[WN] Het leed dat paard verkopen heet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:44

2J01andA: Voor niet-wedstrijdgericht western hoef je dan ook niet naar een quarter te kijken!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 20:54

Ik heb zowaar geen problemen gehad met de verkoop van mijn niet al te makkelijke kruising haf. Nadat hij 3 weken te koop stond kwam er een 2e persoon kijken (de eerste kwam een paar dagen ervoor, maar dat klikte niet). Ondanks dat hij niet altijd de makkelijkste was en zeker niet geschikt voor iedereen, was de klik tussen haar en mn pony er al snel. Nadat hij ruim een maand te koop stond is hij daarheen gegaan op proef. Hij heeft dus maar een maand tijdens de verkoop bij mij op stal gestaan. En na 6 weken was de deal rond en was hij verkocht. En ja, ik heb aardig wat verlies gemaakt op zijn vraagprijs. Ik had hem 5 jaar terug groen en kaal gekocht voor 1500. Nu was hij 7 jaar oud, goed bereden, erg braaf, met veel potentie, zeer leergierig, wil graag werken. Uiteindelijk heb ik hem met op maat gemaakt zadel (gekocht voor 650) en goed hoofdstel verkocht voor 2000. Ik heb dus eigenlijk verlies gemaakt. Maar daar stond tegenover dat hij een tophuis heeft gekregen en hij maar kort te koop heeft gestaan. Voor t zelfde geldt was hij pas na een halfjaar verkocht, dan had ik nog 6 x 285 kunnen betalen.

Maar ik denk ook wel dat ik mazzel heb gehad, ook dat we haar zijn tegengekomen. Het was winter, crisis, lieve maar niet altijd even makkelijke pony, maar hij was met 2 maanden verkocht. En een beter huisje en baasje had hij echt niet kunnen krijgen :)

Schim_meltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 01:18

hollywood86 schreef:
Mijn paard is al oud en bejaard, moet je nagaan wat ik daar dan wel niet kan voor vragen als ik jouw redenatie volg. In mijn paard zit immers al meer dan 15 jaar pensiongeld iedere maand, waardevol paard heb ik dan :7

Wat een onzin kraam jij uit: het gaat helemaal niet over een oud paard dat aan pensioen toe is, maar over een jong paardje dat begint aan de belering! Onder de drie jaar kan je op verantwoorde wijze een paard nog niet berijden en dat is het doel van een ruiter. Je zult dus hoe dan ook op dit punt moeten aanbelanden. Als je het eenmaal kunt berijden begint het rijplezier en daar gaat het om. Dus jouw redenering van cumulering van de kosten tijdens de periode onder zadel slaat als een tang op een varken! }:0

Trouwens nu je er toch over begint: de grote kosten worden niet gevormd door de aanschaf, maar door het houden van een paard: stalling, fourage, gezondheid, lessen. Gerekend over de jaren van inzet doet de aanschafprijs van € 3000 of € 1000 er niet toe. Deze vormt uiteindelijk slechts een fractie van het geheel.
Laatst bijgewerkt door Schim_meltje op 14-05-12 01:57, in het totaal 2 keer bewerkt

HolyPope

Re: Het leed dat paard verkopen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 01:34

Je kan hele mooie quarters uit Houston laten komen voor weinig dollars.
Het vervoeren kost een beetje maar daarvoor moet je bij de klm zijn.

Maar inderdaad de markt ligt op z'n gat en dat komt hoofdzakelijk door onderhoud, stalling e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 07:46

Schim_meltje schreef:
hollywood86 schreef:
Mijn paard is al oud en bejaard, moet je nagaan wat ik daar dan wel niet kan voor vragen als ik jouw redenatie volg. In mijn paard zit immers al meer dan 15 jaar pensiongeld iedere maand, waardevol paard heb ik dan :7

Wat een onzin kraam jij uit: het gaat helemaal niet over een oud paard dat aan pensioen toe is, maar over een jong paardje dat begint aan de belering! Onder de drie jaar kan je op verantwoorde wijze een paard nog niet berijden en dat is het doel van een ruiter. Je zult dus hoe dan ook op dit punt moeten aanbelanden. Als je het eenmaal kunt berijden begint het rijplezier en daar gaat het om. Dus jouw redenering van cumulering van de kosten tijdens de periode onder zadel slaat als een tang op een varken! }:0

Trouwens nu je er toch over begint: de grote kosten worden niet gevormd door de aanschaf, maar door het houden van een paard: stalling, fourage, gezondheid, lessen. Gerekend over de jaren van inzet doet de aanschafprijs van € 3000 of € 1000 er niet toe. Deze vormt uiteindelijk slechts een fractie van het geheel.

Goed dat je het ziet! Ik volg namelijk enkel jouw redenatie dat je de kosten moet meenemen die je al maakt vanaf de geboorte:
Schim_meltje schreef:
Als je nagaat wat het kost om een knap westernveulen te fokken of te verwerven en daarna de opfokkosten gedurende twee á drie jaar op te brengen vind ik de prijs beslist redelijk.

Holy_pope: Ja, je kan ongeveer gratis quarters krijgen daar. Dat het echter troep is, of in ieder geval geen goed sportpaard, dat is een tweede.

Schim_meltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:54

hollywood86 schreef:
Goed dat je het ziet! Ik volg namelijk enkel jouw redenatie dat je de kosten moet meenemen die je al maakt vanaf de geboorte:
Schim_meltje schreef:
...... en daarna de opfokkosten gedurende twee á drie jaar op te brengen ......

Toch niet zo goed, want als je het verschil tussen de opfoktijd van twee á drie jaar en een periode van vijftien jaar niet ziet, is het misschien tijd om eens naar Specsavers te gaan.

Bovendien impliceert jouw visie dat een veulen net zo veel kost als een drie-jarige; het maakt niet uit. De opfok krijg je er voor niets bij! Nu, ga maar eens informeren bij fokkers; dan leer je wel anders.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:27

Dat zegt hollywood 86 toch ook niet?

Hij zegt dat er wordt gerekend dat een 3 jarige al x duizend euro's moet kosten vanwege alle kosten die gemaakt zijn. Dat is niet realistisch als het paard niet aan kwaliteitseisen voldoet en ga je dan nooit krijgen.

Als mensen zo rekenen, dat een paard kost naar wat hij heeft gekost, kan hij zijn 17 jarige wel te koop zetten voor een 0 erbij, want hij heeft 17 jaar onderhoud en training etc gehad.

Daarom is het niet altijd realistisch te rekenen wat een paard heeft gekost. Je hebt dezelfde kosten vaak, maar krijgt dat er niet uit met een minder paard gewoon.

En waar stopt het optellen? Een 3 jarige met goede training kan wat kosten. Een 4 jarige zou dan alweer duurder zijn , 5 jarige nog duurder etc. Een 10 of 15 jarige zou goudgeld kosten volgens die berekening, waar mensen die juist minder snel aanschaffen. En ook lang niet alle 10/15 jarige zo hoog presteren dat ze zoveel geld waard zijn.

Natuurlijk weten de meesten echt wel wat een 2 of 3 jarige zou moeten opbrengen, mits goed gefokt, en opgefokt, getraind etc. Maar slechts enkele halen die kosten eruit en nog minder maken er winst op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:01

Dat is exact wat ik bedoel Superpony.

Een prijs is een kwestie van vraag en aanbod. Op het moment dat jij een slechte 3 jarige hebt, kan je daar niet 8k voor vragen enkel op het feit dat de opfok nu zo duur was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:08

Godzij dank niet, want dan gaan NOG meer mensen raak fokken, dus vermeerderen.....

Zelfs onze shet van 14 is al handen vol geld waard op de basis van onderhoud rekenen. ( hij is ook veel waard hoor, maar helaas niet te koop :) )

Schim_meltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:33

Jullie, H86+SP, hebben het over slechte paarden van € 8000 of pietepeuterpaarden die er al helemaal niet toe doen, dus missing the point completely. }:0
N.B. Het gaat hier over een driejarige half quarter die op voorhand helemaal niet slecht is en waarvoor € 3000 wordt gevraagd. Waar hebben jullie het over? 8-)
Jammer, maar klets maar lekker door. Ik zie er geen nut meer in.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:53

Gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:15

Nou, schimmel, waar haal jij nu weer een 3,5 jarige nepquarter vandaan?
Het ging toch in dit topic om een:
wildwestwill schreef:
Heb een mooie merrie met een super afstamming net 7 jaar en 100% gezond allround getraind met nadruk op reining , super lief ,mens gericht en werkwillig wat wil je nog meer eigenlijk .
maar dan krijg je de eerste mails zo van ik zoek een recreatie p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 16:18

Schim_meltje schreef:
Jullie, H86+SP, hebben het over slechte paarden van € 8000 of pietepeuterpaarden die er al helemaal niet toe doen, dus missing the point completely. }:0
N.B. Het gaat hier over een driejarige half quarter die op voorhand helemaal niet slecht is en waarvoor € 3000 wordt gevraagd. Waar hebben jullie het over? 8-)

Waar haal jij in godesnaam een driejarige halfquarter vandaan?

Daarbij, voor een half quarter zou ik dus echt niet meer dan 1000 betalen als deze drie is. Kun je er nog zo fijn veel geld voor betaald hebben wat de opfok betreft, dan nog. Voor een niet-echte-QH of Paint ga ik gewoon niet dik betalen. Helemaal omdat de meeste kruisinkjes ook nog eens gekruisd zijn met rassen die niks met de westernsport te maken hebben.

Overigens zou ik voor een ingereden halfquarter ook niet gauw meer betalen, puur omdat de meeste mensen hun paarden zelf inrijden en dit vaak slecht gebeurt.

TS, ik wens je veel succes met de verkoop van je paard. Ik zou echter wel goed bedenken of je voor het geld gaat in de vorm van ´nu 1000 meer beuren en langzamer verkopen´, waardoor je dus meer stalgeld betaalt... of ´1000 minder beuren en dan een snelle verkoop´.

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-12 18:31

Dank jullie voor de tips , heb al een en ander aan mn ad. veranderd en zal nog een paar goede foto`s maken zonder zadel enz, dat ze ieder maand stalgeld kost ie niet anders het is nu eenmaal een dure hobby

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:57

Schim_meltje schreef:

Beetje bijdehandte opmerking. Kan natuurlijk allemaal vanachter een schermpje, maar je kent mij niet en Hollywood 86 misschien ook niet, dus oordeel niet!
Wij hebben vaak zat paarden gekocht en verkocht, wees maar niet bang. Ook wel duurdere. Ik heb het nergens over pieterpeuterpaarden. Vind dat ook een belachelijke benaming voor heel veel prima paarden!
Het gaat puur om de berekening die wordt aangehaald. Je moet wel goed lezen.
Een paard fokken en opfokken kost altijd geld. Ook ene shet of recreatiepony etc etc. Dat haal je er gewoon niet altijd uit. Er wordt gezegd wat een 3 jarige minimaal moet kosten VANWEGE de fok, opfok en trainingskosten. Die vlieger gaat niet op! Daarom zegt H86 dat hij dan wel 17 jaar kan rekenen voor zijn prima paard! Dat is een onzin berekening.
Ik ken je niet, maar zoals jij nu kletst lijk je me meer iemand die eens moet leren rekenen en veel meer ervaring en kennis moet op gaan doen voor zich uit te laten over mensen die je niet kent.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:02

Het punt is dat een paard nog maar pieterpeuterig veel geld waard is. -:)

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 22:14

Ik heb mijn vorige paard voor heeeeel weinig verkocht, maar heeft nu ook een super thuis(al heb je die garantie ook niet altijd)Tis ook maar net wat je belangrijk vindt. Ongeacht wat een paard echt waard is, het is en blijft wat een gek ervoor geeft.... Het lijkt mij alleen al verschrikkelijk dat er 10 mensen komen kijken naar een paard waar jij dan zo aan gehecht bent.Voor sommige is een paard gewoon een paard, ongeacht het top papier of wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:20

je kan wel gaan bedenken welke kosten je eruit wil hebben, kosten die jij gemaakt hebt, maar als mensen dat er simpelweg niet voor geven....tja dan zal je of je paard moeten houden, of m voor minder weg moeten doen..
T is nou eenmaal en kl*te tijd voor verkoop.
En daarbij ben ik het eens met anderen hier dat paarden in sommige advertenties echt op hun nadeligst getoond worden en er dingen in staan die niet terzake doen enz enz. Dat schiet ook niet op natuurlijk..

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 14:38

Ik ken toch al een paar mensen die zich vroeger echt met fokken bezig hielden maar het ondertussen voor bekeken houden. Je krijgt de kosten er gewoon niet uit!
Al het geld dat ik al mijn recreatieknol heb gestoken, daar had ik nu ondertussen al een fikse quarter van onder mijn kont kunnen schuiven. Maar jammer genoeg, als ik hem verkoop, zal ik nooit de prijs van een fikse quarter kunnen krijgen.
De enigsten die nog iets aan paarden verkopen verdienen zijn de echte handelaren. Sukkeltjes kopen voor 500 euro, er een maand goed voer in steken en die beestjes "eens laten zien we de baas is" en voilà ze verkopen ze voor 1500 en soms veel meer. En het zijn stuk voor stuk de braafste, meest verkeersmakke paarden ook geschikt voor beginners. Mensen zonder hart voor dieren dus... die verdienen daar aan.

Moest ik mijn paard verkopen dan is voor mij idd een goede thuis belangrijker dan het geld.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 20:31

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 10:00

Wat ook zo frusterend is , dat als je je mails netjes beantwoord vervolgens niets meer terug hoor!!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 10:31

wildwestwill schreef:
Wat ook zo frusterend is , dat als je je mails netjes beantwoord vervolgens niets meer terug hoor!!

Oh dat is nog het minste. Lastiger is dat ze tot bij gaan komen, jij blijft mooi thuis, maakt je paard netjes en vervolgens sturen ze hun kat en hoor je er gewoon nooit meer van. Dat vind ik nu echt frustrerend.
Of ze zijn zo enthousiast op de mail en je denk "dat gaat ze worden". Komen ze kijken, blijken ze eigenlijk juist al een paard gekocht te hebben maar dat ze zo benieuwd waren dat ze toch maar eens kwamen kijken. Pure tijdverspilling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:03

Ach, een paard kopen is ook niet alles. Iedereen denkt dat zijn paard een toppaard is, terwijl die in feite waardeloze bloedlijnen heeft en poedersuiker loopt. Erg vermoeiend om dan telkens een vraagprijs te krijgen die veels te hoog is.

Aan beide kanten zijn genoeg frustraties :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:03

Een paard is waard wat de gek ervoor geeft.

Dat zeggen ze niet voor niks :D

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 14:31

En je hebt maar 1 gek nodig :)