[WN] Kleur beenbeschermers bij reining

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Re: Kleur beenbeschermers bij reining

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:16

Bandages zijn lichter en luchtiger voor het been dan die drie in een beschermers... Nemen ook beter het zweet op. Neopreen doet dat niet.. :-)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:25

Niet alle 3-in-1 beschermers zijn van neopreen. En gelijk: verkeerd bandageren is sowieso slecht (dan zijn ze ook niet luchtiger...)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:44

Dewelke niet? Prof choice, cattleman's, ...die wel hoor..

Past een drie in een beschermer altijd?? Heb daar zo ook mijn twijfels over..

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:46

Bandageren moet je leren.

En het aanbrengen van drie en een beschermers moet je ook leren.

en ik vind bandages, met goede onderlappen nog altijd fijner dan mijn 3 in 1's.

Ik wissel gewoon af.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:19

Wat is er tegen een fris kleurtje ? Heb beschermers en blanket in hot pink. Met een effen sober bloesje is het ook een leuke combi, hoor ! Heeft nog nooit een judge iets van gezegd iig...

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:09

essiedepessie schreef:
Beschermers zijn overigens niet verplicht.. jan hoefkens en jan bogaerts rijden tegenwoordig futurity's zonder peesbeschermers... vraag me niet waarom, want ik vind het niet zo slim.

Imo is het wit of zwart, en niets anders...

Ik kom vrij regelmatig bij "de Jannen". zij rijden ook wel eens paarden voor mij.
zij rijden enkel zonder beenbeschermers met paarden die vooraan geen ijzers dragen. wanneer een paard zich dan zou aantikken kwetst het zich niet zoals dat wel zou gebeuren met vooraan beslagen paarden.

indien zij paarden hebben die niet goed vooraan werken en veel aantikken doen zij wel beenbeschermers aan. zij zullen altijd bescherming dragen waar nodig maar niet zomaar "uit gewoonte". ook bv Rudi Kronsteiner traint thuis hoofdzakelijk zonder beenbeschermers vooraan maar showed wel steeds met. volgens "de Jannen" hebben zij geen enkel peesprobleem meer gehad sinds zij zoveel mogelijk zonder beenbeschermers rijden.

qua kleuren, inderdaad het staat professioneler om goede beweging te accentueren met witte bescherming en minder goede beweging te camoufleren met zwarte bescherming. allerhande kleurtjes geven alles al snel een clownesk zicht en trekken de aandacht weg van wat er effectief gebeurt in de showpen. iets wat ik ook al eerder aanhaalde, wat wij met z'n allen leuk of niet leuk vinden is van nul en generlei waarde, het enige wat telt is wat de jury's leuk vinden want zij delen de prijzen uit.

en sevke, omdat een jury ergens geen opmerking over maakt, wil dat niet zeggen dat het hem niet stoort en er niet onbewust negatief rekening mee houdt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:16

dofuzz duidelijk heren die er over hebben nagedacht, pezen hebben meer te lijden van beschermers als zonder door oververhitting, dus bij niet nodig ook niet gebruiken

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 08:24

Maar dat oververhitten gebeurt alleen als de beschermers meer dan 1 a 1,5 uur om de benen zitten. Ik train nooit langer dan 1 uur en bij buitenritten gebruik ik geen beschermers omdat die altijd langer zijn dan 1 a 1,5 uur.
Ik gebruik ze ook alleen als ik echt fanatiek ga trainen en als mijn paard plates heeft ( voor staat hij nooit op ijzers). Hij wordt soms erg fanatiek en dan ben ik blij dat er beschermers zijn 8-)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:33

ElCid schreef:
Maar dat oververhitten gebeurt alleen als de beschermers meer dan 1 a 1,5 uur om de benen zitten. Ik train nooit langer dan 1 uur en bij buitenritten gebruik ik geen beschermers omdat die altijd langer zijn dan 1 a 1,5 uur.
Ik gebruik ze ook alleen als ik echt fanatiek ga trainen en als mijn paard plates heeft ( voor staat hij nooit op ijzers). Hij wordt soms erg fanatiek en dan ben ik blij dat er beschermers zijn 8-)

open ruiters van nivo trainen per definitie fanatiek:-))

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:33

mijn DA is er vrij duidelijk in
bandages om op stal maar niet met rijden, als het niet nodig is
beschermers om als het nodig is, anders liever niet

zelfs toen mijn paard een peesblessure had mocht ik hem alleen snachts bandageren als hij toch rustig stil stond, overdag in zijn paddock niet

heb je een paard wat tikt of een jong paard wat nog dreigt te tikken doe ik ook beschermers om, logisch
maar standaard een paard inpakken aan alle kanten is gewoon niet nodig en geeft alleen maar meer risico

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 08:45

Tuurlijk is allemaal heel logisch! Ik gebruik ze ook niet als het niet nodig is, maar ik zal mijn paard nooit gebandageerd op stal zetten; dat vind ik dan weer helemaal niks!
Ik heb een tijdje endurance gereden en toen gebruikte ik geen beschermers omdat je dan lang traint, soms wel 4 a 5 uur buiten rijden in draf en galop.

Ik train nu meestal met beschermers voor, soms met bell boots en heel soms met bescherming achter. Ik ben zeker een voorstanden van "als het niet nodig is, dan niet".

Peesblessures genezen met tijd en niet door bandageren, dus lijkt me logisch dat je dan niks gebruikt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 19:48

Ik doe nooit iets om op stal of in de wei bijv.

Een trainer zei eens tegen mij in een fase van leren juist geen bescherming om te doen, omdat een paard dan beter zijn benen zou optillen en met beschermers te laks wordt.
Persoonlijk denk ik dat een paard van nature veel kan zonder bescherming. Maar bij ernstig aantikken kun je ook nog wat op correctheid van de oefening trainen. Je hoort bij sommige paarden die spinnen constant de beschermers.

Je kan ook alleen beschermen wat nodig is. Alleen peesjes met bellboots bijv. Dat heb ik voor wanneer nodig.
Goed bandageren is minstents zo stevig als die 3 in 1 lappen. En vrijwel elke beschermer kun je te strak doen of te lang laten omzitten wat niet goed is. Je moet doen wat nodig is en liever niet te vaak. Maar een tik is zo gebeurt en dan ben je verder van huis.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:03

dofuzz schreef:
en sevke, omdat een jury ergens geen opmerking over maakt, wil dat niet zeggen dat het hem niet stoort en er niet onbewust negatief rekening mee houdt.

Pfff. Ik had toch 68,5 , wat ik voor mij een nette score vind, en wie was die dag de judge ? Toevallig toch wel Jan Boogaerts. Moet zijn dat mijn roze beschermers hem toch niet zo stoorden...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:32

Een goede reining judge kijkt hoe het paard de manoeuvres uitvoert, niet hoe het paard of de ruiter er uit zien ;)
Dat zouden de deskundigen toch moeten weten :?

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:36

Onverzorgd binnenkomen is gewoon not done.. en imo is binnenkomen als een clown ook denigrerend naar de sport...

Maargoed, misschien neem ik mezelf nu wel weer te serieus ;)

Toen er vorig jaar een meisje van een jaar of 20 binnen kwam met een paard totaal in het paars uitgedost, inclusief haarzelf, zat iedereen ook te kijken of ze een weekend los was gelaten uit een inrichting...

weet je.. het maakt mij geen bal uit hoe iedereen start, ik vind het zelf gewoon geen gezicht en zou het dan ook niet doen.

Thuis wel, thuis heb ik de raarste dingen in mijn kast, giraffe boots, gouden davis boots, neon roze bandages.. maar op wedstrijd clean en simpel... op mijn prachtige blankets na dan ;) en hopelijk even prachtige showblousjes...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 21:37

Juist in de western is er vrijheid in kleuren. Natuurlijk zijn er trends en misschien kleuren die accentueren of juist verbergen. Maar je moet een schone, nette en verzorgde combi zijn die de manoeuvres goed uitvoert.

natuurlijk niet doorslaan in kleuren en als clown komen of teveel van het goeie.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 12:06

Ik vind sommige blousjes van mensen ook gewoon verschrikkelijk.
Dan zie ik liever een gekleurde blanket en gekleurde beschermers, dan zo'n blousje waar je blind van wordt.
Of ja, je kunt het eigenlijk niet eens blousjes meer noemen.
Een jaar of 5 geleden was dat nog niet zo erg als nu..
Ik vind 'verzorgd' aan de start komen niet veel te maken hebben met de kleuren die een combinatie draagt (uitzonderingen daargelaten).

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:18

_/-\o_

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:19

Die regel over verzorgd aan de start komen ging niet over kleuren, maar over de post van WB die neerzet dat een judge totaal niet kijkt naar hoe paard en uiterlijk eruit zien.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:21

kleur heeft niet veel met verzorgd te maken,maar wel als het villa-kakelbont word :+
met verschillende felle kleuren, of vloekende kleuren.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:23

Nu heb ik natuurlijk voornamelijk ervaring bij de wran, dus dat zal wel niet meetellen voor het echie....maar ik heb wel eens verschrikkelijk onverzorgde reining combi's zien winnen..
En dan heb ik het over een bruin suede hesje,een houthakkersblouse en een australische hoed.
Paard had dan een kartonnen zadel en een vieze trainingspad.

Het zag er niet uit, maar de judge couldn't care less blijkbaar.

Ik vind kleurtjes persoonlijk wel leuk...........en zo lang het maar een geheel vormt , schoon is en niet vloekt zou ik niet weten wat daar denigrerend aan is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 13:45

ach, ik weet nog dat knal rose in de mode was en HvA en andere grote namen uit die tijd geheel in die kleur op het NK verschenen
gaf een hoop lol :D
maar ja, toen was het nog veel meer een mannensport en werd er niet zo gezeurd en moeilijk gedaan en was bling bling en speciale pakjes voor de pleasure dames

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:20

Paintlinger schreef:
Nu heb ik natuurlijk voornamelijk ervaring bij de wran, dus dat zal wel niet meetellen voor het echie....maar ik heb wel eens verschrikkelijk onverzorgde reining combi's zien winnen..
En dan heb ik het over een bruin suede hesje,een houthakkersblouse en een australische hoed.
Paard had dan een kartonnen zadel en een vieze trainingspad.

Het zag er niet uit, maar de judge couldn't care less blijkbaar.

Ik vind kleurtjes persoonlijk wel leuk...........en zo lang het maar een geheel vormt , schoon is en niet vloekt zou ik niet weten wat daar denigrerend aan is.

Voor zover ik weet, mag een judge iemand niet beoordelen op zijn kleding, tenzij ze niet voldoen aan de regels.
Dus als de prestatie van de boven beschreven ruiter beter was dan van de andere deelnemers, dan is hij terecht geplaatst.

Of het een leuk plaatje gaf betwijfel ik, maar hij mag er niet op afgerekend worden.

Je heb natuurlijk wel als je aan Pleasure enz zou meedoen, dat als als de plaatsing dichtbij elkaar ligt, het mooiere plaatje er dan beter voorstaat. ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:23

Dat bedoel ik dus ook een beetje te zeggen Sliding... :j

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 14:38

Ik ben het ermee eens dat je netjes moet zijn, en verzorgd. En geen clowneske uitrusting moet dragen. Maar gekleurde beenbescherming kan wel mooi zijn, vind ik...