[WN] Quarter chippen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:35

Appaloosa's kunnen overigens ook via het NAS Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:41

Paintje schreef:
Voor meer info over het paspoort: http://www.horse-passport.nl/.

Vanaf die site gequote:
Citaat:
1Alle paarden en paardachtigen dienen dus voorzien te zijn van een officieel paspoort waarin verschillende zaken zijn opgenomen zoals;
1. een schets van het dier, in te vullen door een officieële instantie, voor wanneer een paard of pony zich buiten de Nederlandse grens gaat begeven;
2. een vaccinatie gedeelte en een gedeelte voor de dierenarts, waar hij kan beschrijven welke medicijnen hij heeft toegediend in geval van ziekte.

1. Een officieel papier heb ik al kompleet met schets (AQHA-papier) uitgegeven door dezelfde officiële instantie. Er staat nl niet bij welke instantie officieel is benoemd om dit te mogen doen.
Ook staat er bij dat het alleen nodig is wanneer een paard naar het buitenland gaat.
Zo te lezen hoef ik er dus helemaal geen één te hebben Lachen
2. Je denkt toch niet dat een DA de tijd neemt om alle medikatie die hij verstrekt heeft te vermelden Verward

Ik vraag me sterk af of deze info niet erg achterhaald c.q. onjuist is.

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 15:58

Okey dat snap ik wel maar ik wil graag weten waar het vandaan komt van dat het per 01-01-2004 verplicht is om een paspoort te hebben voor je paard.

LindaVelings

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:02

Deze brief kreeg ik van de NQHA:

Geachte NQHA leden,

Middels deze brief willen wij u even tussentijds op de hoogte stellen van de veranderingen die er per 01-01-2004 aan komen.
Vanaf die datum zal er in Nederland een verordening in werking gaan treden die een aantal geldende bepalingen wettelijk zal gaan bekrachtigen.

Wat betekent dit nu voor u als houder van paarden en pony's in Nederland.

Zoals u wellicht weet is er vanag 01-07-2000 een bepaling in werking getreden waarin staat dat de veulens geboren na die datum in het bezit dienen te zijn van een paspoort. Daarnaast geldt voor alle oudere paarden en paardachtigen die op de openbare weg komen dat zij ook in het bezit dienen te zijn van een paspoort.

Nu wordt het zo, dat alle paarden en paardachtigen vanaf 01-01-2003 voorzien dienen te zijn van een paspoort.
Ook wanneer zij nooit het erf zullen verlaten en altijd thuis zullen blijven

Iedere persoon met een opsporingsbevoegdheid zoals een agent van politie, een controleur van de RVV, een boswachter of een douanebeambte, kan u vragen naar het paspoort van het betreffende dier. Voor alle duidelijkheid: ook wanneer het paard in de wei staat.

Nu is het zo dat een chip (transponder) voor de sport (KNHS) verplicht is; zonder kan er niet gestart worden op evenementen. Een wettelijke verplichting voor alle overige dieren is er niet.

Maar daar is het volgende op gevonden, vanaf 01-01-2004 worden paspoorten genummerd bij de verschillende stamboeken aangeleverd door het Produktschap (Den Haag); er zal dan een terugkoppeling gaan plaatsvinden van de stamboeken naar het Produktschap van de uitgegeven paspoorten.
Deze gegevens zullen in een database geplaatst gaan worden.

Er mogen dan geen paspoorten uitgegeven worden, zonder dat er bij het betreffende dier eerst een chip is ingebracht.
Ieder veulen moet gechipt zijn voordat het bij de moeder weggaat.
Dit kan overigens vanaf 8 weken.

Op dit moment mogen er dus paspoorten uitgegeven worden zonder dat er bij het betreffende dier een chip is ingebracht; na 31-12-2003 kan dit dus niet meer

Binnenkort zal er vanuit het bestuur via het verenigingsbestuur een uitgebreide campagne van Het Produktschap gestart worden. Daarin is het de bedoeling van Den Haag, het een en ander toe te lichten aangaande de op handen zijnde veranderingen. Op deze wijze hoopt men met één duidelijk verhaal voor allle paardenbezitters naar buiten te komen.

Dit is in grote lijnen wat er gaat gebeuren.

Namens het bestuur van de NQHA

LindaVelings

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:05

Sugarmiss schreef:
Ik vraag me sterk af of deze info niet erg achterhaald c.q. onjuist is.

Ik denk dat dit allemaal ook gedaan moet worden zodat alle paarden geregistreerd zijn.
Is wel weer handig voor de belastingdienst hè Knipoog
Fokkers zullen er ook blij mee zijn: alle veulens chippen en een paspoort erbij. JOEPIE Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:27

Dankje LindavV. Dat wordt dus op tijd een paspoortje aanvragen bij Holstud Lachen

Citaat:
Fokkers zullen er ook blij mee zijn: alle veulens chippen en een paspoort erbij. JOEPIE

Kwestie van doorberekenen Haha!

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:39

Ik ga dus mooi even voor december 2003 een paspoortje voor mijn kleine paardenbeest aanvragen, want ik vertrouw dat chippen niet zo, moet ik heel eerlijk zeggen. Ik heb er teveel negatieve dingen over gehoord. Als ik het goed begrijp, dient het paspoort dan ook een beetje als entingsboekje, aangezien de entingen er in komen te staan. Ik weet niet of je normaliter iets voor een entingsboekje betaalt?

Het gaat in de brief over KNHS wedstrijden waarvoor je paard verplicht gechipt moet zijn. Ik zie KNHS altijd als enkel 'Engels'. Of heeft deze instelling ook iets te maken met westernpaarden Verward

..er is een discussie op gang gebracht door een simpele vraag van Valerie16..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:42

gera schreef:
Ik zie KNHS altijd als enkel 'Engels'. Of heeft deze instelling ook iets te maken met westernpaarden Verward..

Weinig denk ik, daarom hoor je er ook zo weinig over in Westernkringen. Behalve die mensen die in het buitenland starten dan.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:51

Hmm, dus mijn paardje moet dus wél gechipt worden, wil ik met hem gaan halteren en over een tijd pleasuren of reining rijden? Scheve mond

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 16:57

Inderdaad. Dankje linda voor de info. Nu heb ik het op papier staan en kan ik mijn moeder overtuigen Haha!

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:10

Ik heb mijn paard 3 jaar geleden laten chippen en toen een certificaat gekregen, in plaats van een paspoort.
Ik heb van andere mensen gehoord die hun paard hadden laten chippen dat ze dan gelijk een paspoort kregen.
Voor de mensen die ook hun paard hebben laten chippen, hebben jullie een paspoort of een certificaat gekregen?
Ik heb namelijk het idee dat er 2 registratie data banken zijn, 1 in Amsterdam en 1 in Apeldoorn.
Mijn paard staat geregisteerd in Amsterdam, op het certificaat staat dat ze 24 uur per dag bereikbaar zijn, maar toen ik ze probeerde te bereiken om te vragen hoe het zat, kreeg ik geen gehoor Scheve mond !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:33

Daarom wacht ik overal zo lang mogelijk mee, hopelijk is iedereen er dan uit wat de juiste weg is Lachen

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 21:43

Ik heb een mailtje gestuurd naar die holstud.
Dit kreeg ik terug, hij heeft dus tussen mijn mail de antwoorden gezet.

Beste mevrouw, meneer,
Ik heb via het bokt forum gelezen dat het verplicht is een paspoort bij je
paard te hebben. Is dit zo? Inderdaad, dat is zo.
Ik heb er een AQHA papier bij, is dit niet genoeg? Nee, dat papier is een eigendomsbewijs, en een paspoort is een identificatie bewijs, waar onder andere veterinaire-zaken in komen te staan.
Verder heb ik vernomen dat als het nodig is dit het adres is om een paspoort aan te vragen, ik wil mijn paard nl om principieele redenen niet laten chippen. Wat moet ik dan doen om een paspoort aan te vragen en wat zijn de kosten?
Met vriendelijke groeten

Als u een Paspoort bij uw paard/pony wilt aanvragen, dan kan dit alsvolgt
geregeld worden.

Maak een goed leesbaar Kopie van het orginele stamboekpapier.

Als uw paard/pony van een chip is voorzien de barcodes en of de nummers
meezenden met de kopie naar het volgende adres:

NQHA
Heideweg 3
3776 PX Stroe

Dan moeten wij nog uw eigen gegevens hebben adres,tel.nr. enz. en dan zullen
wij er voor zorgen dan het paspoort zosnel mogelijk retour komt

Al vast bedankt

Met de Vr.Gr.

Jorgen van der Holst
Horse-passport.nl

P.S.
Voor verdere vragen kunt u ook op de site terecht, www.horse-passport.nl

Ik heb weer een mailtje gestuurd, ditmaal naar horse-passport en daarin gevraagd of het nu bij wet verplicht wordt om een chip en paspoort te hebben bij elk paard en wat de gevolgen zijn als ik weiger mijn paard te laten chippen.

Antwoord volgt

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:59

Nou ik werd wel op mijn wenken bedient betreffende informatie zijdens de NQHA. Vanmiddag lag er dus dat papier ook in de bus. Maar dat wist ik dus allemaal wel.

Ik heb bij het doorlezen van dit topic nu, net weer het gevoel gekregen dat jullie denken dat ik maar zo'n beetje uit mijn nek zit te kletsen. Dit is dus beslist niet waar. Ik had jullie al precies dat zelfde opgeschreven als het antwoord dat uit Stroe kwam.

De paspoortenkwestie is een Europese regelgeving die door de lidstaten als zodanig zijn geaccepteerd en ook ingevoerde. Hoe dat in zijn werk gaat, ga ik hier ook niet uitleggen, want waarschijnlijk verklaren jullie me dan helemaal voor gek. Neem dus maar met een gerust hart aan dat je daadwerkelijk een identificatiebewijs in de vorm van een paspoort bij je paard MOET hebben. Dit is wettelijk verplicht.

Het chippen van de paarden is nog NIET verplicht gesteld. Alleen de KNHS of de KNF stelt dit verplicht anders mag je volgens hen niet starten op wedstrijden. Dat zijn hun eigen regels. Wat heeft de KNHS met westernpaarden te maken. Niks? Toch wel. Reining is nu een onderdeel van de westernsport dat olympiade rijp is verklaard. Ook op een EK of NK (van de gemakshalve maar Engelse sport genoemd) waarbij door de organisatie is besloten tevens het onderdeel reining ook te laten starten, heeft voor de deelname van het Nederlandse team de KNHS het laatste woord oftewel een hele dikke vinger in de pap.

Paspoorten voor paarden zijn dus in de lidstaten van de Europese Unie gewoon een wettelijk verplicht item.

Kort gezegd de NQHA is in de EU erkent als officieel dochterstamboek van de AQHA en en heeft bij de EU een aanvraag ingediend paardenpaspoorten te mogen genereren door in dit geval Holstud. Daar is een dus een officiële vergunning voor gekregen.

Of je nu voor jezelf beslist wel of niet een paspoort aan te vragen is gewoon je eigen keus. Of je me wilt geloven of niet is ook je eigen keus, maar laat het dan niet zo overduidelijk merken. Als ik het niet zeker zou weten zou ik het niet eens opschrijven, wees daar maar van overtuigd.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 23:15

Dat paardenpaspoort komt er bij mij, dat is zeker. Ik vertrouw je daar ook voor de volle honderd procent in, Dance. Ik trek van wat je gezegd hebt niets in twijfel. Ik trek alleen voor mezelf in twijfel of ik een chip wil laten plaatsen in mijn paard. Op zich heeft het veel voordelen, bijvoorbeeld bij diefstal, aan de andere kant ben ik doodsbang dat mijn kleintje er last van gaat ondervinden, waar je nog veel berichten over hoort. Kan iemand toevallig aangeven hoeveel procent van de paarden in Nederland momenteel gechipt is? Is dat een klein aantal of ligt het aan mij dat me nu pas wordt verteld dat die chip echt niet onmisbaar is..

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 06:37

Sugarmiss schreef:
Als ik het goed begrepen heb is vanaf 01-01-2004 iedereen die met een paard op de openbare weg verschijnt verplicht bij kontrole een paardepoort te moeten kunnen laten zien.
Dus niet alleen op wedstrijden, maar ook met een buitenrit (ik dus ook Lachen ).
Vanaf elke leeftijd kun je een paspoort aanvragen.
Kosten ben ik ook wel benieuwd naar (moet ze dus ook nog hebben).

Dus dan ben ik verplicht mijn eigen indentiteitsbewijs mee te nemen, die van mijn paard, mijn ruiterkaart voor het bos.....
Het begint er op te lijken dat je pas iemand bent met de hele administratie bij je! Boos!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 07:00

Mijn paard is gechipt maar ik kan toch niet veel negatieve dingen vinden. Ook op de site antichip vind ik de reakties nog wel meevallen eigenlijk. Bovendien wordt dat ding niet in een spier ingebracht of wat dan ook maar gewoon onderhuids. Als je op stap gaat en je paard is niet gechipt en er is controle betaal je gewoon elke keer een DNA onderzoek. Dit is wel prijzig maar je kan daar dus wel voor kiezen. Ik kreeg er wel direkt een paspoort bij. Toevallig was de chipper iemand van het NAS dus pride heeft nu dubbele papieren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 08:46

Is er ook bekend wat er gebeurd als je wordt aangehouden en je kunt het paspoort NIET tonen. Krijg je dan een bekeuring, wordt je paard in beslag genomen.

Wetten en regels zijn leuk, maar er zal toch ook een repercussie tegenover staan Verward

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 10:15

Sugarmiss schreef:
Is er ook bekend wat er gebeurd als je wordt aangehouden en je kunt het paspoort NIET tonen. Krijg je dan een bekeuring, wordt je paard in beslag genomen.

Wetten en regels zijn leuk, maar er zal toch ook een repercussie tegenover staan Verward

Ja, maar vraag dat maar aan degene die controleert, als ze het zelf al zouden weten. Die zien door de bomen ook het bos niet meer.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:00

Eerlijk gezegd denk ik er nu toch over na om Digger te laten chippen. Ik was in eerste instantie enorm tegen, zeker omdat het geen vrijwillige keuze is. Maar als veiligheids "tag" vind ik het steeds meer van belang worden.
Wie heeft er zijn paarden allemaal laten chippen? En wat zijn jullie bevindingen?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:32

Het is toch ook mogelijk het paspoort via je eigen DA aan te vragen? En deze kan haar dan ook gelijk chippen.
Volgens mij gaat dit er toe leiden dat we straks per paard belasting moeten gaan afdragen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:38

vera schreef:
Eerlijk gezegd denk ik er nu toch over na om Digger te laten chippen. Ik was in eerste instantie enorm tegen, zeker omdat het geen vrijwillige keuze is. Maar als veiligheids "tag" vind ik het steeds meer van belang worden.
Wie heeft er zijn paarden allemaal laten chippen? En wat zijn jullie bevindingen?

Ik heb mijn NRPS merrie 4 jaar geleden laten chippen, Jeddah heeft er echt helemaal geen last van gehad, dat ik weet zit ie nog steeds op de goede plek, maar ja, dat wordt natuurlijk niet regelmatig gecontroleerd, dus zeker weten doe ik dat niet.
In elk geval heb ik absoluut geen negatieve ervaringen ermee en worden al mijn andere paarden volgend jaar gechipt, krijgen ze meteen een nieuw paspoort.

In mijn omgeving zijn veel mensen die gechipt hebben, die ook dressuur rijden dus dan is het nodig voor de KNHS en ik heb ook van hun nooit negatieve ervaringen gehoord.

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:53

Ik heb vandaag op de manege begrepen dat als je je paard door je DA laat chippen je alleen een certificaat krijgt (zoals ik dus ook heb), maar als je je paard laat chippen door iemand die aangesloten is bij de paardenpaspoort organisatie je gelijk een paspoort krijgt. Dus voor wie nog moet laten chippen, zou ik daar even naar informeren bij je DA, of je een paspoort of certificaat krijgt!! Nu moet ik dus alsnog achter zo een paspoort aan!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:55

Is een certificaat van de DA niet inwisselbaar voor een paspoort door een 'erkende' instantie dan (vreemde zaak).

little

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 21:03

Misschien staat dit al ergens en lees ik er overheen, maar weten jullie ook wat de kosten van zo'n paspoort zijn, zonder chippen dan.