[WN] Do's en Don'ts bij het verkopen van een westernpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

catalyst1

Re: Do's en Don'ts bij het verkopen van een westernpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:01

Paintless:Objectief is daar niet in mogelijk volgens mij. Heb paarden gezien die een 75 lopen bij een Pro, waar een amateur ruiter nog geen deuk in een pakje boter mee kan rijden.
Wat ik ook wel interessant vind..hoe bepaal je de vraagprijs? Te duur, dan komt er niemand, maar te goedkoop, dan denk iedereen meteen dat er iets mee is..

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:56

Als ik dit zo lees vrees ik, dat mijn advertentie op marktplaats niet echt goed is maar ik vind mijn veulen wel een Reining/Futurity prospect - met Einsteins Revolution als vader en een goed reining gefokt (en getalenteerd maar nog niet geshowt) moeder lijkt me dat wel, maar tuurlijk kan ik geen garantie geven - dus dan niet daarin zetten omdat mensen het niet leuk vinden?
Ik erger me ook vaak aan mensen die schrijfen dat het een mega reining papier is en dan heb ik nog nooit wat van ouders of grootouders gehoort, pas in derde generatie komt dan iets bekends...
En dan de prijs wel er in zetten? Vrees dat dan niemand interesse heeft ;) Ook zou ik bereid zijn voor een goed thuis bestwel te zakken maar als ik dat erin zou zetten denkt tuurlijk iedereen dat hij/zij een goed thuis is :D

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:36

Maar zou jij jouw veulen dan wel verkopen aan een niet goed toekomstig thuis.... Ik vind het altijd zo een raar iets..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:50

En hoe wil je dat inschatten? ik vermoed dat geen enkele koper een paard komt bekijken en vervolgens vrolijk aan de verkoper meld dat die van plan is het dier met enige regelmaat eens flink op zijn lazer te geven als zij met het verkeerde been uit bed is gestapt terwijl dit natuurlijk wel voorkomt.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 19:01

een prijs bepalen vind ik ook iets heel erg lastigs, idd vraag je teveel: komt er niemand, en te weinig: mankeert hij van alles.
plus de verdere dingen die natuurlijk mee spelen, leeftijd, geshowt, niveau training, papieren, looks.

ik kan er voor mezelf maar moeilijk een prijs kaartje aan hangen hoor.

en een goed thuis zoekt iedereen, maar idd je kan dat bijna niet inschatten. ik denk dat ik het meeste zal afgaan op wat mijn paard me verteld over iemand, hoe hij op diegene reageert.

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:05

Ik heb al eerder een koper afgezegt omdat ik er geen goed gevoel bij had. Ik vind dat je als je fokt er wel een verantwoording voor hebt aan wie je paard gaat. Wat de verkoop van een veulen betreft is voor mij een goed thuis al afhankelijk van waar hij het veulen zou laten opgroeien en in het geval van dit veulen zou ik een thuis waar ze geshowt zal worden de voorkeur geven. Ook zou ik liever aan een non pro verkopen dan aan iemand die haar in training wil geven met een trainer die ik te hard vind. Je kan een mens wel beoordelen als je ziet hoe hij/zij met de paarden omgaat als ie komt kijken. Dit alles is tuurlijk geen garantie voor een goed leven want ze kan altijd door verkocht worden of iemand kan keihard tegen je liegen maar goed, ik probeer een "voor mijn gevoel" goed thuis te vinden... Het komt er dus op neer dat ik voor iemand die een goede indruk maakt eerder met de prijs ga zakken dan voor iemand die mij niet helemaal bevalt maar wel goed voor haar zou zorgen, want anders word ze gewoon niet verkocht.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 19:12

daar ben ik ook heel simpel in: is mijn gevoel niet goed gaat hij niet weg met die persoon!
er zijn heel veel kopers die er maar blind vanuit gaan dat ze elk paard wat te koop staat kunnen kopen, maar zo werkt het niet, de verkoper heeft hier de grootste zeg in.

dat vind ik ook heel erg moeilijk, je kan je paard verkopen aan iemand waar je een goed gevoel over hebt, maar binnen no time kan diegene hem weer doorverkopen aan een "slecht" iemand, die garantie heb je nooit, en ik wil daar ook eigenlijk maar helemaal niet aan denken, want dat maakt het nog moeilijker.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:14

Nog even over 'beginners'paarden... Ik ken iemand die een verzorgster zocht, waren 2 meisjes komen kijken. Het ene meisje reed erg netjes maar werd er meerdere malen af gebokt. Het ander meisje was nog niet zo ervaren maar bij haar was het paardje heel netjes en voorzichtig. Ondanks dat die eerste beter reed, heeft ze toch de tweede aangenomen als verzorgster.
Kunnen we concluderen dat je niet kan peilen of een paard voor beginners geschikt is! :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:22

futurity prospect is ook wel een erg ruim begrip voor een veulen. Laat eerst maar eens trainen en een keer showen voor er een etiket futurity prospect op geplakt word!

Maarja, staat natuurlijk best interessant ,,futurity prospect,, en neen daar hoeft een beginner zeker niet aan te beginnen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:30

Maar, sinds de hele huizen handel, dus ook de paarden handel op zijn reet ligt.
Kan je de mooiste teksten en foto's in je advertentie plaatsen.
:7
Er is momenteel geen koper voor je paardje.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:44

rapido schreef:
futurity prospect is ook wel een erg ruim begrip voor een veulen. Laat eerst maar eens trainen en een keer showen voor er een etiket futurity prospect op geplakt word!

Maarja, staat natuurlijk best interessant ,,futurity prospect,, en neen daar hoeft een beginner zeker niet aan te beginnen.

Daar bedoelen ze volgens mij mee dat hij futuritygerechtigd is.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:02

en daarvoor moeten een van de ouders in betaald zijn. toch? mijne is niet futuritygerechtigd want zijn ouders zijn niet inbetaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 21:02

Toen ik mijn net beleerde paard verkocht wilde ik er niet in zetten: niet voor beginners... hij was immers braaf, alleen pas net onder de man. Dus heb dat er in gezet, dat hij echt nog pas net beleerd was (je kon er wel in alle gangen mee rond rijden en sturen en remmen maar dat was het dan ook). Kwam er een meisje om hem te rijden, die had ervaring met jonge paarden.. Nou ze plofte me toch hard in het zadel waardoor hij ging draven, zij ging hangen in zn mond, en hij haar er afbokte.
Had ik het alsnog gedaan :+ Dus over "braaf" verschillen de meningen ook nogal... was de eerste kijker voor hem, bij de 2e was hij verkocht.
Het blijft toch altijd een lastig iets...meningsverschillen over braaf,niveau e.d..... je hebt net zoveel verschillende mensen als paarden :D

chexy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:10

Paintless schreef:
en daarvoor moeten een van de ouders in betaald zijn. toch? mijne is niet futuritygerechtigd want zijn ouders zijn niet inbetaald.

Voor de European Futurity moet je het veulen inbetalen en niet de hengst, dat is al sinds 2010 of 2011 zo, dus dat kun je zelf bepaalen...

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 11:32

chexy schreef:
Paintless schreef:

Voor de European Futurity moet je het veulen inbetalen en niet de hengst, dat is al sinds 2010 of 2011 zo, dus dat kun je zelf bepaalen...

ach zo. nou omdat ik van mening was dat ik het niet kon heb ik me er niet mee bezig gehouden. vond het wel prima zo.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:02

catalyst1 schreef:
Paintless:Objectief is daar niet in mogelijk volgens mij. Heb paarden gezien die een 75 lopen bij een Pro, waar een amateur ruiter nog geen deuk in een pakje boter mee kan rijden.
Wat ik ook wel interessant vind..hoe bepaal je de vraagprijs? Te duur, dan komt er niemand, maar te goedkoop, dan denk iedereen meteen dat er iets mee is..

Hihi hier moest ik stiekem om lachen. Wij kochten een arabiertje, recreatief maar wel western (pleasure) geleerd. Wij waren op dat vlak toen complete leken. Eenmaal thuis kregen wij die knol toch niet in galop zeker! Terwijl de eigenaar er zowat terplekke mee kon galoperen. Tot een westernruiter ons zei een kusje te geven, probleem opgelost :D .

Ik ga ook niet naar een paard kijken als er expliciet bij staat dat die niet voor beginners is. Dan denk ik dus ook meteen dat er wel wat problemen aan zijn, aan dat paard. Vind het ook altijd prachtig dat het altijd de meest fantastische paarden zijn die te koop staan, waarom verkoop je ze dan? Er dan wel bij zetten wat het paard allemaal kan, is wel een mooie middenweg.
Trouwens het grote probleem is dat de meeste beginners denken dat ze kunnen rijden na 6 maanden op een manège te rijden en de mensen die eigenlijk wel goed kunnen rijden, beseffen hoe moeilijk paardrijden is en die noemen zichzelf "beginner". Zo kwam er een vent naar mijn pony kijken en die kon niet eens lichtrijden, mijn paardje helemaal over de zeik met die vent die op haar rug zat te knotsen...

Ik weet dat er hier mensen zijn die het niet met mij eens zijn maar ik wil altijd een prijs zien bij een paard. Ik ga er zo al vanuit dat als de prijs er niet bijstaat, die veel te duur is voor wat het is. Als ik dan al eens een prijs via mail vroeg, dan viel ik altijd achterover van mijn stoel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:12

niet geschikt voor beginners hoeft niet t zeggen dat er ,,problemen,, aan zijn natuurlijk.
Paard kan rete goed zijn namelijk met de juiste ruiter op zijn rug!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:24

rapido schreef:
niet geschikt voor beginners hoeft niet t zeggen dat er ,,problemen,, aan zijn natuurlijk.
Paard kan rete goed zijn namelijk met de juiste ruiter op zijn rug!

Tuurlijk en de meesten paarden zijn ook niet geschikt voor echte beginners. Je kan natuurlijk ook "geen beginners" er in zetten om te voorkomen dat iedereen er op afkomt. Maar ik heb dat ook gedaan en zoals ik al zei, er zijn veel van die (in de heel slechte betekenis van het woord) cowboys die zichzelf heel wat vinden maar dan linker van rechter galop niet kennen! En anderen, misschien wel de match voor je paard, laten zich afschrikken door dat "geen beginners". Dan vind ik, zoals hier al geschreven, het opnoemen van wat je paard kan een mooie middenweg en dan achteraf nog zeggen dat je iemand niet geschikt vindt voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:42

Ik hoef ook geen paard wat niet geschikt is voor beginners. Ik zie al gelijk een rotbok voor mij die vervelend is met rijden. Wat inderdaad wel komisch is, ruiters die hun paard verkopen met waarschuwing dat het niet voor beginners is, terwijl ze verkoper zelf niet eens echt kan rijden :D

Maar eigenlijk kijk ik sowieso niet op marktplaats, bokt en dergelijke site's. Ik koop liever bij een goede stal een paard of via netwerk. De leukste paarden staan niet op internet!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 12:47

hollywood86 schreef:
Maar eigenlijk kijk ik sowieso niet op marktplaats, bokt en dergelijke site's. Ik koop liever bij een goede stal een paard of via netwerk. De leukste paarden staan niet op internet!

Helemaal gelijk. Een echt goed paard ben je zo kwijt zonder die te koop moeten zetten.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 13:57

Dana82 schreef:
hollywood86 schreef:

Helemaal gelijk. Een echt goed paard ben je zo kwijt zonder die te koop moeten zetten.

Ben ik het niet mee eens. Je kunt ook een goed paard hebben staan die weg moet en maar niemand kennen. Dan zul je hem toch echt ergens moeten aanbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:02

Ja, als je zelf je paard op bokt.nl te koop moet zetten, dan snap ik dat je het er niet mee eens bent :+

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:12

Een echt goed paard gaat over het algemeen weg zoals H86 al aangeeft. Als je denkt een goed paard te hebben dan breng je hem naar een trainer om hem te verkopen via zijn of haar netwerk.

Citaat:
Je kan natuurlijk ook "geen beginners" er in zetten om te voorkomen dat iedereen er op afkomt.

De kunst van het verkopen is niet de 90% aan sukkels en ongeschikten af te schrikken, maar de 10% aan te spreken die wel geschikt zijn.
En daar gaat het volgens mij bij veel verkopers mis. Een verkoper heeft vaak emotionele banden met het paard (logisch) en begint al in de advertentie te schermen met dingen als 'niet voor beginners' 'af en toe onstuimig, maar wel superlief'. Hiermee schrik je misschien wel het grote deel af, maar helaas meestal ook de 10% die je wel moet hebben. Mijn ongevraagd advies: bouw je advertentie voor de 10% die je wel wilt hebben en niet om de 90% af te schrikken.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:15

Das niet mijn paard hollywood, wel even blijven nadenken he.
Er zijn genoeg leuke paarden te koop, dat is waar, en de kans dat je een wereldtopper aantreft op bokt is klein ja, maar dat houd niet in dat als je goed zoekt en selecteerd je er wel degelijk een leuk paard kan vinden. Ik zou persoonlijk, áls ik iets te koop had staan, op zoveel mogelijk manieren aanbieden, omdat heel veel mensen helemaal niet weten waar goede stallen etc te vinden zijn, en zij dus ook gewoon op i-net kijken.
En ja, dan zul je zelf het kaf van het koren moeten scheiden, maar dat is niet onmogelijk. Ik beoordeel een paard uiteindelijk toch pas als ik hem in het echt zie, en niet vanuit een advertentie.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 14:57

Andersom dan: buiten bokt ken ik maar heel weinig westernruiters. Een 'netwerk' heb ik al helemaal niet, ja mijn instructrice misschien maar daar houdt het wel op. (Les nu bij een kleine stal.) Het internet is toch een machtig mooi middel om een beetje te kunnen zoeken naar je ideale paardje... Mijn perfecte maatje zal maar in Duitsland staan, ik ken zo gauw even niemand wiens netwerk helemaal tot daar reikt :+