[WN] Friezen in de western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Friezen in de western

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:17

En als er al nepstaarten in gehangen worden kun je vast ook wel nepsokken maken :)
Overigens zie ik liever foto 2 als nr 1, nr 2 geeft meer het beeld wat men wil zien op een wedstijd. Nr 1 is te diep en achter de loodlijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:42

van die barrel boots, met franjes :D

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:34

spicegirl schreef:
en ook in het zwart verkrijgbaar *D

Zelfs zwarte Paints, dus wat wil je nog meer??? :D

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:05

Als het paard er plezier in heeft en hij pakt het makkelijk op, en je houdt er rekening mee dat hij niet op hoog niveau kan presteren dan zie ik het probleem niet hoor?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 11:59

Ik wel, helaas. Het probleem is ook duidelijk zichtbaar op de foto's. De eerste is op de voorhand, op de tweede foto heeft het paard weliswaar het hoofd laag, maar valt hij uit elkaar. Het lijkt eigenlijk meer op halsstrekken zoals in een dressuurproef gevraagd wordt.

Je kunt prima western rijden met ieder paard van welk ras dan ook, zo lang je hem maar in zijn natuurlijke houding laat lopen. En dat is meestal, vooral bij een paard zoals een fries, een andere dan de natuurlijke houding van een Q/P/A.
Daar is niks mis mee, maar levert je wel minder hoge punten op met westrijden (wat je dan wel weer goed kunt compenseren door simpelweg heel netjes en correct je proef uit te voeren).
Daarom pleit ik er wel voor om niet te veel op de halshouding te focussen, maar te werken aan een goed gereden, soepel, recht en verzameld paard.
En niet, zoals ik op de foto's meen te zien, aan de hals op de juiste plek, maar een paard wat verder niet goed loopt.

Als je dat maar in de gaten houdt, kun je prima met een fries gaan western rijden.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 13:07

Deze Fries is van een stalgenootje en had 6 maanden rust gehad. Toen ik op hem stapte was hij misschien 3 of 4 keer gereden. Ik heb hem 20 minuten even gereden om te voelen of hij gewoon stijf was, of dat er een osteopaat bij moest komen. Ik heb hem alleen even soepel gemaakt. Dus idd, hij hangt op de voorhand etc etc. Er werd toevallig een foto van ons gemaakt. Ik heb deze foto geplaatst omdat ook een Fries met zijn hoofd laag kan lopen. En ook quarters kunnen veel knie aktie hebben, en ook friezen kunnen een vlakke knie hebben. Als je wil gaan western rijden met een fries moet je dat gewoon lekker gaan doen. Idd, met een quarter zul je verder komen, maar niet met iedere quarter. Er lopen namelijk ook veel "slechte" (minder geschikt voor de sport) quarters rond op deze aardbol. Think outside te box en don't be narrow minded.

Toen ik deze fries reed, lette ik niet op de halshouding, ik was bezig om hem soepel in zijn lichaam te rijden. De hals is niet belangrijk, die volgt van zelf als het lichaam in de juist positie is. Er zijn trouwens ook genoeg quarters met een hoge halshouding. Dus om mijn punt nog een duidelijk te maken, zijn hals ging zelf in die positie, hij werd niet gedwongen.
Dus, dit paard liep idd nog niet verzameld, dat was ook niet eerlijk om dit verwachten aangezien hij eerst soepel moet worden gemaakt in zijn lichaam, daar na kunnen we verzameling gaan vragen. Op de foto was ik bezig om hem lekker door zijn lichaam te laten bewegen.

Het valt mij wel op, dat amerikanen hier niet zo'n groot probleem van maken die verschillende rassen in de western, zij vinden het juist leuk. Nederlanders schijnen er meer moeite mee te hebben.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 13:39

maar ook bij de amerikanen zie je ze niet bij de hogere pleasure/reining klassen.maar daar schrijven ze voor elk ras wel western klassen uit, zelfs voor muildieren/muilezels.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:19

waarom moet er gelijk worden uitgegaan van het rijden op hoog niveau?

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:20

Ja idd, welk percentage rijdt nu op hoog niveau in Nederland?

(wat vraag je voor die regendeken by the way?)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:37

een renpaard is geschikt, als ie goed in de race meeloopt. een trekpaard is geschikt als trekpaard, als ie zijn veldje goed omploegt. een paard is geschikt voor de sport, als ie leuk mee kan lopen.en als ie onderin de onderlinge B wedstrijdjes meehobbelt als hekkesluiter, is ie niet geschikt.maar das ook weer een andere discussie. is een fries GESCHIKT voor western ? nee . kan je er een onderling werdstrijdje mee lopen ? ja !

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:04

Elk paard kan met zijn hoofd laag lopen, anders konden ze niet eten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:17

sliding schreef:
Bizzybijtje schreef:
Belg x haflinger vergelijken met een fries is appels met peren vergelijken.

Heb je de foto wel bekeken, het is meer belg dan haflinger.
En ze rijd zich heel goed in de prijzen.

Bizzybijtje schreef:
Een fries heeft zijn bouw gewoon absoluut niet mee voor western. Friezen zijn te opwaarts gebouwd en hebben een te hoge halsaanzet, waarmee je ze inderdaad niet zo makkelijk kunt gebruiken voor western... Er zitten echter wel leuke dressuurpaardjes tussen ;)

Ik heb even in je profiel gespiekt maar je geeft een oordeel over het western rijden met een fries terwijl je zelf helemaal geen ervaring hebt met het western rijden.
Daarbij komt dat er verschillende soorten friezen zijn qua bouw.
Als je de houding van bijv een arabier ziet zou je ook kunnen zeggen dat die niet zou kunnen zakken door de hogere halshouding maar dit kan heel goed, je moet alleen wat meer voor doen.

@sevke ; Er rijd wel een fries reining maar je ziet het inderdaad niet veel. ;)

Maar als iemand nou heel graag een fries wil hebben en de western als manier van rijden heel leuk vind en de wedstrijdambities niet te hoog zijn, waarom dan niet.
De fries in de dressuur zal ook zijn achterhand eronder moeten brengen (verzameld), waarom zou het daar wel kunnen en bij de western niet?
Western is niet zomaar met de teugels lang rijden, net zo min als dressuur niet zomaar in de krul rijden is. ;)

Een belg heeft alsnog een totaal andere bouw dan een fries... Als je werkelijk in mijn profiel gekeken hebt zie je overigens dat ik wel ervaring heb met friezen... :D

Er is verschil tussen 'kunnen' en 'geschikt zijn voor'. Laten we het eens omdraaaien; QH's kun je best een net dressuurproefje laten lopen, maar op den duur houdt het op. Ze zijn te neerwaarts gebouwd, te 'korte' benen... Maar western kunnen ze dan weer wel goed. (Ja, uitzonderingen... Maar de meeste QH's zijn toch echt westerngefokt).

Je hebt ook veel verschillende friezen. Je kunt ook proberen een fries te zoeken die een beetje een geschikte bouw heeft, maar dan kun je lang zoeken. De fries die ik momenteel rijdt is ook een uitzondering, maar op een hele positieve, dressuurgerichte manier; weinig/geen knie-actie, een lange rug, ranke bouw en een ijzersterke galop. En ja, dat is allemaal vrij uitzonderlijk voor een fries. Maar westerntalent? Neh..

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:26

Romkabouter schreef:
Elk paard kan met zijn hoofd laag lopen, anders konden ze niet eten :D

Jij weet hoe het zit! :')

ik denk dat je met elk paard western kan rijden, disciplines zijn er toch om op de eerste plaats het paard te gymnastiseren. Het gaat toch niet om de "correcte" halshouding, maar om hoe soepel en ontspannen je paard loopt.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:35

Tja, altijd een hoop mensen die dan gaan schreeuwen dat je geen hoog niveau er mee kan rijden. Nou, ten eerste zijn er maar weinig die uberhaupt op hoog niveau rijden. En dan valt het hoge niveau in Nederland ook nog eens vies tegen. De gemiddelde L2 ruiter is er ook met een fries wel uit te rijden hoor, mits de fries goed getraind is en de ruiter goed rijdt. Als de training niet goed is en de ruiter bagger rijdt maakt het niet uit op wat voor knol je zit. Je moet er rekening mee houden dat zeer intensieve reining training dan weer niet echt een goed plan is maar de ambities die jij er mee hebt moet dat geen probleem zijn. Zelf klungel ik een beetje aan in de L3. heb een quarter maar op mijn niveau met mijn rijden had ik net zo goed een muilezel kunnen hebben, of een koe...
Beetje fatsoenlijke training erachter, dan kun je hartstikke leuk mee doen!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:48

en waarom is er dan geen fries die een L2 ruiter eruit rijd ?
velen die zeggen dat het kan,maar daadwerkelijk iets doen is er niet bij.laat maar zien dan ! :j wie-o-wie ??
lijkt me leuk :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:37

spicegirl schreef:
en waarom is er dan geen fries die een L2 ruiter eruit rijd ?

Omdat die mensen misschien geen zin hebben in het gezeur "dat het geen kijk is en een Fries voor de kar hoort".

Bijvoorbeeld ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:55

alsof zich iemand daar door laat tegenhouden.dat zou dan toch juist een punt moeten zijn om het wel te doen, als je paard het daadwerkelijk zou kunnen. in de trant van ; zie je wel ??.er loopt nu toch ook een belg mee ? die zal best commentaar krijgen,maar laat zich toch echt net tegenhouden..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:19

Mensen worden ook gek gemaakt. Train je een beetje leuk en wil je gaan starten wordt er al snel gezegd; je kan beter eens naar een quarter gaan kijken. Ben al meerdere ''andere ras'' paardjes tegengekomen te koop, vanwege overstap naar de sport. Zolang mensen elkaar ophitsen dat je echt een qpa nodig hebt en je nog steeds raar wordt aangekeken met een ander ras, zullen mensen het niet proberen.
Ze zijn er wel, maar dat zijn maar enkele. Meer mensen die geen wedstrijden rijden, maar wel trainen en hun paardje niet willen verkopen.
Met een Fries is het wat lastiger, maar rij hem gewoon correct en je komt al een heel eind. Dan maar niet heel laag. Western houdt meer in dan alleen de kop naar beneden.
Als je nog een beestje moet kopen, kijk dan goed rond en weeg aantal dingen af tegen elkaar. Wat vind je een leuk paardje, wat wil je ermee en op welk niveau?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:30

het is toch niet vreemd, dat je een paard word aangeraden, die er specifiek voor gefokt is ?
als jij wilt springen, word je toch ook een springpaard aangeraden ?of als je met een friese sjees wilt gaan rijden, doe je dat toch ook liever met een fries, als een zwarte shetlander ?
als je sport ambities hebt , moet je overstappen. wil je wedstrijdjes voor de lol rijden, kan het prima met wat je hebt.
en om je gek te laten maken, zijn er 2 nodig.als je niet wilt, hoef je niet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:36

spicegirl schreef:
alsof zich iemand daar door laat tegenhouden.dat zou dan toch juist een punt moeten zijn om het wel te doen, als je paard het daadwerkelijk zou kunnen. in de trant van ; zie je wel ??.er loopt nu toch ook een belg mee ? die zal best commentaar krijgen,maar laat zich toch echt net tegenhouden..

groepsdruk is een niet te onderschatten factor.
Je moet stevig in je schoenen staan om je daar niks van aan te trekken, maar het was ook een voorbeeld.
Iemand die een Fries goed kan trainen, zal misschien ook snel bedenken dat het trianingstalent wat hij of zijn heeft, beter tot zijn recht komt op een "geschikter" paard en daar op over stappen.
Zo kan ik nog wel meer redenen bedenken :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:07

spicegirl schreef:
het is toch niet vreemd, dat je een paard word aangeraden, die er specifiek voor gefokt is ?
als jij wilt springen, word je toch ook een springpaard aangeraden ?of als je met een friese sjees wilt gaan rijden, doe je dat toch ook liever met een fries, als een zwarte shetlander ?
als je sport ambities hebt , moet je overstappen. wil je wedstrijdjes voor de lol rijden, kan het prima met wat je hebt.
en om je gek te laten maken, zijn er 2 nodig.als je niet wilt, hoef je niet.

Daar gaat het niet om. Iemand heeft een leuk beestje en is er gek mee. Vaak genoeg hoor je dat mensen scheef worden aangekeken met hun ''andere ras'' of dat er dingen worden gezegd zoals; zou hem inruilen voor een qpa als je echt wat wil, met dat paard kan het niet. Je geeft mensen een naar gevoel, waar dat niet nodig is.
Misschien hebben mensen met een haf, fjord, welsh etc een lager budget en kunnen zij niet een ''top'' trainer hun paard laten rijden en uitbrengen. Dan komt er dus ook nooit een ''top'' trainer met een leuke ''andere ras'' aan de start nee. Veel is ook een geldkwestie helaas.
Wij hadden ooit een draver en er werd gezegd; Daar kunnen jullie het mooi op leren, die kun je veknallen en dan stap je over op een quarter. Meteen werd een quarter ook aangeboden van 15.000 gulden destijds.
Bij een andere trainer werden we wel normaal ontvangen en zijn we best ver gekomen met dat beestje.

Het gaat er niet per se om of een ras wel of niet geschikt is, dat weten we allemaal wel. Het gaat er ook om of mensen lol hebben en hun paard betjes en correct kunnen rijden op een manier die ze aanstaat. Op welk niveau, maakt niet eens meteen uit.

Wij hadden een quarter en dachten toen dat we er dan waren, maar echt niet.................Heb er veel van geleerd, vooral dat niet elke quarter altijd cool is en je veel spieren te trainen hebt.

Laat mensen lol hebben. Ik weet zat mensen die quarters/paints hebben en er geen lol mee hebben. leuk als bezit, maar that's it. Ik ben zelf iemand die wil rijden. Ben gek op huidige pony en aai hem wel, borstel ook, maar wil er echt met mijn kont op zitten en niet alleen en pronkstuk hebben staan. Een goede quarter is nog niet 1,2,3, te vinden voor een betaalbare prijs. In ieder geval niet voor iedereen. En dan? Dan betalen mensen zoveel geld en ze doen er niks mee. Ook goed, maar een ander wil een leuk paardje en nu rijden, niet jaren sparen of problemen door een ongezond qpa te hebben gekocht voor minder en soms zelfs dat niet eens.

Daarnaast kun je ook best op niveau trainen zonder te starten, ik wel in ieder geval. As wedstrijden je niks doen en niet trekken of gewoon te duur zijn, is dat prima, maar wil je soms toch leren enverder komen. Voor jezelf en je paard dus.

Uiterlijk vertoon is leuk, op wedstrijd, maar thuis heel onbelangrijk.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:38

dat is een heel andere discussie ;)
als jij echt tevreden bent met je paard, krijgt niemand je omgepraat. als je western, b.v. reining , wil rijden met b.v. een haf, en het lukt niet, en een ander raad je een Q/P aan, dan ben je gauw om.maar het draait erom of je er tevreden mee bent, heb je meer sport ambities als wat je tink lopen kan, moet je ook over.
ik heb ook weleens met een Q gehoord, dat ik beter een ander kon kopen. niet gedaan, en achteraf was het een droompaard. waarom ? ik was er tevreden mee.en wat een ander ervan vind, heb ik lak aan.
maar laten we ontopic blijven hier.. :j

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:45

Bizzybijtje schreef:
sliding schreef:
Ik heb even in je profiel gespiekt maar je geeft een oordeel over het western rijden met een fries terwijl je zelf helemaal geen ervaring hebt met het western rijden.
Daarbij komt dat er verschillende soorten friezen zijn qua bouw.
Als je de houding van bijv een arabier ziet zou je ook kunnen zeggen dat die niet zou kunnen zakken door de hogere halshouding maar dit kan heel goed, je moet alleen wat meer voor doen.

@sevke ; Er rijd wel een fries reining maar je ziet het inderdaad niet veel. ;)

Maar als iemand nou heel graag een fries wil hebben en de western als manier van rijden heel leuk vind en de wedstrijdambities niet te hoog zijn, waarom dan niet.
De fries in de dressuur zal ook zijn achterhand eronder moeten brengen (verzameld), waarom zou het daar wel kunnen en bij de western niet?
Western is niet zomaar met de teugels lang rijden, net zo min als dressuur niet zomaar in de krul rijden is. ;)

Bizzybijtje schreef:
Een belg heeft alsnog een totaal andere bouw dan een fries... Als je werkelijk in mijn profiel gekeken hebt zie je overigens dat ik wel ervaring heb met friezen... :D
[/quote]

En als jij goed gelezen had dan had je gezien dat ik het niet over het rijden van een fries had maar over dat je geen ervaring hebt met het western rijden.

Bizzybijtje schreef:
Er is verschil tussen 'kunnen' en 'geschikt zijn voor'. Laten we het eens omdraaaien; QH's kun je best een net dressuurproefje laten lopen, maar op den duur houdt het op. Ze zijn te neerwaarts gebouwd, te 'korte' benen... Maar western kunnen ze dan weer wel goed. (Ja, uitzonderingen... Maar de meeste QH's zijn toch echt westerngefokt).
[/quote]

Ze zijn er anders wel te vinden hoor, die dressuur quarters zelfs die Z dressuur lopen.
En dat hoeven echt geen uitzonderingen te zijn, maar de quarter is gewoon niet zo bekend dat er ook dressuur mee kan worden gereden. Quarters zijn er nu eenmaal ook in verschillende soorten neem de Pleasure en Hunter gefokte quarters maar, nou die kunnen heel goed qua bouw "omhoog" lopen. ;)

Bizzybijtje schreef:
Je hebt ook veel verschillende friezen. Je kunt ook proberen een fries te zoeken die een beetje een geschikte bouw heeft, maar dan kun je lang zoeken. De fries die ik momenteel rijdt is ook een uitzondering, maar op een hele positieve, dressuurgerichte manier; weinig/geen knie-actie, een lange rug, ranke bouw en een ijzersterke galop. En ja, dat is allemaal vrij uitzonderlijk voor een fries. Maar westerntalent? Neh..
[/quote]

Ik geef zelf les aan een fries waarmee zij gewoon Engels rijd (M dressuur), maar daar kan zij rustig het hoofd laag mee rijden en verzameling vragen.
Dat is namelijk ook basis bij de dressuur, laag, rond over de rug met achterhand eronder. Daarna ga je het paard omhoog rijden in het frame waarin hij moet lopen.
En dat is in de dressuur hoger dan in de western, maar ook in de western moet hij zich voor omhoog gereden worden, alleen bij de western zeggen ze dan, dat hij zijn schouders op moet tillen.

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:49

In de VS is het erg populair om met je QH dressuur te rijden.
Twee van mijn drie qh hebben lange benen.
QH zijn niet neerwaarts gebouwd.
Heeft Bizzybijtje weleens een hunterpaard gezien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:12

Er staat ook overigens . Wel goed lezen he, en niet alleen lezen wat je wil lezen...

Ben overigens nog nooit een QH tegengekomen in de Z-dressuurring, maar goed..

Maar ik ga me er niet verder mee bemoeien, ik vind ze gewoon absoluut niet geschikt voor het westernrijden en daar kun je me niet vanaf brengen. Sorry. ;)