[WN] Vierjarige Quarter (in training) bijvoeren? Zo ja; wat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 21:49

Welke olie is het beste?

jmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:18

sliding schreef:
Welke olie is het beste?

Maiskiemolie...althans volgens kliniek de Bosdreef in Moerbeke-Waas.

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:19

Ik ben het ook met Dubbeldun eens!
Vorig jaar heb ik mijn paard veel te mager weer teruggekregen uit training , naast haar normale portie krachtvoer
heb ik ook heel veel ruwvoer gevoerd en daarnaast lijnzaad olie , dat heeft haar echt heel goed gedaan ,
ze krijgt in principe nog onbeperkt hooi en altijd lijnzaadolie over het krachtvoer , dat heb ik in overleg met de DA gedaan.
Ze ziet er nu goed uit , niet te dik en niet te dun , ik geef ook elke voeding wat biergist tabletjes , gewoon die van kruidvat ,
lekker om van binnenuit te reinigen , wat ze niet opneemt plast ze wel weer uit.
@sliding: In lijnzaadolie zitten goede onverzadigde vetten , omega 3 en 6 en zorgen voor een goede spijsvertering.
(kijk op de site van hartog.nl)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:36

Bedankt @jmd en @Moondancer, zal het eens proberen.

lindavan

Re: Vierjarige Quarter (in training) bijvoeren? Zo ja; wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:15

Mijn paarden krijgen onbeperkt ruwvoer en muesli als ze gewerkt hebben. Mijn tweejarige krijgt nog wat extra's omdat ze veel groeit. Maar ik heb het geluk dat ik op een stalling sta waar al onbeperkt ruwvoer wordt gegeven. Je bent toch redelijk afhankelijk van wat er op stal gegeven wordt, de rest zul je toch in eigen beheer moeten doen.

Ik heb een paar maanden op een andere stal gestaan waar ze 3 keer per dag een plukje hooi kregen en 3 keer per dag brok. De stalhoudster had de brokken zonder het mij te vertellen opgevoerd naar 3 kilo in plaats van anderhalf per dag (!). De meeste paarden kregen daar inderdaad een kilo of 6. Echt slecht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:55

lindavan schreef:
Mijn paarden krijgen onbeperkt ruwvoer en muesli als ze gewerkt hebben. Mijn tweejarige krijgt nog wat extra's omdat ze veel groeit. Maar ik heb het geluk dat ik op een stalling sta waar al onbeperkt ruwvoer wordt gegeven. Je bent toch redelijk afhankelijk van wat er op stal gegeven wordt, de rest zul je toch in eigen beheer moeten doen.

Ik heb een paar maanden op een andere stal gestaan waar ze 3 keer per dag een plukje hooi kregen en 3 keer per dag brok. De stalhoudster had de brokken zonder het mij te vertellen opgevoerd naar 3 kilo in plaats van anderhalf per dag (!). De meeste paarden kregen daar inderdaad een kilo of 6. Echt slecht!

Wie betaalt, bepaalt...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:03

niet altijd.als je ergens met 20 man staat, kunnen ze niet met 20 verschillende wensen rekening kunnen gaan houden.meestal zeggen ze het voerschema voor je komt, en als je er dan gaat staan, stem je ermee in.een beetje soepelheid kan vaak wel,maar de pensionhouder bepaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:10

Dan ga ik er niet staan.
Er is maar 1 persoon die bepaalt wat en hoeveel mijn paarden eten, en dat ben ik.
Pensionhouders die standaard in elke bak een kilo brok kieperen met voeren hebben geen idee waar ze mee bezig zijn dus die vertrouw ik de zorg van mijn paarden niet toe.
Hoeveel extra werk is het voor een stalhouder om afgepast te voeren? 0,0.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 12:35

Inmiddels heb ik even overlegd op stal.

We gaan het nog even aankijken, ook omdat hij verder echt niet mager is. Hij is waarschijnlijk gewoon volop in ontwikkeling en ook het tijdstip van de vorige meting (winter en ongetraind) zal wel een rol meespelen. Mocht hij toch dunner gaan worden, dan ga ik eens nadenken over een aanvullende muesli of extra ruwvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:38

Verstandige keuze :j

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:02

Ongeacht wat je evt wilt voeren, ik doe het zo;

Ik geef mijn pony's geen biks, dus heb mijn voer in een emmertje in de voerkar. Op de deksel staat wat ze moeten hebben.
Zelf geef ik elke dag ook een keer als ik er ben. Afhankelijk van wat ik heb gedaan krijgen ze wat. Normaal zouden het dus 2 voerbeurten zijn, maar die 3e keer geef ik.
De 2 voerbeurten van stal laat ik ze niet teveel geven en ik geef na werk bij.
Mijn voer bestaat uit muesli van pavo, de nature's best en luzerne zonder melasse. Zo zit het ook gemengd in mijn emmertje, want de kwaliteit van hooi/kuil wisselt en ze doen zo wat langer met hun voer. Ook fijn aangezien ze niet zo heel veel krijgen.

Wat Sonja zegt klopt wel, wie betaalt, bepaalt. Helaas krijg je dan op veel stallen veel tegenwerking en zul je keuzes moeten maken. Soms moet je dan naar een stal verder of mis je bepaalde dingen zoals een binnenbak of het bos etc. het is maar net wat belangrijk is.

TS, staat natuurlijk fijn en heeft overlegd, maar ik wilde een vb geven hoe het kan zonder dat het extra veel werk is. Een ander bij ons heeft een voerbak hangen en daar haar potjes voer in.

En bij mijn eigen voerbeurt kan ik er ook lijnzaad olie in doen of iets anders. En wat doorg is kan in het emmertje. waar ik het dagelijks wil voeren.

Verder is er steeds meer voer op quarters afgestemt. Ook nog niet perfect misschien, maar wel een stap ind e goede richting. Bij een goede voerleverancier kan je soms best goed advies krijgen, maar laat je vooral niet gek maken. Kijk ook naar mensen die hun paard hebben zoals jij graag wilt en vraag hun eens wat ze geven, in verhouding natuurlijk tot leeftijd, arbeid enz.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 13:08

@ Superpony: dank je wel voor je voorbeeld. Gelukkig inderdaad niet op mij van toepassing.

Zelf sta ik op een fijne (western) manege en pensionstal waar (logisch) ook andere Quarters staan.
De staleigenaar is ook mijn trainster plus mijn paard zijn beide ouders staan bij ons op stal.
Dus ik kan inderdaad lekker afkijken bij mijn stalgenoten en zijn papa en mama :D
Een grote familie :=

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:15

Mijten heeft ook quarter voeding, fijn spul! Die zou je als basis kunnen geven, en na zwaardere inspanning een wat rijker voer. Zij hebben in ieder geval wel duidelijke beschrijvingen bij hun soorten voer staan, voor elk paard wat wils.

http://www.mijten.be/

En verder, jij kent je paard het best. Als jij het gevoel hebt dat ie wat extra kan gebruiken, ga da af op je gevoel. Bouw veranderingen rustig op, speel ermee.

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:21

Je zou je ook eens kunnen verdiepen in het voer van marstall, daar hebben ze ook heel veel varianten! ook speciale quarter mix. Succes!

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:05

Mistral_Bink schreef:
Je zou je ook eens kunnen verdiepen in het voer van marstall, daar hebben ze ook heel veel varianten! ook speciale quarter mix. Succes!

Dat is ook goed spul ja :)

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:06

Ten eerste heb je eiwitten nodig voor spieropbouw.
Marstall western goede ervaringen mee.
probeer eens vetten ij te voeren d.m.v. olie {maisolie werkte bij mij goed} of de subli omega{vetsuplement, maar moet je paardje wel lusten}. Vetten worden ze niet heter van en een paard kan dit goed verteren.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:29

@sonja-het gaat niet om afgepast voeren. dat doen de meeste wel.maar die wil 2 x brok, en 6 x hooi, de ander wil het andersom. daar kan je als pensionhouder geen rekening mee houden. je voert zoveel keer krachtvoer op een dag (in aangepaste porties dan wel ) en zoveel keer ruwvoer.en niet de een vaker als de ander. dat veroorzaakt ook veel onrust bij de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 14:35

O nee dan heb je gelijk. Aantal voerbeurten en of het dan ruw- of krachtvoer is, moeten vaststaan. Niet alleen voor werkbaarheid stalhouder trouwens, maar ook voor de rust op stal.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:50

communicatie stoornis ;) no problem.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:56

Overigens is en blijft communicatie het toverwoordje.
Mijn stalhouder gaf in principe om 17 uur de laatste voerbeurt, en ik wil per se dat mijn paarden juist hun grootste portie ruwvoer voor de nacht krijgen. Nu is geregeld dat ze bij de laatste voerbeurt een paar plakken hooi voor mijn stallen leggen, en dat degene die afstalt voor de nacht dat er zo in kan gooien. En bukken moeten ze toch al want de ondergrendels moeten er op voor de nacht, dus weinig tot geen extra moeite.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 18:06

@ Lindavan: dank je wel voor je tips. Op mijn gevoel afgaan vind ik heel makkelijk, maar toch ook wat lastig... omdat ik geen 'fouten' wil maken.
@ Chery: eiwitten klopt, maar gezien zijn hoeveelheid brok zit dat volgens kenners wel goed. Persoonlijk ben ik juist geen fan van vetten/olie, omdat ik altijd heb geleerd dat paarden dit juist niet goed kunnen verteren :)

Ondanks dat we het voorlopig blijven aankijken, ben ik me nu wel wat meer in de materie aan het verdiepen!
Erg interessant allemaal, maar toch nog best lastig. Met name om echt de specificaties van verschillende voerders te vinden!
Niet elke fabrikant vermeld dat dus op internet.... ;)

Om maar ergens een begin te maken (en gezien zijn voerschema) ben ik me nu een beetje aan het inlezen in ruwvoederproducten. Denk aan grasbrokken en wiesencobs enzo, er gaat een wereld voor me open!

* Bestaat er iets als 'teveel' ruwvoerproducten voeren....?
* Is dit (in combinatie met zijn voerschema) genoeg om aan alle benodigde stoffen/ mineralen/ vitaminen te komen?

Want, vitamines.... vind dat toch altijd een lastig iets. Zelf denk ik dat je dit pas echt goed (gericht) kunt doen na het trekken van een bloedje. Vit. E en Selenium (spieren) klinkt altijd goed, maar dat doseert weer zo snel over. Daar ga ik me pas aan wagen als er 'medisch' een noodzaak voor is denk ik :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:51

Waarom zou je grasbrokken gaan voeren als hij normaal tegen hooi kan. Is veel voordeliger ook.
Vet en olie mag je niet onder één noemer plaatsen hoor :) . En als je je toch over voer aan het inlezen bent kijk dan vooral op engelse sites eens naar olie-toevoegingen ;)
Niet voor niets dat in de duurdere brokken tegenwoordig allemaal olie wordt toegevoegd.

Teveel ruwvoer voeren hoeft geen probleem te zijn, alleen een paard krijgt er vaak een wat dikkere buik van en dat kan in zware training wat in de weg gaan zitten (en hij moet vaker mesten :D ).

Als je niet teveel krachtvoer wilt geven kun je ook een speciale vitaminen/mineralen korrel geven. Die is heel geconcentreerd en heb je ook maar een handje per dag van nodig.

Jaarlijks een bloedje trekken voor algemeen onderzoek is nooit verkeerd.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:42

je echt "overvoeren" aan vitamines en mineralen kan volgens mij niet, mijn Da hebben altijd verteld dat ze het teveel gewoon uitplassen.
suikers en eiwitten is een heel ander verhaal.

de mueslies van Cavalor staan heel positief bekend bij kliniek de Bosdreef, ik geef zelf westernmix, hier zit extra vitamine E en seleen is speciaal voor amerikaanse rassen ,die hebben er vanwege de spierstructuur sneller te kort aan.
maar aan de andere kant zijn ze ook weer extra gevoelig voor suikers en eiwitten, dus is het erg lastig om een goed dieet samen te stellen.

ik denk dat het een goed idee is om het voorlopig aan te kijken of anders eerst proberen met meer ruwvoer.

maiskiemolie geef ik tegenwoordig ook aan mijn QH en ben er wel positief over.

succes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 21:55

Mister01 schreef:
je echt "overvoeren" aan vitamines en mineralen kan volgens mij niet, mijn Da hebben altijd verteld dat ze het teveel gewoon uitplassen.
Nou die DA moet dan toch weer eens op cursus, want het zal misschien voor enkele vitamines/mineralen zo zijn, maar zeker niet voor alles.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:07

DubbelDun schreef:
Mister01 schreef:
Nou die DA moet dan toch weer eens op cursus, want het zal misschien voor enkele vitamines/mineralen zo zijn, maar zeker niet voor alles.

weet jij welke ze dan niet uitplassen? en welke gevolgen hieraan hangen??