[WN] Moeten westerngereden paarden op ijzers staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:18

Zijn er eigenlijk plates in die maat?

crow

Re: Moeten westerngereden paarden op ijzers staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:35

Plates noodzakelijk voor reining oefeningen. Maar mijn paard staat altijd gewoon in de wei hoor met zijn plates. Als hij al een ijzer verliest dan is het een voorijzer, gelukkig zelden. Blijven gewoon rustig 9 weken zitten in de wei, ook in de winter. Heb wel droge zandgrond.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 08:35

nooit ook maar aan een stop of spin beginnen zonder plates. en zeker emt zo'n paard zul je zonder plates niet eens merken 'dat hij het aanbied' want id ehulp van de plate gaat echt wel nodig zijn.
dus of accepteren dat reining (stops, rollbacks, spins) het niet gaan worden voor jou of voor een ander soort paard kiezen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:22

Die opmerking over als je geen ijzers kan betalen dan niet aan reining beginnen kwam van mij :D

En stel dan heb je er plates onder ben je er nog niet want reinen kun je alleen op een daarvoor geschikte bodem!. Dit doe je dus niet op een weilandje, snipper/vilt bodem of wat ook.

Reining is zwaar en belastend voor het paard, denk daar niet te makkelijk over.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 16:14

En vergeet ook niet het geschikte zadel en beenbescherming.. Reining rijden is geen goedkoop grapje

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:04

@QH, sorry, had duidelijker moeten zijn. Als je merkt dat je paard er aan toe is. Natuurlijk niet de sliding op een presenteer blaadje aan komt bieden..........Of al stopt. Ik bedoelde wanneer je dus merkt dat je de overstap naar plates moet gaan maken.

@rapido, idd ook een hele goede!! Er zullen vast mensen filmpjes na doen op de wei, want ik hoor vaak genoeg dat iemands pony ook kan spinnen of slidingstops maakt etc....

Maar een trainer helpt je wel hoop ik.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:26

reining is gewoon geen discipline die je voor de leuk er even bij gaat doen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:29

rapido schreef:

Professioneel niet. Als jij je paard voor de lol een beetje leert spinnen en jullie dat allebei leuk vinden (en het paard niet overbelast raakt) dan zie ik het kwaad er niet van in...

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:15

Volgens mij heb je het dan niet over een spin maar over een pivot die wellicht een beetje meer snelheid heeft. Of zijn er ook zoveel engels revreactie ruiters die er ' een beetje pirouette' bij doen voor de leuk?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:30

Magrathea schreef:
rapido schreef:

Professioneel niet. Als jij je paard voor de lol een beetje leert spinnen en jullie dat allebei leuk vinden (en het paard niet overbelast raakt) dan zie ik het kwaad er niet van in...

Ik zou een beetje voorzichtig zijn met: een beetje leert spinnen. Dat is een oefening die wel wat vraagt en je niet zomaar even doet. Het is niet zomaar een rondje draaien. En stoppen vraagt ook zoveel meer. Heb weleens gezien dat mensen dat ''voor de lol'' dachten te kunnen. Meiden komen hard aan racen en stoppen door te trekken en te gaan hangen. Pony ankert volledig met voorbenen in de grond, dood en doodeng...........

Maar goed, zat mensen die thuis ook voor de lol over 1.20m springen zonder enige basis vooraf, geen fatsoenlijke hindernis, geen grondbalk en nooit leren meten en uitkomen, tja............Gaat vaak goed gek genoeg.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 21:18

rapido schreef:
Die opmerking over als je geen ijzers kan betalen dan niet aan reining beginnen kwam van mij :D

En stel dan heb je er plates onder ben je er nog niet want reinen kun je alleen op een daarvoor geschikte bodem!. Dit doe je dus niet op een weilandje, snipper/vilt bodem of wat ook.

Reining is zwaar en belastend voor het paard, denk daar niet te makkelijk over.

ik had je opmerking ergens gelezen (maar wilde er in het topic niet op in gaan), en het bleef in mijn hoofd zitten, maar was dan vergeten wie het gezegd had en in welk topic :D

bodem is idd ook belangrijk. zoals ik zei: ik weet amper iets van western, heb wel eens westernpatterns gezien, en weet wel wat welke oefening ongeveer is. Maar heb er dus geen idee van hoe er aan te beginnen, vandaar ook de instructeur.
echter is het nu nog wat vroeg om te beginnen over sliding stops, en spins, terwijl paardlief en ik nog de neckreining aan het aanleren zijn, en de versnelling draf erop willen zetten :+

Nogmaals, ik wil het absoluut niet professioneel doen, mijn paard is pas 3 geworden, dus het eerste jaar fixeren we ons simpelweg op een evenwichtig, recht paard, die de drie basisgangen nageeflijk beheerst en waarmee ik veilig op de weg kan rijden.
Daarna gaan we wel eens kijken wat ze wel of niet aanbied, en kijken welke weg we dan verder gaan.
ik besef me heel goed dat het geen quarterhorse is, dat ze het talent wss niet zal hebben, etc.
Maar mijn oudste heeft ook geen talent voor dressuur of springen, maar rijd ik wel een hele nette zijgang mee,kan op een dubbeltje galopperen (en ja, doet ook een trage spin :D), en springt parcoursje van 60
ik weet dat ik niet veel meer zal moeten verwachten, en dat geeft ook niet. Want ik ben blij dat ze open staat voor nieuwe dingen te leren, en wil werken voor mij :)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:56

My_Little_P schreef:

Weet niemand dit? Ik vraag het me echt af namelijk!

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:30

My_Little_P schreef:
My_Little_P schreef:

Weet niemand dit? Ik vraag het me echt af namelijk!

Ik heb voor ons trekpaard (met niet al te overdreven grote voeten) er naar gekeken. Maar ik kon ze nergens vinden. (wat eigenlijk logisch is)
Maar alles valt te maken natuurlijk, vroeger werden alle ijzers immers uit een staaf gesmeed. :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:52

die ijzers zijn zeker te maken :j maar of het verstandig is om met zo'n paard te gaan glijden weet ik niet
je krijgt we een behoorlijk spoor :=

begin bij het begin zoals met elk jong paard
bij een niet voor western gefokt paard kun je al doende zien welke kant je het beste op kunt gaan

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:38

petitparis schreef:
Duhelo schreef:
(oei, een hoefsmid die én trekpaarden beslaat en dan ook nog westernijzers, oeps :D )

dat wordt maatwerk :D

Voor mijn (zware) tinker, lees maat 4, bestaan geen sliding plates, en mijn smid raad het ook af om het uberhaupt te proberen. Gewone ijzers takken recht laten zetten is genoeg. De zware jongens gaan sowieso niet spectaculair sliden over het algemeen.

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 16:43

Dit was eigenlijk ook een beetje mijn vraag. Mijn pony en ik zijn namelijk een een half jaar geleden overgestapt naar western. Naja, overgestapt, we hebben het gewoon lekker rustig aan gedaan en gewoon vooral de neckereining en de stem en beenhulpne geoefend. We hebben wel een aantal lessen gehad, maar ik heb er eerlijk gezegd niet zoveel geld voor over om vaak te gaan lessen. En het gaat echt super, ze is nu ook veel soepeler en beter verzameld als toen we nog dressuur reden, ik doe nu eigenlijk nog steeds dezelfde rechtricht oefeningen die ik van mijn dressuurinstructrice geleerd heb, maar nu met een los teugeltje gaan ze veel beter.

Maar nu beginnen we echt op western te lijken en ze reageert nu zo goed op 'whoh' dat ze vanuit galop in een keer stil staat. En nu heb ik al een paar keer gemerkt dat ze echt begint te glijden, wat trouwens echt een heel cool gevoel geeft :D maar nu vroeg ik me dus af of ik dan echt hoefijzers nodig heb. want dat wil ik namelijk niet, dan stop ik liever met die stops, want ik rij vooral buiten, het western is gewoon voor erbij. maar zolang ze niet heel heftig glijd, heeft ze dan geen hoefijzers nodig?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:23

superpony schreef:
Magrathea schreef:
rapido schreef:

Ik zou een beetje voorzichtig zijn met: een beetje leert spinnen. Dat is een oefening die wel wat vraagt en je niet zomaar even doet. Het is niet zomaar een rondje draaien. En stoppen vraagt ook zoveel meer. Heb weleens gezien dat mensen dat ''voor de lol'' dachten te kunnen. Meiden komen hard aan racen en stoppen door te trekken en te gaan hangen. Pony ankert volledig met voorbenen in de grond, dood en doodeng...........

Maar goed, zat mensen die thuis ook voor de lol over 1.20m springen zonder enige basis vooraf, geen fatsoenlijke hindernis, geen grondbalk en nooit leren meten en uitkomen, tja............Gaat vaak goed gek genoeg.

Jaa ik snap je punt, maar ik laat mijn vzp ook 'een beetje' rollbacks maken. Niet omdat ik met haar rein (op en top in haar pleasuregalop :) ) maar om haar goed aan het been en flexibel te maken. Overigens alleen vanuit stap en draf :)
Zo kun je ook 'een beetje' spinnen: gewoon niet te snel gaan, dat zou prima moeten lukken.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:59

lovewidy schreef:
Dit was eigenlijk ook een beetje mijn vraag. Mijn pony en ik zijn namelijk een een half jaar geleden overgestapt naar western. Naja, overgestapt, we hebben het gewoon lekker rustig aan gedaan en gewoon vooral de neckereining en de stem en beenhulpne geoefend. We hebben wel een aantal lessen gehad, maar ik heb er eerlijk gezegd niet zoveel geld voor over om vaak te gaan lessen. En het gaat echt super, ze is nu ook veel soepeler en beter verzameld als toen we nog dressuur reden, ik doe nu eigenlijk nog steeds dezelfde rechtricht oefeningen die ik van mijn dressuurinstructrice geleerd heb, maar nu met een los teugeltje gaan ze veel beter.

Maar nu beginnen we echt op western te lijken en ze reageert nu zo goed op 'whoh' dat ze vanuit galop in een keer stil staat. En nu heb ik al een paar keer gemerkt dat ze echt begint te glijden, wat trouwens echt een heel cool gevoel geeft :D maar nu vroeg ik me dus af of ik dan echt hoefijzers nodig heb. want dat wil ik namelijk niet, dan stop ik liever met die stops, want ik rij vooral buiten, het western is gewoon voor erbij. maar zolang ze niet heel heftig glijd, heeft ze dan geen hoefijzers nodig?

Wanneer je echt vanuit galop in 1 keer stil gaat staan, zal ik er ijzers onder doen of stoppen met 'stoppen' inderdaad.
Ik hoop voor je paard dat ze wel een beetje glijdt, want in 1 keer 4 benen in de grond vanuit galop is hartstikke slecht voor je paard, ook met hoefijzers...
Dus óf goede stops (leren) maken mét hoefijzers, of geen stops meer doen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:56

je neemt juist hoefijzers zodat je paard goed kan glijden en zo de benen en de gewrichten minder belast worden.

Dus of alleen stoppen op nat gras of geen echte stop meer rijden tenzij je ijzers neemt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:15

Stoppen op nat gras???? Dat is nog het het meest gevaarlijk wat ik hier heb gelezen!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:47

hollywood86 schreef:
Stoppen op nat gras???? Dat is nog het het meest gevaarlijk wat ik hier heb gelezen!

Inderdaad! Degene die dat doet, zou ik echt van zijn/haar paard af trekken. :=

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 09:27

Stoppen vanuit galop mag niet zonder ijzers? -O-
Dan moet ik maar rap stoppen met western horsemanship rijden op wedstrijden, want daar wordt het om de haverklap gevraagd :P
In de dressuur trouwens ook wel :+

Een stop vanuit galop is niet per sé een sliding stop ;)

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:23

YouthReiner schreef:
lovewidy schreef:

Wanneer je echt vanuit galop in 1 keer stil gaat staan, zal ik er ijzers onder doen of stoppen met 'stoppen' inderdaad.
Ik hoop voor je paard dat ze wel een beetje glijdt, want in 1 keer 4 benen in de grond vanuit galop is hartstikke slecht voor je paard, ook met hoefijzers...
Dus óf goede stops (leren) maken mét hoefijzers, of geen stops meer doen.

ik rij altijd op kort gras, dus daardoor glijd ze denk ik al ietsjes, maar dan ook echt maar ietsjes want de grond is echt niet glad ofzo. en gelukkig staat ze ook niet gelijk met 4 benen tegelijk stil. maar ik ga denk ik wel stoppen met stoppen(wat klinkt dat grappig zo) of in iedergeval alleen stoppen vanuit zachte galop, want de gezondheid van Widy is natuurlijk veel belangrijker. al ben ik wel heel trots op dr dat ze t zo goed op pakt

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:21

lovewidy schreef:
ik rij altijd op kort gras, dus daardoor glijd ze denk ik al ietsjes, maar dan ook echt maar ietsjes want de grond is echt niet glad ofzo. en gelukkig staat ze ook niet gelijk met 4 benen tegelijk stil. maar ik ga denk ik wel stoppen met stoppen(wat klinkt dat grappig zo) of in iedergeval alleen stoppen vanuit zachte galop, want de gezondheid van Widy is natuurlijk veel belangrijker. al ben ik wel heel trots op dr dat ze t zo goed op pakt

De grond kan er niet glad uit zien, maar zelfs als gras droog is kan het gevaarlijk glad zijn om op te stoppen en dan nog niet te spreken over alle bulten en pollen die uit de grond steken. Vanuit zachte galop op een goede bodem stoppen zonder ijzers gaat nog wel..
Maar op (kort) gras absoluut niet, als het verkeerd gaat krijg je zoiets: http://www.youtube.com/watch?v=rXnlRfYJD-s

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:57

jeetje miena, als je niet kan rijden moet je al helemaal geen stops doen 8)7
dit filmpje heeft niks te maken met glijden op gras maar met hoe beroerd kun je een paard de stop in trekken

dan zou ook geen enkel paard met sliding ijzers in een wei kunnen lopen en toch ken ik er zat

niet dat ik voorstander ben van stoppen op gras, dat nu ook weer niet, maar ik rij ook gewoon buiten met sliding beslag