.

Ik zeg dat als iemand heel graag wil en echt serieus is, je wel veel kan leren op een goed paard. Ik zeg nergens dat iemand dan bij de top komt.
Ik ga er even vanuit dat iemand wat paardrij ervaring heeft en een eigen paard wil kopen OF dat men een minder geschikt paard heeft en tegen dingen aanloopt.

Als je echt graag wilt en je steekt er tijd en geld in, kun je heel veel leren. Een paard met minder mogelijkheden is minstens zo frustrerend als je zelf wel graag verder wil.

Het lijkt wel alsof anderen willen dat je met een simpel paard begint en langere tijd loopt aan te klooien, want hier houden we er niet van als iemand gewoon een goed paard koopt en direct naar hoger niveau wil trainen en rijden.
Hollandse nuchterheid of jaloezie? ( Of Belgisch, wat men wil, boeit niet..........)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:26

zoals ik zei, koop een paard naar niveau
natuurlijk kom je sneller verder met een leerpaard, een paard wat al een hoop kent en het karakter heeft om vriendelijk te blijven doen terwijl de ruiter nog moet leren
daarbij goed lessen en trainer, goede trainingsmogelijkheden en je kunt een heel eind komen

maar een goed leerpaard is wat anders als een getalenteerde knol

een boshobbelpaard kopen als je graag wedstrijden wil gaan rijden is natuurlijk niet de manier
wat sommige mensen wel vergeten dat veel hier gefokte Quarters, paints en appies ook niet veel meer zijn als boshobbelpaarden met een te duur prijskaartje

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:51

Dat weet je niet. Die bospony's kunnen onder een goede ruiter misschien best prima presteren. Maar als je er niks mee doet, kom je daar nooit achter.
Veel problemen zitten ook bij de mensen die te weinig serieus trainen en er gewoon geen geld en tijd genoeg voor hebben om verder te kijken. Je komt er pas achter wat je paard zijn limiet is als je dara naartoe traint en dat doen heel weinig mensen.

Je moet een paard niet alleen kopen naar je eigen niveau, maar ook naar je wensen. Als je nu nog niet mee kan op hoger niveau en dat wel wil, zul je echt een paard moeten hebben die dat wel gaat redden. Daar moet je samen dan naartoe trainen.

Nogmaals, het wordt anderen niet gegund en mensen houden elkaar graag klein wat dat betreft.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:19

ik heb in ieder geval geen last van dat laatste hoor
ik gun iedereen zijn lol met zijn knol zolang dat niet tenkoste gaat van het paard

iemand met een beetje geoefend oog kan aan een paard al veel zien, bouw en karakter vertellen al veel of een paard talent heeft voor iets, maakt niet uit of er op dat moment iets met dat paard gedaan wordt of niet
ga een dag aan de rand van een wei zitten en observeer een paard in zijn natuurlijke omgeving en je weet al waar zijn hart ligt en welke bewegingen er natuurlijk inzitten
daarom is het ook zo leuk om naar jong spul te kijken, dat showt zich puur natuur
als ruiter kun je die kwaliteiten alleen maar verder doortrainen, wat er niet inzit krijgt je er ook niet uit

verder heeft natuurlijk niet iedereen de behoefte om de grenzen van het kunnen van zijn paard op te zoeken, dat hoeft ook niet
maar over het algemeen willen mensen teveel te snel en raken gefrustreerd omdat het ze niet lukt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:01

Tja, zo geweldig zijn we allemaal niet.

Die van mij staat buiten alleen te maffen of gaat erbij liggen, dus die kan sowieso niks eigenlijk. Onze shet zelfde verhaal en al helemaal niet gefokt op wat hij kan en heeft laten zien op het laatst met rijden.

En als het niet ten koste van het paard mag gaan, moet je helemaal niet rijden.

Bouw en ouders bepalen veel/alles. Ik zeg ook, iemand meenemen met verstand van quarters.
Het gaat erom dat wordt gezegd dat de meeste luxe bospony's zijn, maar dat is natuurlijk niet zo. Er zijn zat paarden die meer kunnen dan hun ruiter eruit kan halen. Het is alleen voor die mensen, die verder willen, niet fijn om tegen een grens aan te lopen. En als die mensen wel meteen een goed paard kunnen kopen en tijd en geld hebben om serieus te trainen is dat prima. Die moeten er namelijk ook zijn.

We nemen alleen even de reining. Hoevaak wordt er gezegd; begin maar eerst met horsemanship. Of tegen ons is ooit gezegd toen we een draver hadden; Leer het maar op die, als je die verknald is het minder erg, kun je daarna een goede quarter kopen.
Niet iedereen zit daarop te wachten. Als je bijv al uit de dressuur of springsport komt en ambities hebt, wil je misschien ook in de western elke keer hogerop.

Als mensen weten wat ze willen en ze kunnen dat financieel en qua tijd ophoesten, moeten ze lekker ene goed paard kopen. Vaak is er wel begeleiding aanwezig dan al en lukt het wel of niet gewoon........

En soms moet iemand meerdere paarden hebben gehad voor ze bij hun topper terecht komen. Ik zelf wilde best wel weer een leuke quarter, maar kan mijn pony die ik nu alweer 10j heb niet missen. Dus ik geniet prima zo. Geen idee wanneer er wat bij komt en hoe die wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:58

gewoon lekker gaan rijden of je nu een goede topper hebt waar je zelf (nog) niet de sterren mee van de hemel rijd of minder goed paard hebt maar waar je ook je lol mee hebt en je vooral niks aan trekken wat men (langs de kant) daar van vind!
Beste stuurlui staan nog steeds aan wal.

Feit blijft dat een goed paard gewoon veel geld kost en blijft kosten.

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:57

Er is al veel gezegd. Let ook op het beenwerk. Er zijn veel quarters met slechte benen / gewrichten. Let op met quarters die al heel erg jong veel reining hebben gedaan, of die nu een jaar of 8 zijn en goedkoop worden aangeboden. Het kan zijn dat die problemen hebben met de gewrichten omdat die te jong te vaak te zware proeven hebben moeten uitvoeren (spinnen, sliding stops, etcetera), dus eigenlijk kapot gereden zijn.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:02

vaughane schreef:
Er is al veel gezegd. Let ook op het beenwerk. Er zijn veel quarters met slechte benen / gewrichten. Let op met quarters die al heel erg jong veel reining hebben gedaan, of die nu een jaar of 8 zijn en goedkoop worden aangeboden. Het kan zijn dat die problemen hebben met de gewrichten omdat die te jong te vaak te zware proeven hebben moeten uitvoeren (spinnen, sliding stops, etcetera), dus eigenlijk kapot gereden zijn.

bla,bla,bla

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:35

dofuzz schreef:
vaughane schreef:

bla,bla,bla

onderbouwing graag, dofuzz ?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 07:25

Duhelo schreef:
bla,bla,bla

onderbouwing graag, dofuzz ?[/quote]

er zijn zat paarden die op hun 3 reining geshowed zijn en op latere leeftijd nog altijd top presteren. mijn stelling is dat reining paarden die op jonge leeftijd uit de sport genomen worden dit pensioen krijgen owv :
-ze hebben bewezen wat moest bewezen worden
-ze gaan de fok in
-ze zijn zwaar showsmart geworden
deze 3 redenen zijn het overgrote deel van de gevallen en de verhaaltjes van ze zijn allemaal kreupel geworden zijn is larie en apekool. Er zijn kreupelen tussen, maar zeker niet de overgrote meerderheid maar een minderheid.
ik geef toe, paarden die niet gefokt en gebouwd zijn om te reinen zullen best veel slijtage krijgen en overbelast worden tijdens hun training en daar zul je waarschijnlijk wel een meerderheid van geblesseerden vinden, maar dat soort paarden klasseer ik niet onder "reiners"

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 08:43

wat is showsmart?

ik snap je punt. volgens mij zijn paarden die op hun drie jaar al presteren in de reining érg vroeg onder het zadel gebracht, en kan dit niet anders dan gevolgen hebben op latere leeftijd. Maar dit is geen discussie over de leeftijd van het inrijden :D

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 08:55

Showsmart kan je vertalen als "wedstrijd slim".

Normaal leid een ruiter zijn paard door een proef, een showsmart paard is zo "slim" geworden dat het een proef bij wijze van spreken alleen zou kunnen lopen.
Het paard zal zich niets aantrekken van de instructies van zijn ruiter en zijn eigen zin doen.
Dit zal leiden tot conflicten tussen paard en ruiter tijdens een wedstrijd en dit is niet gewenst.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:48

dofuzz schreef:
ik geef toe, paarden die niet gefokt en gebouwd zijn om te reinen zullen best veel slijtage krijgen en overbelast worden tijdens hun training en daar zul je waarschijnlijk wel een meerderheid van geblesseerden vinden, maar dat soort paarden klasseer ik niet onder "reiners"

Dus eigenlijk kun je ná een paard zijn showcarriere pas zeggen of het een reiner is ??

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:23

Kun je zien als het paard zijn eerste showtjes gelopen heeft.
Zo bestaat een reining prospect zoals vaak een jaarling of 2 jarige leuk word aangeboden in mijn ogen ook niet. Laat eerst maar eens zien of ze er wat van bakken in de show ring.
Kan zomaar eens heel zwaar tegen vallen namelijk (al heeft het leuke ouders.)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:16

DubbelDun schreef:
dofuzz schreef:

Dus eigenlijk kun je ná een paard zijn showcarriere pas zeggen of het een reiner is ??

voor mij is een reiner een paard wat alle maneuvers minstens een 0 maneuverscore kan halen en op een aantal maneuvers een +1/2 en tegelijk uit de penalty box kan blijven (pilot error niet meegerekend natuurlijk).

net zoals ik letterlijk zeg "paarden die niet gefokt en gebouwd zijn om te reinen " en niet aan bovenstaande definitie voldoen klasseer ik niet onder "reiners"