[WN] stallingen voor de western ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 10:01

zier er erg goed uit renate85 .
Maar is helaas wel erg ver uit mijn omgeving vandaan.
Dat zou betekenen dat ik er niet dagelijks naar toe zou kunnen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 10:28

een adresje gewoon bij een boer kan ook prima zijn.....als we maar naar buiten kunnen

Jetta

Re: stallingen voor de western ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:53

ik heb toch een beetje het idee, dat er hier een probleem wordt gecreëerd dat er niet is. Op de meeste stallen staan wel een stel recreatieruiters die met hun paarden diverse dingen doen die de fanatieke dressuurruiter niet (vaak) doet. Stap op je fiets en ga kijken in je woonomgeving, klop overal aan waar je paard denkt te ruiken en maak eens een praatje, proef sfeer en kom in gesprek met de stalbaas. Vertel waar jij je mee bezig houdt met je paard en hoe je dat ziet. Naar mijn idee ben je recreatieruiter met af en toe in de bak wat gymnastiseeroefeningen. En via welk systeem je dat doet, maakt niets uit. Dat je geen slidings en spins in een dressuurbak mag doen is logisch. Maar als je die toch niet doet, kan je dat ook vertellen aan de stalbaas.verder: hou je aan de stalregels en maak voor het overige goede wederzijdse afspraken. Succes.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 16:13

Is dit niks voor je?
http://dieren.marktplaats.nl/stalling-e ... d=12&fs=1#

Ongeveer 20 minuten van Leerdam.
Ik denk dat je bij kennismaking gewoon niet de nadruk moet leggen op western/quarter enzo.
Gewoon dat je een leuk paardje hebt waar je een leuk plekje voor zoekt.
Zoals jij rijdt, daar hebben de meeste pensionhouders geen bezwaar tegen hoor.

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:45

tja ik denk dat als je ergens heen gaat te kijken je duidelijk moet wezen wat je doet en hoe je rijdt . de fabeltjes de wereld uithelpen!

MarjonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:31

Ongelooflijk te lezen dat je als westernruiter geweigerd wordt!
En als dat vanwege gaten in de bakbodem is kun je daar toch afspraken over maken? We zijn toch allemaal met paarden bezig?
Gelukkig heb ik deze ervaring niet. Een aantal mensen vindt het erg leuk dat er een westernruiter gekomen is (ik ben de enige, as usual >;) ). Helaas lijkt het sommige mensen ook te irriteren. Waarom heb ik niet helemaal duidelijk. Waarsschijnlijk omdat het 'anders' is?
Ik hoop dat je een fijne stal vindt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 20:39

Ik heb niet gezegd dat je geweigerd word....alleen dat de meeste er niet al te happig op zijn.
Maar dat kan heel goed als ik niet duidelijk genoeg was.
Als een staleigenaar alleen met western bekend is van de filmpjes op youtube dan kan ik me er ook nog wel wat bij voorstellen :')
Alleen had ik het zelf nog niet op die manier bekeken.....sja.....

Nouja.....het heeft ook geen haast of zo.......het is eigenlijk alleen een beetje ter oriëntatie voor het geval er ooit eens iets mocht gebeuren :D

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 00:59

ik ben ook nog nooit ergens geweigerd omdat ik wel aan reining doe en dus sliding stops en spins maak. als er een bodem ligt waar ik niks mee kan dan doe ik uiteraard niet die oefeningen, maar in heel veel bakken kan ik gewoon oefeningen doen en zorg er altijd voor dat ik niet constant op dezelfde plek dit doe, dus ook geen slechte plekken maak.
maar na een sessie spins of stops liep ik daarna altijd met een hark door de bak om eventuele putten direct te dichten, en dan is er toch niks aan de hand?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 07:29

als je een leuke stal vindt gewoon vragen wat er wel en niet mag. Ik ben nooit ergens geweigerd of commentaar gehad omdat ik western reed. Bij sommige stallen mag alles, ze trekken de sleep wel weer door de bak (zoals bij ons). Ik sta op een stal met veel menners en daar mogen we zelfs met de kar de bak in. Als de bak te slecht is wordt hij wel weer rechtgetrokken. En als jij niet te veel geks doet dan zeg je dat er toch gewoon bij tijdens het eerste gesprek?

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 07:43

Ik weet in otterlo meerdere stallen maar denk dat dat nog al uit de richting is :)

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:35

Zo vreemd is het niet. Ook ik ben per email al eens geweigerd omdat ik western rij. Ik mocht niet eens komen kijken! Heb er nog een mail tegenaan gegooid dat ik geen reining ruiter ben, maar pleasure en trail rij en dat dat totaal geen extra eisen aan een bodem stelt, of dat de bodem doordat je er pleasure in rijdt niet anders belast wordt dan als je er in dressuurt, maar het mocht niet baten. Zoals RK zegt, de meeste niet westernpensionhouders denken western = reining en meer opties zijn er niet voor hun!

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 07:41

Aan de Loonse en Drunense Duinen, buitenbak, weidegang en s'nachts binnen, volpension
40 minuten, is dat te ver?

http://www.pensionstal-giersbergen.nl/index.html
Niet specifiek western maar gewoon een gezellige club mensen die niet moeilijk doen, ik rij (probeer) western op een NRPS-merrie, geen probleem.

Space_nr1111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:04

We staan niet bij jou in de buurt maar ik wil hier toch wel even op reageren.

Wij staan in Koekangerveld Drenthe bij Spring en handelstal Horses4U van Jan Willem Ijbema
het is een prachtige locatie met binnen en buitenbak ruime boxen weidegang en 50 meter van bos en ruiterroute verwijderd.

In het begin werden mijn paard en ik ook wel even geobserveerd maar juist door mezelf open op te stellen en uitleg te geven op alle vragen is dit voor mij een super locatie geworden. Ik train rustig tussen de springpaarden als ze over hindernissen heen wapperen wat erg leerzaam is gebleken voor mijn
Paintmerrie. Ze is niet snel meer onder de indruk van dingen om haar heen. Daarbij is zij een goede leermeesteres voor de jonge paarden die zich rotschrikken als ze voor de eerste keer een bont paard zien rondrijden.
We helpen elkaar onderling met allerlei dingen en leren zo ook weer van elkaar, het gaat er niet om wat voor tak van paardensport je beoefend,
je hebt allemaal 1 gemeenschappelijke factor
namelijk de liefde voor paarden en paardensport in zijn algemeenheid als je elkaar in je waarde laat gaat dit super samen.
We kunnen zelf hier een boel aan doen om dit te verbeteren, leg uit wat je aan het doen bent en laat zelfs een ander even je paard voelen
dit brengt wederzijds respect en begrip.
Bij ons op stal werkt dit alles geweldig samen en leren we zo van elkaar.
Het grappige is dat toen JP Koopman bij ons een keer een clinic gaf juist de engelse ruiters kwamen kijken en veel vragen stelden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:19

Het klinkt alsof je door duidelijk te zeggen dat je een quarter hebt en western rijdt al een (verkeerd) plaatje hebt geschetst. Als jij en je paard geen bepaalde bodem nodig hebben omdat je toch geen reining rijdt en het jullie vooral gaat om lekker buitenrijden en een trainingsplek dan zeg je toch gewoon dat je recreatieruiter bent? Je rijdt geen wedstrijden dus wat je zegt klopt toch?
De eerste week op de nieuwe stal doe je wat grondwerk en longeer je wat omdat je paard moet wennen, en daarna begin je met rijden. Dan blijkt dat je dat met westernoptoming doet maar dat je dezelfde oefeningen doet in de bak als die andere pensionklanten. Lijkt me geen probleem toch?

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 20:54

@quartel, jammer dat je niet bij ons in de buurt zit, want ik heb nog 2 stallen leeg voor een westernruiter.

Op onze boerderij werkt het gewoon beter als de paarden qua formaat vergelijkbaar zijn en bovendien is het leuker om samen te trainen. Toen ik zo'n 15 jaar geleden op de pensionstal kwam met mijn western uitrusting, werd ik ook vreemd aangekeken. Je werd niet serieus genomen door sommige "ruiters" Anderen stonden er wel voor open en begonnen interesse te tonen. Problemen met de bak heb ik nooit gehad, hoogstens vanwege het feit, dat de dressuurruiters dachten dat ze altijd voorrang hadden..

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 08:25

Ja ik heb even met de nieuwe managerster gekletst op het NK. Leuke meid(en) en het klonk alsof ze het uitstekend voor elkaar hebben daar.

Hier in het noorden heb ik nooit last gehad met stalling als westernruiter, met tinker. Hij wordt ook gewoon als D pony gerekend. Sterker nog, hij is een favoriet omdat hij zo rustig is en makkelijk aan de hand. Maakt de wei ook niet helemaal stuk (ijzerloos)
Onze pension stalling is ook best openminded, er wordt grondwerk gedaan, mennen, dressuur, recreatie, springen en western. Je mag ook longeren in de bakken.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 08:57

Apart want ik heb in het Noorden bij een paar dressuurstallen toch echt te horen gekregen dat ze daar geen westernruiters willen terwijl ik aangaf de bodem niet anders te willen gebruiken als hun :j
Ach misschien net de stallen geweest waar mensen slechte ervaringen hebben met westernruiters? Ik zou ook niet op een stal willen staan hoor waar veel vooroordelen zijn over western of hun ruiters, volgens mij wordt je daar hardstikke moe van iedere keer weer geduldig uitleggen hoe en wat...ik wil gewoon lekker met m'n paard bezig zijn :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 09:51

Toen ik nog reed en pakweg 10 jaar geleden een andere stal zocht liep ik ook zo'n zeik dressuur stal binnen.
Jeetje ze vlogen nog net niet door het plafond toen ik zei dat ik western reed.

Rijden kan ik inmiddels niet meer maar heb nu een karretje achter het paard hangen....idem dito verhaal bij een manege in de buurt.
Ze keek mij aan alsof ik van een andere planeet kwam toen ik vroeg of er ook menlessen/wedstrijden werden gegeven.
Gelukkig sta ik op een makkelijke stal...die vinden alles leuk....vaak nog leuker dan de saaie dressuur :D

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:09

MissPK schreef:
Apart want ik heb in het Noorden bij een paar dressuurstallen toch echt te horen gekregen dat ze daar geen westernruiters willen terwijl ik aangaf de bodem niet anders te willen gebruiken als hun :j
Ach misschien net de stallen geweest waar mensen slechte ervaringen hebben met westernruiters? Ik zou ook niet op een stal willen staan hoor waar veel vooroordelen zijn over western of hun ruiters, volgens mij wordt je daar hardstikke moe van iedere keer weer geduldig uitleggen hoe en wat...ik wil gewoon lekker met m'n paard bezig zijn :D

Ga met misspk mee zo denk ik er ook over sta nu op een westernstal in oosterwolde friesland, hihi zelfde stal als misspk sta met mijn paard peppy daar ,in groningen vind je weinig westernstallen veel dressuurstallen gr sandy

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:12

Ik heb altijd op dressuurstallen gestaan, van echte dure dressuur tot dressuur-recreatie. Nooit problemen gehad in het gemoedelijke Brabant :D

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:14

Al staat er nu wel een advertentie op marktplaats van een stal bij ons in de buurt waar in de advertentie al staat dat ze 'geen western gebeuren' willen.

MarjonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:54

quartel schreef:
Ik heb niet gezegd dat je geweigerd word....alleen dat de meeste er niet al te happig op zijn.
Maar dat kan heel goed als ik niet duidelijk genoeg was.
Als een staleigenaar alleen met western bekend is van de filmpjes op youtube dan kan ik me er ook nog wel wat bij voorstellen :')
Alleen had ik het zelf nog niet op die manier bekeken.....sja.....

Nouja.....het heeft ook geen haast of zo.......het is eigenlijk alleen een beetje ter oriëntatie voor het geval er ooit eens iets mocht gebeuren :D

Ik zal het wel niet goed gelezen hebben. Sorry, wilde alleen m'n meevoelen betuigen.

zondersokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:39

Goh dit lees ik voor het eerst dat zoiets gebeurd, gelukkig geen ervaring mee ik sta nu als enige westernruiter op een manege en zelfs mijn western instructeur is er van harte welkom

Deniseee96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:32

en de roozahoeve in vuren? heb je die al geprobeerd, zijn ook niet erg moeilijke mensen

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 21:42

Ik zeg altijd gelijk: Ik rij western MAAR GEEN REINING!

Dan vragen mensen: Oh, wat dan? (Of: Wat is dat? Reining?)

Nou, dan kan je gelijk uitleggen dat er nog 30 andere westernonderdelen zijn zonder sliding stops en spins en dat hun bodem daar niet eens geschikt voor is en dat je paard daar speciale ijzers voor moet hebben die die niet heeft en bla bla bla.

Nog nooit problemen mee gehad op een stal. Ik heb alleen maar op dressuurstallen gestaan en ben op mijn huidige stal de eerste en enige westernruiter.