[WN] Groen paard doorrijden, hoeveel ervaring heb je nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:42

superwoman schreef:
Vicky_Belle schreef:
Hey Ho, enkel op haar hé, op een doorgereden paard die zichzelf kan dragen heb ik dat niet.
Maar goed, je hebt een punt! Ik heb daar inderdaad problemen mee. Ik knal er niet af, ik blijf wel zitten, maar ik kan mijn paard niet "ondersteunen" op dat moment.

Dat zie je volgens mij niet goed. Bij dit paard komt je probleem duidelijk naar voren, bij andere paarden niet ;)
Dat is het mooie van het rijden op verschillende paarden, dat je mindere punten waar je aan moet werken duidelijk aan het licht komen.

hartelijk dank Superwoman! SUPERDUIDELIJK Er begint een lichtje van begrip te branden bij me. Zo had ik het nog niet bekeken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:44

Heb je niet iemand die je aan huis kan helpen met je paard?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:46

Vicky_Belle schreef:
hartelijk dank Superwoman! SUPERDUIDELIJK Er begint een lichtje van begrip te branden bij me. Zo had ik het nog niet bekeken.

Graag gedaan. ;)

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:50

superwoman schreef:
Het voelt (binnenkant) voor jou als opgeven en daar heb je blijkbaar moeite mee of niet soms?

ja, klopt

superwoman schreef:
Wanneer jij moeite heb met je balans geef je heel veel onbedoelde signalen/hulpen. Deze kunnen vreselijk tegenstrijdig zijn voor het paard.
Zie het als een leraar voor jezelf die steeds alles door elkaar haalt, maar dat je het diploma wel moet halen....dat is écht niet fijn.
Een leider moet niet streng zijn, maar duidelijk en consequent. Een leider moet je willen volgen en wanneer de leider niet goed genoeg is, verlies je het vertrouwen...

heel duidelijk, good point.
Over dat diploma, ik had gedacht (en ik geef hier mijn fout toe) dat ik haar kon laten inrijden door een prof, en eens ze een wat gereden is, ik het wel ging kunnen om het verder op te nemen. Ik had gedacht dat het paard binnen die maanden ging leren hoe ze zichzelf draagt. Misschien is ze wat trager, misschien ben ik veel te optimistisch, alleszins, ik heb een probleem en ik moet een knoop doorhakken. Maar ik ben blij met de inzichten die ik hier nu lees, ook al zijn ze soms wat moeilijk om te lezen.

ElsaDb

Re: Groen paard doorrijden, hoeveel ervaring heb je nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:52

Ik heb nog nooit een paard ingereden of doorgereden en toen kocht ik ook een groen paard. Is nu zadelmak en alles wordt nu bevestigd en ik doe het allemaal zelf...Met mijn instructrice, zij zegt altijd: Jullie leren nu allebei rijden!

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:53

Silly1972 schreef:
Heb je niet iemand die je aan huis kan helpen met je paard?

de persoon waar ik het meeste aan heb (de trainer dus) komt niet op verplaatsing, iemand anders uit de buurt ... tja, veel westernprofs heb je niet in oost-vlaanderen. Ik ken er een paar maar die zijn minder goed en minder ervaren. Maar het kan wel.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:55

ElsaDb schreef:
Ik heb nog nooit een paard ingereden of doorgereden en toen kocht ik ook een groen paard. Is nu zadelmak en alles wordt nu bevestigd en ik doe het allemaal zelf...Met mijn instructrice, zij zegt altijd: Jullie leren nu allebei rijden!

Hoi Elsa, heel goed voor jou, ik weet niet hoe goed je kan rijden maar ik neem aan dat je geen balansproblemen had op je groene paard, indien wel, dan wil ik hééééél graag eens je hele verhaal horen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:01

Het klinkt redelijk bekend bij mij.
Twee jaar geleden kocht ik een groen paard. Het gas, rem en stuur zaten erop en dat was het. Toendertijd reed in elf jaar paard. Maar het heeft eventjes geduurd voordat we niet slingerend door de bak gingen! :P

Het was ten eerste erg wennen aan elkaar, maar het paard had erg moeite met zijn balans en ik ging automatisch ook alle kanten mee op! Heeft nog wel eens geëindigd in de grond van dichtbij, toen hij opeens de andere kant op ging dan ik verwachtte :P
In die tijd heb ik zelf erg veel geleerd van mijn paard, van mijn instructrice en iedereen die mijn kon helpen. En het was natuurlijk veel oefenen.
Ik dacht in de erge tijden dat het nooit goed zou komen, maar nu rijden wij heerlijk met z'n tweeën rond en heb ik het gevoel dat ik aan zijn rug verbonden zit als ik rijd. Wij zijn beiden ouder (en ook wel wijzer) geworden en hebben veel van elkaar geleerd. Dat maakt het voor mij een hele mooie ervaring zo'n eerste keer een groen paard doorrijden en ik zou het zo weer over doen! :)

Wat jij uiteindelijk kiest, kan alleen jij maar zeggen. Het moet bij jezelf goed voelen! ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:05

Dit hele verhaal heb ik aandachtig doorgelezen. Je eerste post toen dacht ik: "hé TS is eerlijk, voelt haar beperking en wil graag gaan voor ander paard". Wellicht verstandig daar haar lesgever haar dat idee aanreikt, en dat zal hij niet voor niets doen lijkt me. Hij kent de situatie.
Inderdaad kom je met dit paard je tekortkomingen tegen en dat kan ook een uitdaging zijn, maar.......het geld is heel erg op aan het raken. Tja en dan houdt het eigenlijk op lijkt me en wellicht is het dan verstandig dat je met gesloten beurs dat andere paard kan kopen dat wel beter bij je past.
Je moet je het volgende goed realiseren. Heb zelf mijn tweede paard groen gekocht. Inderdaad gingen we swabberend door de bak en dame was zeer heet en had stevig vluchtgedrag. Voor alles was ze bang. We zijn nu vier jaar later. Nu pas is het paardje op L niveau (ben er stapel gek op en zij op mij en dat heeft wel drie jaar geduurd voordat we gewend waren aan elkaar want paardje was super gesloten) en nu pas kan ik alles met haar doen (buiten rijden enz) en vertrouwt ze me volledig en ik haar. Het eerste jaar ben ik twee keer stevig gelanceerd en dat was niet grappig.
Ook al rijd ik geen western het principe is hetzelfde. Dus met mijn verhaal stel ik je de vraag terug: "heb jij vier jaar de tijd, mocht het dat duren? Dus dan moet je kijken naar je eigen geduld maar ook naar je portemonnee? Zo nee, kies dan voor het paard waar je een duidelijke klik mee voelt. Als het lukt met een jong paard dan is dat super leuk. Maar over een paar jaar er achter gekomen dat alle moeite voor niets is geweest. Is ook niet tof.

ElsaDb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:40

Tuurlijk heb ik balansproblemen, ik kan ook niet echt goed rijden. Een B proef lukt mij al niet. Maar ik rij wel de mijne zelf in, ik heb echt een hele goede instructrice die mij super goed helpt en alles simpel uitlegd, en wat bij mij erg heeft eholpen bij balansproblemen, zoek een braaf paard en ga zonder zadel rijden. Dan moet jij je balans wel houden anders lig je er gelijk af.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:29

Je kunt je ook afvragen of het wel eerlijk is tegenover het paard. Een jong paard is zelf nog erg bezig met zijn balans te zoeken en als jij er dan op zit te zwabberen wordt het helemaal te erg. Onderschat het niet : een jong paard doorrijden. Ik vrees dat het paard, als het eenmaal bij je thuis staat, en je er ook zonder begeleiding zult moeten mee rijden, zal achteruit gaan in plaats van vooruit in zijn ontwikkeling. Mij hebben ze altijd geleerd : groen + groen = bont en blauw. Eerlijk advies in jouw situatie ? Als je het niet kunt veroorloven van het paard een jaar of langer professioneel in training te zetten, verkoop hem dan en koop er eentje met alle knopjes erop. Het zal voor jullie beiden veel beter zijn.

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 22:29

Je schrijft dat je al de zenuwen krijgt op het moment dat je eraan denkt dat je van het weekend los gaat rijden. Als je met zenuwen op een groen paard stapt zal hij weinig aan jou hebben en misschien zelf ook gestest worden. Dat is natuurlijk geen goede ervaring voor een jong paard!
Maar hoe 'groen' is hij na al 4 maanden in training te hebben gestaan?

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-12 06:14

[pien_2010] schreef:
Wellicht verstandig daar haar lesgever haar dat idee aanreikt, en dat zal hij niet voor niets doen lijkt me. Hij kent de situatie.
Inderdaad kom je met dit paard je tekortkomingen tegen en dat kan ook een uitdaging zijn, maar.......het geld is heel erg op aan het raken.

[pien_2010] en Asley5, hartelijk dank voor jullie getuigenissen, ik begin ook te snappen dat dit nog niet het einde is als ik bereid ben flink in mezelf te investeren. Zowel tijd als geld.
Klein puntje rechttrekken, de staleigenaar (die me het andere lespaard wil verkopen) is niet dezelfde als de trainer. De trainer heeft nog niet zoveel erover gezegd, behalve dat ik dus hulp nodig heb. Ik denk niet dat hij weet dat de staleigenaar dit paard wil verkopen.

ElsaDb schreef:
zoek een braaf paard en ga zonder zadel rijden. Dan moet jij je balans wel houden anders lig je er gelijk af.

Dat heb ik al vaak gedaan, en daar kom ik mijn probleem niet tegen. Maar toch bedankt voor de tip!

sevke schreef:
Mij hebben ze altijd geleerd : groen + groen = bont en blauw. Eerlijk advies in jouw situatie ? Als je het niet kunt veroorloven van het paard een jaar of langer professioneel in training te zetten, verkoop hem dan en koop er eentje met alle knopjes erop. Het zal voor jullie beiden veel beter zijn.

Beste sevke, hartelijk dank voor jouw inzicht, alleen vind ik het frustrerend dat je me groen noemt. Want dat ben ik AB-SO-LUUT niet. Ik houd en rijd al jaren paarden.

pleasurehors schreef:
Je schrijft dat je al de zenuwen krijgt op het moment dat je eraan denkt dat je van het weekend los gaat rijden. Als je met zenuwen op een groen paard stapt zal hij weinig aan jou hebben en misschien zelf ook gestest worden. Dat is natuurlijk geen goede ervaring voor een jong paard!
Maar hoe 'groen' is hij na al 4 maanden in training te hebben gestaan?

Ja, die zenuwen ga ik aan moeten werken, ik durf dat soms hebben op nieuwe paarden. Dit is zeker ook iets om rekening met te houden.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 06:25

Vicky_Belle schreef:
pien_2010 en Asley5, hartelijk dank voor jullie getuigenissen, ik begin ook te snappen dat dit nog niet het einde is als ik bereid ben flink in mezelf te investeren. Zowel tijd als geld.
Klein puntje rechttrekken, de staleigenaar (die me het andere lespaard wil verkopen) is niet dezelfde als de trainer. De trainer heeft nog niet zoveel erover gezegd, behalve dat ik dus hulp nodig heb. Ik denk niet dat hij weet dat de staleigenaar dit paard wil verkopen.

Vraag in dat geval eens hoe je trainer daar over denkt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:16

ElsaDb schreef:

Sommige paarden zijn niet sensibel op hulpen en worden niet onzeker van teveel en te grote hulpen...
Ik heb groen op groen ook wel eens goed zien gaan, máááááár mijn ervaring is wel dat het paard geen goede basis mee krijgt tenzij deze vaker wordt gereden/gecorrigeerd door een goede ruiter. Een minder ervaren ruiter weet niet hoe het zou moeten voelen, dus kan imo ook niet weten of het echt zo goed gaat. Paarden kun je veel aanleren, maar het is niet fijn wanneer je de basis er later nog in moet rijden, dan moet je zóveel corrigeren wat imo ook niet eerlijk is tegenover het paard. Dat laatste heb ik iig wel ervaren toen ik er ook eens op mocht ;) (paard was niet aan het been en snapte het ook niet,viel door mijn been,moeilijk correct te sturen want je "moest" aan de binnen teugel trekken om van de hoefslag te gaan.... )
Zolang zo'n paard niet verkocht wordt en de ruiter geen grote plannen heeft is er niks aan de hand. Maar alles corrigeren is echt geen pretje :(:)

Het paard van de ts is blijkbaar wel heel sensibel en wanneer je als ruiter al een stuk op weg bent, zijn het geweldige leerpaarden, juist omdat ze op elke (onbedoelde) hulp reageren...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:23

Vicky_Belle schreef:
en ik geef hier mijn fout toe)

Je hebt veel standaard beginnersfouten gemaakt.
Voor vele erg herkenbaar van of zichzelf of van het zien gebeuren bij anderen...
Je wil jezelf niet als "groen" zien, maar helaas zie ik het ook.
Er is ook zóveel te leren en hoe meer ik heb geleerd, hoe meer ik zie dat ik ook nog zoveel moet leren....
Het is ook moeilijk om jezelf goed in te schatten wanneer je wél op meerdere paarden heb gereden,
maar nog nooit op een sensibel paard waar duidelijk je fouten naar voren komen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 08:27

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:01

Buitenzorg schreef:
Ik heb misschien makkelijk praten, ons paard staat bij onze instructeur op stal en dat is zo iemand die ALLES ziet... :o Toen wij ons paardje kochten kende hij de basis, was zeker 6 a 7 maanden niet meer bereden (en dat voor een toen 4-jarige) en ik merkte hoe verknocht ik was aan mn vorige paardje. Moest voor mn gevoel opnieuw leren rijden... :o Toch zijn we nu (anderhalf jaar later) een op elkaar ingespeelde combi en moet ik zeggen dat ie meer voor me doet en wint dan ik voor mogelijk had toen ik er voor t eerst op zat. :D

*edit* lees nu jouw reactie. Uiteindelijk zal je dit paardje toch naar huis moeten halen... Is daar permanent stallen geen optie?
Ik herken je verhaal wel. Wij kochten Nick als onbeleerde 3 jarige en ik heb hem (met hulp van mn trainer) zelf in- en doorgereden. Dat ging zo super, ik kon bij wijze van aan zn oren zien hoe hij die dag zou lopen. Toen Nick stierf, moest ik dat gevoel hervinden met een nieuw paardje. Dat heeft moeite gekost en ook heb ik regelmatig gedacht dat ik te "groen" voor m was, maar we hebben doorgezet en HET gevoel van samen is er nu volledig. Ben elke dag nog super blij met ons paard!

heel stom, maar ik schrik hier van. heb je daar echt zo'n last van gehad?
ik heb ook mijn paardje in moeten laten slapen en heb een nieuw paardje gekocht. leuk dier. maar ik heb met haar niet wat ik met Breeze had.
ben nu bang dat ik teleurgesteld raak als ik op Lucy ga zitten.
echt, Lucy is helemaal het einde en ik ben gek op haar, maar was ook enorm verknocht aan mijn vorige merrie.

ik hoop dat het mij net zo verloopt als jou.. :\

zie ik nu beren op de weg die er niet zijn??? :?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:11

ja.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:13

Mijn eerste paard leeft nog, gelukkig, maar ook ik moest onwijs wennen toen ik mijn tweede ging beleren. Juist het doorrijden is zo moeilijk.. Ik kende mijn andere paard door en door, die kon heel gek doen, maar voelde toch altijd als een iets wat gewoon bij me hoorde. Ik ken mijn tweede paard al vanaf zijn geboorte, maar dat zegt niets als je er op zit. Als rijdpaard kende ik hem nog niet en het voelde zo vreemd voor me aan. Dat geslinger, die rare onzekere stappen. Ik had ook wel meerdere paarden gereden, maar natuurlijk wel het meest op mijn eigen paard. Ook de verantwoording vond ik heel zwaar wegen, bang dat ik iets zou verpesten wat niet meer of niet makkelijk hersteld kon worden. Uiteindelijk heb ik een fijne instuctrice gevonden die bij me thuis kwam, drie keer in de week een half uurtje. Dat gaf me net dat beetje meer zelfvertrouwen en techniek om door te zetten. Inmiddels ben ik met het derde paard bezig. En nu heb ik geen last meer van al die gevoelens die ik toen wel had.

Je weet het zelf het beste. Is het onzekerheid? Denk je dat je er met de juiste hulp wel kan komen? Als het antwoord ja is dan moet je er echt voor gaan. Als je diep in je hart kijkt en denkt dat je alleen maar meer angst gaat opbouwen stop dan optijd, voor jezelf en voor het paard. Succes!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:14

:)) eens met rom...

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 15:40

Na rijp beraad een besluit genomen: Ze verdiend een betere ruiter, ze is lief, mooi en heel werkwillig dus die komt wel op een goede plek terecht.
Het zou mij misschien wel gelukt zijn met veel begeleiding, maar ik heb teveel hulp nodig. Nu is ze 100% correct en ik zou het heel erg vinden om het te verpesten.

Ik wil jullie graag allemaal bedanken voor alle goede raad, ook de mensen die pb's stuurden om hun verhaal te doen.
Mocht er iemand op zoek zijn naar een zo'n paardje, kijk gerust eens op de bokt markt onder western, palomino appaloosa x quarter

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:44

ik kijk er op zich heel erg naar uit. maar zoals Jessix zegt, waren zij en ik een. alles wat ze deed voelde vertrouwd.

ach komt wel goed.

Vicky_belle: wat een keuze.. respect hoor dat je dat zo kan beslissen. zo niet egoïstisch. fijn dat er nog zulke mensen zijn. chapo!

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 15:48

Paintless schreef:
Vicky_belle: wat een keuze.. respect hoor dat je dat zo kan beslissen. zo niet egoïstisch. fijn dat er nog zulke mensen zijn. chapo!

Hartelijk dank voor het compliment ! ik bloos zelf een beetje :o
Ik loop al even emotioneel, maar nu voel ik me zelfs een beetje opgelucht. Ik kijk wel goed uit dat ze met de juiste mensen meegaat.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 15:53

ik kan me voorstellen dat je emotioneel bent.. t is niet een gemakkelijke keuze die je gemaakt hebt.
en je mag best een traantje laten hoor. dat is heel normaal.