[WN] Help.....Manen weg door halsdeken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxiejj

Re: Help.....Manen weg door halsdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:33

Mijn paarden staan beiden met halsdekens op. Ene paard heeft een Rhino deken met losse hals; geen enkele haar uitval. Andere paard heeft een Pagony op en heeft ook nergens last van :n

Denk dat het geheim um zit in de pasvorm van een deken. Zelfde met schuurplekken op de borst. Dan passen de dekens gewoon niet. Mijn beide dekens hebben ruime halzen en hebben nylon binnenkant.

Cracker_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:29

Mijn paard heeft vrij lange manen. Hij heeft een Rhino deken met losse hals en nooit problemen met uitval gehad.

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:33

Hier ook een weatherbeta met losse hals, dan geen problemen, vorig jaar weatherbeta met vaste hals opgehad, manen vielen er met bosjes uit.

Anick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:25

Ik heb winterdekens met losse hald van Lamicell. Heb tot nu toe ook geen problemen.
Voor mijn haflinger heb ik al een aantal jaar een winterdeken van S&K met een vaste hals. Ook hij heeft nog nooit last gehad met zn manen daarmee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:29

Hier geen problemen met halsdekens, heb er eentje met losse hals van Rhino en eentje met vaste hals. Geen problemen mee, manen blijven er gewoon aan.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:51

Is een halve hals geen optie? Heb zelf een Rambo Wug, en die zit prima.
De halve hals is genoeg om inregenen enzo tegen te gaan en ik/paard heb geen last van afgeschuurde manen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:00

Rumpleteaser schreef:
Is een halve hals geen optie? Heb zelf een Rambo Wug, en die zit prima.
De halve hals is genoeg om inregenen enzo tegen te gaan en ik/paard heb geen last van afgeschuurde manen.

Met halve hals had ik hier juist wel last van afgeschuurde manen, precies op de rand waar die hals ophield.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:03

ik ben op dit moment in dubio. Daar alle verhalen weet ik het niet meer. OF een anky hals bij mijn deken kopen of een HH hals voor bij mijn andere deken. Of een schokemohle deken met vaste hals van een bokker overnemen..Iemand ervaring met de laatste deken?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:09

Halve hals gebruik ik voor mijn fjord als het echt koud is, maar die heeft hele stevige dikke manen en zelfs die lopen schade op van de deken.

Mijn knabstrupper heeft van die ik breek snel haartjes, dus daar gaat geen halsdeken overheen,
behalve dan een wollen hals deken voor het naar de vereniging en terug rijden.
Als hij het koud heeft, steekt hij zijn hoofd maar niet naar buiten :+ hoewel hij ook gewoon met zijn hoofd in de hagel gaat staan.

Weet van een stalgenoot met een bonte dat die vanwege deken ook al veel manen kwijt is onderaan, maar losse hals gaat tot nu toe goed.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:50

geen last van, pip behoudt haar lange maantjes gelukkig. heb een weatherbeeta en rambo deken

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:51

Ik heb nu een shires deken met vaste hals 400grams, nergens last van.

Losse hals zal sneller schuren doordat er haren tussen kunnen komen
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 20-12-11 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:54

Ik heb een deken met hals van BR en ook weinig last van uitvallende manen.
Merk wel dat ze iets dunner worden.
Het kan er ook aan liggen dat je deken niet voldoende ademt.

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 11:57

Mijn paard heeft een hals van hh, tot nu toe nog geen last gehad dat de manen uitvallen,
maar ze heeft ook niet veel manen aangezien ze zomerexceem heeft.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 12:00

Doranne schreef:
Ik heb mijn appie al 2 winters achter elkaar een winterdeken met vaste hals van bucas opliggen, en nog nooit problemen gehad met de manen. Ze zien er nog piekfijn uit

Same here! Ik vlecht ze in en hij heeft nergens last van en prachtige lange manen voor een appie. Ik heb trouwens een Rambo Quarter horse deken.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 23:30

Hier zit er nog een te balen.. vorig jaar had ik een deken op met vaste hals, drama drama, alle manen van mijn arabische hengst heb ik moeten afknippen, want van zijn enorme manenbos was niks over gebleven.
Gelukkig groeien zijn manen als kool en zijn ze nu weer halflang, maar zelfs met een deken zonder hals (klein stukje deken tot over de schoft) is het achterste deel van zijn manen weer helemaal kort. Wanneer hij zijn hals omlaag doet om te eten gaan zijn manen onder de deken gaat zitten en schuren er helemaal af. Heb ik nu weeer een paard met half lang en half korte manen :( drama dus!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:13

Geen slicker en geen halsdeken voor mij...kost je alleen maar de manen. Dit jaar tot nog toe alle drie zonder deken, hoop dat de winter zo te kunnen houden. Voor de twee oudsten heb ik een HH Highliner, ook dat kost de manen. Eerste jaar op de oudste merrie Fleece slicker gehad, er bleef niets van de manen over.
Ook nu het liefst een paard zonder deken. Met deken ontkom je gewoon niet aan schuurplekken en afgeschuurde manen. En met halsdeken blijft er helemaal weinig van over....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:27

Wassen jullie de manen voordat de deken opgaat? Volgens mij zusje is dat de beste methode. Dan zit er geen vuil en vet meer in de manen, je doet er daarna wat glansspul en en je zou je manen moeten houden. ( nou vind ik het nu wat koud om te wassen maar voor volgend jaar wel een optie)

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:13

mijn paard heeft geen deken, hij heeft een lekkere natuurlijke dikke vacht. wat maakt het eigenlijk uit hoe je paard eruit ziet ? ik heb liever manen en een dikke vacht in zijn nek dan dunne vacht op zijn nek en geen manen !

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:20

vigo_is_lief schreef:
mijn paard heeft geen deken, hij heeft een lekkere natuurlijke dikke vacht. wat maakt het eigenlijk uit hoe je paard eruit ziet ? ik heb liever m /3 anen en een dikke vacht in zijn nek dan dunne vacht op zijn nek en geen manen !

Sommige mensen trainen vollop en dat is knap lastig als binnen een kwartier je paard zeik nat is en dan op is maar je nog wel een uur moet uitstappen...

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 23:23

Ik borstel in ieder geval wel alle manen altijd even naar een kant en spray ze vaak even in met anti klit.
Eigenlijk is dit uit voorbehoud, volgens mij gaat het ook prima als ik het niet doe.

Reckless86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:47

Vlechten in de manen helpt hier vaak ook goed voor. Mijn tinker staat
ook met een halsdeken en met losse manen verliest ze plukken en met vlechten
erin niet. Verder ook iedere dag de deken even af doen en een keer per week de manen overnieuw vlechten. Hopelijk kan je hier iets mee. Succes

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:14

smurffie schreef:
vigo_is_lief schreef:
mijn paard heeft geen deken, hij heeft een lekkere natuurlijke dikke vacht. wat maakt het eigenlijk uit hoe je paard eruit ziet ? ik heb liever m /3 anen en een dikke vacht in zijn nek dan dunne vacht op zijn nek en geen manen !

Sommige mensen trainen vollop en dat is knap lastig als binnen een kwartier je paard zeik nat is en dan op is maar je nog wel een uur moet uitstappen...

ja, dat is waar

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:29

Ik heb ook rambo quarter dekens, helaas vallen de manen hier ook uit.. vooral bij de aanzet. Denk dat de enige mogelijkheid is om geen hals op te doen, mocht er iemand het wondermiddel gevonden hebben, dan hoor ik het graag!!

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:07

Ik denk ook dat geen halsdeken de enige optie is.. Sommige paarden zijn daar gewoon gevoeliger voor helaas..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:31

ZieJeWel @ en dan een geschoren paard zonder deken over de hals laten staan? eerlijk gezegt vind ik dat best egoistisch... Mijn merrie heb ik de manen er gewoon afgeschoren :+ en nu zijn ze alweer op een aardige handbreedte! weer mooi op lengte voor het zomerseizoen en geen paard met een koude halsspier gehad :j