Romkabouter schreef:Is idd ook België
Maar daar hebben ze dan ook knoppen die afbreken, daar komt het door
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
VivaLaVida schreef:Maar daar hebben ze dan ook knoppen die afbreken, daar komt het door
Chaos schreef:Als je nog helemaal niet kunt rijden kan je instructie je dan niet zonder teugels leren zitten alvorens je de teugels erbij pakt en dus uit onbalans fouten kunt maken in de mond van het paard???
Lijkt me "persoonlijk" wel enger om zo los op een paard te zitten ipv dat je teugels hebt. Ik snap wat je bedoelt en is ook enorm logisch, maar psychologisch
lijkt het me een gevoel van veiligheid/controle als je teugels in je handen hebt.
Perette schreef:Chaos schreef:Als je nog helemaal niet kunt rijden kan je instructie je dan niet zonder teugels leren zitten alvorens je de teugels erbij pakt en dus uit onbalans fouten kunt maken in de mond van het paard???
Zal het eens voorstellenLijkt me "persoonlijk" wel enger om zo los op een paard te zitten ipv dat je teugels hebt. Ik snap wat je bedoelt en is ook enorm logisch, maar psychologisch
lijkt het me een gevoel van veiligheid/controle als je teugels in je handen hebt.
Maar... dit gevoel kan ook aan mij liggen natuurlijk
Thxn voor de tip!
) Caira schreef:Hoe duur was je zadel? Want ik ben een beetje bang dat het een zadelmarkt kwaliteit zadel is, en daar wil je je paard letterlijk en figuurlijk niet mee opzadelen!
zou ik dan weer wel een zadel van 3000€ - 5000€ - 8000€ - ... aanschaffen).Caira schreef:Ah dan trek ik mijn woorden terug, een zadel van dat bedrag behoort niet zomaar te breken! Ben je wel op de grond bezig geweest om je bewust te worden van je lichaam en de signalen die je lichaam af kan geven aan je paard?
, en alleen rondjes gestapt zonder halsterkoord vast te houden waarbij ze mij mooi overal naar toe volgde zonder voorbij mijn schouder te komen.
). 
Caira schreef:Maar ben je je zelf ook bewust van je eigen lichaam? vaak zie ik dat ruiters denk dat ze het 1 doen, maar hun lichaam doet iets compleet anders. Het kan helpen om daar wat oefeningen voor te doen zodat je je bewust bent wat je lichaam aan je paard vertelt.
Lizz schreef:Wat raar dat je zadelknop is afgebroken, neem aan dat er verder geen uiterlijke beschadigingen te zien zijn (van vallen bijv.) Ik heb namelijk ook ervaring met pool's, fijn zadel vond ik het. Nooit iets geks mee gehad en altijd heerlijk mee gereden. Ook geregeld aan knop vast gehouden en erop gebotst bij noodstop (tja paard kan nogal noodstoppen als hij iets engs vind op buitenrit...)
Daarnaast zou ik ook even gaan lessen op een ander paard, vertrouwen krijgen met het rijden anzich en met je eigen paard lekker gaan handwerken (klinkt een beetje brei-erig).
en zoals enkele keren aangehaald zal ik inderdaad jullie tips/hints meenemen en eerst op een ander paard les volgen. poes schreef:Zitles ZONDER teugels vind ik nu toch echt basiswerk, zolang je dan nog niet makkelijk kunt blijven zitten in stap draf en galop geen teugels erbij
En dat is even hard werken, maar daar heb je een leven plezier van
Zonder teugels en galop... deze twee woorden in 1 zin doen me op dit moment meer
dan
hehe. dus elke ruiter kan perfect op zijn paard blijven zitten in draf/galop? ik maar denken dat dit alleen voor de "show-people" was
Perette schreef:Caira schreef:Hoe duur was je zadel? Want ik ben een beetje bang dat het een zadelmarkt kwaliteit zadel is, en daar wil je je paard letterlijk en figuurlijk niet mee opzadelen!
1090€. Ik weet ook dat dit niet veel is en je ook geen super-top-professioneel-whatever zadel kan verwachten, maar op z'n minst toch een zadel dat niet meteen kapot gaat. Ik had trouwens ook niet de intentie om een zadel van 3000€ te gaan aanschaffen als mijn eerste zadel en zeker omdat ik nog geen ervaring heb met rijden oid. (Moest ik nu professioneel ruiter zijnzou ik dan weer wel een zadel van 3000€ - 5000€ - 8000€ - ... aanschaffen).
Het komt trouwens niet van zadelmarkt, maar van een western shop in de buurt van Scherpenheuvel (BE).
troi schreef:Ts, vooral zo doorgaan hoor! En dat zitten zonder teugelsteun leer je echt wel, maar gaat wel wat tijd kosten. Veel plezier vooral!
en zoals ze me altijd geleerd hebben: al doende leert men
dus zo ook bij paardrijden.
) en oke... ik let niet op mijn lichaam, tot nu toe was ik steeds bezig met te denken: euhm... ik zit hoog, het is en blijft een dier... dit gaat pijn doen als ik hier ooit afval...
Sassy4barrel schreef:Als ik jou was zou ik heel snel terug gaan met dat zadel naar de shop waar je m gekocht hebt want zoiets mag niet gebeuren.
En voor 1090 euro mag je wel top kwaliteit verwachten hoor
Ik ben niet zo goed in "van mijn oren maken" en als ik zelf zou gaan ben ik 110% zeker dat ik gewoon de winkel uitgepraat wordt
Sassy4barrel schreef:En voor 1090 euro mag je wel top kwaliteit verwachten hoor
uit ander topic schreef:Voor iedereen die een zadel zoekt !!
Vergeet ALLE nieuwe zadels die onder de 750 euro komen nou maar, dat is gewoon goedkope troep !!
Voor dat geldt kun je gewoon geen veilig en betrouwbaar zadel kopen.
Van 800 tot 1000 heb je een D-keus zadel, van 1000 tot 1300 mag je een C-keus verwachten, van 1300 tot 1800 een B-keus en daarboven zou je toch wel de betere zadels mogen verwachten.
Alleen willen de meeste zadel verkopers mensen laten denken

Perette schreef:Lizz schreef:Wat raar dat je zadelknop is afgebroken, neem aan dat er verder geen uiterlijke beschadigingen te zien zijn (van vallen bijv.) Ik heb namelijk ook ervaring met pool's, fijn zadel vond ik het. Nooit iets geks mee gehad en altijd heerlijk mee gereden. Ook geregeld aan knop vast gehouden en erop gebotst bij noodstop (tja paard kan nogal noodstoppen als hij iets engs vind op buitenrit...)
Daarnaast zou ik ook even gaan lessen op een ander paard, vertrouwen krijgen met het rijden anzich en met je eigen paard lekker gaan handwerken (klinkt een beetje brei-erig).
Voor de rest is er nergens beschadiging oid aan het zadel, is nooit gevallen geweest, nooit stoten gehad e.d.
naja, straks zal ik meer weten en anders![]()
handwerken = grondwerk?en zoals enkele keren aangehaald zal ik inderdaad jullie tips/hints meenemen en eerst op een ander paard les volgen.
![]()
Maar ik bedoel inderdaad grondwerken, ofwel aan de hand werken ipv erop
Perette schreef:poes schreef:Zitles ZONDER teugels vind ik nu toch echt basiswerk, zolang je dan nog niet makkelijk kunt blijven zitten in stap draf en galop geen teugels erbij
En dat is even hard werken, maar daar heb je een leven plezier van
Zonder teugels en galop... deze twee woorden in 1 zin doen me op dit moment meer
dan
hehe. dus elke ruiter kan perfect op zijn paard blijven zitten in draf/galop? ik maar denken dat dit alleen voor de "show-people" was
Das toch het eerste: erop gaan zitten en blijven zitten liefst?