Niels schreef:Dat zal allemaal, maar wie ben jij om voor een ander te beslissen dat ze iets niet meer mogen of juist wel moeten? Hebben we dan niet zoiets als eigen verantwoording? Op een paard stappen is het gevaarlijkst, dat kunnen we beter uitbannen als we helemaal geen ongelukken willen. Ik ken nog veel meer voorbeelden van mensen die wel zijn overleden door paarden, terwijl ze een cap droegen.
Risico's zijn onlosmakelijk verboden met paardensport. Laat het toch aan de deelnemers zelf over hoeveel risico ze nemen.
Ik ben ook niemand. En ik maak die beslissing ook niet.
Ik ben de FEI niet 
Wat je hier dus eigenlijk moet schrijven is: Wie is de FEI om voor een ander te beslissen dat ze iets niet meer mogen of juist wel moeten hebben?
En daarmee heb je inderdaad een punt te pakken.
De FEI is een overkoepelende organisatie die o.a. bepaald hoe de sport er uit ziet en welke regels er aan de sport hangen.
Veiligheid is één van hun aandachtspunten en verantwoordelijkheden.
Die helmen bestaan niet voor niets. Natuurlijk zullen er ook wel ongelukken zijn waarbij mensen een helm dragen en tóch overlijden. Maar er zijn genoeg mensen bij wie de helm juist het leven heeft gered of ze alleen al behoed hebben voor een week zware hoofdpijn.
Wat is er dan zo negatief aan?
Er zullen inderdaad altijd mensen zijn die zélf hun beslissingen willen maken. En dat kan ook prima; bij je thuis.
Maar als je er zelf voor kiest om deel te nemen aan wedstrijden, dan ben je automatisch onderhevig aan organisaties, reglementen en overkoepelende instanties die bepaalde dingen voor je bepalen.
En of dat nou over bepaalde verplichte onderdelen in je reining proef gaat, of over kleding voorschriften of hoe je je behoort te gedragen tijdens het inrijden en in de wedstrijd ring, het zijn allemaal dingen die door een overkoepelende organisatie worden bepaald, door een groep mensen die daar écht wel stevig over na hebben gedacht.
En op dit moment vinden ze het blijkbaar belangrijk dat de paardensport (niet alleen western maar álle vormen van paardensport) een voorbeeldfunctie krijgen op het gebied van veiligheid.
In mijn ogen is dat een stap vooruit.
Want volwassenen kunnen inderdaad (op eigen erf) prima bepalen of ze wel of niet kiezen voor die extra veiligheid.
Maar veel kinderen en jonge ruiters kunnen dat (nog) niet. Voor hén is het heel belangrijk dat ze van zowel hun ouders, als de bladen als "hun grote voorbeeld" en iedereen om ze heen leren dat je van een cap niet alleen "plat petjes haar" krijgt, maar dat het ook hun leven kan redden.
Zeker omdat kids vaak minder ervaring hebben en vaker vallen.
Voor mijn fotografie moet ik tegenwoordig aan bladen ook alleen nog foto's leveren met ruiters en menners met een cap op. Gewoon omdat zij óók een voorbeeldfunctie hebben, net zoals wedstrijdruiters.
Wat je in je vrije tijd doet, en tijdens trainingen mag je toch nog steeds zelf weten....
Alleen de overkoepelende organisatie heeft nu voor je bepaald dat de sport een veiliger imago moet gaan krijgen en een voorbeeldfunctie moet gaan vervullen om het dragen van een cap te bevorderen.
In mijn ogen reden genoeg om het als een zeer positieve ontwikkeling te zien.