Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Gleyla schreef:De plaatselijke lesgever met jaren ervaring. Moet dat misschien een probleem vormen? Want dan moet op elke andere manege Anky ook maar komen lesgeven.
En trouwens, gekend wil niet zeggen goed. Want Quentin rijdt ook met twisted wire bitten, en gaat daar niet kundig mee om in mijn ogen. Ik denk alleen dat het hier niet de plaats is om daarover uit te weiden, maar als mondhoeken continu open liggen, is er toch wel iets fout gaande.
Gleyla schreef:Dominique, dat "zagen" wordt heel verkeerd aangeleerd. In mijn les zou je zoiets nooit op die manier aangeleerd krijgen!
Je kan een twisted gebruiken, en dan zal je paard misschien sneller stoppen...offf...je paard zal zijn hoofd omhoog doen en er toch nog doorlopen. Dan zullen ze je een martingaal of tie down aanraden, en zo blijft het spelletje bezig.
Jouw paard rijdt heel ontspannen, omdat je inderdaad veel cirkel werk doet en er meer routine in komt. Op een gewone snaffle ga je ook aan je stops kunnen werken, maar je gaat met meer contact moeten rijden.
Proudy (ik heb er nog nooit mee gereden, dus baseer me enkel op wat ik zie) loopt ontspannen, maar er wordt ook niets gevraagd. In die zin dat jouw teugels loshangen. Als je jouw teugels opneemt, vecht ze tegen het bit (ook probleem met de stop dus). Ze moet dus leren nagefelijk te worden, de druk van het bit te accepteren. Dat "zagen" is daar een methode voor, maar is een manier die voorzichtig toegepast dient te worden. Een paard leert namelijk meer uit beloning (release) dan uit straf...
Als je wil leg ik dat graag uitgebreid uit op de manege?
Wat betreft dat "kuitgebruik". Normaal zou je paard van je bit moeten wegkomen als je nog maar je teugels opneemt (zal dat laten zien met montana). Als je dan gaat "bumpen", probeer je op die manier de buikspieren te activeren, waardoor rugspieren op hun beurt ook weer worden aangesproken.
soms wil je iets meer verfijning en dan komt een ander bit of een hulpmiddel van pas, omdat je gewoon duidelijker kunt zijn op dat moment Gleyla schreef:Ze bedoelt een twisted wire snaffle, een correctie bitje dus.
spatter schreef:ik vind het maar een apart verhaal
ik snap dat je in Belgie brevetten hebt(geen idee waarom je die moet hebben maar daar zullen ze wel een reden voor hebben)
als je je paard niet stil krijgt op een snaffle vraag ik me af waar de basis is gebleven
ik neem aan dat je geen sliding stop van meters hoeft te maken
als ik hoor met wat voor bitten er gereden wordt , wist ik één ding, zulke trainers hoef ik niet
dat een zeer goede ruiter soms grijpt naar iets pittigs is tot daar aan toe
om dat een beginner/amateur aan te raden geeft alleen maar aan hoe slecht hij is in instructie
dus andere trainer nemen, desnoods een goede engelse instructeur(de keus is dan een stuk makkelijker en in de engelse sport moeten ruiters met trens starten tot hoog niveau)zodat je leert op zithulpen je paard stil te zetten
Gleyla schreef:freeride, ik heb ook een dubbelgebroken twisted wire bitje. Think before you act..
Gleyla schreef:freeride, ik heb ook een dubbelgebroken twisted wire bitje. Think before you act..
freeride schreef:Gleyla schreef:Ze bedoelt een twisted wire snaffle, een correctie bitje dus.
dat is nu niet echt een correctiebit he, dat zijn alleen de correctionals, of bijv de mylers 2-3 en 3 etc.
Een twisted wire snaffle is gewoon een ontzettend scherp onvriendelijk rottig bitje, zijn genoeg paardjes die daardoor een putje in hun verhemelte hebben.tis enkelgebroken, dus echt serieus notenkraker effect zonder de mogelijkheid voor het paard om dit vast te nemene om zichzelf te beschermen.
Gleyla schreef:Jullie doen net alsof zo'n bit jullie vingers zou afsnijden...
Spatter, bijna al de quartertjes die ik van dichtbij heb gezien, worden gereden met correctionals of twisted wires. Als er als eens een snaffletje gebruikt wordt, is dit in combinatie met draw reins (meestal zijn dit ook shanks) of toch minstens een martingaal. En laat ons zeggen dat die paarden ook gewoon starten en zelfs nette scores halen.
Ik gebruik zulk materiaal met wat meer beleid, maar ik ontken niet dat ik ze niet gebruik. In sommige situaties, in combinatie met sommige paarden, kan je gewoon veel duidelijker zijn met je paard.
Een correctional (jaja, shanks en een U in het mondstuk) zal vaak ook minder pijn doen dan pakweg een enkelgebroken shanks waarmee ik veel amateurs tweehandig zie rijden. Je vraagt enkel méér van je paard, en da's uiteraard ook iets waar rekening mee gehouden moet worden...(veel ruiters steken zulk bit in de mond van hun paard, terwijl die er niet klaar voor is, en da's het probleem).
Ik ga ook niet mee in het feit dat een strenger bit zal werker bij een paard dat hard in de mond is...een paard moet eerst leren een bit te accepteren.
Wel een rare wending hier in het topic...
freeride schreef:idd,het notenkraker effect kun je met elk enkelgebroken bit bereiken, daarvoor hoeven er echt geen shanks aan te zitten hoor.
een twisted wire is niet een duidelijker bit, maar een pijnlijker bit.
Dat een paard een bitje moet dragen ipv vastnemen klopt, maar je afvragen waarom het bit wordt vastgenomen is beter dan er dan maar een twisted in te leggen.
Dofuzz, hoe bedoel je die zin: daarom stappen sommigen over op een twisted wire snaffle? om dat putje te creeren? ik begrijp gewoon de zin niet hoor, 't is geen aanval.