[WN] overstap engels-western....klunzig :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 22:01

Romkabouter schreef:
J01andA schreef:
en werd plots ermee geconfronteerd dat een "klassiek" afgericht sportpaard niet zo gehoorzaam is als een western sportpaard.

Huh wat, hoezo niet :?
Lijkt mij toch zeer zeker wel!

Ik doel hiermee op het commando "Ho"!!!! Dat is bij een westernpaard pas echt stoppen :D

Romkabouter

Re: overstap engels-western....klunzig :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:09

ah, maar dat komt omdat engelse ruiters het ook niet als stoppen gebruiken ;)

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:42

ik had het gister andersom := ik rij nu zo'n 3 jaar western, en ging gister een rondje op mijn ouders fries.. ik voelde me zo'n beginner! -O- terwijl ik toch 9 jaar engels heb gereden! :') nu moet ik er wel bijzeggen dat de fries meer een bos/koets paard is dan een dressuurpaard, maar toch :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 13:49

J01andA schreef:
In beide disciplines doel ik vooral op de recreatieve ruiters, die denken goed bezig te zijn maar vooral heel eenzijdig. Ik zie teveel western geschoolde paarden die, vooral in de recreatie sfeer, scheef zijn en weinig tot geen variatie in de training kennen. Niet iedereen ziet paardrijden als 'het trainen van een paard' maar als 'rondrijden op een paard!' -

Ah ok. Maar goed... ik rij eerlijk gezegd ook recreatief. Heb verder totaal geen wedstrijdambitie en alleen interesse in trail. Maar dat wil niet zeggen dat ik het belang niet zie van rechtgerichtheid en afwisseling.

Het buigen en rechtrichten vanaf de grond doe ik al langer (mijn merrie was megascheef toen ze hier kwam; jarenlang gereden met slecht passend zadel) en grondwerk met o,a, ook het belang van het inbuigen en derhalve trainen van beide zijden van het paard, was ook het eerste wat bij de les werd besproken.
Bovendien wissel ik buitenritten af met behendigheidsoef thuis, horseagility, gewoon wandelen en een beetje vrijheidsdressuur (vooral vanwege het stretchen) en soms gewoon lekker tutten.

Ik denk dat het niet ligt aan al dan niet wedstrijd/recreatie of je het belang van een rechtgericht paard begrijpt en inziet dat afwisseling nodig is, maar simpelweg aan gezond verstand.
Neem maar van mij aan dat er genoeg wedstrijdfanatiekelingen zijn die op scheve paarden rijden en altijd hetzelfde doen, net als recreatie ruiters.

marjoleinstu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 08:08

ik ben blij dat ik dus niet de enige ben die zich zo voelt, ik wilde al stoppen...dacht ik kan dit gewoon niet...rijd net western en heb les sinds 20 april....mijn paard is licht ingereden (western)en is in april ook 4 jaar geworden dus we zijn erg aan het klungelen, mar ik houd nog even vol!
groetjes en bednkt voor jullie ervaringen.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:38

samen klungelen kan zijn voors en tegens hebben. samen kom je er mijns inziens sterker uit. je zet zelf de knopjes op je paard en kan die dus zelf het beste bedienen. aan de andere kant, je paard kan je niets leren dus als je iets fout doet.. leet je paard het ook gelijk fout.

heeft mij nooit tegen gehouden. ik vind het heerlijk, samen klungelen :P