Ik vind het nog al onzin om te zeggen dat western rijden stelcht is, door het durven los laten krijg je juist een goede band met je paard. veder hoor je als western ruiter zo min mogelijk te doen en onzichtbare singalen te geven. dus niet hart trekken met scherpe bitten, heel hard schoppen met sporen. dat slaat nergens op. Maar wat hier al eerder gezegt is, goed rijden is goed en slecht rijden is slecht.
Western, dressuur, springen, sgw....niets is slecht voor je paard als je het met beleid en respect voor het dier doet. Zorg altijd dat je voldoende kennis krijgt over wat je met je paard wilt doen. Lezen(boeken, internet) is een goede voorbereiding, kijken bij iemand die ervaren is en al één en ander kan laten zien is ook iets dat goed is voor je. Dan zelf les nemen, en echt willen leren van een ervaren instructeur. En, net als met alle paardensport, zorg voor goed passende zadels, hoofdstellen, bitten...
Lieve mede BOKKERS, als iemand een vraag stelt, geef dan een antwoord, neem de ander serieus. Dit meisje is waarschijnlijk oprecht geïnteresseerd in de prachtige westernsport. Misschien komt de vraag als onnozel of dom op je over, maar iemand leert iets door vragen te stellen en antwoorden te krijgen.
Ik ben zelf een ervaren paardenliefhebber en -eigenaar en met mijn jonge paard heb ik een nieuw begin in mijn paardenleven. Ik probeer mij nu ook te verdiepen in western, denk erover om straks, als ik mijn paard een beetje door de bak kan sturen (net zadelmak en aan het leren dat er iemand op zijn rug kan zitten) westernles te nemen. Ik leer dus ook door de vragen en antwoorden van een ander.
Giverny
Geplaatst: 13-02-12 15:17
Een discipline is niet per se goed of slecht voor je paard hoor. Je moet vooral zien wat je doet me welk paard en hoe je het doet. Je kan elke discipline slecht laten lijken door enkel de negatieve punten naar boven te halen.
Zelf ben ik een reiningruiter, maar heb ook jaren dressuur en jumping gedaan, Ik kan je dus vertellen dat reining of western niet per se slecht is voor je paard. Mensen die zeggen dat het straffere bitten zijn of dat onze sporen super scherp zijn kennen het echte westernrijden niet. Want zoals in elke discipline gaat het om zoveel mogelijk bereiken met zo weinig mogelijk hulpen. Er zijn natuurlijk altijd mensen die niet weten hoe ze met hun paard om moeten gaan maar dit ligt dan niet aan de discipline die ze rijden.
Als ik naar een jumping ga kijken vraag ik me ook af hoe het paard zich zou voelen met al dat getrek en gesleur in hun mond hoor, waarom altijd die commentaar op western? terwijl we echter een zeer relaxe stijl hanteren...
Ik vind reining super om te rijden. Ik heb ook eerst wat engels gereden en nadien over gegaan naar western. Ik rijd nu veel relaxer. Ik vind het geweldig dat ik nu veel meer met mijn stem werk en gewoon al door who te zeggen stil sta met mijn paard. Daar hoeft zelfs geen bit aan te pas te komen. Ik geef Giverny volledig gelijk. Je moet weten hoe je met die sporen omgaat en het gaat erom om zo weinig mogelijk hulpen te gebruiken.
arizonagreen
Geplaatst: 13-02-12 16:24
Niets is slecht, engels niet, western niet, NH niet, niets.
Het is de ruiter die iets goed of slecht doet/maakt.