[WN] Valt dit ook onder Amerikaanse Rijkunst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:20

Ik vind het een beetje nutteloos om mensen op hun rijkunsten te bekritiseren op basis van een foto! Ten eerste weet je het karakter van het paard niet: ik heb bijvoorbeeld een heel heet paard in het bos, ik kan hem in het bos echt niet met een losse teugel rijden, zoals ik in de bak wel doe. En ten tweede weet je niet wat er op dat moment gebeurde: misschien sprong het paard opzij (of whatever) waardoor de teugels kort waren en de mond toevallig openstond (wat je inderdaad bij dressuur niet snel ziet om dat de mond 9 van de 10 keer is dichtgesnoerd met een sperriem).
Daarnaast weet ik niet of je eerste vraag serieus bedoeld was freeride, want volgens mij weet je daar zelf ook het antwoord wel op!
Mensen, correct me if im wrong!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:20

freeride schreef:
@Romkabouter, en waarom niet? je rijdt ze op die foto's toch in hun natuurlijke hoofdhalshouding?

Nee, dat is niet hun natuurlijke halshouding.
En ik ben ook geen "voorbeeld" ruiter ;)

freeride

Re: Valt dit ook onder Amerikaanse Rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:04

@pleasurehors:
bedoelde je deze vraag: is dit de amerikaanse rijstijl-wijze om een bang paard iets te leren?

Zoja, dit is een serieuze vraag ja, want als dat zo is volgens DIVAR, dan gaat er ergens iets mis in de vrije vertaling van amerikaanse rijkunst zoals in the USA bedoeld wordt.

En sorry dat ik het zo zeg, maar denk je nu werkelijk dat het paard op de foto's zou kunnen zijn weggesprongen, en daardoor spontaan de teugels kort werden waardoor de mond opent? rare theorie, maar dat is mijn mening, ik denk eerder dat de ruiter op deze foto
https://picasaweb.google.com/divaralbum ... 7384378370
toch echt gewoon zijn handen al de hele tijd daar houdt, en met opzet de kop op de borstkas probeert te trekken bij wijze van, effe losmaken???
en mijn paard is ook drukker op de weg dan thuis in de bak, maar haar mond hoeft ze echt niet te openen hoor, met zacht contact kun je ook inhouden, steeds even en weer los, hoe harder jij trekt, hoe harder je paard trekt, of helpt het bij jou effectief? ga er vanuit dat jouw paard het nog altijd doet, heet worden buiten?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:08

spicegirl schreef:
je slaat de plank al mis met de titel.wat denk je nu zelf ?een hele tak van sport baseren op een paar fotos tijdens een amateur wedstrijd.net als bij alles, zitten daar miskleunen tussen, helaas.
volgens mij heb jij al een vaststaande mening, die gebaseerd is op een paar fotos.hoe weet jij of er wel een vertrouwensband is ? zelfs het meest brave paard is weleens bang voor iets. en als daar net die ene foto word gemaakt, trek jij die conclusie.dit topic is pure stemmingmakerij, en jij bent vast van plan iedereen met een weerwoord neer te sabelen..
succes, en ik hoop dat je je amuseert !
p.s. maak eens fotos op de renbaan/tuigpaarden wedstrijd, ga eens kijken als P & P gelongeerd word, of als er een nationaal dressuurpaard het voorterrein betreed met een blauwe tong. en vergeet al die wannabe-ankys niet met hun (korte ) slof .heb je wat te doen.

Amen.....

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:13

@romkabouter, wat jij wilt, ik vind het er iig erg vriendelijk uitzien, over de rug, neus op of net voor de loodlijn, buikspieren aangespannen, zachte handen van de ruiter, maar ik kan het natuurlijk mishebben.

@Lara_Silver: zelfde reactie dan voor jou als voor spicegirl :) dus ja, ieder paard is weleens bang, maar ken je de uitdrukking: Give him a minute, he'll come around? lijkt me een gepastere oplossing dan duw en trekwerk, en ja hoe schokkend, de mijne is 3 x per week wel ergens bang van, maar als ik rustig blijf en voorga, dan zal ze echt wel volgen hoor, en dan leert ze ook werkelijk dat ze erlangs kan zonder dat het haar opeet....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:20

En zo reageert helaas niet elk paard.
Gezegde was mij niet bekend. Wat ik wel ken is: make the right thing easy and the wrong thing difficult.

Maar eeuwig staan wachten op een paard dat wel of niet "around" gaat komen...tja...bij sommige paarden ga je dan toch echt wortel schieten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:23

Om even terug te komen op de openingpost: ik zie foto's van een wedstrijd al dan niet onderling, met paarden die al dan niet goed zijn voorbereid/opgeleid. Paarden kunnen tijdens een wedstrijd erg heet worden, en nee, een western gereden paard is niet automatisch koel in de kop, daar moet je wel wat voor doen.

Als jij Craig Cameron zo hoog in het vaandel hebt staan, vind je dit ook vast wel leuk om naar te kijken.
Clinton Anderson, concurrent van CG en meerder jaren winnaar van het RTTH evenement. Waar ook Cameron een aantal keren aan heeft meegedaan.

http://www.youtube.com/watch?v=O8LozTmouk0

http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM

Dit zie ik als opleidingstraject voor een dergelijk parcours. Hoeft niet zo extreem, maar je krijgt een indruk

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:43

@Cassidy, yep was ik al bekend mee, idd ook een heel goeie.
Joh, echt, ik dacht dat western gereden paarden zo geboren werden:) nee grapje hoor, bedoel het niet zo truttig,maar ik weet echt wel wat het is om een heet paard tussen je benen te hebben, geloof me, volbloeden springpaarden, dressuurtrutjes en appies en quarters en haflingers en zelfs schetlanders kunnen druk en nerveus zijn, de will to go is dan wat sterker, maar zoals jij zegt:make the right thing easy and the wrong thing difficult, lijkt mij dat dat betekent dat je je paard een 2tal opties geeft om te kiezen,en je kunt de ene optie al aantrekkelijker maken dan de andere, maar dan hoef je niet te vechten of te sleuren he,zo is dat ook met wachten, zo'n paard dat het water niet door wil, als je daarnaast staat of loopt en je blijft die voorwaarts vragen en drijven, zal ie uiteindelijk echt wel besluiten een klein nat stapje te wagen...voorbereiding is idd een gouden regeltje ja, en of het dan op vreemd terrein ook nog poedersuiker, we zullen zien he, zo niet, back to basic, en oefenen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:46

Maar niet iedereen is bekend met CG of CA. Pakt dingen anders aan, en dat kan in ogen van iemand die weet hoe het anders kan soms heel schokkend zijn.
Ligt de fout dan bij de beoefenaar of is het een probleem van de (western) sport als zodanig?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:51

freeride schreef:
@romkabouter, wat jij wilt, ik vind het er iig erg vriendelijk uitzien, over de rug, neus op of net voor de loodlijn, buikspieren aangespannen, zachte handen van de ruiter, maar ik kan het natuurlijk mishebben.

Dank, daar doe ik mijn best in ieder geval wel voor ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:55

als ik met mn vorige paard had moeten wachten bij het water, had ik er nu -3 jaar later- nog gestaan.een paard wat echt BANG is, gaat echt niet.een paard wat afwachtend, of gewoon onwillig is, gaat uiteindelijk wel.helaas kan je niet alles oplossen met geduld, en afwachten.(maar ook niet met geweld !)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:54

:roll: :O Hier gaan we weer. Op basis van een aantal plaatjes, van steeds weer dezelfde ruiter, gaan we eens lekker een hele sporttak afkraken.
Ten eerste : dit ziet mij eruit als een onderling evenement, van geen al te hoog niveau, aan de paarden en ruiters te zien. Die foto waar ze het paard door het water proberen te duwen, is trouwens om je te bescheuren.
Ten tweede : een foto is een momentopname. Met een foto kun je bewijzen dat je paard een koe is, als je hem maar op het juiste moment en vanuit de juiste hoek neemt.
Ten derde : ga eens met je camera plaatjes schieten op een onderlinge spring- of dressuurwedstrijd. Zul je ook leuke dingen voor het nageslacht kunnen vastleggen.
Ten vierde: shanks en sporen zijn niet zielig. Je moet ze correct kunnen gebruiken.
Ten vijfde : ik geloof niet in het l*lverhaal van de in het gehemelte prikkende snaffle. Een snaffle die netjes past, en waar je niet met je hele gewicht gaan aanhangen, zal wel wat knijpen en druk zetten op de tong en mondhoeken, maar meer ook niet. Om in het gehemelte te prikken moet je de teugels aantrekken naar onder toe, en dat lijkt mij praktisch niet zo makkelijk.
Ten zesde: Als je een mouthcloser al sielugh vindt, wat denk je dan van de in de dressuurwereld alom tegenwoordige aansnoerneusriem ? Of van die vreselijke gekruiste neusriemen die over de neusholtes heen gaan ? Het doel van een mouthcloser is het paard te beletten zijn mond open te doen. Als hij dit wel nog kan, zit hij te los of zit hij erom voor de sier.
Ten zevende : een wedstrijdpaard loopt niet met een natuurlijke hoofd-halshouding. In de weide lopen ze met een natuurlijke hoofd-halshouding. Hele dagen op mijn bureaustoel zitten op kantoor is ook niet mijn natuurlijke houding.

Waarmee ik niet wil goedpraten dat je moet raggen in monden en aan drawreins gaan hangen. In elke sport zijn er uitwassen. Soms heb je al eens een meningsverschil met je paard. Een vriend van mij had onlangs een no-score, omdat hij in de inrijbak zijn paard te zwaar van het bit had afgehaald toen hij steeds wegliep bij het fencen. En die persoon is echt geen harde ruiter, maar soms gaat het gewoon niet goed. Ik heb ook al eens een slag gehad van mijn paard. Dat doet ze normaal ook niet, maar wie weet wat er op dat moment speelde ? Het maakt haar daarom toch ook niet direkt vals ?

Ik vind de westernsport over het algemeen veel vriendelijker zijn dan de engelse paardensport. Wel is het zo dat de ruiters die hun paarden het strengste (in de zin van : meest correct, iedere fout aanpakken )rijden in de inrijbak, meestal de beste scores rijden. Met knuffelen alleen kom je er niet.
Het is ook onzin van te zeggen dit of dat bit is beter voor mijn paard. Handy rijd ik met een correctional met hoge lepel. Zij en ik vinden dat het fijnste. Zo heeft ze de mogelijkheid om te reageren op het lichtste signaal. Ze heeft er een hekel aan als er "ruis" in haar mond is, omdat de signalen niet duidelijk doorkomen. Dan begint ze met haar hoofd te schudden.
Maggy heeft een zachte lowport grazer. Poppy een snaffle. Sen een baby-shank met snaffle mondstuk.
Ieder paard is anders.
En wat je theorie over een paard ergens doorleiden betreft : ik heb thuis een pony, en die is met geen mogelijkheid te laden in de trailer. (wel in de vrachtwagen, geen enkel probleem)
Ik nodig je uit om hem op die manier in de trailer te proberen krijgen. Met geweld gaat het ook niet, daar ben ik gerust in, maar op die manier zal het je nooit ofte nooit lukken. Hij is er panisch van en wil er niet in. Hoe meer je probeert, hoe gevaarlijker hij wordt en hoe minder dicht hij het ding wil benaderen. Hoe meer je drijft en voorwaarts vraagt, hoe meer hij in de achteruit gaat. Ook met cirkels stappen kun je hem niet om de tuin leiden.
Ik ben benieuwd. :j

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:45

goed verwoord, sevke :j
al eens clickertraining geprobeerd ? :') _O-

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:55

Dat is een idee ! :')
Parelli, in zijn oor fluisteren, en een grote bak voer in de trailer waren hem ook al niet :D
Ik heb wel nog niet geprobeerd hem erin te trekken met de tractor. Of hem erin te duwen met de heftruck }> :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:58

Ah nee joh, gewoon optillen en erin zetten...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 21:08

@sevke, kan weinig zeggen tegen iemand die mij aanpakt op dingen die ik niet zeg, lees anders eerst even wat ik schrijf, niet denken dat ik 1 tak van de sport afkeur omdat er een stel brutelingen in mee rijden he, maar dit heb ik al duidelijk uitgelegd, ik begrijp alleen echt niet waarom er met zware bitten en sporen door onkundige ruiters door zo'n parcours wordt geraced, zoals meikie al zei, de vrouw op de schimmel is wel prettig om naar te kijken.
En dat jij een pony hebt die niet o pde trailer gaat, maar wel op een vrachtwagen vertel je me omdat????
Maar goed, ik krijg mijn paarden tot nu toe toch allemaal aangeleerd de trailer op te gaan,en zonder cirkeltjes te draaien om ze om de tuin te leiden....begrijp ik ook niet helemaal, sorry daarvoor hoor.
over snoerneusriemen en mouthclosers, zoals jij die noemt, heb ik 1 mening, onnodig en niet erg vriendelijk, uitzonderingen daargelaten.
En meen je dat nu echt dat je denkt dat een enkelgebroken bit pas in het verhemelte kan prikken als je naar beneden trekt? nooit op een paard gezeten dat zijn hoofd eens omhoog gooide zeker??
Maar je hebt gelijk, met alleen knuffelen kom je er niet, helaas komen sommigen er wel met het tegendeel van knuffelen.

Zoals Spatter zich ook al afvroeg, trekt een jury daar punten voor af op zo'n evenement, of welk evenement dan ook binnen de western, bij dressuur en springen ist dieptriest wat dat aangaat, maar bij western weet ik het eigenlijk niet.

en nog ter info:Natural Headset is het volgende: de houding waarin het paard zelf prettig ontspannen loopt, over de rug en met de neus net voor of op de loodlijn, dieper lopend ziet ie niet waar ie heen gaat, hoger dan drukt ie zijn rug weg, en krijg je spanning en rugproblemen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:24

freeride schreef:
ik begrijp alleen echt niet waarom er met zware bitten en sporen door onkundige ruiters door zo'n parcours wordt geraced,

Dat is eigenlijk heel makkelijk te begrijpen hoor :j . Dat komt omdat mensen op dat moment andere belangen hebben dan het comfort van het paard, namelijk snelheid/uitstraling/ 'in the heat of the moment' etc etc. Niet zoals het moet, wel zoals je heel vaak ziet (helaas).

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 21:38

@troi,ja als je het zo zegt dan ik snap ook wel waarom ze het doen, of beter gezegd, waarvoor, maar ik kan het heel moeilijk begrijpen, waarom zou je zo'n keuze maken als je dan daarna weer 3 dagen bezig bent om de stress uit je paard en misschien zelfs uit jezelf te krijgen, waarom willen mensen zoveel moeten kunnen presteren met hun paarden, ten koste van zoveel betere dingen, misschien moet ik blij zijn dat ik dat niet begrijp :?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 21:41

freeride schreef:
@troi,ja als je het zo zegt dan ik snap ook wel waarom ze het doen, of beter gezegd, waarvoor, maar ik kan het heel moeilijk begrijpen, waarom zou je zo'n keuze maken als je dan daarna weer 3 dagen bezig bent om de stress uit je paard en misschien zelfs uit jezelf te krijgen, waarom willen mensen zoveel moeten kunnen presteren met hun paarden, ten koste van zoveel betere dingen, misschien moet ik blij zijn dat ik dat niet begrijp :?

Tja, misschien vinden sommige mensen ook wel niet zo vreselijk belangrijk om de stress uit hun paard te halen. En vinden ze dit al het beste dus bestaan er geen betere dingen in hun optiek. Zoveel mensen zoveel levenswijzen. En ieder zijn eigen ideaal beeld toch? Ik zou ervoor passen om mijn ideaal beeld aan een ander op te leggen in elk geval.
Met uitzondering van excessen uiteraard, er komt een punt waarop je moreel verplicht bent (bijvoorbeeld) commentaar te geven.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:49

er lopen duizenden paarden in NL. met een trensje/snaffle, zonder hun hoofd in de lucht te gooien.een onderlegtrensje ligt bij een stang van een dressuurpaard, en die zie ik ook niet raar doen.een snaffle vind je nix, en ook die "zware "shanks niet. dan blijft er weinig over. toch maar de natural bitloos dan maar ?
en waarom is een mouthcloser zo erg ? dan kunnen ze een half uurtje niet met de mond open lopen. so what ? ( en dan heb ik het niet over te strak aangetrokken, maar gewoon zoals ie bedoeld is ).als ik bij mn baas zit, moet ik ook mn mond houden.of als de leraar praat.de rest van de tijd kan ie doen wat ie wil...
en "natural (ik dacht dat je niet voor natural was trouwens) headset " pfff. vind je die in de mensport ?waar ze met opzetjes werken , en zelfs tuigage/houders om de staart en de oortjes erop te houden (anders kijkt het paard namelijk niet zo blij meer ), of al is het vele leerwerk aan een dravershoofd gezien ? inclusief riemen aan de benen, om ze in de juiste gang te houden ? of dressuur, m.n. de rollkur ? ook geen natuurlijke hoofdhouding.zoals sevke al zei ; op je werkplek is ook geen natuurlijke plaats voor ons.
in het bos/langs de straat doet het er geen jota toe hoe je paard loopt.maar in de ring bepaalt de jury, wat ie graag wil zien. als je wat wil veranderen, moet je daar zijn.en niet ons als enigste in de ring met een uitelkaar gevallen paard, met de mond open en een hoofd tussen de dakspanten willen laten lopen.ik zou zeggen ; maak jij je druk om je eigen paard, en laat hem lekker lopen zoals die dat wilt, doen wij het wel om de onze...wij hoeven hier echt geen preek.

het is niet echt kies om een ander je wil op te leggen.gebruik jij dan maar geen mouthcloser/sporen/trens/shanks.prima. je zal mij NOOIT horen zeggen dat je het WEL moet gebruiken.heb dan hetzelfde respect naar anderen toe.je kan je mening en beweegredenen wel toelichten ALS erom gevraagd word.maar veroordeel anderen niet.daar heb je het recht niet toe, en vanaf je toetsenbord totaal geen inzicht aan..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 23:06

Ik heb meerdere foto's bekenen en vond hetw algelijk zoals dit paard gereden word hij heeft gewoon heftige pijn zo iemand mag niet paardrijden vind ik. Ook in den haag uithof reed ereen die meerdere mensen het liefst van zn paard wilde trekken continu verzet. deze mijn heer mag vanmij eens even leren hoe het werkt in een paardenmond. >;)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 08:22

@spicegirl en eigenlijk ook @sevke: dat wij als mens werken in een onnatuurlijke houding, en onze mond moeten houden bij de baas, sorry, maar ik zie de vergelijking niet met de amateursport die wij met onze paarden beoefenen. en ik heb al gezegd dat ik niks heb tegen shanks sporen en andere bitten, mits correct gebruikt(stang en trens vind ik wat minder, door de hoeveelheid bit in de mond).
een paard praat niet, enkel fysiek, dus als de mond opend als je te hard bent met je hand zegt ie letterlijk: AUW,een paard opend de mond (normaal alleen om te geeuwenen om te eten of drinken) maar dat willen we niet, en dus gaat er een riem om de neus, en een netjes gepaste riem of mouthcloser snap ik ook wel hoor zeker in de training voor af en toe, dus waarom ik steeds word aangevallen op dit soort zaken snap ik niet.Amateursport moet amateursport blijven, niet ten koste van alles willen winnen, dat lijkt me hier belangrijk, en in de vraagstelling in de Topic-Start verwijs ik naar de woorden Amerikaanse Rijkunst, omdat de laatste 2 letters van DIVAR daarvoor staan...niet om iedereen die WESTERN rijdt af te kraken, en ik rijdt gewoon met bit, welliswaar een unjointed billy allen snaffletje, maar een bit is een bit he?
En dat "jullie" hier echt geen preek hoeven snap ik wel, da's ook mijn bedoeling niet he!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:41

en waar trek jij dan de conclusie uit, dat wij ten koste van alles willen winnen ? het merendeel hier rijd geeneens shows.
en de mond word vaak geopend om de druk te ontwijken, en dat is wat anders als pijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:41

freeride maak je niet druk, een aantal voelen zich bij het minste geringste persoonlijk aangevallen, alsof zij die ruiter zijn
misschien kennen ze diegenen wel :=

iedereen zal het er over eens zijn dat sommige beelden niet fraai zijn, niks met kunst te maken hebben en ook niks met fatsoenlijk paardrijden
bij teveel van dezelfde plaatjes kun je ook niet meer spreken van moment opnamens maar gewoon van onvakkundig rijden

gebeurd dat vaker: ja(vooral bij de koeienruiters) , zien we het graag: nee
en hopelijk bereiken ook deze ruiters ooit een graad van africhting dat ze dit niet meer doen

blijft de vraag waarom de organisatie van deze wedstrijd niet wat strenger is met zijn regeltjes wat betreft bitten en tuig
hopelijk leren ze er van en zijn die regels er wel bij een volgende wedstrijd of worden deelnemers bij te grof gebruik uitgesloten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:45

@spatter- en waar komt die conclusie vandaan ? laten we het vooral bij feiten houden hier, en niet speculeren over iemand zn vrienden.
ik ken niemand die zo rijd, en ik voel me ook niet aangevallen/aangesproekn. ik vind het alleen vervelend om iedere keer dat zelfde riedeltje te horen hier op het western topic.schandalig,maaar nix nieuws onder de zon.en waarom niet eens een keer bij b.v. de draf en rensport hier ? hier word altijd gezeurd over inrijden met 2, daar rijden ze jaarlingen al in. nog nooit een reltopic over geweest.
doe eens wat positiefs, of wat origineels..