[WN] Sliding ijzers noodzakelijk bij het spinnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:01

Suflo schreef:
Nou ja arabieren kunnen het hartstikke goed doen in de westernsport!!! En dan ook reining.
Zelf heb ik nooit met plates gereden. Ik heb een haflinger en die stopt vreselijk goed zonder sliding plates en spinnen ging ook prima. ( daar waren we nog hard mee bezig )
Oftewel arabieren en haflingers kunnen ook reining rijden :D en goed ook

:n

anais96

Re: Sliding ijzers noodzakelijk bij het spinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:10

Hier spreek iemand zonder enig ervaring van western:

Dus als een paard spint moet deze ALTIJD die speciale ijzers? Dus als TS gewoon om het eens te proberen en voor de lol het af en toe eens doet (lees: niet zo hard als in wedstrijden spinnen) deze ijzers ook moet aanschaffen?

Btw, even ontopic blijven bokkers ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:12

anais96 schreef:

Dus als een paard spint moet deze ALTIJD die speciale ijzers? Dus als TS gewoon om het eens te proberen en voor de lol het af en toe eens doet (lees: niet zo hard als in wedstrijden spinnen) deze ijzers ook moet aanschaffen?

Ik wilde je een serieus antwoord geven, maar toen las ik je laatste zin. Ga eerst maar eens een tijd in de poppenhoek spelen en kom dan eens terug.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:27

hollywood86 schreef:
anais96 schreef:

Ik wilde je een serieus antwoord geven, maar toen las ik je laatste zin. Ga eerst maar eens een tijd in de poppenhoek spelen en kom dan eens terug.

Waar slaat deze reactie nou weer op? Ik bedoel alleen, dat er gepraat wordt over arabieren die wel/niet hoog western lopen etc. terwijl TS vraagt of deze ijzers nodig zijn!
Als je geen normale reactie kunt geven, geef er dan liever geen want hier hebben we geen boodschap aan.

edit: typfout

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:31

Ok, laten we het dan zo stellen. Dit paard van TS zal geen sliding ijzers nodig hebben omdat de kans dat dit paard "goed" kan spinnen zoals beweerd wordt gewoon nihil is. Daar zijn er misschien maar enkele van (op 1 hand te tellen). De rest maakt idd eerder een snelle keertwending om de achterhand dan dat het spinnen mag heten.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:19

Suflo schreef:
Nou ja arabieren kunnen het hartstikke goed doen in de westernsport!!! En dan ook reining.
Zelf heb ik nooit met plates gereden. Ik heb een haflinger en die stopt vreselijk goed zonder sliding plates en spinnen ging ook prima. ( daar waren we nog hard mee bezig )
Oftewel arabieren en haflingers kunnen ook reining rijden :D en goed ook

:wow: Waaaaaauw! :wow:

Ik weet niet wat jij onder vreselijk goed verstaat, maar als ik zo eens terugdenk aan hoe ik jouw haflinger heb zien stoppen..?

TS: Ik zou eerst inderdaad naar je bodem kijken en zelf les nemen! Ga zelf geen dingen 'zomaar' uitproberen zonder goede begeleiding. Om antwoord te geven op je vraag: Ik denk dat een paard makkelijker spint met plates, aangezien het toch net wat minder wrijving geeft.

@MissFreubel: Ken er wel meer hoor :) of bedoel je Arabieren?

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 00:37

Ja Tiara, ik doelde op de openingspost van TS, de Arabier op hoog niveau. Ben erg benieuwd welk niveau dit precies geweest is dan. Arabieren hebben een opgerichte bouw die sowieso niet gewenst is in de reining, dus ga ik er van uit dat dat hoge niveau wel mee valt. Dan kun je wel beetje rondje draaien om pivotbeen, maar echt spinnen zoals bedoeld op hoog niveau, ik betwijfel t....

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 01:00

MissFreubel schreef:
Ja Tiara, ik doelde op de openingspost van TS, de Arabier op hoog niveau. Ben erg benieuwd welk niveau dit precies geweest is dan. Arabieren hebben een opgerichte bouw die sowieso niet gewenst is in de reining, dus ga ik er van uit dat dat hoge niveau wel mee valt. Dan kun je wel beetje rondje draaien om pivotbeen, maar echt spinnen zoals bedoeld op hoog niveau, ik betwijfel t....

Precies ;)

Suflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:39

Prima ga maar quarters kopen die op 2 jarige leeftijd ingereden zijn, en op hun 8e niet meer in de sport te zien zijn. Veel plezier ermee, en ik geef alleen advies!!!

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:52

Suflo schreef:
Prima ga maar quarters kopen die op 2 jarige leeftijd ingereden zijn, en op hun 8e niet meer in de sport te zien zijn. Veel plezier ermee, en ik geef alleen advies!!!

Heeft dit nu weer met het topic te maken? Klets jij een onzin zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:54

Suflo schreef:

Mijn pony is ingereden op 1,5 en die gaat over 2 weken weer starten. Hij is nu 17 8-)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:56

*laat nare opmerking richting hollywood86 achterwege*

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:00

Romkabouter schreef:

:=
Moet me ook al de hele tijd inhouden.
Maar ja, heb er ja toch geen verstand van. 8-)

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 20:07

Romkabouter schreef:

:+

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:41

Romkabouter schreef:

En wat voor opmerking zou je hier nu op kunnen maken???

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 22:55

Maar om even terug komen op de vraag van TS.
Menig (zaal) voetballer heeft zijn knieen verknald door te draaien, terwijl de voet bleef staan.
Ook voor de paarden geldt dat.
Een echte spinner is zo sterk in zijn achterbenen dat hij de hoef meeneemt in het draaien.
Als hulpmiddel heb je dan een goed ijzer nodig en een goede bakbodem.

Menig paard kan niet spinnen, omdat de ruiter het niet kan en voor de toppers mankeert er wat aan de bakbodem.
Doet mij denken aan de NK van vorig jaar te Den Haag, op die ijsbaan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:01

en altijd weer die sneer over het vroeg inrijden :O
nee, je pony iets proberen(let wel ; proberen) te laten doen, waar ie niet voor gefokt of gebouwd is draagt bij aan zn welbevinden. :roll:

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:43

TiaraBungy schreef:
En wat voor opmerking zou je hier nu op kunnen maken???

Gaat je geen moer aan :D

Perette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 07:56

Ook hier eigenaar van volbloed arabiertje en in de western wereld... Wereld is veel gezegd :) leren rijden tenminste :)

En ben niet van plan om op hoog niveau of wat dan ook reining ofzo te doen, maar ik zou zo direct niet weten waarom een arabier bv. geen trail oid kan verwezenlijken? http://www.dawra.nl/pages/nl/home.php

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:13

@Perette, niemand zegt dat je met een arabier geen western kan rijden.. Er worden alleen vraagtekens gezet bij het hoog niveau van reining rijden met een arabier. Dat zijn er namelijk niet zoveel. Trail, Horsemanship is allemaal prima, ook met een arabier (ik vind het niet mooi, maar dat is wat anders ;) )

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:49

Nou, de arab reining is nochtans HUGE in de States. Er zit zelfs meer geld in de Arab Futurities dan de lokale NRHA futurities

Ik spin zelf nooit zonder plates. Bij het leren draaien kan het wel zonder vind ik

Suflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:52

Romkabouter schreef:

Vind ik leuk ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:56

sliding schreef:
Romkabouter schreef:

:=
Moet me ook al de hele tijd inhouden.
Maar ja, heb er ja toch geen verstand van. 8-)

geef je het nu toe meid?? :+

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:28

Haha wij hebben arabiertje bailey op stal en die spint dus wel hard (en ja hij laat zijn binnen achterbeen staan) en die stopt ook super goed, maar idd wel met plates...
Maar als je een mega zware bodem hebt draai je je plates er ook in vast dus dan zou ik zoiezo niet spinnen.. of heel langzaam

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:11

Suflo schreef:
Vind ik leuk ;)

Nee, dat denk je maar ;)