[WN] fjorden in de westernsport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:33

JohnnyReiner schreef:
xEliine schreef:
Ik ben ook aan het overschakelen naar western met m'n fjord en wel meer in de reiningrichting :)
Ik weet dat we nooit hoog in de sport gaan komen, maar vind het superleuk om SAMEN met hem te leren en over te schakelen :)
Later koop ik dan een quarter bij (als mijn studies afgerond zijn en ik ga werken :P )

Dat deden wij er ook mee,maar dat was gewoon voor de aardigheid, je komt er echter niet verder mee, en dat kun je van zo een beessie ook niet verwachten.

De meningen over wat westernrijden is, lopen uiteen over een afstand zo groot van Amsterdam tot Peking. Veel mensen gooien een westernzadel op hun paard, wat voor ras dan ook, rijden met een beetje losse teugel en gaan in het bos crossen. Zij rijden western zeggen ze. Als je daar een andere mening over hebt, zijn ze vaak beledigd.

Voor mij is westernrijden 1 of meerdere westerndisciplines rijden, manoeuvres dus. Imo betekent dat niet dat je perse wedstrijden moet rijden, maar zeker niet een beetje boscrossen met een los teugeltje en een westernzadel.

Als je dat met een dressuurzadel doet, rijdt je ook nog geen dressuur.

Ik voel mij een beetje aangevallen eigenlijk. Je wilt precies zeggen dat ik gewoon 'denk' dat we western rijden, door er gewoon een westernzadel op te leggen :) ik volg wel degelijk les bij iemand die zelf show rijdt :) en ik WEET dat we niet hoog zullen komen :) maar ik ben echt wel bezig met alles in de reining (basis, de manoevres). En ja ik weet dat hij nooit zo snel zal kunnen spinnen als een quarter maar voor mij gaat het erom dat die spin correct is uitgevoerd :)

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:33

amanda1980 schreef:
zijn er hier meer fjorden op bokt die western worden gereden? ondanks dat ik de fjorden wel in het lijstje heb zien staan van veel gebruikte paarden bij western, zie ik ze eigenlijk zelden. (meest gebruikte quarter, paint, arabier daarna de new forest, haff, fjord en tinker). ik ben met de mijne begonnen met trail. hij doet het erg goed en vind het erg leuk. alhoewel nu even niet maar daarom komt de otheopaat ook zo op stal. ;). vinden jullie het terecht dat de fjord ook in het rijtje voor komt?

Dit is waar het mee werd geopend.. dus een vraag. Ik zeg ja, tot op een bepaald nivo, ik zeg nee boven een bepaald nivo.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:34

cowboyberend schreef:
zucht waarom gaat elk topic over een ander ras waar mensen veel plezier van hebben over het gezeur dat ze niet geschikt zijn??? laat iedereen in hun waarde .

Ja dat denk ik er ook van ja :)

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:35

JohnnyReiner schreef:
amanda1980 schreef:
zijn er hier meer fjorden op bokt die western worden gereden? ondanks dat ik de fjorden wel in het lijstje heb zien staan van veel gebruikte paarden bij western, zie ik ze eigenlijk zelden. (meest gebruikte quarter, paint, arabier daarna de new forest, haff, fjord en tinker). ik ben met de mijne begonnen met trail. hij doet het erg goed en vind het erg leuk. alhoewel nu even niet maar daarom komt de otheopaat ook zo op stal. ;). vinden jullie het terecht dat de fjord ook in het rijtje voor komt?

Dit is waar het mee werd geopend.. dus een vraag. Ik zeg ja, tot op een bepaald nivo, ik zeg nee boven een bepaald nivo.

En ik zeg hetzelfde ja :) maar je wou precies mij onder de categorie boscrosser zetten :) en daar was ik niet mee akkoord

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:40

Citaat:
Ik voel mij een beetje aangevallen eigenlijk. Je wilt precies zeggen dat ik gewoon 'denk' dat we western rijden, door er gewoon een westernzadel op te leggen :) ik volg wel degelijk les bij iemand die zelf show rijdt :) en ik WEET dat we niet hoog zullen komen :) maar ik ben echt wel bezig met alles in de reining (basis, de manoevres). En ja ik weet dat hij nooit zo snel zal kunnen spinnen als een quarter maar voor mij gaat het erom dat die spin correct is uitgevoerd :)

Ten 1e heb ik het niet tegen jou persoonlijk ( hoe kom je daar bij |( ), ten 2e geef ik alleen maar mijn visie op wat sommige mensen onder westernrijden verstaan.
In een bos crossen dus.

Ten 3e, als je goed had gelezen , ik heb met meerdere rassen western gereden, ook bij goeie trainers.

Ik zeg alleen dat je tot een bepaald nivo komt, en niet verder. Omdat die rassen er niet voor gebouwd zijn.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:43

Ik dacht dat omdat je mijn bericht gequote had :)
En dat van het niveau ben ik me zeker van bewust :)

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:45

Je moet eens goed lezen :( Ik heb nergens geschreven dat xEliine een boscrosser is.

Ik heb geschreven, dat sommige mensen vinden dat ze western rijden als ze op een paard, van welk ras dan ook, een westernzadel gooien en met een los teugeltje in een bos gaan rijden.
Dat is een vrij grote groep, en als je zegt dat je dat geen westernrijden vindt, voelen ze zich aan gesproken en worden een beetje narrig.
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 04-10-11 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:49

JohnnyReiner schreef:
Je moet eens goed lezen :( Ik heb nergens geschreven dat xEline een boscrosser is.

Ik heb geschreven, dat sommige mensen vinden dat ze western rijden als ze op een paard, van welk ras dan ook, een westernzadel gooien en met een los teugeltje in een bos gaan rijden.
Dat is een vrij grote groep, en als je zegt dat je dat geen westernrijden vindt, voelen ze zich aan gesproken en worden een beetje narrig.

He, niet slecht bedoeld he ! Ik dacht het gewoon omdat je me quote :) voor de rest ok hoor :P

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:50

cowboyberend schreef:
zucht waarom gaat elk topic over een ander ras waar mensen veel plezier van hebben over het gezeur dat ze niet geschikt zijn??? laat iedereen in hun waarde .

nou echt he, doodmoe wordt je daarvan :Z

iemand die net gaat korfballen "sport" ook
iemand die voor zijn lol meedoet aan voetbal "sport" ook, ondanks dat ie contributie moet betalen ipv een betaalde profvoetballer te zijn

en ja mensen die met hun fjord, haflinger en whatever nog meer meerijden in de wedstrijden of dat nou L5 of L1 is
of dat nou trail of reining is....
ja dat is western"sport"

laat iedereen toch lekker het beestje bij de naam vatten zoals hij of zij daar goed aan te doen
en laat diegene die vinden dat alleen quarters voor de "westernsport" geschikt zijn, dan zelf maar met hun kont op een quarter gaan hobbelen...good for you.....

maar laat iedereen in z'n eigen waarde en zijn eigen sport....
en waar de rassen voor gefokt zijn vind ik echt zoooooo 'n dooddoener......
er zijn genoeg quarters die nog waardelozer presteren dan een misschien wel hele goede haflinger
en ten slotte is de quarter , van quarter mile.......oftewel lange afstanden, en niet keihard cirkeltjes draaien....
dus "oude garde" is misschien toch niet zo oud genoeg......

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:51

Ojajoh schreef:
cowboyberend schreef:

nou echt he, doodmoe wordt je daarvan :Z

iemand die net gaat korfballen "sport" ook
iemand die voor zijn lol meedoet aan voetbal "sport" ook, ondanks dat ie contributie moet betalen ipv een betaalde profvoetballer te zijn

en ja mensen die met hun fjord, haflinger en whatever nog meer meerijden in de wedstrijden of dat nou L5 of L1 is
of dat nou trail of reining is....
ja dat is western"sport"

laat iedereen toch lekker het beestje bij de naam vatten zoals hij of zij daar goed aan te doen
en laat diegene die vinden dat alleen quarters voor de "westernsport" geschikt zijn, dan zelf maar met hun kont op een quarter gaan hobbelen...good for you.....

maar laat iedereen in z'n eigen waarde en zijn eigen sport....
en waar de rassen voor gefokt zijn vind ik echt zoooooo 'n dooddoener......
er zijn genoeg quarters die nog waardelozer presteren dan een misschien wel hele goede haflinger
en ten slotte is de quarter , van quarter mile.......oftewel lange afstanden, en niet keihard cirkeltjes draaien....
dus "oude garde" is misschien toch niet zo oud genoeg......

+:)+

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:53

denk dat er hier op bokt bijna even veel mensen zitten met een niet western gefokt ras als wel western gefokt ras hihihi

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:55

Iedereen moet doet wat ie zelf wil, en vooral plezier hebben mijn zijn/haar paard. Maar ook accepteren dat er aan een paard/ras beperkingen zijn. En dat willen veel mensen niet horen.
Heb ook met heel jonge Quarters in het begin veel problemen gehad, maar daarna niet meer, die werden cool toen.

Als je een bepaald ras koopt, zelfs een Quarter, moet je met de beperkingen rekening houden, en dan kom je tot een bepaald nivo en niet verder. Als je daar verder tevreden mee bent is dat toch prima ?

Maar we kunnen moeilijk gaan lopen rondbezuinen hier dat je met een ander ras tot bepaalde hoge prestaties kunt komen en dat ze daar prima voor zijn geschikt. Want dat is gewoon niet zo.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:58

JohnnyReiner schreef:
Iedereen moet doet wat ie zelf wil, en vooral plezier hebben mijn zijn/haar paard. Maar ook accepteren dat er aan een paard/ras beperkingen zijn. En dat willen veel mensen niet horen.
Heb ook met heel jonge Quarters in het begin veel problemen gehad, maar daarna niet meer, die werden cool toen.
oh maar mijn fjord is ook heeeeel cool hoor, loopt onder parasollen door, achter trekkers aan and so on.....
Als je een bepaald ras koopt, zelfs een Quarter, moet je met de beperkingen rekening houden, en dan kom je tot een bepaald nivo en niet verder. Als je daar verder tevreden mee bent is dat toch prima ?
met elk paard en elke sport heb je misschien wel beperkingen, hoeft ook niet altijd aan het paard te liggen he ;)

Maar we kunnen moeilijk gaan lopen rondbezuinen hier dat je met een ander ras tot bepaalde hoge prestaties kunt komen en dat ze daar prima voor zijn geschikt. Want dat is gewoon niet zo

hmmmz...waar zie jij dat dan?.

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:00

Ik heb dit topic niet geopend, ook heb ik niet de vraag gesteld of het terecht is dat een fjord in het lijstje westernpaarden komt.

Daar werd een vraag gesteld, daar komen reacties op, die antwoorden vermoeien je blijkbaar, waarom lees je ze dan ?

Waarom lees je dan uberhaupt dit topic ?

Als je nu eens goed zou lezen, dan zou je zien dat ik zelf ook met diverse paarden van diverse rassen western heb gereden.

Je kennis van het ras quarterhorses en waar ze nog meer voor werden gebruikt vroeger is ook maar zeer beperkt.

Maar daar ga ik mij niet meer mee vermoeien :Z :Z
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 04-10-11 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Westernfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:05

Als antwoord op je vraag als TS, zeg ik ja!
Ze doen het ook leuk in de teampenning en horsemanship. Ik heb ook met de mijnes pleasure driving beoefend, maar helaas in Nederland zijn hier geen wedstrijden in. Ik denk dat ik dan aardig de concurrentie met de wel westernrassen aan zou kunnen.

En ik (heb zowel fjorden als een paint) zie liever bij de wedstrijden een goed horseman/woman die het maximale uit een 'niet-western-ras 'haalt dan een passagier die meelift op een quarter, paint of appaloosa :+ !
Laatst bijgewerkt door Westernfjord op 04-10-11 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:09

o dat heb ik heus wel gelezen hoor.......
net als de audi mensen de opel afzeiken terwijl ze eerst jaren daar zelf in hebben moeten rijden
althans zo komt het een beetje bij mij over...en ja daar ben ik het niet mee eens

en waarom ik dit topic lees
goh, ik heb een fjord, goh ik ga western rijden.....
1 en 1 is nog altijd 2....

amanda1980 schreef:

zoals je ziet worden er 2 vragen gesteld

en ja ik zou het wel terecht vinden als andere paarden in het lijstje terecht komen
ik ben hobbyfotograaf en fotografeer nog wel eens op westernwedstrijden , voornamelijk trail en horsemanship en daar lopen vaak meer andere rassen in mee.....

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 21:13

Westernfjord schreef:
Als antwoord op je vraag als TS, zeg ik ja!
Ze doen het ook leuk in de teampenning en horsemanship. Ik heb ook met de mijnes pleaure driving beoefend, maar helaas in Nederland zijn hier geen wedstrijden in. Ik denk dat ik dan aardig de concurrentie met de wel westernrassen aan zou kunnen.

En ik (heb zowel fjorden als een paint) zie liever bij de wedstrijden een goed horseman/woman die het maximale uit een 'niet-western-ras 'haalt dan een passagier die meelift op een quarter, paint of appaloosa :+ !

_/-\o_
ik ook heb hier meer respect voor aan gezien een niet voor die sport gefokt ras moeilijk op hoog niveau te krijgen is als een paard dat daar wel voor gefokt is

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:16

Dat is jouw mening en dat is prima, maar er zijn er ook die een andere mening hebben, oa omdat we al sinds 1998 western rijden, eerst met andere rassen, daarna met quarters, dus de verschillen kennen.
Maar ik ga mij daar verder niet in laten provoceren met gegaap en oh what boring, er werden meningen gevraagd en die van mij heb ik gegeven.
Lijkt mij voldoende.

De rest van de reacties wordt steeds meer quatsch en niet ter zake doende. :D
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 04-10-11 21:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:17

De realiteit is dat iedereen naar zijn/eigen paard moet kijken en daarbij ook de beperkingen van het paard moet inzien, ongeacht het ras. Waarschijnlijk scoort iemand hoger in de sport met een gangbaar ras als bijvoorbeeld een niet gangbaar ras. De paardensport is over het algemeen toch een jury sport. Ik vind het leuk om de verschillende rassen voorbij te zien komen, al lijkt het me soms wel verdraait lastig om te jureren.
Iedereen moet vooral doen wat hij/zij leuk vindt want lol met je knol lijkt mij op nr.1 staan :)

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 21:19

JohnnyReiner schreef:

Maar we kunnen moeilijk gaan lopen rondbezuinen hier dat je met een ander ras tot bepaalde hoge prestaties kunt komen en dat ze daar prima voor zijn geschikt. Want dat is gewoon niet zo.

sorry maar hier ben ik het niet mee eens. allereerst, nee ik verwacht heus niet op het hoogste niveau te eindigen, geloof niet in sprookjes. maar, er zijn wel degelijk rassen die erg hoog scoren ook al zijn ze daar niet voor gefokt. er lopen fjorden in de subtop dressuur. ik vind dat toch een behoorlijk hoog niveau! ondanks dat ze er niet voor gefokt zijn.

ik denk ook niet dat in bijvoorbeeld de trail het ras er erg veel toe doet. ligt meer aan de combi ruiter paard dan aan het ras. imo iig. maar goed, dat is mijn mening en ik vroeg naar die van jullie.

verder ben ik het er wel mee eens dat je met sommige rassen zoals een fjord in de reining, niet moet verwachten dat je aan de top komt.

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:22

Nu heb je het ineens weer over dressuur, het ging toch over westernrijden ?

Men vroeg meningen, en nu voor the last time, ik heb mijn mening gegeven als iemand die met andere rassen is begonnen, allround heeft gereden en toen naar Quarters is over gestapt en ook nog steeds zijn 1e Egypt western arabier rijdt.

En wat het verschil is. Dat sommigen dat niet willen horen en weten ja, daar kan ik ook niks aan doen. :+

Ik zie nooit andere rassen op grote shows in de USA, en daar komt de westernsport toch vandaan ? Daar rijdt toch de top van de top ? of wordt er hier nooit naar livestreams gekeken ?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:26

JohnnyReiner schreef:
Maar ik ga mij daar verder niet in laten provoceren met gegaap en oh what boring,

ach het is maar hoe je het zelf verwerkt he ;)

ik wordt net als vele andere met mij de discussie andere rassen versus quarters een beetje moe gewoon.....
het is gewoon maar net welke tak van westernsport en zoals al gemeld is, denken reiners vaak niet buiten hun eigen hokje...

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 21:27

JR: ik startte dit topic idd over western. mijn bovenstaande post is een reactie op dat je niet moet verwachten dat je hoog eindigd in de (een) sport met een paard dat daar eigenlijk niet voor gefokt is. daar gaf ik een tegen reactie op dat het bewezen is dat het wel kan. ;)

en nee heb het niet over de top van de top maar gewoon een leuk L2/L1 niveau

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:35

Ojajoh schreef:
JohnnyReiner schreef:
Maar ik ga mij daar verder niet in laten provoceren met gegaap en oh what boring,

ach het is maar hoe je het zelf verwerkt he ;)

ik wordt net als vele andere met mij de discussie andere rassen versus quarters een beetje moe gewoon.....
het is gewoon maar net welke tak van westernsport en zoals al gemeld is, denken reiners vaak niet buiten hun eigen hokje...

Als mensen daar moe van worden moeten ze geen topics plaatsen met de vraag of Fjorden thuis horen in het lijstje van westernpaarden, want daar krijg je reacties op.

Zoals die van mij, want ik weet waar ik over praat, ik ben niet geboren met gouden quarters van tig 10k euro's door mijn daddy gekocht.

Ik ben begonnen met een paar huis/tuin/keuken knollen.

Bovendien ben ik begonnen met pleasure, trail, NH, en heb mij daarna pas gespecialiseerd in reining.

Maar dit is weer zo een topic waar mensen alleen maar willen horen wat ze willen horen, dus ajuu parapluu met de handel :D :D

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:38

Tuuurlijk zijn er fjorden in de western ! :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding