[WN] NK good or bad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:28

Om alleen maar naar wedstrijden te gaan voor ervaring is niet voldoende motiverend. Het kost veel tijd en geld en als je er dan geen punten kunt halen hebben veel mensen het er niet voor over.

Het iniatief is super maar het moet je ook wel wat opleveren

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:35

wat voor punten?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:36

Tuurlijk kost het tijd en geld, maar je kunt het toch zien als een investering voor later?
En als je op een wedstrijd start waar je die punten wel KUNT halen maar jij en je paard nog amper een wedstrijd gereden hebt (en bijv. ook nog maar weinig op vreemd terrein met drukte en alles) dan is dat kans dat je dat punt ook daadwerkelijk haalt ook maar klein.
En als je bijv. een ruin hebt dan is het halen van die punten nog niet eens belangrijk, want wat heb je daar verder daadwerkelijk aan? Ok, bij de wran (want daar hebben we het nu over) kan/moet je na het halen van een bepaald aantal punten door naar de amateurs (hoe dat zit weet ik niet pcies, kan het boekje niet zo snel vinden en ik heb me er nog niet eerder in verdiept) maar verder? Wat leveren die punten je op?

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:06

Oké, Blaze heeft het voor elkaar, dit roept goede discussies op Cool

Ten eerste, punten bij de WRAN? Die tellen mee voor de titel WRAN champion voor diegene die in dat jaar en betreffend onderdeel de meeste punten heeft verzameld. Is dus wel wat waard.

NQHA heeft een zelfde soort puntensysteem. Dan krijg je een highpoint titel. Deze punten tellen ook mee bij de amerikaanse organisatie: dan tellen ze voor je ROM in amateur en open.

Deze puntensystemen zorgen ervoor dat je als ruiter en paard een stukje waardering krijgt voor het werk dat je erin steekt. Dus of het nu een merrie, ruin of hengst is die je rijdt, is niet van belang. Het gaat om de prestatie en dat je op deze wijze geregistreerd hebt dat je een "performer" hebt en bent en daarvoor een stukje erkenning krijgt.

..... en wat betreft het niveau..... er was al een selectie gemaakt op punten, deze mensen hadden zich dus gekwalificeerd, het is aan henzelf om te besluiten of ze daadwerkelijk starten of niet. Blijkbaar is dit het niveau op dit moment in Nederland bij de open klassen en bij de amateurs.

Verder vind ik dat er zowiezo al heel veel kleinere WRAN wedstrijden zijn. Persoonlijk zou ik liever ook iets grotere shows zien, wat meer verspreid in een jaar waarbij je in 1 show dus WRAN, AQHA en NRHA kunt starten (zoals bij het WRAN NK). Dan is het de moeite waard om er 2 of 3 dagen voor uit te trekken en kun je een aantal keren starten.
Nu moet je voor de rest van het jaar steevast naar België of Duitsland voor dit soort shows. Jammer hoor......

Groetjes, Gisela

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:13

grotere shows combinatie WRAN AQHA PAINT NRHA zijn leuk. maar eigenlijk alleen als je een quarter hebt of paint .

ik denk dat er veel mensen met een "gewoon" paard blij zijn met de kleinere wran wedstrijden.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:24

Daarom zei ik ook dat er veel kleinere WRAN shows zijn waar ieder ras aan kan deelnemen. Niets mis mee, ook daar kan de nodige ervaring voor iedereen worden opgedaan.

Alleen een paar grotere shows in het jaar zouden best leuk zijn.... Op een gegeven moment wil iemand ook de overstap maken van een "kleine" show naar een wat "grotere" show en dan zouden ze op die manier de kans krijgen.

Daarbij vind ik het aangenaam als er een aantal verenigingen gecombineerd te werk gaan. Door wat meer te kunnen starten, vergaar je in kortere tijd wat meer ervaring.

Groetjes, Gisela

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:28

mee eens Haha!
dit jaar stond ook de colorfull spring show op het programme. maar kon niet door gaan.
en binnenkort in Saasveld een paint wedstrijd in combinatie met de wran.
toch 2 dagen.
en van de zomer had je Wennekers in Aalsmeer met zelfs jeugd klasses OK dan!

ik zit nu nog te wachten op een wedstrijd met de
"working mom klasse" Haha!

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:35

Ik ben dit jaar niet geweest maar vorig jaar wel. Bij dat NK deden er ook mensen mee in de Open Reining die ik liever in de Amateur zag. Daar zouden ze prima tussen passen.

Aan kleding kun je in ieder geval iets doen. Ik vind het ook echt stom staan als de broek bijna tot de knieën komt als ze op hun paard zitten. Maar goed als een ruiter dan toch een geweldige proef neerzet kijk je daar wel doorheen. Maar toch, het is een wedstrijd en daar hoor je op je mooist naar toe te komen. (je showt jezelf en je paard tenslotte)

Aan de andere kant heb ik toch weer respect voor die mensen... ze proberen het toch maar weer. Maar er is natuurlijk ook weer een grens....

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 23:02

Er wordt gewerkt aan het niveau en de klassering om NK te mogen starten. Van een van de organisatoren heb ik vernomen dat al vanaf vorig jaar de eisen om te mogen deelnemen telkens een beetje hoger worden. Het is nl niet mogelijk om vanuit niets ineens torenhoge eisen te gaan stellen aan de deelnemers.
Dit jaar waren ze zo een beetje aan het maximale aantal deelnemers, dus kunnen ze volgend jaar strenger gaan selecteren.
Hoe die selectie er precies uit zal gaan zien weet ik niet. Dan moet je de WRAN benaderen.
ik vind het een goed idee om een aantal klassen uit te schrijven voor alle rassen behalve de rassen waar ook aparte klassen voor zijn. Dit inderdaad om het gebruik van "andere" rassen voor de westernsport te bevorderen. Schrijf eens een brief naar de WRAN met dit idee.
Verder vond ik de NK goed en strak georganiseerd. Als iets om een bepaalde tijd zou beginnen lukte dit meestal ook en er waren geen ellelange pauzes om de gaten te vullen. Mijn complimenten voor de organisatie.
Ook op vermeend dierenleed werd kortdaad gereageerd en ik heb heel weinig misstanden gezien (er zijn natuurlijk altijd wel wat incidenten, zolang dat maar incidenten blijven)
Strodorp was leuk en compleet naar mijn inzien en ook lang genoeg open. Alleen jammer dat alles zo duur is. (kan de organisatie niets aan doen)
Het dubbel pointed systeem vind ik maar niets aangezien er soms wel heel veel verschil zat in de jurering, dit mogen ze van mij volgend jaar wel afschaffen, daar wordt het wel duidelijker van.
Verder veel mooie sport gezien en veel geleerd van goede en minder goede proeven, en de verschillende manieren van op een paard zitten en een paard losrijden, (soms is de inrijbak interessanter dan de showring)
Ook weer veel trail hindernissen gezien om eens te proberen.
Volgend jaar wil ik er ook aan meedoen. Ik hoop dat ik goed genoeg ben.
Groetjes Peppy

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 23:13

Iedereen heeft het over de ruiters die niet goed genoeg zijn om op een NK te starten, en dat ze hun lauweren eerst maar moeten halen op een locale wedstrijd.
Nu heb ik persoonlijk niet zoveel locale wedstrijden gezien, maar ik moet zeggen dat de organisatie daar nogal vaak te wensen overlaat. Afgezien van het feit dat het veelal onmogelijk is om daags tevoren een schema en bijbehorende starttijden te bemachtingen, is het toezicht in de inrijbak en ook bij het inrijden in de wedstrijdbak (en dan heb ik het hier over de reining) soms van dien aard dat de wedstrijd daar al verloren wordt. Er word op gehamerd dat iedereen met hoed dient in te rijden, maar er wordt op de cirkel stilgestaan, tegen de rijrichting ingereden i.p.v op de ene volte de linkerhand te rijden en op de andere grote volte de rechterhand, en op X gestopt en gespind.

Persoonlijk zou ik dan toch voor een vuurdoop op een grotere wedstijd kiezen, dan mijn paard of mezelf bloot te stellen aan een verwonding in de inrijbak op de locale show, omdat de andere mededingers niet weten hoe de regels zijn, de regels wel weten maar ze aan hun laars lappen, of simpelweg niet kunnen sturen. Of omdat de ringmeester niet ingrijpt (als die er al is)

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 00:53

hoi,

ik sluit me helemaal aan bij de mening v. Cassidy ! OK dan!

Moeilijke discussie overigens...

want, als je dan niet NK waardig bent en je dus eigenlijk 'te goed' voelt voor een onderling wedstrijdje, wanneer kom je dan aan starten toe Haha!
Verward dus... ik start gewoon niet Haha!

nee... ik denk dat ik dan ook eerder voor de 'vuurdoop' zou kiezen... en iig de zekerheid wil hebben op o.a. een goede organisatie & een goede locatie (bodem etc.).

Verder vindt ik het moeilijk te oordelen over 'rijstijlen' e.d. ... je kunt het thuis goed voor elkaar hebben, maar wat gebeurt er op een wedstrijd?

Qua kleding vindt ik wel dat iedereen, ongeacht discipline er 'verzorgd' uit hoort te zien. Dat kan dus ook een gewone spijkerbroek & ruitjesblouse zijn, maar dan geen (bijv.) paarse spijkerbroek & oranje blouse ofzo maar combineer dan de juiste kleur... dat ziet er dan m.i. toch verzorgd uit, terwijl het om gewone kleding gaat... Knipoog

groetjes

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 07:37

goed, ik ben een van die ruiters op een ANDER ras.
hoewel pablo mij af en toe in de steek laat heb ik het verder helemaal zitten. We liepen keurig mee in de pleasure maar ik heb GEEn gang van een quarter!!! dus niet in de finale.

Voorheen werd er nog wel es gezegd wat knap dat je op je haflinger mee kan rijden en dapper nu voel ik me net een Clown
Kan mijn paardje niks aan doen maar de lat is wel hoger gaan liggen voor ons.
Wat ik maar ook zeker andere met een niet quarter erg jammer vinden.
De kans is dus erg groot dat je ons op die GRAPPIGE haflinger,fjord,arabier,nrps, ****,enz. niet meer voorbij ziet tuffen.

Dus voor mij maar 1 oplossing een ander paard.
wil ik nog mee rijden!!!

groetjes tanja

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 07:48

Dit is inderdaad een lastige discussie, maar wel goed dat-ie gevoerd wordt.

Ik ben alleen op de zaterdag avond geweest en heb ook dingen gezien die in mijn ogen de beoordeling negatief kunnen beïnvloeden.

Niet iedereen heeft de Geld, geld! voor zowel een trainings- als een showzadel. Daarbij opgeteld dat niet iedereen de luxe heeft van een binnenbak en dus ook wel in de regen moet trainen waar een zadel niet mooier van wordt, vind ik dat een jury daar doorheen moet kijken. Wat ik wel heel jammer vind is wanneer mensen met bijvoorbeeld verwassen en inderdaad te korte broeken rijden, zeker in een onderdeel als de pleasure waar het toch zeker ook om de presentatie gaat.

Wat mij in de reining opviel is dat er zo weinig ruiters in hun zadel zaten er viel er mij zelfs een op die van voor naar achter door het zadel gleed of ruiters die met de roll-back bijna uit het zadel gewipt werden en dat maakt het voor het paard ook niet makkelijk om de oefeningen uit te voeren.

OK, OK, wie ben ik om een oordeel te vellen, ik moet zelf nog beginnen. Ik krijg ook regelmatig van mijn vriend op mijn kop dat ik het eerst nog maar eens zelf moet doen. Mijn antwoord is dan dat ik eerst moet bepalen hoe ik vind dat het er uit moet zien (ben erg visueel ingesteld).

Hopelijk haal ik wel ooit het niveau om op een NK mee te doen, misschien ook niet, maar dan hoop ik toch dat ik dat zelf door heb.

=^.,.^=

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 08:23

Ben jaren lang overtuigd geweest van het feit dat alles wat niet amerikaans is(qua paard) inderdaad maar mee hobbelde,deze mening heb ik de laatse 2 jaar totaal herzien Cool
Helaas zie je toch dat zelfs de succesvolle ruiters met een niet quarter etc.over zijn gegaan op een quarter ofzo.Prima ,hun keuze.
Vreemd genoeg krijg je hierdoor wel het fenomeen dat iedereen aan de top wil rijden, en dat het hebben van een quarter paint of appie je automatisch recht geeft om mee te dingen naar die top .Wat ik een beetje wil aangeven is dat die personen die ik niet op hun plek vond op een NK zeker niet waren gestart als ze dat op een haf.nrps of iets dergelijks moesten doen.
Dit wil niet zeggen dat die ruiters die van ras zijn gewisseld hier bij horen.
Bv miss fancy shampo deed het als vanouds weer heel netjes( paard en ruiter )

Vind het heel jammer dat de drempel voor de *gewone* rassen bijna onneembaar gaat worden.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 08:29

En dat deugt dus niet! Zeker niet voor de WRAN, die voor alle rassen bedoelt is. Dan is het wel leuk of met 2 judges te schermen, maar als deze mensen dat niet door hebben dat het een wedstrijd voor alle rassen is? Een KWPN er heeft een andere bouw dan een Quarter maar hoeft daarom niet minder te presteren.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 08:33

wraqhan Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 09:04

farichta schreef:
Niet iedereen heeft de Geld, geld! voor zowel een trainings- als een showzadel.

Is ook zeker niet nodig, maar als ik een ruiter zie rijden met het zadel onder een centimeter stof, zodat het basketpatroon haast niet meer zichtbaar is, dan denkt ik dat dit simpel te verhelpen is.

Natuurlijk zal bij een NK eerder al het zilver uit de kast gehaald worden, maar ik denk dat een jury een mooi gereden proef toch hoger waardeert dan een proef waar je gezien de uitrusting een Cool nodig hebt.

Ik kan me heel goed indenken dat mensen met een niet-Q/P/A zich ondergesneeuwd voelen, de trent is idd dat men na enkele jaren overstapt. Toch ook mede omdat men denkt (al dan niet terecht) beter te kunnen presteren met een 'Amerikaantje'. Maar om nu dezelfde Amerikaantjes te weren van een WRAN-wedstrijd zou denk ik het beginsel van de WRAN aantasten en is dus niet haalbaar. Wel zou er binnen de WRAN misschien een onderdeel kunnen komen voor alle andere rassen.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 09:29

Hoi, ook ik ben dus zo'n 'niet-Amerikaans- paardrijder... en start dus met mijn Volbloed Arabier, ook op het NK. Ik ben er van overtuigd dat als de jury goed zijn werk doet, ook een niet Q/P/A moet kunnen winnen.
Ik werd zelf met mijn Arabier vorig jaar NK Versatile Horse, behaalde hoge plaatsingen in de Western Riding. Johanna Vellinga werd dit jaar met haar jonge Arabier (net 3 maanden onder het zadel!) NK Junior Trail, ook tegen allemaal Quarters. Angela van Duyvenbode behaalde met Penthor een ex aquo 2e plek in de Amateur Trail, dus ook niet mis.

Ok, er zijn onderdelen waar in het moeilijk wordt om met je vreemde eend in de bijt de massa te domineren, ik denk hierbij vooral aan de reining imo.
Het is spijtig als iedereen maar over gaat stappen naar een Q/P/A (en let wel er is niets mis met deze paarden!) alleen maar omdat dat een betere plek op zou leveren. Als je heel grof gezegd niet kunt rijden op een Arabier, Welsh of wat dan ook, dan kun je op een Quarter natuurlijk niet ineens wel heel goed rijden.

Probleem is wel dat de western jury's erg kijken naar Quarters. En daar ook alles aan vergelijken, terwijl een paard met een totaal andere bouw niet hetzelfde kán lopen als die Quarter, terwijl (mits goed gereden) hij bijvoorbeeld wel aan de basisregels van dat onderdeel voldoet. Neem pleasure: de ideale lijn is toch oren en schoft op 1 hoogte. Dat zal een Haflinger weer anders doen dan een Arabier en die weer anders dan een Quarter. Er zijn nu eenmaal andere halsaanzetten, conformatie e.d. Maar het einddoel is het zelfde, en daar zou ook naar gejureerd moeten worden, ongeacht wat voor ras je ook rijdt.
Jahaaa ik ben fanatiek hierin hoor! ~~}>

Verder of iemand wel of niet thuis hoort op een NK... misschien een idee om regionale kampioenschappen te organiseren? En van daaruit een kwalificatie naar het NK?
Ik vind wel dat iedereen zich terdege moet afvragen of je wel in een bepaalde klasse thuishoort. Als je western riding start moet je paard gewoon vloeiend kunnen changeren i.p.v. met enkele drafpassen, anders schiet je het doel voorbij.
En Rina, jouw paard liet tenminste een echte uitgestrekte draf zien! Kijk, dat kan een 'ander ras' (mede door zijn bouw) dus duidelijk wel, terwijl ik weinig Quarters zo uitgestrekt heb zien gaan. imo zou dit ook op het scoresheet terug te zien moeten zijn op dit onderdeel.

groetjes,

Krista

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 11:04

Ten eerste : Ben het helemaal met het bovenstaande eens.

Ten tweede : Ik heb toch weer paarden gezien in de Pleasure die zo langzaam moesten lopen dat het er gewoon niet meer uitzag.
En dat terwijl ik toch dacht dat de Jury tegenwoording taktmatige gangen wil zien.
Tevens viel mij op dat tijdens de Reining er ruiters waren die duidelijk door iemand buiten de bak werden "geholpen" in het tellen van hun spins.Er was zelfs iemand die heel duidelijk op een strategisch moment gewoon "HO" zei.
Niet helemaal de bedoeling, toch?
Heel jammer dat het werd toegestaan door de Jury.
Groetjes,
Liesbeth

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:02

Sandra.k"]
[quote="vera schreef:
Meer wedstrijden organiseren waar je je kunt kwalificeren en ervaring op kunt doen geeft een beter niveau.

Yep, meer laagdrempelige en kleine (oefen/beginners)wedstrijden, op het liefst veel verschillende locaties zodat er voor iedereen een mogelijkheid is om te gaan starten. Dan creeer je een brede basis, en dat betekent uiteindelijk meer niveau.
[/quote]

Helemaal mee eens!!! 9 november is er zo eentje in Simonshaven (z-h) *LOL* Haha! *LOL*. Laagdrempelig en oefen/beginners wedstrijd.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 12:07

bedankt Krista,
Weet ik eindelijk wat de volbl.arabieren hebben gedaan!!
MI weer iets om trots op te zijn dus!! OK dan!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 12:51

Liesbeth schreef:
Tevens viel mij op dat tijdens de Reining er ruiters waren die duidelijk door iemand buiten de bak werden "geholpen" in het tellen van hun spins.Er was zelfs iemand die heel duidelijk op een strategisch moment gewoon "HO" zei.
Niet helemaal de bedoeling, toch?
Heel jammer dat het werd toegestaan door de Jury.
Groetjes,
Liesbeth

Dat zie je verkeerd Knipoog
bij de laatse spin zijn er velen die dusdanig onder de indruk zijn dat ze ***yeahhhhh*** roepen
Clown Cool

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:00

Hihihi, inmiddels is het zwaartepunt van de discussie beland bij het hebben van een bepaald ras.
Dat is natuurlijk een blijvend probleem. De maatstaf voor de shows zijn ooit gezet in Amerika op basis van Quarters en Paints.

Deze discussie is ongeveer gelijk als die momenteel in de dressuurwereld wordt gehouden; je kunt met een Fries of Andalusier mee doen op een aardig niveau (sommige zelfs heel hoog) maar ze blijven natuurlijk specifieke aangefokte eigenschappen hebben die in de tak van sport belemmerend kunnen werken.
Je ziet tenslotte ook geen draver op hoog niveau dressuurrijden of een kwpner voor de sulky meedingen naar de Gouden zweep.

Dus wil je op een aardig niveau meedingen met een "ander" ras dan zul je inderdaad alles uit de kast moeten halen om aan de gestelde maatstaf te kunnen voldoen. Niet gezegd dat het niet mogelijk is maar ik denk niet dat je dit "probleem" de jury moet aanrekenen, het is nu juist de kunst om je paard zo te laten lopen dat het niet uitmaakt naar welk ras ze kijken.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:11

Een aantal dingen:
Niet iedereen die eerst gezien werd op een niet-western ras en nu er wel een heeft, heeft dat gedaan omdat men nu beter denkt te presteren. Neem mij en Monique Verberne als voorbeeld. Onze Haffies hebben naam gemaakt op de WRANwedstrijden. Daarbij zijn we soms door de jury's ondergewaardeerd, maar meestal werden we beoordeeld naar de verrichtingen. Zo is Silvester meervoudig kampioen in trail en Horsemanship en zat hij er zelfs bij de Pleasure goed bij. Mijn Alpenquarter heeft laten zien dat reining en western riding ook door dit ras beheerst kunnen worden.
Het feit is wel dat je veel tijd en training in deze rassen moet steken omdat ze de aangeboren aanleg van een westernras missen. Dat moet naar mijn mening geen belemmering, maar juist een uitdaging zijn.
Het is nu wel zo dat Markus en ik denk ook Silvester aan de top van hun kunnen aangekomen zijn. Als westernfanaat wil je dan toch verder in de wedstrijdsport en dat is het logisch dat je een westernras kiest. Ik een paint (Miss Fanci Shampoo) en Monique een Appie (Piece of Power). (toch geen standaard quarter)

Maar wees niet ongerust, Markus is nog niet uit het beeld verdwenen. Vanwege tijdgebrek wordt hij nu een jaartje door iemand anders verzorgd, maar dan komt hij gewoon weer terug en zal ik hem ook zelf weer uitbrengen.

En Tanja, wat jij meegemaakt hebt op het NK is typisch Haflinger. Degene die mij meerdere keren hebben gezien op wedstrijden weten dat ik uit ervaring spreek. Gewoon doorbijten, je kan het eruit krijgen en dan heb je een superpaardje. De pleasure blijft moeilijk voor een wat forse haflinger, hij moet zich verzamelen en toch rustig lopen. Ik zou als ik jou was niet al mijn kaarten daarop zetten en je concentreren op horsemanship en trail.

Maar laat me een ding nogmaals duidelijk stellen: western rijden is er voor alle rassen, haal het onderste uit de kan, maar wees realistisch over de grenzen van het paard. Een goede QH, Paint of Appie zal het misschien makkelijker doen, maar dat is geen garantie. Ook hierin heb je goede en slechte paarden en het is altijd nog de ruiter die het eruit moet halen.

En het belangrijkste is PLEZIER hebben met je paard.

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 13:12

Vera, wat zijn we het eens!!!!