[WN] Paard loopt onder me weg in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irischcob

Re: Paard loopt onder me weg in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 21:55

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:06

Leuk om te zien, je ziet haar onrustig zijn met haar hoofd/hals, wat kan duiden op die balans problemen waar Ariebren t al over had. Ik heb ook een Tinkertje, die heb ik heel veel slangetjes a la Antoine de Bodt laten lopen, achtjes, kris kras door de bak en maar inbuigen, daar worden ze heel alert van en ook soepel, je traint daarmee de balans.
Er is hier ooit een interessant topic over geplaatst dat ging wel over een heet paard rustiger rijden, maar er staat veel interessants in waar je wat van op kan steken [RT-P] Hoe rust erin krijgen?.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 22:11

Hier hetzelfde probleem. Wat vooral moeilijk is, paard snapt les x en y goed, na herhaaldelijk draven-stappen-draven met gewichtshulp, teugelhulp en stemhulp wanneer ze terug moet gaan naar stap, maar les z krijgt ze het in haar koppie dat rennen gewoon veel leuker is.
*zucht*

Interessant filmpje TS. Het geeft inderdaad een beter beeld van haar.

mirjam7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:01

Ik ben zelf ook vrij nieuw met het Western rijden en het paardje wat ik rijd (Tennessee Walker) heeft zeer weinig ervaring in de bak, wordt voornamelijk voor 'trail riding' gebruikt.
Wat ik onlangs ergens las kan je misschien helpen, alhoewel er al geweldige ideetjes voorbij zijn gekomen welke ook ik ga proberen met Breeze.

Of het werkt weet ik niet, maar deze persoon gaf als optie aan om zodra het paard onder je vandaan loopt, de buitenteugel naar je toe te bewegen om het hoofd eigenlijk zo 'tegen de muur/wand' aan te zetten zodat het paard wel langzamer moet gaan draven en zodra ze langzamer draaft, de spanning van de teugels te halen en dit dus keer op keer herhalen, uiteindelijk zou ze dus bij de minste druk op de teugel dit moeten begrijpen en uiteindelijk is alleen de stemhulp nodig of helemaal geen hulp. De binnenteugel moet geheel relaxt blijven. Als je paard 'neck reining' onder de knie heeft kun je dat ook gebruiken. Het kan zijn dat je paard verwacht dat het hoofd naar rechts/links wordt bewogen en hierdoor kan het zijn dat als ze te hard gaat ze automatisch haar hoofd die kant op beweegt omdat ze dit verwacht, maar dat dit na verloop van tijd ophoud omdat je die hulp niet meer geeft en zo uiteindelijk haar hoofd ook laat zakken omdat ze nu relaxt loopt.

Maar goed, dit is maar een suggestie hoor...ik denk dat kleine voltes ook heel effectief zijn.

Succes!! *\o/* :j