[WN] Zijn de koeien geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:12

anneliesdj schreef:
crazycactus schreef:
@ali kijk en dat is dus niet handig.. als je met koeien wil werken heb je koeien nodig die voor je paard aan de kant gaan. Dat ze hem dus kennen is in dit geval helemaal niet nuttig, maar juist een stuk lastiger. Koeien die weten wat paarden zijn zullen er een stuk minder respect voor hebben en er dus niet meer voor aan de kant gaan.
Koeien die gebruikt worden voor cutting en working cowhorse kun je ook maar een paar keer gebruiken, dan kennen ze het spelletje en zullen ze minder voor je aan op de loop gaan.
Nu is dat niet helemaal jou doel neem ik aan (koeien uit t land naar de stal drijven gaat meestal makkelijk als ze weten dat ze op stal gaan voor t eten en/of melken). Maar doe wel voorzichtig ;)

Jij denkt dat ze op ranche's ook elke maand een nieuw paard nemen?
Dat je paard erbij loopt kan ook juist een voordeel zijn.
Mijn oom had ook altijd zijn pony's bij de koeien lopen en die waren 1,45 max maar de koeien hadden heilig respect voor ze. Eenmaal door hebben dat een paard veel sneller en wendbaarder is en bovendien flinke klappen kan uitdelen en ze kiezen wel eieren voor hun geld.
Daarnaast is het zowieso handig omdat je paard de koeien dan ook kent en kan inschatten, geeft hem beetje 'cow-sense' dus.

Annelies maar dat waren vast en zeker geen Franse vleeskoeien. Let wel dat zijn echt een heeeeel ander verhaal dan de gemiddelde melkkoe die de meeste boeren op het erf hebben staan. Mijn buurman heeft Franse vleeskoeien, en echt die gaat daar echt niet zomaar tussen staan of ze opdrijven. Daar waarschuwt hij zelf ook voor. Die fransen zijn echt geen lekkertjes, en ik heb ze dus al van dichtbij meegemaakt. Dat is GEEN ras waar ik met een paard tussen ga rijden om op te drijven :n

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:57

MissFreubel schreef:
Haha, gelukkig heb jij er als dressuur ruiter meer kijk op dan @Crazycactus, die heeft nog nooit een koe gezien of er mee gewerkt :D :D :D

MissFreubel schreef:
opisop_shop schreef:
en jij weet welke ervaringen/kennis annelies heeft? :)

Bij zulke uitspraken wel....

Je kunt duidelijk goed inschatten dat je me voor dressuurruiter uitmaakt.
Goed bezig hoor, pas je wel op dat je niet van je voetstuk valt?

Als jij al ooit koeien hebt gedreven is het nogal naief om te denken dat dat maar eenmalig kan.
Je zorgt dat de koe respect heeft voor je paard, een goed cuttingpaard is geld waard, die doe je niet weg als na 3 keer de koeien geen respect meer hebben. Overigens hoort dat ook bij een goed cuttingpaard; hij dwingt het respect af.

Overigens vraag ik me af welk 'Frans vleesras' er bedoeld wordt, denk dat jullie je vergissen met de Belgische rassen, die staan idd bekend als 'bijzonder vriendelijk'.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:02

Rina die Franse vleeskoeien(Limousin) zijn echt wel lekkertjes, op je bord! :9 :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:12

MissPK schreef:
Rina die Franse vleeskoeien(Limousin) zijn echt wel lekkertjes, op je bord! :9 :D

Hahah ja idd lekkertjes op je bord, daar heeft mijn buurman ze ook voor ;) maar op de wei wil je daar echt niet tussen.

anneliesdj schreef:
Overigens vraag ik me af welk 'Frans vleesras' er bedoeld wordt,

Limousins dus. En echt die zijn niet vriendelijk te noemen.

Je haalt hier overigens 2 dingen door elkaar. Het gebruik van een cutter op wedstrijden is een heel ander verhaal dan een paard gebruiken om thuis dagelijk even een paar koeien op te halen. Op de wedstrijden hebben ze vaak 3 kuddes staan om af te kunnen wisselen, aangezien koeien er idd aan wennen te werken met paarden. En je voor de wedstrijden dat nou net niet wilt, omdat je daar wilt dat de koe respect heeft voor het paard. Je doet daar dus niet na 3x je cutter weg omdat de koeien geen respect meer hebben, je zorgt voor frisse koeien die dat respect nog wel hebben ;)

Daarnaast respect afdwingen gaat je maar in zoverre lukken als het ras waarmee je werkt dit toelaat. En geloof me de Limousin is geen ras die dat toestaat.

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 03:06

Dit topic herinnerde me aan een foto van 2 koeien die een zwarte beer aanvallen, nadat de beer de kudde met kalveren al een tijdje aan het dwars zitten was:
Afbeelding

Onderschat een koe dus nooit! En deze twee koeien hadden geen verleden dat ze aggressief waren, maar ze hadden blijkbaar genoeg van de beer ;) .

Je hebt geen cuttingpaard nodig om een koe te drijven hoor. Als je een koe kunt lezen kom je een heel eind, zelfs met een groen paard.

hanny_jelke

Re: Zijn de koeien geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 03:28

TS neem alsjeblieft eerst les en overleg het met je instucteur.
franse vlees koeien zijn geen lieverdjes als ze de kolder in de kop krijgen.
ook al zijn ze normaal heel lief ook jullie pinken kunnen heel gevaarlijk worden.
heb wel eens gehoort dat franse vlees koeien de gevaarlijkste koeien zijn.
maar goed dat heb ik gehoort dus sorry als ik nu iets zeg wat niet waar is.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 03:52

Eirikur schreef:
Dit, dus. Onze achterbuurman heeft ook van die hufters en als er weer eens eentje een pesthumeur heeft, wordt ie daardoor gewoon zijn eigen weiland uit gejaagd en dan moet ie nog rennen ook met zijn kromme ouwe poten.

Sorry, ik heb helemaal geen verstand van dit onderwerp, maarre...om bovenstaande moest ik even hartelijk lachen :D

Ik heb beeld :')

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:00

Vrienden van ons hebben Limousins en dat zijn idd geen schatjes. Vorig jaar waren er twee ontsnapt uit de wei en liepen over de weg heen, mijn man (die al zijn hele leven koeienboer is) heeft geholpen met het terugdrijven van ze, maar zelfs hij werd kompleet omver gelopen en kon op het laatste moment nog opzij springen. Met behulp van tractors en politie hebben ze de twee uiteindelijk terug kunnen drijven.. Ze waren niet opgefokt, gewoon relaxt en nog was er weinig mee te beginnen. Kortom, ik zou maar oppassen met Limousins...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:34

rina schreef:
Je haalt hier overigens 2 dingen door elkaar. Het gebruik van een cutter op wedstrijden is een heel ander verhaal dan een paard gebruiken om thuis dagelijk even een paar koeien op te halen.

Is het niet ooit begonnen om te laten zien hoe goed jouw paard wel niet met de koeien overweg kan? Zoals ie dat thuis doet tijdens dagelijkse werkzaamheden?

rina schreef:
Je doet daar dus niet na 3x je cutter weg omdat de koeien geen respect meer hebben, je zorgt voor frisse koeien die dat respect nog wel hebben ;)

En thuis doe je hem wel weg na 3x? Of ruil je dan ook gewoon je hele kudde?
Seriously, hoe denk je dat dat gaat?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:49

@annelies, op een cuttingstal worden idd regelmatig kuddes gewisseld. Op een veehouderij werkt dat uiteraard anders.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:58

anneliesdj schreef:
Is het niet ooit begonnen om te laten zien hoe goed jouw paard wel niet met de koeien overweg kan?

Ooit ja, lang lang geleden. Maar die tijd is allang voorbij. Het hele wedstrijdgebeuren rond de cutting heeft echt niks meer van doen met hoe het vroeger op de ranch ging. Niks maar dan ook echt niks.
Vroeger dreef je met je paard die kudde over de vlaktes (die we uberhaupt in NL al niet hebben). En haalde je een koe uit de kudde als deze gebrandmerkt moest worden (not happening in NL aswell). En dat ging echt niet de cuttingmanier zoals je nu op de wedstrijden ziet, daar werd gewoon een lasso voor gebruikt (again not happening in NL).
Binnen de huidige wedstrijdsport zie jij echt de ruiters die de wedstrijd rijden niet de kudde settelen of turnbacker spelen. Daar nemen die ruiters andere ruiters voor mee (of vragen die op de wedstrijd andere turnbackers die dus ook echt niks anders doen). De ruiter komt alleen in de ring om met die koe te werken. Die gaat dus ook echt niet thuis de koetjes van de wei halen met dat paard. Die komt in de penn om te trainen en verder niks.

anneliesdj schreef:
En thuis doe je hem wel weg na 3x? Of ruil je dan ook gewoon je hele kudde?
Seriously, hoe denk je dat dat gaat?

En dus nogmaals je haalt hier 2 dingen rigoreus door elkaar. De cuttingwedstrijdsport is niet meer te vergelijken met het ranchwerk van vroeger.
Daarnaast ken ik geen ranch die zijn paarden in de kudde met koeien heeft lopen. Die worden gewoon gescheiden van elkaar gehouden.

Maar nogmaals het gaat er hier niet om wat een cuttingruiter wel of niet doet of deed. In dit geval werd er gevraagt of het ras van de TS geschikt zou zijn om ze te drijven van en naar de wei. En zover ik het ras Limousin ken, ik waag me er niet aan. En ja ook ik heb cuttinggefokte paarden thuis die het wel kunnen. Maar mij is dat een veel te groot risico (en ik ben geen echte cuttingruiter).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:00

Ik ben niet degene die dingen door elkaar haalt, TS heeft het over koeien uit de weide halen, jullie halen daar wedstrijdkoeien bij die nooit een paard hebben gezien.

Elke koe is potentieel gevaarlijk, paard wat erbij in de kudde staat heeft een voordeel daarin.
Feit blijft dat je als 10 jarige niet alleen gaat oefenen op koeien, of dat nu Dexters of Limousin zijn maakt niet uit. TS moet gewoon iemand zoeken die haar kan helpen, wss komt ze met pap en mam al een heel eind.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:04

ali-fair wat vind je vader er eigenlijk van?????

1. ga geen koeien drijven in een weiland.
je hebt er nog geen ervaring in en de koeien kunnen schrikken en door de draden gaan met alle gevolgen vandien.
het zijn vlees rassen die graag uit je hand eten en geaait willen worden maar juist bij deze rassen gaat de knop om als ze gevaar zien of in stress raken.

2. hoe reageerd je paard op de koeien?
vaak lijkt het of je paard heel dapper is en wel achter de koeien aan wil, tot het moment dat een koe zich omdraaid en naar je paard toe loopt, cq rent.
vergeet niet als je dan uit balans raakt en ten val komt zal de koe zich op jou gaan richten.

3. wil en weet je vader eigenlijk wel dat jij dit wil gaan doen als 10 jarige?
zoja en hij vind dit prima wil ik wel eens even de discusie met je vader aangaan over het gevaar waar hij jou aan bloot stelt.

ik lees dat jij lekker eigenwijs bent en het toch wel gaat doen dus ik laat het dan ook bij deze ene melding maar....

ik werk al 40 jaar met koeien als boerin en weet bijna alles over rassen en hun karakters, wij geven al ruim 10 jaar les met koeien, crazy cactus en miss freubel rijden al met koeien zolang als ik me kan herrinneren dus die weten ook waar ze over praten.
luister naar hun raad en adviesen. en NEEM EERST LES

maar waarschijnlijk wil je dit niet horen en luister je liever naar mensen die het stimuleren.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:19

rina schreef:
Limousins dus. En echt die zijn niet vriendelijk te noemen.

Hangt er een beetje van af of ze in de hand komen of niet, maar het is een feit dat ze behalve voor het zalige vlees en hun zelfstandigheid ook bekend zijn omwille van hun kort lontje ;)
Zoals ik ze ken (hier in België in kuddes die nooit echt binnen komen) zijn dit geen geschikte oefenkoeien voor iemand van 10 met een onervaren paard.
Als ze in een natuurlijke kudde lopen zou ik ze eigenlijk ook nooit met één paard proberen hoeden.

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 19:36

Deze koeien zijn zelfs wel maatjes met mijn paard.
Ik heb het nu trouwens al eens geprobeerd, met mijn ouders erbij.
Toen heb ik de stal opengezet, heb een bak met brokjes gepakt en ben richting het weiland gereden.
De koeien kwamen keurig achter me aan hoor! En toen z ein het weiland stonden, heb ik de brokjes neergezet,
het hek gesloten en ben weggegaan. Het lijkt nog mee rop leiden dan drijven en de koeien vertrouwen
mijn hafje blijkbaar. Mijn instructrice heeft nu tijd en we gaan dit weekend nog eens doen.
Als zij vind dat het zo eerst prima gaat, mag ik dat blijven herhalen.
Ik houd jullie op de hoogte van eventuele vorderingen.

boyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:21

Je luisterd dus echt niet naar de mensen die het al jaren doen!!!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:31

Binnenkort op [VN]: "Jeugdige cowgirl en pony vermorzeld door kudde razende limousine-koeien"

boyzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:52

Eirikur schreef:
Binnenkort op [VN]: "Jeugdige cowgirl en pony vermorzeld door kudde razende limousine-koeien"

ja zal er vast wel een keer tussen staan ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:37

xLotje schreef:
Deze koeien zijn zelfs wel maatjes met mijn paard.
Ik heb het nu trouwens al eens geprobeerd, met mijn ouders erbij.
Toen heb ik de stal opengezet, heb een bak met brokjes gepakt en ben richting het weiland gereden.
De koeien kwamen keurig achter me aan hoor! En toen z ein het weiland stonden, heb ik de brokjes neergezet,
het hek gesloten en ben weggegaan. Het lijkt nog mee rop leiden dan drijven en de koeien vertrouwen
mijn hafje blijkbaar. Mijn instructrice heeft nu tijd en we gaan dit weekend nog eens doen.
Als zij vind dat het zo eerst prima gaat, mag ik dat blijven herhalen.
Ik houd jullie op de hoogte van eventuele vorderingen.

:n 8)7

waarom HELPEN we (jullie) nog???

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:50

:-) giddy up go.

Luister alsjeblieft naar Piggeljay die heeft alles duidelijk en naar waarheid uitgelegd. geloof me ik zie de meeste lieve aardige koeien ( met name vleeskoeien en JUIST ook de jonkies) totaal door het dolle gaan. En ja dwars door prikkeldraad of dwars tegen de rancher in. Dan moet je echt een paard hebben die sterk staat en niet onder de indruk is. Ook ik ben met mijn cow quarterhorse bijna een keer in het draad beland. Terwijl we al 2 uur aan het werk waren ( en dan bedoel ik het ECHTE werk dus niet voor de lol een paar koeien ergens heen brengen) niks aan de hand totdat een mama koe besluit over het hek te vliegen.....ce rest kan je zelf invullen.

blauwemaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 11:05

_Linda schreef:
Dit topic herinnerde me aan een foto van 2 koeien die een zwarte beer aanvallen, nadat de beer de kudde met kalveren al een tijdje aan het dwars zitten was:
Afbeelding

Onderschat een koe dus nooit! En deze twee koeien hadden geen verleden dat ze aggressief waren, maar ze hadden blijkbaar genoeg van de beer ;) .

Je hebt geen cuttingpaard nodig om een koe te drijven hoor. Als je een koe kunt lezen kom je een heel eind, zelfs met een groen paard.

Wow, bizar!

girly66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:20

Ze heeft het over limousin pinken, daar trainen wij als jaren op
nooit problemen, heb je iets oudere limousins die tillen
je met paard en al op als je pech hebt.

dus gewoon altijd voorzichtig blijven