[WN] Degradatie WRAN... en nu ????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: Degradatie WRAN... en nu ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:15

Opties zat ;)

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:54

Yep. Mensen showen bij andere verenigingen en halen daar resultaten. Willen toch L2 starten op bv een NK en melden de resultaten bij het secretariaat en mogen in de L2 of zo blijven.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 14:57

Eigenlijk toch van de zotte dat je in theorie van L1 naar L5 kan zakken als je geen WRAN wedstrijden meer rijdt, maar dat ik als L4 ruiter met ons nieuwe paardje verder moet op de punten die ik met Nick behaald heb, terwijl we een jong paardje hebben wat nu pas 3 wedstrijden heeft gereden en ik dus nu op L4 + 63 zit??? Ik start dus wrs voorlopig ook geen WRAN meer omdat ik vind dat wij allebei nog niet L3 waardig zijn ;) Waarom mocht ik dan niet L4 + 0 beginnen ofzo?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:04

In de L5 tm L3 kun je niet degraderen.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:37

Buitenzorg schreef:
Eigenlijk toch van de zotte dat je in theorie van L1 naar L5 kan zakken als je geen WRAN wedstrijden meer rijdt, maar dat ik als L4 ruiter met ons nieuwe paardje verder moet op de punten die ik met Nick behaald heb, terwijl we een jong paardje hebben wat nu pas 3 wedstrijden heeft gereden en ik dus nu op L4 + 63 zit??? Ik start dus wrs voorlopig ook geen WRAN meer omdat ik vind dat wij allebei nog niet L3 waardig zijn ;) Waarom mocht ik dan niet L4 + 0 beginnen ofzo?

Je had , als je dat wilde, een Level lager mogen starten. :)

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:42

Buitenzorg schreef:
Eigenlijk toch van de zotte dat je in theorie van L1 naar L5 kan zakken als je geen WRAN wedstrijden meer rijdt

Volgens mij kan dat niet. Je kunt maar 1 level zakken volgens mij. Dus ben je L1 dan zak je naar L2 en ben je L2 dan zak je naar L3 en daar blijf je dan ook ongeacht wanneer je weer gaat starten. En volgens mij is het ook zo wat Tones zegt: vanuit de L3, L4 en L5 kun je niet degraderen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 15:55

Buitenzorg schreef:
Ik start dus wrs voorlopig ook geen WRAN meer omdat ik vind dat wij allebei nog niet L3 waardig zijn ;)

Zouden meer mensen moeten doen.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 21:08

@RK, wat zouden meer mensen moeten doen? Geen WRAN (meer) starten of zichzelf eens kritisch bekijken? :D

@sliding, nee dat mocht ik niet ;) Heb nl de groen paard regel aangevraagd om tot 10 pt L5 te mogen starten. En dat mocht ik niet omdat -volgens de WRAN- L5 EN L4 als instaplevel ziet. Groen paard regel geldt vanaf L3.

Oke, ik weet niet precies hoe t zit met de degradatie, maar idd wel zo eerlijk dat je dan niet van L1 naar L5 kan zakken als je niet meer WRAN start... :D

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:32

Buitenzorg schreef:
@sliding, nee dat mocht ik niet ;) Heb nl de groen paard regel aangevraagd om tot 10 pt L5 te mogen starten. En dat mocht ik niet omdat -volgens de WRAN- L5 EN L4 als instaplevel ziet. Groen paard regel geldt vanaf L3.

Oke, jammer.
Ik ben het met je eens, dat het vervelend is dat je met een jong paard verder gaat op de punten, die je al hebt gereden. :j
Dat probleem heb ik zelf ook wel gehad.
Dat is net zoiets, dat je alles in dezelfde Level moet starten bijv Ik start L1 en rij nu 1½ jaar met dit paard, ik heb nog nooit reining gereden, maar als ik dit zou willen, moet ik L1 reining starten. :+

Maar ja, dat is net zoiets dat ik bij de rassenshows open moet starten, omdat ik engelse rijles geef. }:0
Daar moet ik dus tegen de Peggie de Kraa's en Karin van bekkum's enz
Dus overal heb je wel wat. :D

Ontoppic; Als je al zolang geen wedstrijden bent gestart en je zou dan weer willen beginnen, moet je gewoon je probleem eens moeten voorleggen bij het WRAN bestuur, dan er zal vast wel een oplossing voor zijn.

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 04:51

Je hebt het nu alleen over lesgeven. Maar wat dacht je van starten met een hengst? Dat mag vanaf de L2 en als je alleen bv NK start dab telt dat niet mee en degradeer je ook naar de L3 waar je niet met diezelfde hengst mag starten, moet je die dan maar ruinen.......

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 06:30

@CZ, als je t volgens de WRAN regels wil doen wel :P Nee t lijkt me toch niet dat ze dat van je gaan vragen?
Maar als je alleen maar op het NK start, dan pak je toch voor die ene keer een WRAN wedstrijd in de buurt? Volgens mij is 1 punt halen in een wedstrijdjaar voldoende om niet lager gezet te worden.

Trouwens het was toch zo dat als je een wedstrijdjaar niet gestart was dat je dan 5 punten naar beneden werd gezet? Als je L2 + 50 bent, kan je 10 jaar geen wedstrijden starten en toch in de L2 blijven?
Of ben ik nu helemaal abuis? :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 08:01

Buitenzorg schreef:
@RK, wat zouden meer mensen moeten doen? Geen WRAN (meer) starten of zichzelf eens kritisch bekijken? :D

Zichzelf kritisch bekijken ;)

sliding schreef:
Ik start L1 en rij nu 1½ jaar met dit paard, ik heb nog nooit reining gereden, maar als ik dit zou willen, moet ik L1 reining starten. :+

En wat is daar dan precies het probleem van?

CZpaint_av schreef:
Je hebt het nu alleen over lesgeven. Maar wat dacht je van starten met een hengst? Dat mag vanaf de L2 en als je alleen bv NK start dab telt dat niet mee en degradeer je ook naar de L3 waar je niet met diezelfde hengst mag starten, moet je die dan maar ruinen.......

Als je er voor kiest dat je alleen het NK rijdt, maken die wran wedstrijden je blijkbaar ook niet uit. Dan is degraderen ook geen punt, want je startte toch al niet.
Als je de moeite niet neemt om 1 keer per jaar 1 punt te willen halen.... tja....

@buitenzorg: klopt helemaal van die punten. Het is dus NOG moeilijker om te degraderen

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:16

oke dan kom ik als nu L4 ruiter en komende uit de dressuursport, maar misschien een idee om als je graag wilt lesgeven om wat voor reden dan ook dat ze hier een cursus voor gaan volgen en die cursus mag je pas volgen als je L2 gestart bent en punten hebt gehaald cursus lesgeven gehaald dikke diploma op zak en klaar je mag lesgeven en al zal je de rest van je leven nooit meer wedstrijden starten je kunt lesgeven......
en als je al een hele tijd niet wedstrijd hebt gereden in de L2 kun je L3 starten 1 a 2 wedstrijden en dan weer verplicht over na de L2......... idee of zit ik zo raar te redeneren

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:00

Todorien schreef:
oke dan kom ik als nu L4 ruiter en komende uit de dressuursport, maar misschien een idee om als je graag wilt lesgeven om wat voor reden dan ook dat ze hier een cursus voor gaan volgen en die cursus mag je pas volgen als je L2 gestart bent en punten hebt gehaald cursus lesgeven gehaald dikke diploma op zak en klaar je mag lesgeven en al zal je de rest van je leven nooit meer wedstrijden starten je kunt lesgeven......
en als je al een hele tijd niet wedstrijd hebt gereden in de L2 kun je L3 starten 1 a 2 wedstrijden en dan weer verplicht over na de L2......... idee of zit ik zo raar te redeneren

@Todorien dat je , als je lesgeeft in een hogere Level/klasse moet starten, komt doordat de westernsport zich houd aan de regels, die voornamelijk door de AQHA worden voorgeschreven.

Wie in Amerika aan paardensport deelneemt rijd grotendeels western, net als hier de meesten engels rijden.
Daardoor krijg je ook dat, wie daar lesgeeft, het dan western les is.
Dus als hier dezelfde regels gelden betekend dat, als je les geeft en er geld mee verdiend, ongeacht wat voor les (Western,Engelse dressuur, springen, manege les enz), je open moet starten of in de hogere Levels.
Dus, heel kort gezegd, komt het erop neer dat als jij jouw buurmeisje les geeft en jij krijgt daar een kleine vergoeding voor, jij dan officieel geen beginner of amateur meer mag starten. :+
De WRAN past zijn regels wel wat aan, maar deze regel zal niet gauw veranderen, denk ik zo. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:21

Citaat:
...en die cursus mag je pas volgen als je L2 gestart bent en punten hebt gehaald

Ja ik denk wel dat Deurne en Orun zich gaan laten leiden door de WRANregels :')

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:36

@Todorien: ik snap geen drol van wat je zegt zonder interpunctie :D

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 07:13

@romkabouter: komt vast dat je een man bent de twee vrouwen snappen mij wel anders had ik geen reactie van ze gehad hihihihihi :D ;) :P

@sliding: dus dit betekend ik rij al meer dan 16 dressuur en sinds 4 jaar western en ik geef iemand les in de dressuur dat ik bij de wran zoals ik nu doe niet in de L4 mag starten??

@ sonja: dat denk ik ook dat deurne hier zich door laat leiden want het is misschien wat zuur om je aan de vereniging aan te passen maar op die manier kunnen ze het beter doen om geld in het laadje te krijgen dan andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 07:28

Als jij dressuurles geeft, mag je idd geen L4 starten.
En/of:
Als jij L4 start, mag je geen dressuurles geven.

Je zit in hetzelfde schuitje als ik. Ik moet ook L2 omdat ik dressuurles geef.

Wbt lesgeven/Deurne/orun etc:
Lesgeven in een vrij beroep. Daar heeft een vereniging dus verder geen moer mee te maken, behalve om naleving van verenigingsregels. Maar over wie les mag geven, of over wie een opleiding of cursus buiten die vereniging mag volgen, heeft een vereniging echt helemaal niks noppes nada over te zeggen. Is pure grootheidswaanzin.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 07:47

@ sonja nou dat is dan fraai, maar eigenlijk als de wran er niks vanaf weet kun je lekker zo doorgaan want de wran kan moeilijk iedereen die L3 en lager zit screenen om te kijken of ze ook les geven....... toch?!

kijk en als je les geeft via een rijvereniging kan ik mee voorstellen dat de vereniging zegt we hebben liever dat je een diploma voor lesgeven hebt ivm verzekering..... klaar dat is dan een verenigingsregel maar inderdaad voor de rest is het een vrij beroep dus wie is de wran om te zeggen pas vanaf L2 mag je lesgeven...... wat is hier de achtergrond van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 07:52

WRAN gaat ook niet iedereen screenen, is ook niet te doen.
Regel is meer bedoeld om te zorgen dat niet elke nitwit zich trainer gaat noemen in het westernwereldje, en om te zorgen dat trainers niet in beginnersklasses gaan starten want zulke zieligerds hebben we regelmatig gezien en dan vertelden ze hun klantjes nog trots dat ze steeds wonnen ook...
Op zich dus helemaal geen gekke of verkeerde regel. Als je zelf nog een beginner bent, moet je nog geen anderen les willen geven.
Exdressuurruiters en -instructeurs, of bv menners, vallen hier echter ook onder. Lesgeven is lesgeven.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:56

Todorien schreef:
@ sonja nou dat is dan fraai, maar eigenlijk als de wran er niks vanaf weet kun je lekker zo doorgaan want de wran kan moeilijk iedereen die L3 en lager zit screenen om te kijken of ze ook les geven....... toch?!

kijk en als je les geeft via een rijvereniging kan ik mee voorstellen dat de vereniging zegt we hebben liever dat je een diploma voor lesgeven hebt ivm verzekering..... klaar dat is dan een verenigingsregel maar inderdaad voor de rest is het een vrij beroep dus wie is de wran om te zeggen pas vanaf L2 mag je lesgeven...... wat is hier de achtergrond van?

De Wran zegt niet, dat je pas vanaf L2 mag lesgeven.
De WRAN (AQHA) zegt, dat als jij les geeft je L2 cq Open moet starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:15

Sonja schreef:
Regel is meer bedoeld om te zorgen dat niet elke nitwit zich trainer gaat noemen in het westernwereldje, en om te zorgen dat trainers niet in beginnersklasses gaan starten ....

Op zich dus helemaal geen gekke of verkeerde regel. Als je zelf nog een beginner bent, moet je nog geen anderen les willen geven. En als je lesgeeft, moet je niet tussen de beginners willen starten want je vind jezelf immers al goed genoeg om anderen te instrueren....

Overigens was dat dikgedrukte ooit het uitgangspunt, maar zorgt regel 305 er voor dat meteen duidelijk wordt dat eea eigenlijk nergens op slaat want "gediplomeerden en studenten van (overheids-)erkende westerngeoriënteerde opleidingen mogen lesgeven aan ruiters van alle klassen en paarden van anderen trainen, ONGEACHT DE EIGEN KLASSE."

Dus als je een DRESSUURinstructeur bent, dan moet je L2 starten, maar als je WESTERNinstructeur bent mag je zelfs L5.

Maar goed, dat heeft iets te maken met animals die more equal zijn en da's veeeuuul te literair voor de vroege maandagochtend voor mij.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:44

Buitenzorg schreef:

omdat je zelf zegt dat je nog niet klaar was om wedstrijden te starten 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:46

Klopt sowieso niet, van L1 naar L5 zakken is niet mogelijk.

Je kunt ook eerst trainen voor je gaat starten. OF gewoon accepteren dat je in een hogere klasse (nog) niet elke keer met lintjes thuiskomt. Hoeveel verschil zit er nou daadwerkelijk tussen wat gevraagd wordt, en WIE bepaalt er nou helemaal WAT je in de ring van je paard vraagt???

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:05

Je kan dus ook tegenover je eigen trainer komen te staan. Stel je geeft dus engels les, bent overgestapt naar de western en moet daardoor L2 starten, waar je trainer ook in start. Als de lesklant hoger eindigt, zegt dat niks, en moet iemand zelf toch een beetje kunnen relativeren. Als het vaak gebeurt, wordt het wel anders misschien.
Zegt nog niet of iemand die vaak wint, net zo goed kan lesgeven als die trainer.

Laatst ging een klant van mij na een hele tijd weer starten. Vorige keer was alweer tijd terug en in de L5. Ze wilde nu met jonge paardje in de L5, maar moest in de L4. Daar was op zich geen reden voor, het was al een tijd terug, maar 1 of 2x gestart, dus ook niet zoveel punten gehaald.
Voor haar bracht het extra zenuwen met zich mee, aangezien ze met het jonge paard had gedacht bij de L5 te mogen kennismaken. Ze heeft het gewoon gedaan, net als wedstrijden daarna en het is netjes gegaan. Toch is dat dan jammer en een beetje krom van de Wran zo stug te zijn als iemand aanvraagt met jong paard en weinig ervaring in de L5 te willen beginnen.