[WN] Rodeo discussie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MagratheaJarig

Re: Rodeo discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 17:15

M of I? Het gaat wel om het kamp in België hè ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:16

"rodeo" bestaat niet.
De rodeo is een meerdaags evenement, waar verschillende disciplines getoond worden.
Werken met vee, en werken zonder vee.
Bullriding en Bronco riding zijn daar maar bepaalde onderdelen van.
Je ziet ook Team Penning, Cutting, Roping, Working Cowhorse, allen maar onderdelen waar heel veel ervaring en kennis van zaken voor nodig is.
Barrel Racing is een hele mooie en vreselijk moeilijke tak van de sport.
Maar als je een demonstratie gaat geven, wees er dan voorzichtig mee dat je ook de wat gematigdere takken van de sport laat zien. Zoals Trail of Pleasure. Als je alleen op Barrelen en andere snelheidsdisciplines gaat focussen bij een dergelijke demonstratie, werk je de vooroordelen alleen maar in de hand.

Western is NIET hetzelfde als RODEO!
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-06-11 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:17

@ TS: Mmm, dat is dan denk ik wel een beetje ver rijden voor ze :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:18

MagratheaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 17:24

Trail gaan we zelf doen :D (wellicht te paard, en ook zelf op een hindernisbaan :P )
Het is niet helemaal aan mij om te beslissen wat er in het showtje te zien is.. En er is ook niet zo heel veel tijd :)

Filmpje ziet er heel leuk uit, maar ik zou niet weten hoe ik het moet laten zien

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:26

ik vind het er niet echt lekker uitzien....zal we aan mij liggen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:26

Laptop, Beamer en verbinding met het internet.
Maar goed, dat moet er net zijn.
Of beter gezegd: daar moet je moeite voor willen doen.
Succes verder met je kamp...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:27

Sjors493 schreef:

Verklaar je nader, want er staan meerdere films nu in dit topic.
Wat bedoel je met "het"?

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:56

Magrathea, je kan dat in het begin van de week wel zeggen wat jullie graag eens zouden zien. Grote kans dat ze wel wat rodeo laten zien (als er voldoende volk aanwezig kan zijn).

MagratheaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 18:02

Oe Gleyla, dat ga ik zeker doen! Hihi, we waren al onder de indruk dat jullie het voor ons wilden doen O:)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:08

misschien ook nog belangrijk om te weten; rodeo is niet zomaar op een paard proberen te blijven zitten :p
Er zit ook een techniek achter.

In Amerika zijn er zelfs "scholen" voor. Iemand van het Gipsy horses team is daar volgens mij een soort van opleiding gaan volgen, als ik het goed voor heb.

MagratheaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 18:16

Ja okee ;) maar uiteindelijk is dat toch wel wat je bereikt?

Wat gaaf over die scholen, had ik echt nog nooit van gehoord :+

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:55

Cassidy schreef:
Sjors493 schreef:

Verklaar je nader, want er staan meerdere films nu in dit topic.
Wat bedoel je met "het"?

Het is: Rodeo rijden

MagratheaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 20:06

Ik vind dressuur rijden er niet lekker uit zien.. :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:08

waarom niet?

MagratheaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 20:10

Omdat de paarden weinig beweegruimte hebben in hun hals en ontzettend strak lopen.
Bij rodeo is er naar mijn mening meer respect voor de paarden :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:11

Cassidy schreef:
De strap is een extra aanmoediging om hoog te bokken. De bokkende paarden worden speciaal voor dat evenement gefokt. De band zit in de lies, er wordt niets afgeknepen....

Cassidy schreef:

Band zit zo te zien wel strak genoeg dat het uiteindelijk drukplekken geeft?

MagratheaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 20:12

Is dat niet gewoon een zweetplek?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:13

Vanaf 1.25

MagratheaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 20:14

Ah zulke drukplekken O:) Nou zo strak vind ik het niet zitten hoor..

Edit: vergeet ook niet dat die band daar maar heel even zit he. Als de bull de arena uit gaat gaat die band er ook af, die zit dus hooguit een minuutje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:15

Sjors493 schreef:
Het is: Rodeo rijden

waarom niet?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:23

Sjors...alsjeblieft.....dit moet niet zo eindigen als je topic over die western-sporen die zielig zijn he !!! Ga je eerst even verdiepen in de Rodeo voor je weer begint....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:43

Ik kende ook de wilde verhalen omtrent rodeo als mishandeling, maar gezien ik nooit iets had gezien wat dat bevestigde en de info niet uit betrouwbare bron kwam, nam ik het niet automatisch voor waar aan.
Derhalve had ik geen mening over rodeo. Ik wist niet hoe het zat.
Nu wel dus en ik denk dat een rodeopaard het makkelijker heeft dan een wedstrijdpaard. Daar waar een wedstrijdpaard veel moet trainen en niet zelden onder druk werkt, hoeft een rodeopaard alleen zijn ruiter zo snel mogelijk tegen de vlakte te kiepen. Menig paard zou willen ruilen. hihi.

Maar een ander vraagje wat dan bij mij opkomt... goede rodeopaarden zijn goud waard, begrijp ik. Dus ook interessant in de fok. Maar ik neem aan dat niet ieder veulen uit die fok geschikt is als rodeopaard.
Hoe is het beleid hierin?
Ik neem aan dat de fokprodukten van deze paarden minder geschikt zijn als gewoon rijpaard?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:41

De neiging om te bokken is er in gefokt, en dat komt bij sommigen bovendrijven, ongeacht hoe goed ze zijn getraind, en hoe vaak ze al die ruiter in het zadel hebben gehad. Het kan voelen alsof je iedere keer weer het paard voor het eerst een zadel oplegt, en niet veel mensen hebben daar zin in. Het zijn verder uitermate geschikte rijpaarden, als je daar mee om kunt gaan.

De zwarte hengst Casper van Pat Parelli komt uit een lijn van bucking horses, en Pat heeft hem gekocht van een cursist van een van zijn clinics die met de hengst ten einde raad bij hem kwam, omdat hij steeds weer ging bokken. IK weet niet meer waar hij dat zegt (as ik me goed herinner was dat op de video "A day with Pat Parelli"...), naar in een van zijn video's vertelt hij dat, voorat hij opstapt, hij iedere keer met de hengst uitgebreid grondwerk gaat doen, en hem ook met zadel op de rug een sprongetje laat maken om eventueel bokgedrag te triggeren en het uit zijn systeem te krijgen voordat hij in het zadel stapt.

Op youtube krijg is, als ik op Parelli en Caspar zoek, naast een heleboel hits van Breyer model Caspar, alleen filmpjes met Pat in het zadel van Magic en Caspar en los bij...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:57

Cassidy schreef:
De neiging om te bokken is er in gefokt, en dat komt bij sommigen bovendrijven, ongeacht hoe goed ze zijn getraind, en hoe vaak ze al die ruiter in het zadel hebben gehad. Het kan voelen alsof je iedere keer weer het paard voor het eerst een zadel oplegt, en niet veel mensen hebben daar zin in. Het zijn verder uitermate geschikte rijpaarden, als je daar mee om kunt gaan.

Ze worden in training ook heel nadrukkelijk beloond voor extreem bokgedrag, een deel is dus ook aangeleerd. In wedstrijd zit de beloning enkel in het ruitergewicht er af gooien, de strap die zo snel mogelijk los getrokken wordt en even in vrijheid rondrennen.

Het zijn meestal hele korte vierkante paardjes, met een hele soepele rug. Ze zijn heel leuk als damespaard, want ze zijn niet al te groot en staan bekend om hun intelligentie en vriendelijk karakter, je zou ze zelfs als 'cool' in het hoofd kunnen omschrijven. Ze zijn ook niet snel onder de indruk van het hele rodeogebeuren, dat toch iets luidruchtiger en woeliger is als een gemiddelde dressuurwedstrijd ;)
Maar zoals hierboven al gezegd zijn ze niet allemaal even berijdbaar. Komt ook voor een stuk doordat ze als veulen bijvoorbeeld zien hoe hun moeder of kuddegenoten voor dat bokken beloond worden en ze dat gewoon kopiëren. En eentje die rodeo gelopen heeft weer omscholen lijkt me niet te doen. Mogelijk dat Parelli dat wel eens geprobeerd heeft, maar dan moet je dus dat aangeleerd gedrag weer gaan afleren, pfoe.. veel werk ;)

In de fok gaat dat zoals in iedere sport met paarden, prestaties = meer waard, en bewezen nageslacht (ook in de prestaties dus) = superveel waard. Er is geen verschil met bv. dressuurpaarden in de zin dat een deel fysieke mogelijkheid is, een deel 'will to compete' en een deel training.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 30-06-11 10:03, in het totaal 2 keer bewerkt