[WN] Helmplicht voor reiningruiters vanaf 2013

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:55

En wat maakt het jou precies uit dat een cap verplicht wordt gesteld? Jij hebt niets met de sport te maken, dus waarom zou jij het willen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:59

Ik vind het iets erg positiefs, als men een voorbeeldfunctie wil laten zien tijdens wedstrijden in een sport. :j
Het is een stukje extra veiligheid voor de deelnemers.

En ik heb persoonlijk in mijn directe familie al 2x mee mogen maken dat een cap iemand het leven heeft gered. Dus ik zie de meerwaarde er wel van in. Anders hadden mijn zus en vader nu waarschijnlijk niet meer geleefd. ;)
Dat waren allebei ongelukkigen die jou, mij en ook topruiters hadden kunnen overkomen, óók tijdens een wedstrijd en óók bij het beste/liefste/rustigste paard.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:02

waarom wil men toch zoooo graag de westernruiters in het stramine van de engelse sport hebben??

ik kies voor deze sport door alle facetten en vooral juist omdat het zoveel verschilt van de engelse sport.
als ze er steeds meer gaan proberen een engels feestje van te maken gaat de identiteit van de sport verloren.

een cap is een engelskledij stuk.
wij gaan toch ook niet de engels ruiters verplichten met chaps met franjes te gaan rijden op wedstrijd omdat dat je benen kan beschermen?

wij laten hun met rust en hun eigen ding doen, dan laat ons ook.
schoenmaker blijf bij je leest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:04

Dat zal allemaal, maar wie ben jij om voor een ander te beslissen dat ze iets niet meer mogen of juist wel moeten? Hebben we dan niet zoiets als eigen verantwoording? Op een paard stappen is het gevaarlijkst, dat kunnen we beter uitbannen als we helemaal geen ongelukken willen. Ik ken nog veel meer voorbeelden van mensen die wel zijn overleden door paarden, terwijl ze een cap droegen.

Risico's zijn onlosmakelijk verboden met paardensport. Laat het toch aan de deelnemers zelf over hoeveel risico ze nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:09

@ QuarterH:
Dat hoor je mij niet zeggen hoor...
Ik zie het als paardensport, niet als engels of western.
Ik heb zelf van verschillende takken van de paardensport mogen genieten, zowel van engels als western, helemaal tot aan de aangespannen sport. Dus ik zal de laatste persoon zijn die de sport in hokjes wil stoppen of ze er juist uit wil halen.

Overigens zie ik ook niet waarom een cap een engels element is.
Het is een bescherming voor het hoofd tijdens PAARDENSPORT. Dat het bij de engelse rijstijl al langer verplicht is, is slechts een bijkomend feit.

Maar men rijdt in autoralley's en formule 1, etc. toch ook gewoon met een helm?
En zo zijn er nog veeeel meer sporten waarbij een beschermend hoofddeksel verplicht is.

Maar nogmaals; ik zie graag een goed onderbouwd argument waarom zo'n cap nou zo vreselijk is. Zonder gelijk koppelingen/beschuldigingen te maken dat "men alles wil ver-engelsen". Ze hebben bij de FEI wel andere dingen te doen ;)

troi

Re: Helmplicht voor reiningruiters vanaf 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:13

Tja, een cap is vreselijk om dezelfde reden als dat het verplicht stellen van een roze broek tijdens de proef vreselijk zou zijn. Traditie. En tradities worden gekoesterd als onderdeel van de sport. Lijkt me reden genoeg. Desalniettemin is een verandering als deze onvermijdelijk blijkbaar bij de FEI, daarom vindt ik het ook erg interessant om aan de zijlijn te volgen wat het in de praktijk gaat inhouden.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:17

Femke, ik ben het volledig met je eens!

LuckyReining

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:17

Ik zelf rij altijd met cap omdat ik ooit een zwaar ongeluk heb gehad waarbij mijn cap mijn leven heeft gered. De jonge meiden die ik les geef moeten van mij ook allemaal een cap op. Echter als ze ouder dan 18 zijn, dan moeten ze het zelf weten! Ze zijn dan volwassen en kunnen zelf de keus maken of ze wel of geen cap op willen. Ik vind dan ook dat de FEI deze keus ook moet laten bij degene die volwassen zijn.

Daarnaast snap ik het argument dat de westernsport steeds meer richting de engelse paarden sport word gedwongen ook wel. Die hoed maakt de outfit gewoon af. Ik vind het ook vreemd om iemand die western rijd met een cap te zien rijden. Maar vind wel dat iemand die met een cap wil rijden dit ook moet mogen en er mag wel duidelijk gemaakt worden wat de risico's zijn van het NIET dragen van een cap. Ik denk dat in dit geval voorlichting belangrijker is dan iets verplicht stellen. Want als je volwassen bent, ben je verantwoordelijk voor je zelf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:18

Niels schreef:
Dat zal allemaal, maar wie ben jij om voor een ander te beslissen dat ze iets niet meer mogen of juist wel moeten? Hebben we dan niet zoiets als eigen verantwoording? Op een paard stappen is het gevaarlijkst, dat kunnen we beter uitbannen als we helemaal geen ongelukken willen. Ik ken nog veel meer voorbeelden van mensen die wel zijn overleden door paarden, terwijl ze een cap droegen.

Risico's zijn onlosmakelijk verboden met paardensport. Laat het toch aan de deelnemers zelf over hoeveel risico ze nemen.

Ik ben ook niemand. En ik maak die beslissing ook niet.
Ik ben de FEI niet ;)

Wat je hier dus eigenlijk moet schrijven is: Wie is de FEI om voor een ander te beslissen dat ze iets niet meer mogen of juist wel moeten hebben?

En daarmee heb je inderdaad een punt te pakken.
De FEI is een overkoepelende organisatie die o.a. bepaald hoe de sport er uit ziet en welke regels er aan de sport hangen.
Veiligheid is één van hun aandachtspunten en verantwoordelijkheden.

Die helmen bestaan niet voor niets. Natuurlijk zullen er ook wel ongelukken zijn waarbij mensen een helm dragen en tóch overlijden. Maar er zijn genoeg mensen bij wie de helm juist het leven heeft gered of ze alleen al behoed hebben voor een week zware hoofdpijn.
Wat is er dan zo negatief aan?

Er zullen inderdaad altijd mensen zijn die zélf hun beslissingen willen maken. En dat kan ook prima; bij je thuis.
Maar als je er zelf voor kiest om deel te nemen aan wedstrijden, dan ben je automatisch onderhevig aan organisaties, reglementen en overkoepelende instanties die bepaalde dingen voor je bepalen.
En of dat nou over bepaalde verplichte onderdelen in je reining proef gaat, of over kleding voorschriften of hoe je je behoort te gedragen tijdens het inrijden en in de wedstrijd ring, het zijn allemaal dingen die door een overkoepelende organisatie worden bepaald, door een groep mensen die daar écht wel stevig over na hebben gedacht.

En op dit moment vinden ze het blijkbaar belangrijk dat de paardensport (niet alleen western maar álle vormen van paardensport) een voorbeeldfunctie krijgen op het gebied van veiligheid.

In mijn ogen is dat een stap vooruit.
Want volwassenen kunnen inderdaad (op eigen erf) prima bepalen of ze wel of niet kiezen voor die extra veiligheid.
Maar veel kinderen en jonge ruiters kunnen dat (nog) niet. Voor hén is het heel belangrijk dat ze van zowel hun ouders, als de bladen als "hun grote voorbeeld" en iedereen om ze heen leren dat je van een cap niet alleen "plat petjes haar" krijgt, maar dat het ook hun leven kan redden.
Zeker omdat kids vaak minder ervaring hebben en vaker vallen.

Voor mijn fotografie moet ik tegenwoordig aan bladen ook alleen nog foto's leveren met ruiters en menners met een cap op. Gewoon omdat zij óók een voorbeeldfunctie hebben, net zoals wedstrijdruiters.

Wat je in je vrije tijd doet, en tijdens trainingen mag je toch nog steeds zelf weten....
Alleen de overkoepelende organisatie heeft nu voor je bepaald dat de sport een veiliger imago moet gaan krijgen en een voorbeeldfunctie moet gaan vervullen om het dragen van een cap te bevorderen.

In mijn ogen reden genoeg om het als een zeer positieve ontwikkeling te zien. :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:19

femke, ik zie het dus juist WEL als hokjes.
ieder kiest zijn sport toch juist omdat het anders is? waarom zou je anders een keuze maken?
en ik wil western graag in het western hokje houden.

eens saga!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:21

Ach, zolang de grootste reining-organisatie maar niet meegaat met dit gedoe. :)
De fei is nog een stuk kleiner dan de NRHA, dus dat scheelt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:24

dat vind ik ook zo'n onzin.
waarom ben jij als ruiter ineens verantwoordelijk voor wat mensen die je goed vinden doen?
wat een kul.

jeugd verplichten heb ik geen problemen mee, die zijn jong en kunnen *wettelijk) deze keuzes nog niet voor zichzelf maken.
maar een volwassen persoon bepaald zelf. en heeft daarover geen verantwoording af te leggen aan derden.

volgens mij moeten kinderen opgevoed worden door hun ouders, niet door anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:24

troi schreef:
Tja, een cap is vreselijk om dezelfde reden als dat het verplicht stellen van een roze broek tijdens de proef vreselijk zou zijn. Traditie.

Een enorm verschil: die roze broek kan je leven niet redden. :') Die cap wel.

Prima als je zelf die keuze maakt, om de waarde van een cap niet in te zien.
Maar veroordeel andere mensen niet, die wél liever voor veiligheid dan voor "mode" kiezen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:30

dat doen we toch ook niet?
wij zeggen toch niet dat je het moet verbieden?
alleen dat je hier niet verplicht moet stellen.

eigen keuze toch.
vrij land ed remember?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:33

@Femke, exact, veroordeel elkaar niet. Dat waardeer ik altijd enorm en het irriteerd me dus mateloos als ik, mn capdragers (eerlijk is eerlijk), vervelende en verhitte discussies zie voeren over waarom naar hun mening iedereen een cap zou moeten dragen al is het al om de voorbeeldfunctie (wat ook ik een kul-argument vindt..).

edit, mijn argument betreffende de roze broek is wel terecht, je vroeg namelijk waarom het zoveel wrevel opriep. Wel dat is vanwege de traditie en heeft niks te maken met de reden voor de verandering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:37

@QuarterH:
Vandaar ook mijn opmerking over mensen in hokjes stoppen óf ze er juist uithalen ;)
Ik begrijp heel goed dat je je eigen sport wil beschermen tegen invloeden die niet van origine bij jouw sport horen.

Maar je ziet een cap als iets typisch engels. Terwijl het niets meer of minder is dan een veiligheids helm die in állerlei takken van sport (ook búiten paardensport) gebruikt wordt. Het ís dus niet iets typisch engels, het is een veiligheidshulpstuk.
Ja, het is wél zo dat de engelse rijstijl een veiligheidshelm eerder verplicht heeft gesteld dan de western rijstijl, maar dat het nu voor wedstern ook verplicht wordt betekend niet dat je iets engels adopteert. Je adopteert een veiligheidshelm voor de paardensport. Die inderdaad óók in o.a. engelse disciplines gebruikt word.

Over voorbeeldfuncties voor de jeugd kunt je een hele nieuwe discussie van pagina's lang beginnen.
Want ook dat is inderdaad een gevoelig onderwerp.
Maar er zijn voldoende psychologische studies geweest om de conclusie te kunnen trekken dat de jeugd wel degelijk behoorlijk onder invloed staat van mensen die een voorbeeld zijn als rolmodel. Als wedstrijdruiter ben je daar onderdeel van, of je dat nou leuk vind of niet, je hebt invloed op andere mensen door de keuzes die je maakt, wat je draagt en hoe je je gedraagt.
Niet alleen als wedstrijdruiter, maar ook magazines en andere dingen die met de sport te maken hebben, beïnvloeden de keuze van het kind als het opgroeit.

En juist omdat het zo veel invloed heeft op de jeugd, is het belangrijk dat ze van jongs af aan leren dat een cap iets is dat "gewoon" bij je sport uitrusting hoort, voor je eigen veiligheid. Dat iedereen het doet, zowel in de training als in de wedstrijdring.

Dat alleen ouders de opvoeding doen is een illusie. Alles (het hele milieu) om een kind heen heeft invloed op hoe het zal opgroeien. Ouders zijn maar een heel klein onderdeel uit het leven van een kind, en ouders zijn lang niet altijd in de positie om het kind de juiste kant op te sturen. Zéker niet als "de rest van de wereld" wat anders doet.
Als die stoere kerels in de ring allemaal zonder cap oprijden, probeer jij als ouder dan je kind maar eens een cap op te zetten. En het duidelijk te maken dat het echt nodig is. Je krijgt dírect een argument terug: "maar die meneer op die show hoefde dat niet! waarom ik wel?".

Het kind heeft misschien minder ervaring met rijden, maar zowel jou als ervaren ruiter als het kind kan hetzelfde ongeluk overkomen als bijv. het paard struikelt en valt. Om maar wat te noemen.

Tot slot @ Troi:
Traditie is mooi, maar niet altijd een gouden recept voor een goede/veilige sport.
Een voorbeeldje van "traditie" bij hondenfokkers heeft er bij een groot deel van de hondenrassen toe geleid dat de rassen volledig gaan verdwijnen of zelfs verboden zullen worden, omdat ze zó ziek zijn dat het ras niet meer te redden is. Dan is traditie ook niet mooi meer. Soms is verandering/aanpassing nodig om traditie functioneel te houden in het tijdperk van vandaag.

Maar ik zal het verder laten rusten. Ik heb inmiddels voldoende argumenten naar voren gebracht.
En ik heb van de tegenstanders v/d cap nog steeds niet 1 argument gehoord anders dan "mode/traditie", "dat bepaal ik zelf wel" of "ik zie de functie van de cap niet".....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:44

Traditie an sich is doelloos maar heeft zeer grote waarde. Hiervan is het veiliger maken van de sport er niet een. Dat lijkt me toch voor zich spreken. De vraag wanneer de waarde van de traditie kleiner is dan de waarde van de voorgestelde verandering kan ik niet beantwoorden. De FEI vindt nu blijkbaar dat de cap waardevoller is. Ik blijf erbij, ik ben het er perse niet mee eens noch oneens. Ben wel erg benieuwd hoe het gaat uitpakken.

Verder zie ik ook werkelijk niet in waarom het noodzakelijk is om andere argumenten naar voren te brengen in deze discussie. Waarom bepaal jij de waarde van de door de 'tegenstanders' aangevoerde argumenten? Tikje uh...

Maar goed. Laten rusten is wellicht een goed idee :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:51

Ik kan voor mezelf toch de waarde van de argumenten bepalen, om te bepalen of het voor mij nodig/nuttig is om wel of niet door te gaan met de discussie? Meer is het niet hoor ;)

Ik ga graag een discussie aan, kan heel interessant en ook leerzaam zijn.
Maar als we niet verder komen dan traditie en mode, dan loopt de discussie vast op het punt waar we nu al op zitten. Dus dan heeft 't weinig zin om nog verder uit te breiden. Het loopt dan namelijk uit op een welles-nietes discussie waar we allemaal niets mee opschieten. :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:54

volgens mij is jouw enige argument 'veilig'.

en ik zie daar wel een kansberekening in. ik heb het in de reiningsport op wedstrijden nog niet meegemaakt dat er iets dusdanig ergs is gebeurd waarbij een cap een verschil had gemaakt.

wild at zeggen dat het niet kan gebeuren? tuurlijk niet, het kan zeker.

maar jij kan ook een auto-ongeluk krijgen. zit jij met een helm op in je auto? (zoals de f1 coureurs die je aanhaalde) volgens mij niet.
waarom niet? omdat je de kans te klein acht...

zo zie ik de cap in onze sport ook.

tuurlijk is bescherming ok, maar waar leg je de grens? ik vind in onze sport een cap al té. zoals jij een helm té vind in de auto naar je werk.

en mbt voorbeeld: ik ontken niet dat dit er is, dat jeugd zich er wat van aantrekt. ik zeg alleen dat ik vind dat dit niet de verantwoording is van het rolmodel wat anderen ermee doen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:58

tja ik heb het zelf altijd raar gevonden,, dat er in de dressuur wel een cap gedragen moet worden,, en in de western niet,, zou wel een beetje tegenovergestelde wereld zijn we rijden allemaal paard,, en kunnen allemaal lelijk vallen..

het is toch ook niet zo dat er merken scooters zijn waarbij je geen helm ophoeft omdat je daarvan minder hard zou vallen als je brokken maakt ?

imo is het nog al gek :j en vindt ik de doorvoer logisch :j
( ook voor de dressuur hoedjes )

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:59

weer een niet westernruiter die een mening moet hebben over wat de western ruiters aanmoeten... zucht.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:09

Klopt, omdat de introductie van een cap ook maar 1 functie heeft: veiligheid :)
Ze gaan het niet verplicht stellen omdat het een mooi ding is. Dus dan blijf ik als 'pro cap partij' in deze specifieke discussie inderdaad "steken" op het veiligheids argument, en de punten die daaruit voortvloeien.

Je risico argument vind ik wel een sterke inderdaad! :j
Het is een afweging die je maakt. Of het extra risico van het werken met paarden voor jouw gevoel zó veel meer risico geeft om daar extra bescherming voor te willen dragen, of niet.
En er zijn inderdaad duizenden ruiters, die het risico liever wel nemen en daarom geen cap dragen (om verschillende redenen).

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:15

ik rij zelf nooit met cap en ben gewoon een recreatie ruiter die buiten gaat rijden.ik vind een cap ook echt niet fijn en vind het niet mooi.als mensen het veiliger vinden voor hun zelf moetn ze het zeker op zetten,maar verplichten vind ik niet nodig zeker niet voor de mensen die op hoog nivo rijden.en ja een ongeluk kan altijd gebeuren,maar ga er van uit dat iedereen dat weet en dus ook elf een keuze kan maken.ik ben dus tegen,net als het niet meer mogen rijden met een hoedje.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:23

*wacht op mededeling dat alle fietsers voortaan ook met helm op moeten fietsen, zou stukken veiliger zijn*

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:24

Even afgezien van de vraag of de maatregel nu goed of slecht is, vraag ik me af wat er nu echt gaat gebeuren.
Als ik namelijk kijk in de berichtgeving van de FEI staat er dit:

GENERAL REGULATIONS
Protective Headgear: The Medical Committee prioritised rule changes promoting helmet use as part of its focus on athlete safety. A rule, which provides that the use of properly fastened protective headgear while riding on the show grounds is mandatory, was approved. The requirements while competing in each discipline are governed by the applicable sport rules. The GA agreed with the request of the United States Equestrian Federation (USEF) to delay the implementation of this rule by one year so that it will become effective on 1 January 2013 in order to allow for a comprehensive educational programme.
Betting: The existing rules on betting for FEI athletes and Persons Responsible were expanded to all the members of the support personnel and specifically officials.
The modifications to the FEI Statutes will be effective on 15 November 2011. The modifications to the FEI General Regulations will be effective on 1 January 2012 except for the rule on the use of protective headgear which will become effective on 1 January 2013. FEI Statutes and General Regulations will be published on this PAGE.

Zelf lees ik hier een beetje uit dat er sprake is van bovengenoemde regel in combinatie met de 'eigen' regels van de discipline. Oftewel; ik vat het op als:
- rijden op het wedstrijdterrein met cap
- rijden in de show met show-legal-stuff ('eigen' regels), zoals onder andere een hoed.

Denk ik.