[WN] zware jongen zoekt westernles omg rotterdam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:56

Joh paarden zijn niet van suiker hoor.. Ik zie hier menig bokker voorbij komen die zeker over de 100 weegt en eigenlijk veel te fors is voor hun dier... -O- Maar daar hoor je niemand over.

Om op jouw vraag terug te komen, ik heb geen idee en wens je suc6 met zoeken! En laat je vooral niet ontmoedigen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:57

Het hangt echt van paard tot paard hoor. Mijn vriend is met zijn 1m86 en 100 kg ook niet van de lichste personen. En ook hij doet middeleeuwe dingen :D en met harnas en toebehoren zit hij dan ook aan 130 kg!
Ik moet wel zeggen dat zijn eerste paardje hem op de den duur niet meer aankon, ik rij daar nu mee en daar is het beestje juist iets gelukkiger mee. Nu rijdt hij met een draver van 1m63 en dat gaat prima. En ja, western geleerd.

Ik moet wel zeggen dat als er ooit een ander paard komt dat wij dan ook naar de iets bredere types gaan kijken. Maar voor de moment trekt hij goed zijn plan met zijn draver, die overigens heel compact en goed gebouwd is. Zoals eerder beschreven toch ook een belangrijk punt.

Dus geef de moed niet op en idd ik ken wel wat ruiters die makkelijk en ruim over de 100 kg zitten en die ook vrolijk rondrijden! En die reiners in de US, bah, ik moet er soms van walgen met hun veel te dikke buiken. Ik kan me voorstellen dat je met 2m10 en 130 kg eigenlijk helemaal niet dik bent. Dat zal wel overal een beetje zitten.

Ik kan de TS niet echt helpen, alleen een beetje moed geven :D . Maar om nu te zeggen dat hij beter geen paard kan rijden??? Nou ja!

eefje_rudmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:58

Tuurlijk wel, kan makkelijk op een trekpaard. In de hoekse waard staan er genoeg en is ook nog in omgeving rotterdam.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 08:58

Hoe deden de ridders dat vroeger dan? Een harnas is toch ook niet bepaald licht? Ik heb het idee op een stevig gebouwd groot paard het wel moet lukken zolang het geen ritten van uren achter elkaar zijn. Ik denk dat als je iemand kunt vinden met een shire, groninger, drumhorse of trekpaard je wel moet kunnen rijden. Maar om die te vinden in die regio wordt denk ik wel lastig.

Je zou een advertentie kunnen plaatsen op bokt markt of op marktplaats, wie weet reageert er iemand.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:04

De ridders vroeger waren over het algemeen een héél pak kleiner dan nu.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:09

lizet_lara

Re: zware jongen zoekt westernles omg rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:15

mischien een shire of een trekpaard?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:42

Ookal is iemand van 2.10 met 130 kilo helemaal niet te dik en is alles goed verdeeld, het is wel 130 kilo op die rug! En natuurlijk kan een paard met een kortere rug wat meer aan, maar 130 kilo is naar mijn mening gewoon teveel om een paard mee te belasten. 'tuurlijk Kun je een paard vinden dat je kan drágen, maar dragen is één ding en rijden een ander. Je vraagt echt een hele hoop van je paard! Bedenk goed wat je doet, met die paardenrug (ruggegraat, wat spieren). Dat er duitsers en amerikanen zijn die het doen, betekent niet dat het goed is.

TS, ik bedoel dit niet banketstaaf, maar er zijn zoveel mensen die moeten accepteren dat ze iets niet kunnen en ik vind dat iemand van 130 kilo zou moeten accepteren dat die niet op een paardenrug kan gaan zitten. Ik kan me voorstellen hoe moeilijk dat zou moeten zijn.
Hier wil ik nog aan toevoegen dat ik als vrouw van 1.91 maarliefst 67 kilo weeg, dus(en ik zal nu wel een hoop commentaar krijgen), misschien is waar een wil is, een weg.
Succes!

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 09:53

mariska32 schreef:
http://www.geschiedeniszeeland.nl/tab_t ... oorsprong/

misschien is dit een betere tak voor je.

Maar dit doet verder helemaal niet middeleeuws aan, en wordt alleen in Zeeland gedaan, en dan nog niet overal in Zeeland. Eigenlijk alleen op Walcheren. (Al heeft Zuid-Beveland ook wel eens wedstrijd geloof ik) Maarr.... het is wel súper om te doen :j :D
Dit is de link van de Zeeuwse Ringrijders Vereniging met foto's en dergelijke http://www.ringrijden.nl
Hier de pagina met de historie van het ringrijden http://www.ringrijden.nl/rr/index.php/historie

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:21

Ik zou op zoek gaan naar een paard type Boulonnais + rekening houden met het gewicht van het zadel. Westernzadels wegen rond de 20 kilo en daar houden maar weinig mensen rekening mee. Misschien is een kunststof zadel een oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:24

Euh, de ts vraagt hier om westernles. Aankomen met shires en trekpaarden heeft hij dus niets aan.
Het is een flinke lengte, maar hebben jullie weleens goed gekeken naar de shows? Zat ruiters die top rijden en echt boven die 130 kg wegen. Of kijk naar een Jurgen die absoluut niet klein is, maar toch geen enkel probleem heeft met kleinere quarters.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:30

waarom zou een shire of een trekpaard geen western kunnen rijden? Western is een manier van rijden he...dat omvat niet alleen een reining wedstrijd...Dat vergeten de mensen nog al eens.

Ik denk ook dat TS gewoon een stevig paard moet zoeken. Ben ervan overtuigd dat zelfs met zijn lengte en gewicht, er wel een paard te vinden zal zijn.

Zoals al gezegd werd moet je wel letten dat deze goed getraind wordt, maar dat geldt voor alle rijpaarden die een "last" moeten dragen (of dat nu 50 kilo is of 130).

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:38

Er zijn best paarden die dat gewicht prima aankunnen; zoek bijvoorbeeld eens om een flinke Gelderse of Groninger. Ze zijn er echt wel. Misschien niet direct op een manege o.i.d. maar goed; het is maar net hoe graag je het wilt. Misschien is het een optie om zelf een paard te kopen en op stalling te zetten op een plek waar jij je thuis voelt. Eventueel laat je je paard een tijdje rijden door iemand die ervaring heeft met het beleren of omscholen van een westernpaard. Succes!

saskia1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:51

van de Merens Stamboeksite geplukt:
Elk paardenras worden naast zijn levensomstandigheden ook door zijn gebruik gevormd.
De Mérens werd op de boerderijen in de bergen voor al het werk wat er op het erf en bos was ingezet. In de 19e eeuw werd de Mérens ook gebruikt voor het transport van ijzererts uit het hooggebergte en als koetspaard voor gasten van de vele kuuroorden in dit gebied. Bovendien werd de Mérens ook gebruikt voor het transport van illegale smokkelwaren tussen Frankrijk, Spanje en Andorra. Ze hebben geleerd om zich in een gebied te kunnen voortbewegen waar de mens zich alleen niet waagde. Ze hebben zich ontwikkeld tot het dragen van enorme gewichten. Lasten van 150 kg waren voor hen geen probleem meer.

Zit je alleen nog met het probleem waar jij je (ellenlange?) benen moet laten.... Succes!!!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:32

XoNo schreef:
Sommige reacties hier zijn weer schandalig. Iemand van 2.10m is nu eenmaal een stukje zwaarder dan iemand van 1.60m. Misschien hoeft deze persoon niet direct 130kg te wegen, maar je kunt niet van zo iemand verwachten dat ze afvallen tot een kilootje of 80.

Er zijn genoeg grotere paarden (KWPN, Shires enz) die een gewicht van 130kg makkelijk kunnen dragen. Ik vind het veel storender wanneer iemand van 60kg stuiterend op een paard zit, dan iemand van 130kg die lekker kan zitten op een paard.

Daarbij mogen sommige reacties hier best iets minder kwetsend. TS vraagt tenminste om tips, hij gaat niet klakkeloos op een paardje van 1.40m zitten.

Ik ben er niet direct vanuit gegaan dat de TS een hele goede ruiter is met een hele goede zit. Als de TS dat wel is denk ik ook dat er echt zat paarden zijn waar hij met gemak op kan maar als hij gewoon een gemiddelde ruiter is die zo af en toe nog zijn paard in de weg zit of een beetje stuiterd met doorzitten dan worden dat er toch al een stuk minder.

Trouwens denk ik dat het misschien ook beter kan als de TS geen western en middeleeuwse dingen zou willen rijden. Daarbij is het tuig namelijk ook nog eens heel zwaar en word er erg veel doorgezeten en dat is dus nog een extra belasting. Maar ik snap ook niet helemaal waarom het kwetsend zou zijn om te zeggen dat je beter kan mennen, mennen is namelijk gewoon leuk hoor :P /3 . Het is geen straf ofzo het is misschien wel wat realistischer voor de TS ^)

@saskia: er zit wel weer 100 jaar fokken tussen het paard wat 150 kg kon dragen en de merens van nu. Bovendien neem ik aan dat het bij het dragen van die last vooral ging om stappend die last dragen die goed over de rug werd verdeeld niet ruiters die ook nog zo lang zijn dat ze haast een hefboomwerking hebben die in alle drie de gangen willen rijden

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:55

Ik las hier ergens dan een trekpaard niet geschikt is voor western, maar dat lijkt mij wat kort door de bocht. Het ligt er maar net aan wat je precies wil in het western.
Bij de ranchhorseclassics hier verschijnen altijd een aantal noordzweedse koudbloeddravers bij de start die het heel aardig doen en een van de jaarlijkse vaste deelnemers is een nordsvensk bruks; een werkpaard tot in de top van zijn hoeven (vierkant en breed als een bodybuilder... ik heb er zelf ook zo eentje)
Dat zweedse werkpaard doet het verdraaid goed (al helemaal in trail)

Mits je geen ambities hebt om de wereldtop te bereiken, zie ik geen probleem in een koudbloed voor western als dat beter bij lengte en gewicht past

Mijn eigen echtgenoot is 1.93 en 95 kilo (tja je kunt een man toch niet vergelijken met een vrouw qua gewicht... hij is echt niet dik) Hij wil ook graag rijden (nou ja, af en toe rustige buitenrit dus) en heeft bewust gekozen voor een noordzweedse koudbloeddraver. Paard is .168 groot en behoorlijk stevig gebouwd. Goed... liefst had hij een shire gekocht, maar dat was boven ons budget :+
Maar met dit paard kan het goed,dacht ik zo. Ik moet er wel bij zeggen dat hij weinig eisen stelt aan het paard... vnl stap en af en toe kort drafstukje en dan nog maar hooguit 1 keer in de week (soms in de vakantie ietsje vaker, maar in de winter soms wekenlang of maandenlang niet... ). Daar staat tegenover dat hij geen ervaren ruiter is en wellicht niet de balans heeft van een ervaren ruiter (hoewel ik het op zich wel mee vindt vallen... hij stoort het paard absoluut niet)

Maar goed... om kort te zijn aan ts.... zoek een paard wat bij je lengte en gewicht past (ja.. kopen) Dat voelt gewoon voor jezelf ook beter. Mijn man heeft ook wel ooit op kleinere paarden gezeten maar voelt zich dan niet op zijn gemak en vind dat ook niet kunnen voor het paard..hij doet dat dus niet meer. Eeen paard met juiste maat en bouw voelt gewoon veel beter voor hem en ik kan mij zomaar voorstellen dat het voor jou niet anders is.

Het maakt toch eigenlijk niet uit als het paard nog niet western gereden is? Onder goede begeleiding kan het juist een leuke uitdaging zijn om dat zelf te doen. (uiteraard dient het paard wel ingereden te zijn als je zelf weinig ervaring hebt, zodat je alleen de omslag van engels naar western hoeft te maken)

oh kleine aanvulling....... :o ... mijn echtgenoot rijdt in een barefoot en die weegt iets van max 5 kilo dacht ik zo? Is dus ook een mogelijkheid om het gewicht verder te beperken

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:03

Laatst bijgewerkt door liljebo op 26-04-12 13:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:07

@ Liljebo: ik dacht er juist nog bij mezelf, zo'n noordzweeds paard, dat zou ook een uitstekend ras zijn voor mijn vriend!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:13

Wij willen geen anderen meer. Maar in nl is er wel moeilijker aan te komen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:16

liljebo schreef:
Wij willen geen anderen meer. Maar in nl is er wel moeilijker aan te komen.

Dan komen we er gewoon om haha. Lekker tripje naar Zweden :D .
Alle gekheid op een stokje, als mijn vriends huidige paardje niet meer kan werken (ze is toch "al" 16 jaar), dan denk ik toch dat het de moeite is om dit ras onder de loepe te nemen.
Niet te groot (niet handig in de bossen) maar wel goed stevig zonder lomp te zijn en dan die prachtige kleuren. Ja, ik zie dat wel zitten (nu mijn vriend nog haha).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:22

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:28

Als je 130 kilo weegt bij 2,10 ben je toch zo'n 20 kilo te zwaar dacht ik. Ik zou dan toch proberen wat af te vallen. Beter voor jezelf, en elk paard.

Lastig zo'n lengte als je toch van paardrijden houdt! Heel veel succes met het vinden van iets. Een advertentie voor bijrijder plaatsen kan nooit kwaad.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:34

liljebo schreef:
Dana82 schreef:
@ Liljebo: ik dacht er juist nog bij mezelf, zo'n noordzweeds paard, dat zou ook een uitstekend ras zijn voor mijn vriend!

oa op 3.04 zie je een NZ draver in actie ;)
http://www.youtube.com/watch?v=o51FmiHS ... re=related

Dat moet ik hem laten zien!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:40

Joh als je middeleeuws reenactment wilt gaan doen hoef je toch helemaal geen western lessen te nemen? Gewoon Engels rijlessen is prima of misschien zelf klassiek rijschool/spaans. Ik zou het eerder zoeken in een bepaald type paard met bepaald tuig.
En laten nou grote zware koudbloeden heel geschikt zijn voor dit soort werk en missschien ook wel voor jou gewicht (mits gezond en geod getraind). Qua koudbloeden zijn er verschillende mogelijkheden: Boulonnais, Belgisch trekpaard, Comtois, misschien de wat zwaardere KWPN'ers, Groninger, Shire, Percheron.
Je zou eens moeten kijken of er een koudbloedenstal bij jou in de buurt zit en eens informeren of je er les kan krijgen. Kun je meteen kijken wat je van dit soort paarden vindt.

Landsknecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 14:29

dank voor de vele reacties. het maakt nogal wat los. ja ik ben wat zwaar en dat was vroeger nog erger ben al ruim 20 kg kwijt. En wil er nog wel meer af maar goed minder dan 110 zal het echt nooit worden.

De opmerking eigen paard kopen is leuk. en ja als ik later groot ben is dat een optie maar dan moet je zeker weten dat je het allemaal geweldig vind en blijft vinden. Bedoel ff een paard kopen doe je niet zomaar. En als het een paard wordt toch zeker een koudbloed.

Ten aanzien van het re-enactment gedeelte. Ik zit al sinds 2005 in de hobbie en kom door heel europa. Sinds 2010 train ik jaarlijks met een grote groep duitsers mee die ook besckikking hebben over ruiterij eenheden. Na gesprekken met die jongens geven zij aan dat spaans meest ideaal is om te leren als basis en daarna komt eigenlijk western. Nu is western net iets dikker gezaaid dan spaans en vandaar dat ik daar uit kom.