[WN] Derde westernles... pijnlijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 21:39

Romkabouter schreef:
Is idd ook België :D

Maar daar hebben ze dan ook knoppen die afbreken, daar komt het door :D

Perette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 06:37

VivaLaVida schreef:
Maar daar hebben ze dan ook knoppen die afbreken, daar komt het door :D

#)
maar ik ga iedereen zijn raad opvolgen en eerst leren rijden op een ander, rustiger paard tot ik het helemaal onder de knie heb. Opgeven?!? dat nooit! *\o/*

Gisteren was winkel trouwens gesloten, vandaag nog maar eens naar de winkel gaan met kapot zadel.

Chaos

Re: Derde westernles... pijnlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 06:40

Als je nog helemaal niet kunt rijden kan je instructie je dan niet zonder teugels leren zitten alvorens je de teugels erbij pakt en dus uit onbalans fouten kunt maken in de mond van het paard???

Perette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 07:16

Chaos schreef:
Als je nog helemaal niet kunt rijden kan je instructie je dan niet zonder teugels leren zitten alvorens je de teugels erbij pakt en dus uit onbalans fouten kunt maken in de mond van het paard???

Zal het eens voorstellen :) Lijkt me "persoonlijk" wel enger om zo los op een paard te zitten ipv dat je teugels hebt. Ik snap wat je bedoelt en is ook enorm logisch, maar psychologisch :7 lijkt het me een gevoel van veiligheid/controle als je teugels in je handen hebt.

Maar... dit gevoel kan ook aan mij liggen natuurlijk :)

Thxn voor de tip! _/-\o_

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 07:25

Touwtje om de hals. ;)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:18

Perette schreef:
Chaos schreef:

Zal het eens voorstellen :) Lijkt me "persoonlijk" wel enger om zo los op een paard te zitten ipv dat je teugels hebt. Ik snap wat je bedoelt en is ook enorm logisch, maar psychologisch :7 lijkt het me een gevoel van veiligheid/controle als je teugels in je handen hebt.

Maar... dit gevoel kan ook aan mij liggen natuurlijk :)

Thxn voor de tip! _/-\o_

Wij gaan vaak zonder zadel zwemmen met de paarden, dat voelt heel erg los en kan beetje glibberig worden als de paarden diep in het water gaan , dan doen we altijd een engelse stijgbeugelriem om de hals van het paard, daar kan je je aan ´vasthouden´ inplaats van aan de teugels want dat is niet zo fijn voor het paard en dan kun je ook verwachten dat je een minder fijne reaktie terug krijgt als je aan de teugels gaat hangen (zoals bokken ;) )

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:48

Hoe duur was je zadel? Want ik ben een beetje bang dat het een zadelmarkt kwaliteit zadel is, en daar wil je je paard letterlijk en figuurlijk niet mee opzadelen!

Perette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 08:52

Caira schreef:
Hoe duur was je zadel? Want ik ben een beetje bang dat het een zadelmarkt kwaliteit zadel is, en daar wil je je paard letterlijk en figuurlijk niet mee opzadelen!

1090€. Ik weet ook dat dit niet veel is en je ook geen super-top-professioneel-whatever zadel kan verwachten, maar op z'n minst toch een zadel dat niet meteen kapot gaat. Ik had trouwens ook niet de intentie om een zadel van 3000€ te gaan aanschaffen als mijn eerste zadel en zeker omdat ik nog geen ervaring heb met rijden oid. (Moest ik nu professioneel ruiter zijn *\o/* zou ik dan weer wel een zadel van 3000€ - 5000€ - 8000€ - ... aanschaffen).

Het komt trouwens niet van zadelmarkt, maar van een western shop in de buurt van Scherpenheuvel (BE).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 08:54

Ah dan trek ik mijn woorden terug, een zadel van dat bedrag behoort niet zomaar te breken! Ben je wel op de grond bezig geweest om je bewust te worden van je lichaam en de signalen die je lichaam af kan geven aan je paard?

Perette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 08:59

Caira schreef:
Ah dan trek ik mijn woorden terug, een zadel van dat bedrag behoort niet zomaar te breken! Ben je wel op de grond bezig geweest om je bewust te worden van je lichaam en de signalen die je lichaam af kan geven aan je paard?

Voor ik er de eerste keer opgestapt (juist woord gebruik? :p ) ben heb ik enkele keren enkel en alleen grondwerk gedaan. Rondjes in de piste gestapt, halt houden, om haar as laten draaien (geen idee of dit een officiele term heeft :p ), achterwaarts enkele stappen laten zetten alsook na enkele toertjes naar het midden van de piste gegaan en haar daar laten staan terwijl ik enkele passen achteruit ging. Vervolgens haar geroepen en gewacht tot ze bij me was, flink geknuffeld natuurlijk :) , en alleen rondjes gestapt zonder halsterkoord vast te houden waarbij ze mij mooi overal naar toe volgde zonder voorbij mijn schouder te komen.

Omdat dit zo makkelijk ging en ze perfect luisterde twee keer opgestapt en rondjes gewandeld in de piste (eerste keer aan de longe, tweede keer volledig los). Ging allemaal perfect, behalve de 3e keer dan :+

Op zich vertrouwt ze mij wel en ziet ze mij als "haar" leider aan. Als ik stop, stopt zij ook en ze doet alles wat ik verwacht/vraag. Hoefjes geven e.d. doet ze voorbeeldig.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:03

Maar ben je je zelf ook bewust van je eigen lichaam? vaak zie ik dat ruiters denk dat ze het 1 doen, maar hun lichaam doet iets compleet anders. Het kan helpen om daar wat oefeningen voor te doen zodat je je bewust bent wat je lichaam aan je paard vertelt.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:06

Wat raar dat je zadelknop is afgebroken, neem aan dat er verder geen uiterlijke beschadigingen te zien zijn (van vallen bijv.) Ik heb namelijk ook ervaring met pool's, fijn zadel vond ik het. Nooit iets geks mee gehad en altijd heerlijk mee gereden. Ook geregeld aan knop vast gehouden en erop gebotst bij noodstop (tja paard kan nogal noodstoppen als hij iets engs vind op buitenrit...)

Daarnaast zou ik ook even gaan lessen op een ander paard, vertrouwen krijgen met het rijden anzich en met je eigen paard lekker gaan handwerken (klinkt een beetje brei-erig :D).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 09:50

Zitles ZONDER teugels vind ik nu toch echt basiswerk, zolang je dan nog niet makkelijk kunt blijven zitten in stap draf en galop geen teugels erbij :)

En dat is even hard werken, maar daar heb je een leven plezier van :)

Perette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 10:31

Caira schreef:
Maar ben je je zelf ook bewust van je eigen lichaam? vaak zie ik dat ruiters denk dat ze het 1 doen, maar hun lichaam doet iets compleet anders. Het kan helpen om daar wat oefeningen voor te doen zodat je je bewust bent wat je lichaam aan je paard vertelt.

Eerlijk? Nee... heb me zelf nog nooit gezien op een paard of tijdens grondwerk dus geen idee wat ik exact met mijn lichaam doe :roll:

Lizz schreef:
Wat raar dat je zadelknop is afgebroken, neem aan dat er verder geen uiterlijke beschadigingen te zien zijn (van vallen bijv.) Ik heb namelijk ook ervaring met pool's, fijn zadel vond ik het. Nooit iets geks mee gehad en altijd heerlijk mee gereden. Ook geregeld aan knop vast gehouden en erop gebotst bij noodstop (tja paard kan nogal noodstoppen als hij iets engs vind op buitenrit...)

Daarnaast zou ik ook even gaan lessen op een ander paard, vertrouwen krijgen met het rijden anzich en met je eigen paard lekker gaan handwerken (klinkt een beetje brei-erig :D).

Voor de rest is er nergens beschadiging oid aan het zadel, is nooit gevallen geweest, nooit stoten gehad e.d.
naja, straks zal ik meer weten en anders ~~}>

handwerken = grondwerk? >;) en zoals enkele keren aangehaald zal ik inderdaad jullie tips/hints meenemen en eerst op een ander paard les volgen. +:)+

poes schreef:
Zitles ZONDER teugels vind ik nu toch echt basiswerk, zolang je dan nog niet makkelijk kunt blijven zitten in stap draf en galop geen teugels erbij :)

:') Zonder teugels en galop... deze twee woorden in 1 zin doen me op dit moment meer :') dan *\o/* hehe. dus elke ruiter kan perfect op zijn paard blijven zitten in draf/galop? ik maar denken dat dit alleen voor de "show-people" was :=

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:34

Maar mensen, TS is een beginner. Geen enkele beginner is zich bewust van wat zijn of haar eigen lichaam doet. Die heeft het veel te druk met leren paardrijden en dat paardenlichaam aanvoelen. Pas als je dat wat meer onder de knie hebt kun je je bezig houden met je eigen zit/effecten van die zit/houding.

Ts, vooral zo doorgaan hoor! En dat zitten zonder teugelsteun leer je echt wel, maar gaat wel wat tijd kosten. Veel plezier vooral!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:39

Perette schreef:
Caira schreef:

1090€. Ik weet ook dat dit niet veel is en je ook geen super-top-professioneel-whatever zadel kan verwachten, maar op z'n minst toch een zadel dat niet meteen kapot gaat. Ik had trouwens ook niet de intentie om een zadel van 3000€ te gaan aanschaffen als mijn eerste zadel en zeker omdat ik nog geen ervaring heb met rijden oid. (Moest ik nu professioneel ruiter zijn *\o/* zou ik dan weer wel een zadel van 3000€ - 5000€ - 8000€ - ... aanschaffen).

Het komt trouwens niet van zadelmarkt, maar van een western shop in de buurt van Scherpenheuvel (BE).

Als ik jou was zou ik heel snel terug gaan met dat zadel naar de shop waar je m gekocht hebt want zoiets mag niet gebeuren.
En voor 1090 euro mag je wel top kwaliteit verwachten hoor :)

Perette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 10:42

troi schreef:
Ts, vooral zo doorgaan hoor! En dat zitten zonder teugelsteun leer je echt wel, maar gaat wel wat tijd kosten. Veel plezier vooral!

We hebben tijd :D en zoals ze me altijd geleerd hebben: al doende leert men :j dus zo ook bij paardrijden.

en ik geef toe, waarschijnlijk heb ik de reactie van een klein kind en moet ik eerst leren kruipen ipv meteen lopen (ofzoiets... :') ) en oke... ik let niet op mijn lichaam, tot nu toe was ik steeds bezig met te denken: euhm... ik zit hoog, het is en blijft een dier... dit gaat pijn doen als ik hier ooit afval... :Y)

Perette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 10:44

Sassy4barrel schreef:
Als ik jou was zou ik heel snel terug gaan met dat zadel naar de shop waar je m gekocht hebt want zoiets mag niet gebeuren.

Straks, na het werk, langs winkel passeren. Het is te zeggen, schoonvader gaat passeren :) Ik ben niet zo goed in "van mijn oren maken" en als ik zelf zou gaan ben ik 110% zeker dat ik gewoon de winkel uitgepraat wordt O:)

But I keep you all informed :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:00

Och, elk paard kan toch al eens raar doen...het zijn toch levende wezens :D
Normaal toch als je pas begint, je hebt nog geen vaste zit...wat er is gebeurd kon je moeilijk voorspellen.
Ben wel benieuwd hoe de verkoper gaat reageren, ik hoop voor jou dat het goed afloopt met je zadel ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:10

Sassy4barrel schreef:

Nou ... voor dat geld mag je in Europa géén TOP-kwaliteit verwachten, maar een leuke (maar wel veilige) C-kwaliteit.

uit ander topic schreef:
Voor iedereen die een zadel zoekt !!
Vergeet ALLE nieuwe zadels die onder de 750 euro komen nou maar, dat is gewoon goedkope troep !!
Voor dat geldt kun je gewoon geen veilig en betrouwbaar zadel kopen.
Van 800 tot 1000 heb je een D-keus zadel, van 1000 tot 1300 mag je een C-keus verwachten, van 1300 tot 1800 een B-keus en daarboven zou je toch wel de betere zadels mogen verwachten.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:23

Mijn zadels kosten alle rond de 1000 euro (1 zelfs goedkoper maar die was 2dehands
en hetzelfde zadel waar de wereld kampioen barrel racing meerijd)
2 daarvan uit de USA, 1 uit Europa. Een daarvan is 3 jaar oud met extra opties
zoals stingray zit, ander hetzelfde merk zadel
is 8 jaar oud en heb ik ongeveer 10 paarden per dag mee gereden paar jaar lang en
is nog een goed en fijn zadel.
Mijn ex verkoopt zadels in Italie echt topkwaliteit
Hij is Europees kampioen barrel racing en rijd ook in de USA aan de top, heeft zn eigen
zadel ontworpen en dat is echt een topzadel, verkoopt ie vanaf 1200 euro (ligt eraan
hoeveel bling bling je wilt gaan de prijzen omhoog) Dus goede zadels zijn er wel voor
die prijs :) Alleen willen de meeste zadel verkopers mensen laten denken
dat ze veel geld uit moeten geven voor een goed zadel... maar de prijs van het zadel
heeft niet altijd met de kwaliteit te maken.
Voor 500 euro kun je een goed 2de hands zadel kopen en voor 1000 euro een goed nieuw
zadel, moet je alleen even zoeken :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:28

Barrelzadels kunnen per definitie goedkoper zijn omdat er minder leer in verwerkt is wegens het gewicht :)

Maar ik zou graag eens een plaatje zien van zo'n topzadel :D

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 12:45

ha ja daar had ik nog niet aan gedacht :)
ik heb geen foto van het zadel alleen , wel van zadel in aktie :D
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:19

Perette schreef:
Lizz schreef:

Voor de rest is er nergens beschadiging oid aan het zadel, is nooit gevallen geweest, nooit stoten gehad e.d.
naja, straks zal ik meer weten en anders ~~}>

handwerken = grondwerk? >;) en zoals enkele keren aangehaald zal ik inderdaad jullie tips/hints meenemen en eerst op een ander paard les volgen. +:)+

Sorry was nog niet echt wakker, had ook al driemaal naar het woord gekeken van "iets" klopt er niet :P Maar ik bedoel inderdaad grondwerken, ofwel aan de hand werken ipv erop :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:03

Perette schreef:
poes schreef:

:') Zonder teugels en galop... deze twee woorden in 1 zin doen me op dit moment meer :') dan *\o/* hehe. dus elke ruiter kan perfect op zijn paard blijven zitten in draf/galop? ik maar denken dat dit alleen voor de "show-people" was :=

Wat ga je anders beginnen? :D Das toch het eerste: erop gaan zitten en blijven zitten liefst? :')
Maar er is bij velen werk aan, bij mij ook :j

Leren zitten zonder teugelsteun zoals iemand hier schrijft, dat doe je echt ZONDER teugels, want anders is het dik auw voor je paard!