[WN] Quarter kopen? Of toch een ander ras?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 12:45

Bedankt voor de tip! Keuren laten we altijd doen, maar dit is toch iets specifieker.
Momenteel moeten we nog even wachten tot die westerntrainer in de buurt een lespaard heeft en dan gaan we daar eens wat lesjes nemen.

@ Cassidy: Hier zijn we ons zeker van bewust. Mijn papa vindt dit echter van ondergeschikt belang, geld speelt geen rol.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 11:33

Even een update voor de geïnteresseerden:
Een paar dagen geleden zijn we bij die westerntrainer gaan kijken op het moment dat hij les aan het geven was. Hoewel ik mijn eigen pony in theorie Engels rij, vind ik het heel hard aansluiten met wat ik daar hoorde. Het grootste verschil was de hoofdhouding van het paard (Engels = opgricht, Western = laag), maar ik laat mijn pony het grootste deel van de tijd ook voorwaarts-neerwaarts lopen :+ Volgens mij zou het voor mijzelf dus niet zo moeilijk zijn om een overstap te maken.
Mijn papa gaat er nu les gaan volgen op een Quarter van hun en ook ik ga af en toe een lesje meepikken op dat paard. Omdat mijn papa momenteel nog teveel uren werkt om zelf voldoende van een eigen paard te genieten, is dit even op de lange baan geschoven. Echter zou hij graag over een jaar minderen in uren en dan gaat er wel een paard komen. Nu dus eerst een jaartje zelf de westernkneepjes leren en dan kan hij (uiteraard onder begeleiding van de trainer) overstappen op zijn eigen Quarter (ja, hij wilt echt geen ander ras :P ).
Tips, ... zijn uiteraard nog steeds welkom :D

petitparis

Re: Quarter kopen? Of toch een ander ras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 11:48

Hoi TS,

ik ben zelf een echte dressuurmiep, maar heb recent een reiningles gevolgd op een volleerde quarter en eigenlijk, vond ik het niet zo moeilijk om "engels" en "western" te scheiden. Net zoals ik op de renbaan een andere teugelvoering en contact heb met mijn paard.
Uiteindelijk is paardrijden, of het nu op een quarter of warmbloed is, hetzelfde alleen de manier van hulpen geven en waarom verschilt een beetje. De trainer waar ik bij gereden heb, durft ook "buiten" het hokje denken en spendeerde zo meer aandacht aan mijn zit, hulpen en "doordachtheid" ipv aan de correctheid/zuiverheid van de stops etc. Wij, Engels ruiters, hebben soms nogal de neiging om tegenstrijdige dingen te vragen (of ik althans :o )
Momenteel heeft de trainer waar ik bij gelesd heb nog een lespaardje ter beschikking, echt een heel leuke ervaring.

wat betreft dressuur rijden met een quarter. Tuurlijk kan het, elk paard kan "dressuur", want dressuur is uiteindelijk niks anders dan het gymnastiseren van je paard. Bedenk alleen dat een quarter gefokt is voor een ander doeleind dan de wedstrijddressuur en dat sommige dingen altijd moeizamer en nooit zo "spectaculair" gaan zijn als bij een warmbloed. Zo rij ik dressuur met mijn Engelse volbloed en moet ik 10x harder "werken" om ze "van de voorhand af" te krijgen, aangezien ze volledig op de voorhand gebouwd is. Ze doet het goed, maar zal nooit dezelfde schoudervrijheid krijgen in haar beweging als een paard dat meer bergop gebouwd is... Op foto lijkt het ondanks dat ze achteraan voldoende ondertreedt en draagt nog steeds alsof ze voorover kukelt...

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 10:39

Dan lijkt jou trainer goed op degene waar wij nu naartoe gaan. Hij maakt alles heel logisch, zonder veel franjes errond. Een beetje volgens het KISS-principe (Keep It Stupid Simple).
Ik heb zelf ondertussen ook nog eens goed nagedacht en weet dat echt wedstrijdrijden de eerste jaren nog niet op mijn planning zullen staan. Daarvoor moet ik eerst nog afstuderen, gaan werken, alleen wonen, auto en trailer kopen, ... Dus zou ik het bij mijn vaders Quarter gewoon op western houden. Over een heel aantal jaren, als ik alles van mijzelf wat heb, kan ik dan zelf wel een dressuurpaard kopen. (Of ben ik tegen dan ook totaal om en koop ik ook een Quarter :D )

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:11

Wat leuk dat jullie over een jaartje een quarter willen gaan kopen, echt een super ras!
Quarters zijn heel veelzijdig, en zullen het ook in de dressuur best goed doen.
Toevallig heb ik laatst voor een x met mijn quarter dressuur gereden, normaal rijden we western.

Hierbij de link:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1516337

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 08:57

Ik had je foto's al gezien en vind het er niet mis uitzien, maar geef toe dat ik hem in westernoutfit toch nog mooier/stoerder vind :-)
Ondertussen heb ik al kennis gemaakt met een paar Quarters (nog niet mee gereden, maar dat komt nog wel) en moet zeggen dat ik het tot nu toe allemaal mooie/rustige paarden vind.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:41

ja vind western toch ook wel bij een quarter horen hoor, staat gewoon veel beter. Maar goed wilde even laten zien dat dressuur ook niet zo verkeerd staat.
Quarters zijn over het algemeen hele rustige paarden, al heb je er natuurlijk best uitzonderingen tussen zitten. Verder zijn ze ook heel cool in hun hoofd en niet snel onder de indruk.
Succes met jullie zoektocht!

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 09:45

Bedankt!
Ik raak steeds enthousiaster en kan stiekem niet wachten op mijn eerste les :D Heb al kennis gemaakt met de merrie waarop ik les zou krijgen en zij is inderdaad ook heel cool. Wel behoorlijk aan de maat, zeker 1m60 (ik rij meestal enkel op D-pony's).

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:02

Mylady_E schreef:
Dan lijkt jou trainer goed op degene waar wij nu naartoe gaan. Hij maakt alles heel logisch, zonder veel franjes errond. Een beetje volgens het KISS-principe (Keep It Stupid Simple).
Ik heb zelf ondertussen ook nog eens goed nagedacht en weet dat echt wedstrijdrijden de eerste jaren nog niet op mijn planning zullen staan. Daarvoor moet ik eerst nog afstuderen, gaan werken, alleen wonen, auto en trailer kopen, ... Dus zou ik het bij mijn vaders Quarter gewoon op western houden. Over een heel aantal jaren, als ik alles van mijzelf wat heb, kan ik dan zelf wel een dressuurpaard kopen. (Of ben ik tegen dan ook totaal om en koop ik ook een Quarter :D )

Ik vermoed dat je les krijgt van PVC, "Keep It Stupid Simple" is zijn principe.
Hij heeft onze paint haar basistraining gegeven en mij en mijn dochter heel veel geleerd over de denk- en leefwereld van paarden.
Prima trainer maar wel met een handleiding.

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 10:11

Geen idee wie PVC is (ben nog niet echt thuis in de westernwereld), maar het gaat om deze trainer http://www.lrqh.be/ Ik heb al wel meerdere mensen gekend die volgens het KISS-principe werken daarom dat ik die term aanhaalde.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:23

Mylady_E schreef:
Geen idee wie PVC is (ben nog niet echt thuis in de westernwereld), maar het gaat om deze trainer http://www.lrqh.be/ Ik heb al wel meerdere mensen gekend die volgens het KISS-principe werken daarom dat ik die term aanhaalde.

Patrick van Coninckxloey

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 10:32

Aha, de naam van zijn stalling heb ik al wel gezien. Is nog een mogelijkheid voor ons, maar degene waar we nu gaan is nog wat dichterbij. Heeft er iemand ervaring/meningen over de stalling die ik net noemde?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:59

sorry nog nooit van gehoord, maar ben ok helemaal niet thuis in die wereld. Bij ons op stal stond toevallig een reiningtrainer en is er eentje bijgekomen :)
Ik kan wel eens horen wat zij er van vinden, eentje (de beste vd 2 in mijn ogen) rijdt internationaal dus die moet wel veel volk kennen het betreft F rank Wol lants

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 09:47

Dat zou leuk zijn. Hoewel het een vriendelijke man is, ken ik niets van western waardoor iemand anders mening altijd handig kan zijn.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:49

lindavan schreef:
Quarters zijn veelzijdige paarden en je kunt er een hele leuke dressuurproef mee rijden. Als jij je quarter dressuurmatig rijdt, met een dressuurzadel, en je vader rijd ook met een westernzadel, dan zie ik geen problemen hoor. Een westernzadel erop wil nog niet zeggen dat je meteen 'western' moet rijden of rijdt.
Mee eens. Zo'n reactie wilde ik ook plaatsen.
TS: ik zeg doen! ;) Quarters zijn over het algemeen koele paarden, niet snel onder de indruk en rustig (op een uitzondering na natuurlijk).

Ben zelf ook op zoek naar een Quarter momenteen (toevallig ;) ). Jij ook veel succes met je zoektocht!