[WN] zadelmak maken verpest door valpartij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JayJay09

Re: zadelmak maken verpest door valpartij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 19:40

Alsof elk paard in nederland beleert wordt door een topruiter?

Heel veel van die paarden doen het gewoon hartstikke goed. De mijne gaat daar ook bijhoren!

Zo! ik ben klaar met mijn onzekerheid!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:47

rapido schreef:
Juist als je ouder bent moet je toch weten dat het verstandiger is een jong ding te laten beleren!?

Och, ik ben nog wat jaren ouder dan TS en doe het ook zelf met tweewekelijkse begeleiding. ;)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:53

rapido schreef:
Juist als je ouder bent moet je toch weten dat het verstandiger is een jong ding te laten beleren!?

en wat is dan ouder?
hoe ouder des te meer ervaring(hopelijk)

JJ ik neem aan dat je het niet hetzelfde doet als ik omdat je veels te voorzichtig bent met je paard en dat moet je nu juist niet zijn met sacking out
je moet je paard zover klaar hebben dat er op zitten een wassen neus is
als je paard al gewend is aan drukken op de plek van de benen, lijnen om de benen, klapperende beugels, sturen met een bit en verder nog van alles aan materiaal in de bak
dan is er op zitten en wegrijden totaal geen probleem meer
verder is het reuze handig als je paard de stemcommando's kent zodat je je stem eerst gebruikt en dan de bij behorende beenhulp geeft

ik klim er pas op als het paard mij volledig vertrouwd en dat is een gevoels kwestie
verder maak ik gebruik van het warme weer in de zomer waar ieder paard lomer van wordt :P

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:45

Ik heb mijn merrie ook zelf zadelmak gemaakt
Geen ervaring verder met jonge paarden maar wel veel commun sence
Ik zou niet weten waarom je een top trainer moet zijn om dit te doen
Lijkt mij dat TS prima weet waar ze mee bezig is, het is alleen even mis gegaan, dat kan iedereen overkomen
Ik zou gewoon weer even terug naar A gaan als ik jou was
Dus idd touwen om t lijf, aanraken met doeken zakjes etc etc
Gewoon het vertrouwen opbouwen dat niks eng is
Dan weer longeren met zadel en flapperende beugels en het zo stapje voor stapje weer terug brengen waar je bent gebleven
Duurt echt geen maanden, maar kost wel weer wat tijd
Maar dat is het uiteindelijk op lange termijn wel weer waard

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:48

marleen_usar schreef:
Kan je prima zelf hoor zadelmak maken mits je ervaring hebt,leeftijd heeft daar niks mee te maken.

Mits je ervaring hebt ja!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:01

Ik ken je niet persoonlijk, zou niet weten hoe je rijdt, hoe je zit, hoe je met het paard omgaat en hoe je je voelt wanneer je met hem bezig bent en dus wat je zelf overbrengt. Als je er zelf echt denkt dat het je gaat lukken met constante goede begeleiding, dan zou ik gewoon een aantal stappen terug doen...totdat het beestje zich weer compleet op z'n gemak voelt. Anders bij enige twijfel gewoon wegbrengen. Er zijn zoveel paarden (teveel) waarbij het mis is gegaan omdat mensen dachten dat ze het wel ff zelf konden doen, en dat het dan fout gaat en zelfs mensen die dit dagelijks doen niks meer met de paarden konden. Die heb ik ook vaak genoeg gezien helaas...puur ontwetendheid.

Succes met je paardje! Hoop dat het wil lukken

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:04

rapido schreef:
marleen_usar schreef:
Kan je prima zelf hoor zadelmak maken mits je ervaring hebt,leeftijd heeft daar niks mee te maken.

Mits je ervaring hebt ja!

Het is natuurlijk wel zo dat je zulke dingen alleen maar kan leren d.m.v. ervaring, ja...en hoe doe je deze op? :roll: Heb geen idee hoe oud de TS is, maar ik ben ermee begonnen toen ik 16 was. Wat je wel echt moet hebben is begeleiding en gevoel...naast een goede onafhankelijke zit en zelfvertrouwen. Wetende hoe je bepaalde situaties zelf op kunt lossen en zeker niet in paniek raken of onzeker worden

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:14

JayJay09 schreef:
Ben bezig mijn paard zadelmak te maken. Het ging echt super! Erop zitten, stappen en toen draven (niet allemaal in 1 keer natuurlijk). Echter ik probeerde been te geven als extra, hij ging bokken en toen ging het fout. Binnen 5 minuten er twee keer af. Nu is hij ritselig en onzeker, ook bij longeren de volgende dag (hij bleef rennerig terwijl hij eigenlijk heel rustig is) en weer getracht een rondje te stappen. Hij voelde gespannen. Was wel braaf. Na afloop een dekentje op willen gooien en zelfs daar schrok hij van. Weer een flinke stap terug... maak me druk over het feit dat ik het niet wil verpesten... Misschien toch wegbrengen?

Wat heb je als voorbereidend werk eigenlijk gedaan, voor het zadel- en ruitermak maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:20

Al die mensen die zeggen dat ze hun paard zelf prima zadelmak kunnen maken en kunnen doorrijden, laat het maar zien op de shows. Ik ken eigenlijk geen non pro ruiters die hun paard helemaal zelf ingereden hebben en toch 70+ bij de NRHA scoren.

Als je wilt boscrossen, dan zal dat allemaal geen problemen geven, maar ga niet doen alsof het handig is als je wedstrijden wilt starten.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:24

Nou jay jay bij het beleren van jonge paarden , zijn er dagen dat het enerverend kan zijn. De stabiele houding van de ruiter is dan grootst goed , vanuit je ontspanning kun je de draad weer oppakken.
Eigen onzekerheid is vervelend voor jezelf en voor het paard. Het lijkt mij moeilijker te kijken waar je stopt , en pasjes terug doet , of juist even doorpakt.In deze winterperiode is het met de weerswisselingen ,extra opletten , als je bekijkt dat paarden met harde wind en kou toch wat ritseligger kunnen zijn... Succes met het verdr beleren van je paard

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:26

hollywood86 schreef:
Al die mensen die zeggen dat ze hun paard zelf prima zadelmak kunnen maken en kunnen doorrijden, laat het maar zien op de shows. Ik ken eigenlijk geen non pro ruiters die hun paard helemaal zelf ingereden hebben en toch 70+ bij de NRHA scoren.

Als je wilt boscrossen, dan zal dat allemaal geen problemen geven, maar ga niet doen alsof het handig is als je wedstrijden wilt starten.

Hoe moet ik remmen? :=

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:31

paardjes inrijden doe je door telkens weer een stpaje vooruit te doen.. en ja, soms doe je er ook wel weer eens drie of vier terug... Ontspanning, plezier, rust en balans zijn belangrijke elementen hierin...

Wanneer je twijfelt of niet zeker bent van je zaak voelt een paard dit doordat je ruimte laat, ruimte waarin een paard geen leiding of duidelijkheid krijgt en dus zelf zal gaan leiden en keuzes gaat maken... Probeer dit te voorkomen, ga liever een oefening die goed ging nog eens herhalen en bouw vanuit hier verder...

Iemand die wat meer ervaring heeft erbij halen om met je mee te kijken/ helpen kan nooit kwaad... :)

SUCCES!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:54

JayJay09 schreef:
Ik bedacht me dat ik bevestiging moest zoeken bij degene waar ik les van krijg. Heb dit ook gedaan; terug naar longeren met losse beugels, als hij dit accepteerd weer terug naar de dubbele lijnen. Pas er weer op als hij er bij is. Ik hield me ook aan het huiswerk, mijn paard zocht echter steeds de oplossing in stilstaan bij spanning. Kennelijk heeft hij nu ontdekt dat hij, door naar voren te springen, er wellicht wel onderuit kan komen..
Heb reeds twee keer gelongeerd met de losse beugels, er zat meer tempo in dan ik ooit bij hem gezien had. Is misschien wel even goed zo totdat hij wat kalmeert en accepteerd....

Bij sommige paarden komt stilstaan voor exploderen, kennelijk ben je te snel gegaan.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:27

Ik zou 'm wegbrengen voor je 'm dadelijk misschien helemaal verpest (niet vervelend bedoelt). Inrijden vind ik echt een vak apart. Je kunt nog zo goed kunnen rijden, dat betekent niet dat je ook paarden kunt inrijden.

Daar komt nog bij dat je hierdoor het vertrouwen verliest in je paardje en dat zou zonde zijn.

Wat is de reden dat je 'm NIET weg brengt?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:32

rapido schreef:

Alsof je al bejaard bent als je 38 bent.... ik maak 3 a 4 paarden per jaar zadelmak. En dat gaat juist alleen maar beter en beter.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:01

Hahahaha crazycactus , heb net je profiel bekeken, je bent nog niet verzorgingshuiswaardig :D

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:12

Tja heb ervaring zat in het inrijden maar mij 4 jarige gaat in mei toch lekker naar een trainer om dit te doen het eerste begin doe ik wel zelf maar als er iemand op kan gaat hij weg heb helemaal geen zin meer in dat gestuiter en er evt afvallen. Geef er liever wat geld voor uit en dat een ander het risico loopt.
(ach met de jaren wordt je verstandiger en me lichaam is ook niet meer zo flexibel)

Maar als je genoeg ervaring hebt en begeleiding kan je het best zelf maar zou eerst weer terug gaan naar de basis en alleen longeren met losse beugels en als er hier geen reactie meer op komt er weer een keer op. Dan wel zorgen dat je de eerste paar keer goeie begeleiding erbij hebt eigenlijk is degene die het paard vast houdt nog veel belangrijker als degene die er op gaat.

Succes ermee!

JayJay09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 11:11

is degene die het paard vast houdt nog veel belangrijker als degene die er op gaat.

Juist daar was ik wat makkelijk mee.

Ik heb hem al anderhalf jaar, skippyballen, stilstaan, wijken etc. is geen probleem. Plastic zakken op de grond wel ;-)

Reden van niet wegbrengen is omdat ik veel spookverhalen hoor over de topstallen, zoals opbinden op stal, kluisteren in de bak etc. Verder vind ik dat hij dan op de rest van de dag te weinig vrijheid krijgt. Ik wil nl. dat hij min. 4 uur per dag buiten komt ook in de winter, volgens mij staat hij dan gemakkelijk een maand op stal en komt hij er alleen uit om beleerd te worden. Dat staat me dus tegen en daarom wil ik het in eigen hand houden.

Verder moet ik het misschien ergens anders zoeken; hij is rechts meer ontwikkeld. Hij kauwt rechts, rechtsachter trekt hij zijn achterbeen vaak in de kramp omdat hij hem zo hoog optilt, links de beugel tegen zijn lijf, niets aan de hand, rechts een extreme reactie. Dus ik kijk echt wel naar mijn paard. En door erover te praten/ chatten, kom je tot andere inzichten, maar soms duurt het een paar dagen voordat je dingen gaat verbinden. Ik ga hem voor de zekerheid even na laten kijken

JayJay09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 11:37

Enne... Crazy Cactus, dat ziet er goed uit bij jou daar!
Ik denk dat ik maar eens een week-endje boek bij je van de zomer/ najaar, uiteraard met mijn eigen kleuter ;-)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:32

Die spook verhalen over trainers moet je met een korreltje zout nemen!
Als jij een trainer vind waarbij jij voelt dat het o.k is kun je door goede communicatie een leuke samenwerking hebben. Wie betaald die bepaald!
De kunst van een paard zadelmak maken en een goede basis leren is niet voor iedereen weg gelegd.
Als je zelf wat ouder bent, voorzichtiger daardoor wat onzekerder en wat heel geen schande is dan moet je er zelf niet aan beginnen. Zeker niet als het paard ook nog eens sensibel is.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:39

JayJay09 schreef:
Enne... Crazy Cactus, dat ziet er goed uit bij jou daar!
Ik denk dat ik maar eens een week-endje boek bij je van de zomer/ najaar, uiteraard met mijn eigen kleuter ;-)

Leuk!!!!!! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:42

De eerste tijd kun je het beste enkel op stemhulpen rijden, zo min mogelijk eraan komen met je been/hand.
Zogauw alles wat bevestigd is, kun je daar wat meer mee gaan doen. Tis een jonkie, laat hem maar goed wennen :) Heb je uiteindelijk meer profijt van!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:51

Bij ons gaat in het begin ook nooit degene erop die altijd met het paard werkt juist die persoon houdt de longe vast en degene die erop zit hoeft alleen maar te zitten. Zo krijgt het paard vanaf de grond precies de commandos die hij altijd gewend is. Langzamerhand begint de persoon erop het langzaam over te nemen en ook hulpen te gaan geven.

Groetjes genja

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:29

hollywood86 schreef:

Ja.... je kunt eigenlijk alleen maar echt goed rijden als je wedstrijden rijdt.... dat is zo...... _/-\o_
echt zaligmakend die wedstrijden. En het maakt in het bos natuurlijk niet uit hoeveel bomen je raakt.

Maar heb je het echt verdient als een ander je paard heeft getrained en jij de puntjes daarvoor ophaald? O ja.... je bent dan wel heel goed in de juiste knopjes vinden..... *\o/* .

Mijn paard is de eerste maand bij een trainer geweest en ik weet echt zeker dat ze heel goed is behandeld. Ik kreeg foto's, mailtjes en kon altijd langskomen. Ze heeft het daar reuze naar haar zin gehad, dat was duidelijk te zien. Ik wilde het ook liever zelf doen maar brak na twee weken zelf oefenen mijn sleutelbeen in een auto-ongelukje en wilde het graag laten doorgaan omdat ze zo goed ging. Er zijn heus wel fijne trainers, en je hoeft echt niet altijd voor diegene te gaan die bekend is met wedstrijden. Daarna ben ik onder begeleiding zelf verder gegaan. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:20

Ik ben amateur ruiter en heb ook mijn eigen paarden zadelmak gemaakt en daarmee in Amerika op wedstrijden gepresteerd. Ben nu in het bezit van een "probleem" paard en deze heb ik wel weggebracht naar een trainer, omdat ik zelf niet gewond wilde raken en het paard geen slechte dingen wilde aanleren. Dat leek mij verstandiger. Ga op je eigen gevoel af zou ik zeggen. Uiteindelijk heb ik dit paard toch zelf weer moeten doorrijden.