[WN] Appies echt zo'n vervelend ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:02

De enige appie's die ik ken zijn ook "ezels". Ze zijn meester in het koppig volhouden nièt te doen wat je vraagt en stellen zich zeer afstandelijk op.

troi

Re: Appies echt zo'n vervelend ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:08

Ik vermoed dat er trouwens wel grote verschillen zijn tussen de NAS (warmbloed appies) en de Amerikaanse appies, waar we hier eigenlijk op doelen. Tja, er zijn veel vooroordelen, 'stip teveel hersencel te weinig'. Persoonlijk geen ervaring mee, helaas want ik vindt ze vaak een indrukwekkende uitstraling hebben.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 10:21

Ik hoor juist al die verhalen over de Amerikaanse Apps.
NAS warmbloed? Hoe bedoel je dat? NAS is toch alleen een kleurstamboek en heeft niets met ras en type te maken. Daarom kan ik me niet voorstellen dat een NAS een typisch karakter heeft. Tenzij kleur en karakter verband houden, maar dat lijkt me heeeeeel sterk.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:22

spicegirl schreef:
@sflj- "..Er zijn zat Appaloosas die stukken beter zijn dan de meeste Quarters in Nederland "..
kun je dat onderbouwen ?
wat noem je stukken beter ? in de sport ?

en dat het aan de trainer ligt, is ook niet waar. ze kunnen wel het beste uit een Q, of P. halen.

Mark Shaffer, meervoudig wereldkampioen, rijd voornamelijk met Appaloosa's...
http://www.markshaffershowhorses.com/2011_season.php

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:23

Duke schreef:
NAS warmbloed? Hoe bedoel je dat? NAS is toch alleen een kleurstamboek en heeft niets met ras en type te maken. Daarom kan ik me niet voorstellen dat een NAS een typisch karakter heeft. Tenzij kleur en karakter verband houden, maar dat lijkt me heeeeeel sterk.

Ben ik met je eens, maar een aantal van de posters op de vorige pagina hadden het over hun appie/kpwn en een mini appie. Dat is dus NAS, vandaar mijn opmerking.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:29

ik ga mee met moondancer ( ben de ruiter op de shows ) wat een geweldige knol, ik wilde dat mijn eigen quarterbengel zo cool in zijn hoofd was. Oke, je moet niets willen afdwingen, want dan zet ze haar hakken in het zand, maar als je eerlijk en met respect met haar werkt dan doet ze alles voor je. Het is dat ik niet hou van het kleurtje :P maar anders ging ik er gewoon voor hoor.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 12:39

Mijn appie Smoke is ook wel afstandelijk soms, maar is vaak ook een enorme kroelkont.
je kan werken met de dingen die hij geeft, en dat is nu al behoorlijk veel vind ik.

het probleem wat ik met hem heb is dat de klik er niet is, hij heeft tot nu toe nog lang niet zo raar gedaan als mijn quarter vroeger heeft gedaan, maar ik voel het bij smoke totaal niet aankomen, en bij mijn quarter juist wel. En dan komen dingen uit het niks.
Dus voor ons niet de juiste combi.

Ik ga mijn adv niet nog uitgebreider maken, dan haken veel mensen al af bij de lap tekst, maar vertel alles over hem aan een gegadigde. Ik heb er niks aan om dingen achter te houden en vervolgens te horen dat het helemaal fout is gegaan. Ik weet dat het een super paard is en dat ook voor iemand anders kan zijn.
Als ze mijn trainster over hem willen spreken kan dat altijd, en kan zij ook over hem vertellen.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:53

Citaat:
ik heb sinds een paar dagen mijn Appie te koop staan en heb het aan meerdere mensen verteld, in de hoop dat ik via via een goede nieuwe baas voor hem kan vinden, maar overal krijg je als reactie: oja weer zo'n k** Appie!

Eerst maar even over je advertentie. Zou heel erg handig zijn als je er iets meer gegevens over het paard bij zou schrijven.
Ras is wel duidelijk. Wat ik mis zijn de volgende eerst noodzakelijke dingen om te weten vordat men op een paard reageert.

Afstamming = ouderdieren, eventueel ook grootouders
Stokmaat
Kleur
niveau (wat heeft het paard gelerd en wat kan het al)
Verkeersmak
Gezondheidstoestand (is het ook negatief getest voor de bekende gen afwijkingen zoals PSSM, HERDA en HYPP)
Inentingen etc.
Verder een foto's van een kompleet paard van alle kanten en aan het werk. Eventueel videootje maken.

Als je een paard wilt verkopen, zul je er toch echt moeite voor moeten doen.

Nu op je vraag. Nee, Appaloosas, de Amerikaanse, zijn geen k** paarden, in tegendeel. Ze hebben inderdaad een heel specifiek karakter waar je mee om moet en ook wilt kunnen gaan en een uitgesproken "neus" voor de mensen in hun omgeving.
Voor de sport zijn ze prima geschikt, mits een goede training. De een wat meer als de andere, maar dat heb je bij alle andere rassen "paard" ook.
Zijn ze lastiger of vervelender als Quarters? Nee, alleen andere karaktermerkmalen. Ik heb hier thuis vergelijk genoeg. Appie en Quarters. Practisch vanaf het begin van de overstap naar western beide rassen gehad.
En ik heb liever een paard dat duidelijk aangeeft waar de schoen wringt, dat ie het niet snapt, of dat het wel erg veel moeite kost juist die oefening te doen, of zelfs pijn doet en ook dat ie gewoon heel erg blij is. Daar kun je beter op anticiperen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

@ Spekkie01: je hebt helemaal gelijk en het is ook een echt geweldig paard. En uhh, kleurtje valt best mee hoor :D , smaken verschillen nu een maal en bij appies kun je er weinig aan doen, 't zijn toverballen, ze willen nog wel eens wat veranderen aan het vachtkleurtje in de loop van de tijd.

Edit: zou toch maar wat meer info geven, hoeft geen lap tekst te zijn, wel de basis informatie en die mist.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 12:55

poedersuiker appie? die zijn geeeek... Ken wel veel mensen die het niet mooi vinden, maar het karakter, geweldig... Heb ook geholpen met het zadelmak maken van een nog niet zo lang gecastreerder (dekhengst)appaloosa, echt wat een heerlijk paard, ik kijk dr zo naar uit er weer mee aan t werk te gaan in de vakantie!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:04

@CVJR: heb je mijn adv gezien?
Alles staat er nl in! Behalve gezondheids toestand, die testen, maar verder staat alles erin.
Ik heb tig keer geprobeerd om een lichaam-foto in de adv zelf te plaatsen, maar dat lukt niet. Daarom staan er linkjes van foto's en ook een link van een itp topic van hem, dus foto's van alle kanten.

Dus of ik zie mijn adv anders als anderen hem kunnen zien of je hebt een andere adv gezien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:08

Dav schreef:
Mijn appie had een sterk karakter maar absoluut niet verkeerd.
Eigenwijs ja maar niet zo extreem als een shetlander..dat zijn echt on mormels bij tijden.

De appie die ik had was gevoelig,onterecht een tik? Meneer gepikeerd en doe het zelf maar.
Miss is het niet zo'n goedzakkerig soort als bv een fries die alles maar tolereert maar zeker geen k*t appie.

Laatst nog in de Z dress een appie gezien.

Shetlanders kun je ook prima opvoeden. Willen juist graag werken.

Mensen vergissen zich enorm als het om de keus van een paard gaat. Veel te vaak kijkt men naar de kleur. Ik denk dat bont een tijd in de ''mode'' is geweest en dat het met appaloosa net zo is. Net als met rassen, zie je ''modetrends''.
De kleur zegt niks over het ras, maar denkt men daar altijd aan als men specifiek naar een kleur zoekt?

En het is gewoon zo dat als een ras een naam heeft, komt je daar moeilijk vanaf. Echt niet alle quarters zijn cool. Niet alle fjorden zijn lomp en zeker niet alle arabieren zijn heethoofden. OOk zijn shetlanders bij normaal gebruik helemaal niet zo vervelend.

dat de Appaloosa nu die naam heeft, wil echt niet zeggen dat alle appies, lastiger zijn.

Er werd al gezegd dat er zat goede appies zijn en dat kan ook best. je ziet ze alleen weinig terug in de sport in nederland. En in de reining al helemaal niet. Ze hebben ook wel degelijk een andere bouw, maar ook daar moet men naar kijken bij het kopen van een paard. Wat wil je en wat kun je?

Dat een trainer geen app. neemt in training is misschien wel een keus die hij/zij kan maken. Als je genoeg aanbod hebt en meer quarters kan rijden met meer potentie voor de sport, heb je die appaloosa helemaal niet nodig. En omdat ze nu de naam hebben, heb je misschien helemaal geen zin of tijd om daar aan te beginnen. Mensen verwachten heel veel in korte tijd. Als je als trainer dan de keus hebt tussen quarters met veel aanleg of de appaloosa met karakter en minder bouw, is de keus snel gemaakt. dat is niet altijd onkunde.

De markt is nu gewoon slecht en je moet het echt van mensen hebben die op zoek zijn naar een appie en bij jouw paardje passen. iemand die bijv western wil gaan rijden en hoort dat appies zo lastig en moeilijk zijn, komt niet eens meer kijken. pas als de appaloosa's groeien in Nederland en goed presteren op alle vlakken, komen ze van die naam af.
Misschien is een flyer ophangen op een appie wedstrijd een idee? Een liefhebber wil wel als die zoekt.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 13:15

Een paard kopen vanwege de kleur vind ik heel dom.
Op een kleurtje kan je niet rijden, het is het karakter en de bouw waar je wat mee kan.

De mijne is geen geboren stopper, dat zit ook niet in zijn bloedlijnen, maar voor de langzame onderdelen is hij zeker wel geschikt, hij kan al netjes joggen, en nu train ik hem daar niet eens op.

Je moet goed weten wat je zelf wil en wat je doelen zijn voordat je op zoek gaat naar een paard, welk ras dan ook.
Maar er lopen teveel mensen rond die nu alleen prijs/kleur gericht zoeken, heel jammer.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:18

Klopt dat die van mij op de vorige pagina een nas appie is. Maar ook ik kreeg een tijdje terug met iemand een praatje die zei dat appie een moeilijk karakter hebben. Ik ken er maar 1 en dat is die van mijzelf, die heeft een braaf rustig karakter, maar wel eigenaardigheden :+
Mister 01 je heb helemaal gelijk, maar als die van mij een bruine was, had ik haar ook genomen. Juist haar stippen brachten mij aan het twijfelen. Maarja wat maakt de kleur eigenlijk uit?!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:24

Tja, dat is ook zo. Maar kijk maar hoeveel mensen al zoeken naar een hengst om er evt een bepaalde kleur uit te fokken. En bij paarden/pony's gezocht ben ik al te vaak tegengekomen dat men een kleur zoekt.

rassen zijn ook in de mode. Ik zie nu veel meer haflingers en tinkers bijvoorbeeld dan 35 jaar geleden.

de appie vereniging in Nederland organiseerd volgens mij weleens wat en is ook een gezellige ver zoals ik heb begrepen. Misschien moet je veen geduld hebben, maar komt er vanzelf een liefhebber. En meer adverteren via via en op wedstrijden, want misschien zoeken echte appie liefhebbers niet op bokt of mp bijv. Je verwacht niet een goed paard tegen te komen op bokt of mp. Ik zie ook weleens wat leusk staan, maar vraag me tegelijk af waarom die op mp staat of bokt en niet zo verkocht wordt of via via.

Een flyer laten maken en ophangen op wedstrijd wil misschien wel, maar zorg voor hele mooie foto's. En hang ze op waar appie's starten, daar zijn ook de liefhebbers.

Wordt ie nu wel gereden? Misschien een trainer laten rijden, die verkopen soms ook al tijdens de training een paard. Ik zeg niet dat hij tijd heeft of wil en kan, maar Barry Schuurman heeft wel ervaring met appaloosa's. Allaroundperformancehorses is hun bedrijf.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 14:01

Hij wordt nu gereden door mij of mijn trainster, en verder getraind aan de longe, dus aan beweging geen gebrek.

Hij blijft ook gewoon bij mij totdat ik de juiste persoon voor hem heb gevonden.

Via contacten verkopen is hier in de uithoek zeeland best lastig, er zijn hier maar weinig westernruiters en ook worden er maar weinig shows gereden.
toch vind ik niet bij uitstek dat er geen goede paarden te koop staan via bokt of mp.
Het is erg lastig om het juiste publiek te vinden als je zelf nooit meer op show gaat of met dat jonkie nog nooit bent geweest.

Maar ik ben vol vertrouwen dat de juiste persoon wel op ons pad komt.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 14:31

ik ben een echt nul als het gaat om computers, maar na nog een keer speuren is het me nu wel gelukt om extra foto's in de adv te plaatsen!
nu kan iedereen zijn mooie lijfje ook gelijk zien :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:55

Ik moet wel heel eerlijk bekennen dat appies bij mij wel een beetje slecht bekend staan. Heeft vooral te maken met het gedrag van een NAS paard die ooit op stal stond. Dier was compleet gestoord, maar omdat hij zo mooi was, is ie niet naar de slacht gegaan. Lekker verantwoordelijk van de eigenaar. Maar goed.

@TS: mooi paard hoor. Ik mis vooral nog wel een schofthoogte in de advertentie... succes met de verkoop en leuk om te lezen dat die van jou wel een heel fijn karakter heeft :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:02

ik heb de schofthoogte in moeten vullen bovenin waar ook de afstamming, leeftijd en kleur gevraagd wordt, dus het staat er wel bij.

Heel raar dat mensen een paard niet naar de slacht doen omdat hij zo mooi is!
een paard kan heel mooi zijn, maar als hij het licht uit je ogen wil slaan heb je niet zoveel aan die kleur, lijkt mij.

maarja, zulk soort mensen moeten er ook zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:12

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 15:53

Ohh dat is een goede tip! Dankjewel!

Ik ken die site helemaal niet, maar zal zo eens gaan kijken.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:56

Goed idee Sallandval!
Ik zie in je advertentie wel sshofthoogte, afstamming etc, zien wij dan een andere adv ofzo?
Enfin, je weet hoe een rotpaard kleine Macx was ;-) Niet echt dus, was een ook een rustige, wel zelfverzekerde knaap. Helaas weten we natuurlijk hoe hij zou zijn geworden als hij onder het zadel zou zijn gegaan, maar met twee kon ik er al veel makkelijker van alles mee dan jij met Smoke.

Ik zou het zo willen zeggen, appie's zijn bovenal karakterpaarden, en als dat niet matched, dan matched het niet. (net als bij elk ander paard eigenlijk, alleen heb ik wel het gevoel dat appie's iets meer karakter hebben). Om dan gelijk het hele ras als losers of rotbokken of weet ik het wat af te schilderen... Ik ken ook bonte rotbokken, en toch heb ik er zelf twee. Ik ken ook typische pleurisvosjes, en toch heb jij een leuke. Kortom: op elk paard is wat aan te merken voor de verkeerde ruiter. Terwijl een ander er zo op wegrijd. En of dat dan rasgebonden is???

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:03

fanci_mike schreef:
appie's zijn bovenal karakterpaarden, en als dat niet matched, dan matched het niet. (net als bij elk ander paard eigenlijk, alleen heb ik wel het gevoel dat appie's iets meer karakter hebben)

:j Zie mooie verwoordingen voorbij komen met allemaal dezelfde boodschap.

Ts mooi appie heb je,lijkt heel veel op die van mij,1 wit voetje,donker in de hals alleen was die van mij een stuk kleiner.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:51

ik heb ook een appaloosa gehad en iedereen verklaarde mij voor gek...
hij was koppig, hij wist wat hij wou, hij kon zichzelf wel redden (had de mens niet nodig) al met al hij stond wel zijn mannetje, maar hij was ook weer heel erg lief en kon super lopen!!!

dus al met al zou ik nooit weer voor een appaloosa gaan qua karakter maar wel qua lopen en werkwilligheid als ze hun energie de goede kant op hebben staan met je mee werken ipv tegen je in werken
maar toch mis ik hem nog wel

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 17:14

@Sallandval: ik heb hem op de site geplaatst, althans een mail gestuurd of ze hem willen plaatsen :o
dus nu staat hij dan ook bij de echte Appie lovers :D

nogmaals dank voor de tip!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 17:16

Todorien schreef:
ik heb ook een appaloosa gehad en iedereen verklaarde mij voor gek...
hij was koppig, hij wist wat hij wou, hij kon zichzelf wel redden (had de mens niet nodig) al met al hij stond wel zijn mannetje, maar hij was ook weer heel erg lief en kon super lopen!!!

dus al met al zou ik nooit weer voor een appaloosa gaan qua karakter maar wel qua lopen en werkwilligheid als ze hun energie de goede kant op hebben staan met je mee werken ipv tegen je in werken
maar toch mis ik hem nog wel

dat is denk ik sowieso de truc die je nodig hebt bij karakter paarden, maakt niet uit van welk ras, die kracht omzetten in energie die MET jou wil werken ipv TEGEN jou.

maar ik geloof wel dat de appies in het algemeen wel als heel erg eigenzinnig bekend staan. :D