Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
spatter schreef:mmm, hij heeft gedeeltelijk gelijk en de problemen van deze vrouw pikt hij er prima uit
ik ben het niet met hem eens dat paarden geen liefde tonen en dat ook niet in een kudde hebben
dat hebben ze wel degelijk
paarden in een kudde hebben vaak ook hun vriendjes waar ze veel mee samen zijn en spelen
slimme paarden maken ook dankbaar gebruik van zulke vriendschappen door zo hoger in rangorde te komen door de bescherming van een hoger in rang paard
kun je ook nalezen in de boeken van Henry Blake
DubbelDun schreef:Ik kan met een hoop meegaan in wat Trocha schrijft, maar ik mis wel enkele dingen in het beginverhaal van de dame in kwestie:
-was het paard tijdens de verkoop ook braaf met het optillen van de voeten
-was het bij de vorige eigenaar ook nodig om te sederen bij de smid
-is er een bloedje getrokken tijdens de keuring
Een goed paard wat netjes aangereden is veranderd niet in 3 weken tijd in een moordlustig monster en enkele opmerkingen van de huidige eigenares doen mij vermoeden dat er misschien meer aan de hand is als alleen een eigenaar die onzeker is en precies de verkeerde dingen doet (die ze zeker wel gedaan heeft).
Als ik lees dat het paard teruggetrokken leek c.q. in zichzelf gekeerd en eerder lusteloos als attend en na 3 weken zich ontpopt tot alles wat je NIET in een paard wilt zien ga ik ook aan andere dingen denken.
Trocha ziet alleen de kant van het verhaal die hij wíl zien en reageert daar naar en zolang je niet het hele verhaal kent vind ik dat te kortzichtig.
Paintless schreef:OMG.. dit is wat ik zo vaak probeer duidelijk te maken aan mensen, maar idd, naar mij luisteren ze ook niet. ik ben het in dit geval helemaal eens met deze man. ik ken hem verder niet, weet niet hoe hij werkt, maar zoals hij schrijft is het helemaal mijn man.
ik wil geen 'vriendjes' worden met mijn paard. ik ben de 'baas' van mijn paard. mijn paard doet wat IK wil, ik doe niet wat MIJN PAARD wil.
wat fijn om te lezen dat er meer zijn die denken zoals ik. heerlijk.
is een kwalijke, menselijke eigenschap om menselijke emoties aan een dier te plakken. dat kan niet, want een dier IS geen mens. heeft andere emoties en denken vanuit een ander standpunt.
dank je wel Gre dat je dit met ons gedeeld hebt.
hobbelheks schreef:Paintless schreef:OMG.. dit is wat ik zo vaak probeer duidelijk te maken aan mensen, maar idd, naar mij luisteren ze ook niet. ik ben het in dit geval helemaal eens met deze man. ik ken hem verder niet, weet niet hoe hij werkt, maar zoals hij schrijft is het helemaal mijn man.
ik wil geen 'vriendjes' worden met mijn paard. ik ben de 'baas' van mijn paard. mijn paard doet wat IK wil, ik doe niet wat MIJN PAARD wil.
wat fijn om te lezen dat er meer zijn die denken zoals ik. heerlijk.
is een kwalijke, menselijke eigenschap om menselijke emoties aan een dier te plakken. dat kan niet, want een dier IS geen mens. heeft andere emoties en denken vanuit een ander standpunt.
dank je wel Gre dat je dit met ons gedeeld hebt.
dat heb je dan gelukkig snel geleerd PL( en dat bedoel ik positief)
dit topic staat me nog zo vers in mijn geheugen en past zo slecht bij dit idee Paintless @ [WN-AM] in training of niet?
verder tja welke naam je er ook aan hangt leiding geven is belangrijk, hoeft absoluut niet op een harde manier als het maar duidelijk is
en leiding geven is voor mij iets anders als jezelf als baas eisen
helaas ontdek ik zelf regelmatig dat ik hier nog wel in te leren hebbben, met paard, hond of werk allemaal btw
birdybirdy schreef:Duidelijk stuk en op sommige punten ook confronterend (en leerzaam!)voor mij![]()
Vind het 1e antwoord eronder van Judy Woodworth ook wel raak. Overal is een balans voor en ieder paard en mens heeft zijn eigen blauwdruk.
cissy schreef:Ik geloof ook zeker in vriendschap tussen mens en paard, als ik zie hoe mijn merrie reageert naar mij en naar mijn bijrijdster dan is dat toch echt anders, ondanks dat dat ook echt een paardenmens is en geen penny. Ik klets wel mn paard dr oren van dr hoofd maar ik zie haar wel als paard, behandel haar ook zo en ze respecteert mij 100% en ik haar ook. We zijn echt een 2-eenheid maar ik heb haar dan ook al ruim 15 jaar.
cissy schreef:de mensen die paarden hebben die naar ze uithalen hebben het leiderschap en respect van hun paard dus duidelijk nog niet.....
Ik geloof ook zeker in vriendschap tussen mens en paard, als ik zie hoe mijn merrie reageert naar mij en naar mijn bijrijdster dan is dat toch echt anders, ondanks dat dat ook echt een paardenmens is en geen penny. Ik klets wel mn paard dr oren van dr hoofd maar ik zie haar wel als paard, behandel haar ook zo en ze respecteert mij 100% en ik haar ook. We zijn echt een 2-eenheid maar ik heb haar dan ook al ruim 15 jaar.
mylittlejoy schreef:Wellicht is er meer aan de hand. Maar ook dan zou de eigenaar er goed aan doen haar houding tot dit paard te veranderen.
stefanietjuh schreef:Ben het helemaal met die man eens.
En wat betreft de grenzen van hard zijn, die zijn er niet vind ik. Als een paard met zijn benen uithaalt, komt z'n been met volledig gewicht aan. Honderden kilo's dus, want hij houdt zich echt niet in omdat wij kleiner en fragieler zijn. Die mep die wij dan kunnen geven, zal hij als een tikje zien. Natuurlijk is er wel verschil in hoe je mept. Je moet niet gemeen gaan slaan, bijvoorbeeld volledig op zijn hoofd, dat vind ik weer onnodig.
Maar het beste is natuurlijk om dit zoveel mogelijk te voorkomen door consequent te blijven en je respect te houden. Slaan of schoppen is nooit goed, maar nood breekt wetten. Zeker als het om je eigen leven gaat.