[WN] het haltertype

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:08

halter is puur een exterieur keuring, en heeft niks met gangwerk te maken.
en ga ajb een quarter halter niet vergelijken met tinkers!!!!!!!

absoluut geen problemen met welgemeende vragen, wel met alle vooroordelen en onzin die meteen geroepen worden.

een halterpaard wordt gefokt en getraint puur voor het uiterlijk. vergelijk het met bv bodybuilders, of van mijn part topmodellen. die zien er ook niet uit als jij en ik (lees: het normale htk rijpaard :p )
deze paarden worden niet gefokt om te rijden en worden dus meestal ook niet bereden. daar zijn ze niet voor gefokt en niet echt voor geschikt. (wat niet wegneemt dat er zeker wel voorbeelden zij van halterkampioenen die op latere leeftijd roping wedstrijden winnen op world show niveau!!!)

je mag het niet mooi vinden, prima. maar mismaakt ed vind ik niet op zn plaats als je niet weet waar je het over hebt.
ik vind een dressuurpaard of laat staan een tinker ook niet uitzien. maar ga dan ook niet naar een tinkertopic en daar vertellen dat ik ze er niet uit vind zien met hun grote hoofd bv.....

en ja, HYPP veroorzaakt mede de grote spieren maar zeker niet alleen. TS de hengst die je zocht is impressive.

er zijn ook genoeg top halter paarden die geen hypp hebben of zelfs geen/heeeeel ver weg impresive.

Rennie89

Re: het haltertype

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 21:10

Ik bedoelde idd impressive :j

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:10

Oh die hengst in de link van koia heeft nog een behoorlijke buiging in zijn achterbeen *had ik niet verwacht*, maar het lijkt ook wel of zo'n paard extra gekanteld is in zijn heup. Zonder die amerikanen af te willen vallen: ik vind dat ze daar serieus de raarste paarden doorfokken, allemaal naar het extreme van het ras. Dan bedoel ik dus niet eens zozeer deze halterpaarden, ook al geef ik meteen toe dat dit ook niet helemaal mijn smaak is. Ik dacht dat halter paarden altijd gekeurd werden op hoe ze aan de hulpen stonden tijdens het leiden, nooit beseft dat dit dus blijkbaar veel meer om rastechnisch uiterlijk gaat.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:15

niet veel meer maar puur. het maakt geen zak uit of ie braaf meeloopt of de boel bij elkaar schopt bij wijze van. het is puur een exterieur keuring, 100%.
het is natuurlijk wel de kunt als voorsteller om het paard er zo goed mogelijk uit te laten komen, dus bv benen dicht bij elkaar zodat hij breder/vierkanter lijkt, neus net wat vooruit en laag zodat de nek mooi uitkomt enz.

en smaak, tja, 'raarste paarden doorfokken' is wel erg subjectief. ik vind ze niet raar, ik vind ze mooi. ik vind jouw paard waarschijnlijk raar want dat ben ik niet gewend.
probeer alleen te zeggen dat iets niet meteen raar, absurd, belachelijk of wat dan ook is alleen om men het niet kent. laat een amerikaan een fjord zien en ze beginnen te lachen wat dat voor iets is, kennen ze daar niet.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:27

Ik weet niet of het zozeer subjectief is om te zeggen dat dit niet heel ethisch verantwoord is. In de meeste rassen worden genetische afwijkingen gefilterd(denk OCD, CA, SCID, LFS etc.) en ik vraag me dan wel af waarom dit een okay beeld is van een ras.
Worden halter paarden beoordeeld naar het AQHA of naar dit model van de halter horses? Kan me niet voorstellen dat een 'normale' quarter dit als ideaal beeld moet hebben namelijk

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:29

Op aqha shows worden ze uiteraard gejureerd op het quarter ras beeld.

En nogmaals, echt niet alle halterpaarden hebben hypp.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:31

geloof ik gerust, en ik neem aan dat de rassen standaard van de quarter 'grote bespiering' bevat maar is dit niet buiten proporties?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 21:31

Idd, niet alle paarden hebben hypp , maar er zijn wel fokkers die er bewust mee fokken. In de hengstenfolders word ook aangegeven of ze positief of negatief zijn getest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:32

Ach, zo hebben de KWPN'ers en alle andere rassen keuringen. Zo vind ik de KWPN'er heel erg lelijk, veel te groot en iel. Ieder zijn smaak.

En waarom halter? Ach, waarom rijden we? Waarom gaan andere mensen naar keuringen? Waarom fokken we? Zo kunnen we overal wel naar het waarom vragen.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:32

Of ze functioneel zijn.. zijn show Arabieren, mini paardjes et cetera dat? Die worden immers toch ook puur voor de show gefokt en gehouden.

Vergelijk het eens met de showfokkerij van de Arabieren, hoe dieper de dish, hoe beter. Ook daar lopen nu paarden rond die niet meer geschikt zijn om onder het zadel iets te presteren door o.a. het te steile achterbeen (wat we ook terug zien in de halter).

Het is waar dat er veel halter paarden zijn die HYPP dragen of zelfs hebben maar dat heeft niks met steroïden of een fokdoel te maken zoals eerder werd geïmpliceerd.

De AQHA wil ook af van de hedendaagse halter Quarter en heeft daarom anno 2007 een nieuw onderdeel in het leven geroepen; “performance halter”. Om de Halter klasse weer terug te brengen waar voor hij ooit bedoeld was; het aanwijzen van het meest rastypisch gebouwde paard.

Het verschil met de "gewone" Halter is dus dat alleen performance paarden mee mogen doen in deze klasse. (Performance: paarden die in een andere klasse (doorgaans pleasure) 10 AQHA performance points hebben behaald.)

Om even terug te komen op de steroïden/hormonen: Op de grote shows is er erg veel controle op hormonen. Bovendien bereikt men dit resultaat echt niet alleen met deze middelen, met o.a. voer en krachttraining accentueren ze de bouw (net als bij bodybuilders). Maar een goede bouw krijg je niet met afzweten, voer en training alleen, daar komt ook nog eens goed fokken bij kijken.

En ja.. je kan twijfelen over de gezondheid van het dier, dat doe ik ook. Maar dat doe ik net zo hard als bij iedere andere tak van de paardensport. ;)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:51

De pure show arabier is niet functioneel. maar die krijgen oom maar 14-maximaal een keer 17 voor benen omdat ze geen spieren hebben.

Is het niet zo als het AQHA echt van dit model af wil het simpelweg niet meer toe te staan op shows en wedstrijden? Hengsten met het gen niet meer te accepteren als dekhengsten?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:55

Ik vind ze een beetje op van die dikbilkoeien lijken. Ook zo doorgefokt, zonde hoor.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:14

@ QuarterH, je hoeft niet zo in de verdediging te schieten.
VOlgens mij is iedereen hier oprecht geinteresseerd hoe het nu zit en roept het wat ethische vraagstukken op, zoals ook de onderbeet van een boxer aan kritische vragen onderhevig is, maar daarom vinden we boxers nog wel leuk.
Het werd ook niet vergeleken met een tinker, beetje flauw om daar zo van uit je pan te schieten. Diegene zei alleen dat ze in haar tinkerwereld daarop afgerekend wordt, en vandaaruit vroeg ze zich af hoe het met dit ras stond. Dat is geen rassenvergelijk, maar uit eigen referentie een vraagstelling oproepen.

Zolang deze paarden niet gevraagd wordt zich anders te bewegen dan er in hun kunnen ligt, lijkt het adh van dat filmpje van dat paard in de wei niet gelijk een belemmering in het leven te zijn? Is er iets bekend over artrose of HD of iets dergelijks?

Het roept mij ook een dikbillenbeeld op, en vind het niet mooi en het roept ook mij ethische vragen op, zoals bij wel meer sterk ingefokte raskenmerken bij verschillende dieren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:16

Beter dan jou had ik het niet kunnen verwoorden F-Orumster :j Was nog aan het denken over de juiste woorden...

Over die filmpjes trouwens, dat paard lijkt ipv steil van achteren eerder sabelbenig, of zie ik dat verkeerd?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:27

Ik dacht trouwens altijd dat de westerntakken afstammen uit praktische- en werkfuncties, maar dit staat daar toch wel erg ver vanaf?
Alhoewel ze wel undercover kunnen opereren tussen dikbilkoeien ;) Waaruit komt dit voort?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:31

Waarom zou je van dit type afwillen? Het is toch niet ongebruikelijk dat er aparte showlijnen zijn binnen een ras? Wat is daar toch zo ''eng'' aan binnen de quarters?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:31

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:33

Ik denk dat het aanzicht wat apart is waardoor het bij veel mensen (juist die van de showarabiertjes enz.) wat andere gevoelens oproept? Ikzelf ben heel nuchter, doe wat je niet later kan. Ben zelf voorstander van een paard wat gewoon zo gezond mogelijk gefokt is, dus geen dikbillen, geen afwijkende beenstanden, maar ook geen deukneusjes of wat dan ook :o Maar dat is een discussie apart lijkt me :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:37

Helder missPK.

Ik hou inderdaad ook niet van extreme raskenmerken. Vind bij de arabieren een lichte dish wel sierlijk, maar een zeepaardenneusje vind ik dan weer te ver gaan. Ik vind het alleen wel kwalijk worden als de kenmerken ten koste gaan van de gezondheid. (Ik zeg niet dat ik dit type zie als schadelijk voor gezondheid,daarvoor zou ik meer willen weten, zie mijn eerdere bericht).
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 15-08-12 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:38

En dit gaat ten koste van de gezondheid omdat?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:39

Edit, toen ik op plaatsen drukte dacht ik al dat ik er een halve zin bij moest zetten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:52

Dit gaat ten koste van de gezondheid omdat het paard niet meer in staat is zijn bewegingsstelsel op die manier te gebruik zoals dat evolutionair gezien bedoeld is. Misschien is in het verleden er wel een type paard geweest die er zo uitzag als dit type (eveneens voor bijvoorbeeld een enorme dish), maar omdat deze niet in staat waren te overleven zijn ze op den duur uit gestorven. Ik heb me niet verdiept in het levensverloop van deze dieren, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat problemen van kapotte/scheve/vast zittende/vergroeide lendenwervels vaker dan gemiddeld genomen voorkomen. Maar zo valt over veel rassen en typen paarden wel wat te zeggen. Wij gebruiken het paard voor doeleinden die onnatuurlijk zijn, dus een oerpaard nastreven zou niet passend zijn, echter is de vraag waar de grens ligt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:58

En al deze aannames, waar haal je die precies vandaan? :)

Ik heb weinig vertrouwen in de boerenwijsheid van de gemiddelde bokker, dus ik zou graag iets van onderzoeken zien.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:00

Ik ook, daarom leek dit topic me ook interressant. Nu even op kenners van dit type wachten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:06

Het is een hypothese die ik stel, naar aanleiding van de anatomie van een gemiddeld paard. Hoop dat iemand hier die kan bevestigen of verwerpen.

Niemand moet zich persoonlijk aangevallen worden, want nogmaals, er zijn op vele vlakken extremen, zo ook de extreem korte ruggetjes die ik bij de Tinkers wel eens tegen kom, of de enorm doorgezakte rug die je bij een Fries wel eens tegen wilt komen...