[WN] Bitgebruik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:03

De plaatselijke lesgever met jaren ervaring. Moet dat misschien een probleem vormen? Want dan moet op elke andere manege Anky ook maar komen lesgeven.

En trouwens, gekend wil niet zeggen goed. Want Quentin rijdt ook met twisted wire bitten, en gaat daar niet kundig mee om in mijn ogen. Ik denk alleen dat het hier niet de plaats is om daarover uit te weiden, maar als mondhoeken continu open liggen, is er toch wel iets fout gaande.

De reden dat zij op snaffle moest rijden is, omdat je voor jouw brevet te halen ofwel tweehandig op een snaffle moet rijden, en anders met 1 hand op shanks. Weet niet in hoeverre haar paard eenhandig te rijden is in deze fase van haar training.
Laatst bijgewerkt door alyel op 18-09-12 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:09

Gleyla schreef:
De plaatselijke lesgever met jaren ervaring. Moet dat misschien een probleem vormen? Want dan moet op elke andere manege Anky ook maar komen lesgeven.

En trouwens, gekend wil niet zeggen goed. Want Quentin rijdt ook met twisted wire bitten, en gaat daar niet kundig mee om in mijn ogen. Ik denk alleen dat het hier niet de plaats is om daarover uit te weiden, maar als mondhoeken continu open liggen, is er toch wel iets fout gaande.

nee dat hoeft geen probleem te vormen. ik vroeg gewoon uit interesse wie die lesgevers waren. als jij geen namen wil noemen buiten Quentin gaat het voor mij echter wel een beetje stinken.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 10:12

Wat voor zin heeft het dat ik namen noem, als deze toch niet gekend zijn? Ik ken zelfs hun achternamen niet, maar ik wil er ook geen geheim van maken, dus bij deze; de naam is Raf.
Ik denk niet dat het er toe doet hoe haar trainers heten, maar jij vroeg er speciaal om, nu weet je het.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:38

ik vind het maar een apart verhaal

ik snap dat je in Belgie brevetten hebt(geen idee waarom je die moet hebben maar daar zullen ze wel een reden voor hebben)
als je je paard niet stil krijgt op een snaffle vraag ik me af waar de basis is gebleven
ik neem aan dat je geen sliding stop van meters hoeft te maken

als ik hoor met wat voor bitten er gereden wordt , wist ik één ding, zulke trainers hoef ik niet
dat een zeer goede ruiter soms grijpt naar iets pittigs is tot daar aan toe
om dat een beginner/amateur aan te raden geeft alleen maar aan hoe slecht hij is in instructie

dus andere trainer nemen, desnoods een goede engelse instructeur(de keus is dan een stuk makkelijker en in de engelse sport moeten ruiters met trens starten tot hoog niveau)zodat je leert op zithulpen je paard stil te zetten

Proudy_

Re: Bitgebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 16:17

alvast iedereen hartelijk bedankt om te reageren. Ik doel voornamelijk op het feit dat de een zegt zagen en de ander niet. Ik ben verward aan de ene kant omdat ik nooit niet op een zwaar bit wou rijden maar ze me het nu allemaal aanraden. Ik begrijp ook dat iedereen een ander manier van lesgeven heeft, en mijn lesgever heeft me al heel ver geholpen, maar het gaat me gewoon echt om dat bit. Ik heb het gevoel dat veel wat ik op de manege zie zo tegenstrijdig is met wat ik hier vaak op bokt lees, maar ook met wat ik zelf wil. Leyla zou graag eens les bij je volgen ;p ps voor brevet moest je op een snaffle oftewel een kantel rijden (maar dan met 1 hand) wat ik zeker niet wou. Ik vroeg me gewoon toen ik dit poste of er nog mensen zijn die hieromtrent moeilijkheden meehebben voornamelijk wat goed is en wat niet? Wat is moreel en humaan wat niet?...

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 17:02

Gleyla schreef:
Dominique, dat "zagen" wordt heel verkeerd aangeleerd. In mijn les zou je zoiets nooit op die manier aangeleerd krijgen :) !

Je kan een twisted gebruiken, en dan zal je paard misschien sneller stoppen...offf...je paard zal zijn hoofd omhoog doen en er toch nog doorlopen. Dan zullen ze je een martingaal of tie down aanraden, en zo blijft het spelletje bezig.

Jouw paard rijdt heel ontspannen, omdat je inderdaad veel cirkel werk doet en er meer routine in komt. Op een gewone snaffle ga je ook aan je stops kunnen werken, maar je gaat met meer contact moeten rijden.

Proudy (ik heb er nog nooit mee gereden, dus baseer me enkel op wat ik zie) loopt ontspannen, maar er wordt ook niets gevraagd. In die zin dat jouw teugels loshangen. Als je jouw teugels opneemt, vecht ze tegen het bit (ook probleem met de stop dus). Ze moet dus leren nagefelijk te worden, de druk van het bit te accepteren. Dat "zagen" is daar een methode voor, maar is een manier die voorzichtig toegepast dient te worden. Een paard leert namelijk meer uit beloning (release) dan uit straf...

Als je wil leg ik dat graag uitgebreid uit op de manege?

Wat betreft dat "kuitgebruik". Normaal zou je paard van je bit moeten wegkomen als je nog maar je teugels opneemt (zal dat laten zien met montana). Als je dan gaat "bumpen", probeer je op die manier de buikspieren te activeren, waardoor rugspieren op hun beurt ook weer worden aangesproken.

maar ik snap het zagen op zich niet. William heeft me ondertussen een andere oef aangeraden om naast de fence in stap whoo te zeggen en met mijn lichaam de stop te vragen stopt ze niet dan in de fence sturen. zo blijven herhalen, maar een ander bit (tenzij het in de mond onaangenaam ligt) kan inderdaad toch niet de oplossing zijn. En zijn er geen andere manieren zodat het paard het bit accepteert dan te zagen in welke manier dan ook? Dit kan toch niet echt aangenaam zijn?... er zijn toch genoeg mensen die hun paard bitloos opleren en dan toch ook een mooi bereidbaar paard hebben. . ze aanvaard het bit idd niet altijd even goed maar de laatste tijd vind ik persoonlijk wel steeds beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:19

Wat is een kantel??

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 17:22

kantelbit of ik denk ook een bit met shanks genoemd ? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 17:26

Oooh oke. Das belgisch zeker? Nooit van gehoord!

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 17:42

haha kan goed zijn ;p

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 20:41

Veel mensen weten daar gewoon niet beter om heel eerlijk te zijn. Overlaatst was er iemand met een correctional zonder kinketting aan het rijden... ha! :p

Dominique, ik zal van de week heel mijne uitleg is doen. Die kan je dan vergelijken met de uitleg van anderen, en wat je overal leest, dan kan je zelf je conclusies trekken.

spatter, de trainer heeft haar aangeraden om tijdens zijn lessen, wanneer ze op die stops oefenen, met een ander bit te rijden. Ze krijgt dus wel begeleiding daarbij he.

Dominique, je moet doen waar je je goed bij voelt. Een bit is maar zo straf hoe je er zelf mee omgaat. Ik heb montana ook al met twisted wire gereden (zonder begeleiding oelalala ;p) en zij heeft er geen opengescheurde mondhoeken van, of een ander trauma :p

In mijn training gebruik ik ook verschillende bitten. Het hangt er maar net vanaf waaraan gewerkt moet worden en hoever je paard in de training staat...maar mijn paard kan alles ook gewoon op een snaffle :-) soms wil je iets meer verfijning en dan komt een ander bit of een hulpmiddel van pas, omdat je gewoon duidelijker kunt zijn op dat moment

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:02

Gleyla schreef:
Ze bedoelt een twisted wire snaffle, een correctie bitje dus.

dat is nu niet echt een correctiebit he, dat zijn alleen de correctionals, of bijv de mylers 2-3 en 3 etc.
Een twisted wire snaffle is gewoon een ontzettend scherp onvriendelijk rottig bitje, zijn genoeg paardjes die daardoor een putje in hun verhemelte hebben.tis enkelgebroken, dus echt serieus notenkraker effect zonder de mogelijkheid voor het paard om dit vast te nemene om zichzelf te beschermen.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:04

freeride, ik heb ook een dubbelgebroken twisted wire bitje. Think before you act..

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:05

spatter schreef:
ik vind het maar een apart verhaal

ik snap dat je in Belgie brevetten hebt(geen idee waarom je die moet hebben maar daar zullen ze wel een reden voor hebben)
als je je paard niet stil krijgt op een snaffle vraag ik me af waar de basis is gebleven
ik neem aan dat je geen sliding stop van meters hoeft te maken

als ik hoor met wat voor bitten er gereden wordt , wist ik één ding, zulke trainers hoef ik niet
dat een zeer goede ruiter soms grijpt naar iets pittigs is tot daar aan toe
om dat een beginner/amateur aan te raden geeft alleen maar aan hoe slecht hij is in instructie

dus andere trainer nemen, desnoods een goede engelse instructeur(de keus is dan een stuk makkelijker en in de engelse sport moeten ruiters met trens starten tot hoog niveau)zodat je leert op zithulpen je paard stil te zetten

Amen , dit is nu echt BE trainen ten voeten uit, heb er al veel bezig gezien, en helaas, ze doen 't allemaal, bitten en tie down, zonder beter te leren rijden. in 't engelse rijden niet veel beter hoor, martingaal en slof op t voorterrein, lepelbitten en zelfs serieuse knelbitten met kantelfunctie in de B!!!dressuur.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:06

Gleyla schreef:
freeride, ik heb ook een dubbelgebroken twisted wire bitje. Think before you act..

ow, wat fijn dat dat ook bestaat, dan kun je dus per kaakhelft je scherpste bit inzetten?
edit: een twisted wire is het allerstomste bit dat ooit bedacht is, de bedenker was te lui om een serieuze variatie op prikkeldraad te bedenken, want daar komt de twisted wire vandaan, dus enkel of dubbelbegroken, mijn mening is dat het niet in een paardenmond thuishoort, nooit.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:13

Gleyla schreef:

ik zou willen dat jij dat deed!
wie stopt er nu zo'n bit in zijn eigen paard zijn mond, dat wil je toch niet?
hoe je zo'n paard trouwens start is me ook een raadsel want dan moet er toch wat anders in en dan doet hij het niet meer

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:51

Jullie doen net alsof zo'n bit jullie vingers zou afsnijden...

Spatter, bijna al de quartertjes die ik van dichtbij heb gezien, worden gereden met correctionals of twisted wires. Als er als eens een snaffletje gebruikt wordt, is dit in combinatie met draw reins (meestal zijn dit ook shanks) of toch minstens een martingaal. En laat ons zeggen dat die paarden ook gewoon starten en zelfs nette scores halen.

Ik gebruik zulk materiaal met wat meer beleid, maar ik ontken niet dat ik ze niet gebruik. In sommige situaties, in combinatie met sommige paarden, kan je gewoon veel duidelijker zijn met je paard.

Een correctional (jaja, shanks en een U in het mondstuk) zal vaak ook minder pijn doen dan pakweg een enkelgebroken shanks waarmee ik veel amateurs tweehandig zie rijden. Je vraagt enkel méér van je paard, en da's uiteraard ook iets waar rekening mee gehouden moet worden...(veel ruiters steken zulk bit in de mond van hun paard, terwijl die er niet klaar voor is, en da's het probleem).

Ik ga ook niet mee in het feit dat een strenger bit zal werker bij een paard dat hard in de mond is...een paard moet eerst leren een bit te accepteren.

Wel een rare wending hier in het topic...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:02

Zo, ik weet niet waar je rijdt of waar je dit ziet, maar het is niet geheel normaal om het zoveel te gebruiken hoor.
En ja, ik ben puur alleen reining ruiter en heb ook grote namen zien trainen en gesproken.

Eem correctional na enige opleiding is vrij normaal als je daar aan toe bent, zowel paard als ruiter!

Een twisted wire is een heel ander verhaal. Dat hangen zelfs hele goede trainers er niet snel in. En als ze het al gebruiken is dat maar een paar maal, waarna je zo snel mogelijk weer een snaffle of shank erin hangt.
En dan nog zijn goede trainers niet te vergelijken met Jan en Alleman.

Een trainer die al jaren meerdere paarden per dag traint heeft veel meer gevoel. Die corrigeerd op tijd en weet direct weer los te laten.

Iemand die dit ziet en na gaat doen zal het bit sowieso verkeerd gebruiken en dan is het echt heel pijnlijk.

Correctional gebruik je zoals gezegd wanneer je er aan toe bent en dan ben je al even onderweg en weet je heel goed hoe en waarom.
De mensen die shanks kopen bij hun western outfit voor een buitenritje is een zeer ernstige zaak, want die hebben al helemaal geen idee.
Het idee dat je met een streng bit je paard beter kan stoppen of meer moeilijke dingen kan aanleren is echt de grootste onzin.

En ja, ik train ook met shanks op 2 handen en als het even anders gaat, pak ik ook weleens terug op een snaffle. Maar mijn paardje stopt ook zonder hoofdstel, dus daarvoor heb ik het bit niet nodig.

Ik vind het wel heel erg om te lezen, want blijkbaar zijn er een paar trainers hun leerlingen van alles aan het wijsmaken ten koste van het paard.

En nogmaals, ik ben niet tegen een bit of tegen sporen, harde aanpak etc etc. Maar dit is gewoon echt een slechte zaak, omdat de gemiddelde ruiter er niet mee om kan gaan en dat is dus 95% van de ruiters.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 06:21

freeride schreef:
Gleyla schreef:
Ze bedoelt een twisted wire snaffle, een correctie bitje dus.

dat is nu niet echt een correctiebit he, dat zijn alleen de correctionals, of bijv de mylers 2-3 en 3 etc.
Een twisted wire snaffle is gewoon een ontzettend scherp onvriendelijk rottig bitje, zijn genoeg paardjes die daardoor een putje in hun verhemelte hebben.tis enkelgebroken, dus echt serieus notenkraker effect zonder de mogelijkheid voor het paard om dit vast te nemene om zichzelf te beschermen.

twisted wire snaffle is niet per definitie scherp maar kan ook meer signaal geven dan een smooth snaffle

putje in het gehemelte kan van elke snaffle als er hard genoeg aan getrokken wordt. vandaar dat sommigen periodiek overgaan op een twisted wire snaffle .

notenkraker effect (werkt ook echt, probeer maar eens met een okkernoot) bestaat enkel met een shanksnaffle (wat zovelen hier het meest vriendelijke shankbit vinden)

paarden horen een bit te dragen, zeker niet vast te nemen. dan ga ik namelijk ook over op een twisted wire snaffle.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 06:29

Gleyla schreef:
Jullie doen net alsof zo'n bit jullie vingers zou afsnijden...

Spatter, bijna al de quartertjes die ik van dichtbij heb gezien, worden gereden met correctionals of twisted wires. Als er als eens een snaffletje gebruikt wordt, is dit in combinatie met draw reins (meestal zijn dit ook shanks) of toch minstens een martingaal. En laat ons zeggen dat die paarden ook gewoon starten en zelfs nette scores halen.

Ik gebruik zulk materiaal met wat meer beleid, maar ik ontken niet dat ik ze niet gebruik. In sommige situaties, in combinatie met sommige paarden, kan je gewoon veel duidelijker zijn met je paard.

Een correctional (jaja, shanks en een U in het mondstuk) zal vaak ook minder pijn doen dan pakweg een enkelgebroken shanks waarmee ik veel amateurs tweehandig zie rijden. Je vraagt enkel méér van je paard, en da's uiteraard ook iets waar rekening mee gehouden moet worden...(veel ruiters steken zulk bit in de mond van hun paard, terwijl die er niet klaar voor is, en da's het probleem).

Ik ga ook niet mee in het feit dat een strenger bit zal werker bij een paard dat hard in de mond is...een paard moet eerst leren een bit te accepteren.

Wel een rare wending hier in het topic...

ik ken zat trainers die veelal met grazers rijden hoor. ook drawreins en martingaals worden daar niet standaard gebruikt en ook zij rijden winnende scores.

inderdaad, aangepast materiaal aan de situatie kan veel duidelijker zijn voor je paard.

nee, een correctional is per definitie minder dwingend en pijnlijk voor een paardenmond en je vraagt hiermee niet meer maar duidelijker wegens meer signaal.

en terecht, meer pijn in de mond zorgt niet voor een betere prestatie. in vele gevallen in tegendeel. an educated mouth is a soft mouth, a sore or intimidated mouth is a tough mouth.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 08:38

Met die derde alinea heb ik moeite...maar da's ieder zijn mening.

Dominique, jij en je paard moeten eerst een solide basis hebben. Je bent nog aan het werken aan die basis en dan vind ik niet dat een ander bit nodig is, maar zoals ik daarvoor al zei; misschien moet je de training bespreekbaar maken. Duidelijk zeggen wat je wel en niet wil, want een slechte trainer heb je niet.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:11

Hmm, ik rijd zelf met een shank snaffle (zonder neusband overigens), maar ben benieuwd wat jullie er dan liever in zouden hangen? Zit zelf te denken aan een billy allen zonder shanks, goed idee?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:01

idd,het notenkraker effect kun je met elk enkelgebroken bit bereiken, daarvoor hoeven er echt geen shanks aan te zitten hoor.
een twisted wire is niet een duidelijker bit, maar een pijnlijker bit.
Dat een paard een bitje moet dragen ipv vastnemen klopt, maar je afvragen waarom het bit wordt vastgenomen is beter dan er dan maar een twisted in te leggen.
Dofuzz, hoe bedoel je die zin: daarom stappen sommigen over op een twisted wire snaffle? om dat putje te creeren? ik begrijp gewoon de zin niet hoor, 't is geen aanval.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 06:33

freeride schreef:
idd,het notenkraker effect kun je met elk enkelgebroken bit bereiken, daarvoor hoeven er echt geen shanks aan te zitten hoor.
een twisted wire is niet een duidelijker bit, maar een pijnlijker bit.
Dat een paard een bitje moet dragen ipv vastnemen klopt, maar je afvragen waarom het bit wordt vastgenomen is beter dan er dan maar een twisted in te leggen.
Dofuzz, hoe bedoel je die zin: daarom stappen sommigen over op een twisted wire snaffle? om dat putje te creeren? ik begrijp gewoon de zin niet hoor, 't is geen aanval.

sommigen gaan over naar een twisted wire snaffle om meer signaal te kunnen geven wanneer het paard iets nieuws aangeleerd wordt en hij het niet al te goed snapt. vooral als er meer verfijning gevraagd wordt en het paard legt bepaalde links niet kun je hem beter helpen. voor mij is een snaffle ook een bitje wat dient om een paard iets aan te leren en broke te maken, niet om in te blijven rijden, dat doe je op 1 hand in een shank.

probeer het even mensen : je kan een okkernoot heel makkelijk kraken met een shanksnaffle, bijna niet met een ringsnaffle.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 08:46

je kan een okkernoot (wat dat dan ook is)ook kraken met een computermuis.met alles, als je maar hard genoeg erop slaat.
maar om iets te kraken, moet je de uiteindes naar elkaar brengen. als je aan het rijden bent met een snaffle, doe je hoogstens je handen naar achter,niet naar elkaar,om te kruisen.