[WN] Western en Engels naast elkaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:06

waar heb je punten nodig dan? nee hoor.
binnen aqha/apha/nrha/nsba mag je starten wat je wilt qua niveau, je hoeft je nergens te kwalificeren of punten te halen hoor.

dat is alleen binnen de wran en dat is basis niveau, geen hogere sport.

Cer

Re: Western en Engels naast elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:28

In de dressuur (de vergelijking die je trok met Anky) heb je punten nodig.
In de aqha heb je een quarter nodig, apha een kleurtje, nsba wordt niet zo heel veel uitgeschreven dacht ik? (en je lidmaatschap en de hele bende komt er nog bij)
Bij nrha mag je bij de rookie beginnen tegenwoordig, dus dat is ook gelaagd.

Basis is toch prima? En nogmaals, TS heeft het niet over wedstrijden meen ik?

De hogere sport is alleen voor de happy few, lijkt me dat de gemiddelde ruiter daar niet op doelt

Preludia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 11:30

Cer schreef:

Klopt helemaal! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:35

Cer schreef:
Bij nrha mag je bij de rookie beginnen tegenwoordig, dus dat is ook gelaagd.

Gelaagd wel, maar als ik wil beginnen in een 20.000$ Non pro Lawson, dan is er niemand die mij dat gaat verbieden. Veel mensen beginnen in de rookie, maar dat hoeft absoluut niet.

Cer schreef:

Niks mis met basis, moet ts zelf weten, maar er moeten gewoon geen foutieve dingen vermeld worden :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:38

hollywood86 schreef:
Gelaagd wel, maar als ik wil beginnen in een 20.000$ Non pro Lawson, dan is er niemand die mij dat gaat verbieden. Veel mensen beginnen in de rookie, maar dat hoeft absoluut niet.
Misschien willen ze zichzelf even testen. als ik beginner zou zijn zou ik ook afgeschrikt zijn door de naam/status van een lawson. (wat is het inschrijfgeld voor een 20.000 Non Pro Lawson).
En heb je daar niet een eigen paard voor nodig?

Citaat:
Niks mis met basis, moet ts zelf weten, maar er moeten gewoon geen foutieve dingen vermeld worden :)

Wat was er precies fout?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:39

Dat je punten moet rijden voordat je in de top mag rijden, dat klopt gewoon niet. Gewoon een kwestie van zelf inschrijven, niets ingewikkelds aan :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:41

quarterH schreef:
Volgens mij zijn de oefeningen juist alles behalve hetzelfde omdat je hele uitgangspunt anders is.

Wat is het verschil in uitgangspunt dan eigenlijk volgens jou?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:47

hollywood86 schreef:
Dat je punten moet rijden voordat je in de top mag rijden, dat klopt gewoon niet. Gewoon een kwestie van zelf inschrijven, niets ingewikkelds aan :D
Hahahaha ja er zitten wel wat meer randvoorwaarden aan..

Overigens, ik doelde op de door QuarterH aangehaalde Anky :j

Maar dit heeft niets met de vraagstelling van de TS te maken :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:48

het is zeker te doen, ik rijd momenteel alleen engels gereden paarden puur omdat western erg schraal is en hier op loopafstand ook geen westernlessen gegeven worden en tja ik zal het toch moeten hebben van paarden van andere mensen. Zou ik dus weer een westernpaard tegen komen ga ik er zo op.
Ik was vorig jaar mn bijrijdpaard van toen om aant scholen (mocht van de eigenaar) en reed ook vaker op een touwhalster in de bak. ZO moeilijk is het niet om de 2 stijlen te rijden, zeker niet op 2 verschillende paarden. Veel plezier!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:00

AlexandraM, heel leuk verhaal maar ik zie echt totaal de link niet met een touwhalster.
Ik heb nog maar bar weinig serieus trainende westernruiters dit zien doen op een touwhalster. Touwhalster pur sang hoort bij vrijheidsdressuur en niet bij western. (hoewel dat niet uitsluit dat er westernruiters zijn die af en toe met een touwhalster rijden)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:43

nee, je hebt geen geld nodig _O-

alleen al het lidmaatschap van de NRHA is een bak geld en dan heb ik het nog niet over het inschrijfgeld
dan heb ik het nog niet over de lessen die je nodig hebt om op dat niveau te kunnen starten
en ook nog over het trainingsgeld wat een trainer vraagt om je paard een paar maandjes te scholen

ik denk dat iedere ruiters onderaan moet beginnen en het hangt af van je talent hoe snel je naar boven groeit
trouwens ook van hoeveel geld je te besteden hebt want met wat prutsen op een weitje kom je niet aan de top

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:19

Mijn ervaring is dat een beetje western ruiter wel wegrijdt met een dressuur paardje en een dressuur ruiter vaak niet weg komt met een western gereden paard.

Goed dressuur lessen zijn prima en leer je veel van. Maar ook die zijn heel schaars en duur. Komt denk ik, omdat er veel teveel instructrices zijn op dat gebied die na een orun iedereen maar lesgeven.

Goede westernlessen bieden een goede basis. Ik zou liever iets van de western meenemen naar een engels gereden paard, dan andersom. Vooral als ik kijk hoe heel veel engels gereden paarden nu gereden worden. Met name aan de voorkant.

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:49

Maar in Nederland vind ik weinig echt goede instructice/eurs zitten. Nu praat ik over pleasure/hunter instructeurs, van reinig weet ik niet.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:53

Heel toevallig had ik net dat filmpje bekeken en toen kwam ik dit topic tegen dus dacht gewoon goh das toevallig.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:03

Romkabouter schreef:
quarterH schreef:
Volgens mij zijn de oefeningen juist alles behalve hetzelfde omdat je hele uitgangspunt anders is.

Precies. :)*

Ik denk dat jij er een bepaald denkbeeld er op na houd over de dressuur, en spring nu AUB niet direct in de verdedigingsmode, die ontstaan is door de dingen die jij over dressuur hebt gehoord of gezien.

Het woord "Dressuur" is het "gymnastiseren van je paard" en dat doe je toch ook bij het western?
Ik ben het zeker met je eens dat er, vooral ook in de dressuur, veel kaf tussen het koren zit maar dan moet je, net als bij het western, verder kijken dan je neus lang is.
De manier/basis waarop goed dressuur wordt gereden zal niet zoveel verschillen.

Ik ga er van uit dat jouw uitgangspunt aardig het zelfde is als die van mij en vele meer hier.
Ik doe mijn oefeningen zodat mijn paard het gevraagde zo goed als mogelijk kan uitvoeren.
Dat betekend dat hij soepel moet kunnen bewegen in ,bij wijze van spreken, alle richtingen en daarbij moet hij verzamelt en over de rug lopen.

Of ik dat nu via wijken (leg yield), travers (two track) of schouder binnenwaarts wil bereiken maakt niet uit.
Wat je daarna met die soepelheid gaat doen is dan aan jezelf, maar de uitgangspunt is het zelfde.

Kijk als jij bijv de spin als doel stelt dan zal je paard toch eerst goed aan je been moeten zijn, zijwaarts willen enz.
Net als "nekreining" ,een goed dressuurpaard moet ook licht en direct op de buitenteugel reageren, ja inderdaad heeft de dressuurruiter meer aanleuning, maar die hoort ook licht te zijn.(of dat altijd zo is dat is een tweede :+ )

Dat er bijv in de western ook andere oefeningen zijn, dat kan heel goed maar je wilt nog steeds het zelfde bereiken.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:10

hollywood86 schreef:
Hoezo moet je punten halen voor de top? Je mag bij de NRHA direct de open en non pro starten (de hoogste classen) en bij de AQHA/APHA ook. Enkel de wran heeft de malle regel dat je punten moet halen voor een niveautje hoger, maar de l1 noem ik ook geen top.

Dat is natuurlijk een beetje krom, je kunt jezelf dus al een (top) westernruiter noemen als je hier zou starten, ondanks dat je er eigenlijk niet thuis hoort. :?

Ik start nu af en toe bij de AQHA open, ben daar eerste, dan ben ik toch ook niet ineens wel een western ruiter, maar als ik bij de WRAN rijd niet. :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:15

Nee hoor, jezelf top westernruiter noemen is een keuze. Als ik al de tig Nederlands Kampioenen zie die zichzelf top noemen, kan ik tot geen andere conclusie komen.

Topruiter zijn is echter niet afhankelijk van een vage titel of een classe die je start, maar gaat eerder om de prestatie.
In een topklasse starten maakt je nog geen top uiteraard. In mijn quote staat overigens nergens dat starten in een topklasse je een topruiter maakt, dus ik snap je conclusie dan ook niet echt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:29

Ik ook niet :D

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 07:50

sliding schreef:
quarterH schreef:

Precies. :)*

Ik denk dat jij er een bepaald denkbeeld er op na houd over de dressuur, en spring nu AUB niet direct in de verdedigingsmode, die ontstaan is door de dingen die jij over dressuur hebt gehoord of gezien.

Het woord "Dressuur" is het "gymnastiseren van je paard" en dat doe je toch ook bij het western?
Ik ben het zeker met je eens dat er, vooral ook in de dressuur, veel kaf tussen het koren zit maar dan moet je, net als bij het western, verder kijken dan je neus lang is.
De manier/basis waarop goed dressuur wordt gereden zal niet zoveel verschillen.

Ik ga er van uit dat jouw uitgangspunt aardig het zelfde is als die van mij en vele meer hier.
Ik doe mijn oefeningen zodat mijn paard het gevraagde zo goed als mogelijk kan uitvoeren.
Dat betekend dat hij soepel moet kunnen bewegen in ,bij wijze van spreken, alle richtingen en daarbij moet hij verzamelt en over de rug lopen.

Of ik dat nu via wijken (leg yield), travers (two track) of schouder binnenwaarts wil bereiken maakt niet uit.
Wat je daarna met die soepelheid gaat doen is dan aan jezelf, maar de uitgangspunt is het zelfde.

Kijk als jij bijv de spin als doel stelt dan zal je paard toch eerst goed aan je been moeten zijn, zijwaarts willen enz.
Net als "nekreining" ,een goed dressuurpaard moet ook licht en direct op de buitenteugel reageren, ja inderdaad heeft de dressuurruiter meer aanleuning, maar die hoort ook licht te zijn.(of dat altijd zo is dat is een tweede :+ )

Dat er bijv in de western ook andere oefeningen zijn, dat kan heel goed maar je wilt nog steeds het zelfde bereiken.[/quote]

helemaal mee eens, heb afgelopen weekend van een goede pleasure trainer les gehad en die zegt hetzelfde.... western zit dressuurmatige trainingen/ oefeneningen in ;)

maar goed om terug te komen op dit topic volgens mij wou TS alleen weten of western en dressuur naast elkaar gereden kan worden RECREATIEF en er zijn hier mensen die halen alle rare puntentellingen en top klasses naar boven dat het niet te doen is enz enz

maar TS zoals ik eerder zei het is voor ons als recreatie en/of amateurrijders goed te doen want als je bij de top wilt horen moet je gewoon veel geld, sponsors en een super goed paard hebben :j
en wie kan zich dat tegenwoordig veroorloven????? |(
wees blij met wat je hebt en haal uit wat erin zit...... *\o/*

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:06

Ook ik hou ervan om mijn paard goed over de rug te rijden. En aangezien ik heel lang engels heb gereden voor mijn overstap naar western, zit er af en toe nog iets "engels" in, dat geef ik ten eerste toe.

Ik vind het jammer dat de meeste reacties hier vanuit de ruiter denken, maar is het eerlijk naar het paard? Als je western en engels beide serieus wil doen, dan zitten er voor het paard toch een paar verschillen in.
Als voorbeeld de aanleuning. Ik heb jaren bij een ZZ-ruiter op stal gestaan en ja, die wilde ook een lichte aanleuning, maar het paard moest wel haar hand opzoeken - het contact mocht nooit verloren gaan. Ging haar hand naar voren, kwam de paardenmond mee. Dat is heel wat anders dan wij, die willen dat het paard door de nek en rug blijft lopen zonder aanleuning. Dus hoe weet het paard wanneer je een paar onsjes in je handen wil houden en wanneer hij zelf die aanspanning moet vasthouden?

Ik kan vast nog wel een paar voorbeelden verzinnen.
Daarom denk ik dat het niet uitmaakt als je in beide laag niveau rijd, maar als je iets serieuze in een of beide wordt (en dan bedoel ik al L-niveau dressuur) dan is het m.i. voor het paard niet te combineren. (een goede ruiter kan wel schakelen, dat moet vaak al per paard, zelfs niet binnen een discipline, omdat de ene net even een andere aanpak vergt)

En nog eentje: je aanspringen in galop/lope? Welke been ga je gebruiken voor de linker galop/lope? Drijf je vooral met je linker of met je rechter been? Menig engels ruiter die mijn paard uitprobeert komt toch elke keer in de contra te zitten :P

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:16

@Natascha dH
ik snap jou uitgangspunt maar doel je nou op 1 paard 2 takken van de sport of een dressuurpaard en westernpaard?

nou praat ik even voor en vanuit mezelf ik ben een ambitieuze amateur amazone ik rijd met mijn dressuurpaard momenteel op M1 niveau (M2 startgerechtigd) en met mijn westernpaardje rijd ik momenteel L3 met verdienstelijk resultaat
al heeft mijn westernpaardje wat engelse mix qua hulpen en andersom net zo, zolang ik mijn punten nog verdien met positief commentaar van jury's dan doe ik het in mijn ogen goed dus wie zal dan zeggen hoe je een paard moet laten lopen met welke hulpen??
zolang de hulpen begrijpbaar en diervriendelijk voor je paard zijn zie ik geen problemen het allerbelangrijkste vind ik inderdaad dat het paard ontspannen over de rug loopt op het achterbeen zowel met de nodige aanleuning van mijn dressuurpaardje als de ontspannen waslijntjes van mijn westernpaardje

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:33

Natascha dH schreef:
OEn nog eentje: je aanspringen in galop/lope? Welke been ga je gebruiken voor de linker galop/lope? Drijf je vooral met je linker of met je rechter been? Menig engels ruiter die mijn paard uitprobeert komt toch elke keer in de contra te zitten :P

Dat is ook in de engelse sport niet een vast iets. Beide wordt gebruikt :)
Het is maar hoe het paard het geleerd heeft.

Ik kan nog wel een leuke geven:
De "western" gaat er vaak nogal prat op dat het paard zonder hulp door moet gaan met wat ie doet en dat engelse ruiters het babysitten af moeten leren. Het zogenaamde signaalrijden.
Toch zijn er (top)trainers die in de western pleasure met constante beendruk rijden. Ik ken ook een paar ruiters die dit doen en zichzelf toch westernruiter noemen.

Volgens mij is ook de western niet zo zwart-wit als menigeens wil doen geloven.

Ik zou trouwens engels en western op 1 paard niet doen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:49

dat klopt rom. sterker nog, de hele basis en het rijden van pleasure en reining zijn enorm verschillende.
toen ik de overstap maakte van pleasure/all around naar reining heb ik zo'n beetje alles mbt mijn zit, handhouding, beengebruik ed af moeten leren.
toch redelijk basis dingen zou ik zeggen. dus ja, zelfs binnen de western vind ik de basis van pleasure en reining al dusdanig verschillende dat je het bijna niet beide kunt doen (op hoog niveau).
er zijn er dan ook maar een paar die dat kunnen combineren en dan nog zie je duidelijk een expertise aan de ene kant.
bv Miriam Giraldini, rijd intermediate open NRHA niveau en draait erg goed mee in bv pleasure/hunter celebrations. haar basis ligt bij pleasure/all around. hier is ze ook het meest succesvol.
maar dit is wel een meid die vanaf haar 5e ofzo in het westernzadel zat, continu heeft gereden op de beste paarden, een hele stal met eigen toppaarden had enz.
dus ja, een uitzondering.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:58

Todorien schreef:
@Natascha dH
ik snap jou uitgangspunt maar doel je nou op 1 paard 2 takken van de sport of een dressuurpaard en westernpaard?

Ik had begrepen dat de vraag was of je 2 takken van sport met 1 paard kan doen, met als voorbeeld R Lark.

Maar als ik op het filmpje het dressuur-deel bekijk, dan is het een aardige piroutte, maar de aanleuning en verzameling zal niet veel punten opleveren. Ik weet niet wat ie gepresteerd heeft, maar in de basis van dit engelse mis ik toch wel wat.

Romkabouter schreef:
Dat is ook in de engelse sport niet een vast iets. Beide wordt gebruikt :)
Het is maar hoe het paard het geleerd heeft.

oh, niet in de hoek waar ik zat, maar ja, da's ook al 20 jaar geleden 8-)

Romkabouter schreef:
Toch zijn er (top)trainers die in de western pleasure met constante beendruk rijden. Ik ken ook een paar ruiters die dit doen en zichzelf toch westernruiter noemen.

Schuldig :o - wordt ook steeds om mij heen op gehamert _-:( en ik kan zeggen dat het eindelijk beter gaat

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:04

TS vraagt volgens mij naar twee stijlen op twee verschillende paarden.
Western lessen, en dressuur op bijrijdpaard , toch?