[WN] Kosten laten beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunny

Re: Kosten laten beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:24

Heb mijn quarter gewoon door 'de buurman op de hoek' laten beleren. Kostte 150 euro bovenop het stalgeld, en na 1.5 maand kon ik erop. Toen kon ze stap, draf, galop, halt, sturen en was ze enkele malen naar buiten geweest. Dat was meer als mijn andere merrie na die tijd bij Dave Young geleerd had...
Doortrainen is een ander verhaal, maar daar vroeg je niet naar....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 18:10

doortrainen is ook helemaal niet nodig. Ik heb een recreatie paard, geen wedstrijd paard

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:02

ik was ook 550,- per maand kwijt, was helemaal groen paard en is 2 maanden weggeweest en kwam terug met netjes stuur en rem en 3 gangen erop. Doortrainen hebben we zelf gedaan.

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 07:11

ik was rond 275/300 kwijt per maand, puur voor de training.
ze kwam aan (komt nog steeds) huis. +:)+
3 maanden training gehad.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 07:32

Bij ons ben je 97,50 kwijt in de week, we zijn gemiddeld 4 tot 6 weken bezig.
Dit is incl. stalling/voer/weidegang en ontwormen.
Verplicht mestonderzoek en eventueel bekappen is op kosten van de eigenaar.
Wij streven er naar alles in rust en vertrouwen aan te leren bij een paard.
Naast het africhten word er veel aandacht besteed aan positief gedrag in de dagelijkse omgang.
Wij nemen nooit meer dan 1 of 2 paardjes om af te richten aan per periode.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:10

Volgens mij reageren veel engelse mensen.. Wit is western...

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:12

1250 euro/maand heeft mijn nicht uitgegeven, ikzelf krijg hulp van m'n familie om zadelmak te make en op te leren.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:26

quarterH schreef:
Volgens mij reageren veel engelse mensen.. Wit is western...

En zwart engels? :+

Een vriendin van mij heeft het ergens in Drenthe laten doen bij iemand die kleinschalig paarden beleerd. Was geloof ik 200 per maand en ze kreeg het paard na twee maanden netjes terug met de basis erop. Ze had al wel veel voorbereidend werk gedaan met het zadel erop, daarnaast heeft het paard heeft ook een super karakter en is van zichzelf erg cool.

Zelf traint ze nu verder met een paar keer een lesje, voor haar ook puur recreatief.

saskia_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:29

Ik was per maand all in 500 Euro per maand kwijt (western trainer), waar hij 4 tot 5 keer per week 'bereden' werd. Alles op basis van rust en vertrouwen.
Mijn paardje was groen, hij kon longeren en had een aantal keren het zadel en daarna stappend aan de longe, iemand op zijn rug gehad voor max een kwartiertje.
Inmiddels is hij een week terug na 2 maanden en heb ik er gisteren voor het eerst zelf opgezeten.
De basis zit er perfect op! En hij reageert super op stemcommando's. Ook hij wordt hoofdzakelijk recreatiepaard of gaat aan trail en horsemanship meedoen. Afhankelijk van je eigen tijd en kennis en kunde zou ik altijd voor 2 maanden kiezen.

Doortrainen doe ik verder onder begeleiding van o.a. de trainer zelf en een vergevorderde leerling (die ook nog eens ORUN-instructrice is) van de trainer

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:54

Ik weet een superplek, ze doen veel aan grondwerk en lange lijnen, rijden zelf klassieke dressuur op koudbloeden, kruisingen en arabieren. De basis is hetzelfde, als je wil dat ze met bepaalde commando's werken is dat mogelijk.
Ik laat mijn paint daar ook inrijden, het 'omscholen' dat nog nodig is doe ik zelf.

Ze maken paarden op een geweldige manier zadelmak, maar rijden ook door, verkeersmak, wat je wil. En het kost maar 350 euro per maand!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 11:17

nee, de basis van western en engels is NIET hetzelfde.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:40

@QuarterH, wat is er volgens jou dan zo'n verschil tussen de basis van engels en western. Er van uit gaande dat beide het doen volgens het boekje zoals het hoort.

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:16

quarterH schreef:

Ach, dat is een discussie die al vaker gevoerd is. TS vraagt om tips, ik geef een tip waarvan ik denk dat TS daar misschien iets aan heeft. TS kan zelf wel bedenken wat TS daar mee doet.

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:20

Een 'echte' westerntrainer kan zomaar 800 euro per maand kosten trouwens. Maar het is natuurlijk maar net wat je wil :) Afhankelijk van wat je paard al kent en wat je wil van de trainer, zal ie één, twee of drie maanden in training staan.

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:21

Trainers die bij voorbaat al zeggen: "met 4 weken is ie klaar", daar loop ik graag voorbij. Dat is toch afhankelijk per paard/wens van de mens?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 13:23

Lindavan: Er is een edit knop ;)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:24

Bij ons is het 450 per maand, en duurt ongeveer 2 maanden dus in totaal ongeveer 900.
Bij een moeilijk paard duurt het natuurlijk langer en kost het meer..

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:35

lindavan schreef:
quarterH schreef:

Ach, dat is een discussie die al vaker gevoerd is. TS vraagt om tips, ik geef een tip waarvan ik denk dat TS daar misschien iets aan heeft. TS kan zelf wel bedenken wat TS daar mee doet.

Dat ligt er maar net aan wat de TS wil. Als er alleen gas, rem en stuur op moet dan scheelt het wel in de kosten. Vandaar mijn opmerking. Dan wordt dat wel degelijk een goede tip lijkt mij. Een goede discussie kan lijden tot goede tips.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 16:57

Het gaat idd om een recreatie paard. Ze hoeft geen stops of spins te maken. Er moet idd een vooruit op, een rem, en een stuur. Ik wil op neckreining gaan rijden, deed ik met mijn haf ook, en ik vind dat met name buiten erg prettig rijden.
Op het moment dat ze beleerd wordt zal ze 3 zijn, dus er hoeft niks ingewikkelds. TZT wil ik haar thuis gewoon verder trainen (mits ik een trainer kan vinden, das een beetje een probleem hier in de regio). Ik rij recreatief, maar wil wel een soepel en correct gereden paard

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:14

4 maanden, half jaar....
Nu weet ik niet hoe het in de western wereld gaat hoor, maar hier de rijpaarden (dressuur) die gaan 4 tot 6 weken weg om beleerd te worden? (en worden dan thuis verder door gereden)

stef schreef:
Het gaat idd om een recreatie paard. Ze hoeft geen stops of spins te maken. Er moet idd een vooruit op, een rem, en een stuur. Ik wil op neckreining gaan rijden, deed ik met mijn haf ook, en ik vind dat met name buiten erg prettig rijden.
Op het moment dat ze beleerd wordt zal ze 3 zijn, dus er hoeft niks ingewikkelds. TZT wil ik haar thuis gewoon verder trainen (mits ik een trainer kan vinden, das een beetje een probleem hier in de regio). Ik rij recreatief, maar wil wel een soepel en correct gereden paard

Om je een idee te geven over de western basistraining die onze paint heeft gekregen het volgende overzicht.
De trainer eiste dat wij twee of drie keer per week kwamen kijken en deelnemen aan de trainingen, zodat we zagen hoe hij werkte.

1e maand : grondwerk, werk in de roundpen en stapmolen. 6 op 7 dagen trainingen variërend van vijf minuten tot 15 minuten.
2e maand : grondwerk, werk in de roundpen met tuig en einde van de maand eerste keren rijden, stapmolen. duur 5 minuten tot 30 minuten.
3e maand : grondwerk, werk en rijden in de roundpen en piste, stapmolen. Duur 5 minuten tot 30 minuten.
4e maand : rijden in piste en op het domein, afstemmen van ruiter en paard op elkaar. Duur 10 minuten tot een uur.

Mijn dochter had vanaf dan een paard met een basis die er nooit meer uitgaat en is dan verder gaan trainen onder leiding van haar trainster.
Haar paard heeft vorig jaar meer dan een jaar stil gestaan door de zwangerschap van mijn dochter. In het voorjaar heeft ze haar paard enkele keren gelongeerd, we hebben wat grondwerk gedaan en toen is ze terug beginnen rijden zonder enig probleem.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 14:54

grondwerk en zadelmak maken kan ik prima zelf, daar ga ik dus niet voor betalen :) Vind het ook onzin om mijn paard daar 4 mnd voor weg te brengen. Dus nee, dat gaat mn niet worden :)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:37

stef schreef:
grondwerk en zadelmak maken kan ik prima zelf, daar ga ik dus niet voor betalen :) Vind het ook onzin om mijn paard daar 4 mnd voor weg te brengen. Dus nee, dat gaat mn niet worden :)

Dat had ik ook niet verwacht, wij wonen in Vlaanderen maar ik wou je een idee geven wat er gebeurt tijdens die 4 maanden basistraining.
wij hebben geen seconde spijt van de tijd en het geld dat we daar hebben in geïnvesteerd, wij hebben tijdens die vier maanden tien keer meer over paarden geleerd dan in de jaren manege en LRV daarvoor.

appiebram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 08:37

Ik was 500 euro per maand kwijt.Hij is 1 maand weggeweest,longeer werk had ik het meest zelf gedaan.
Puur zadelmak gemaakt,bekent geworden met het bit en been,nu zelf doorrijden.

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:13

Heb mijn paard laten beleren op de silver ranch in oosterwolde friesland super westernmanege,kosten 300euro training,stalgeld 275euro samen dus 575euro per maand incl twee lessen tussen de 3 maanden en 5 maanden is het paard basis klaar en je hebt er zelf al opgereden,je word overal bij betrokken en er is altijd overleg gr sandy

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:22

lindavan schreef:
Een 'echte' westerntrainer kan zomaar 800 euro per maand kosten trouwens. Maar het is natuurlijk maar net wat je wil :) Afhankelijk van wat je paard al kent en wat je wil van de trainer, zal ie één, twee of drie maanden in training staan.
betalen voor de naam zul je bedoelen! en als je vraagt of ze je tijdens je wedstrijd even een paar minuten willen qoachen kun je ook nog eens extra betalen :roll:

Reken gemiddeld 600/maand incl stalling en dan krijg je er ook nog les bij en evt qoaching als je start zonder dat je extra hoeft te betalen. En dit bij bekende trainers die niet met hun smoel in de picture staan bij elk western gerelateerd programma op tv e.d maar er wel voor je zijn als je ze nodig hebt!