[WN] Reinen in een buitenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JohnnyReiner

Re: Reinen in een buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 13:04

Daar heb ik nog nooit van gehoord......

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:06

tikfoutje ge, ik bedoelde als het NIET dagen na mekaar regent

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 13:11

Nee, bedoel dat verhaal over wel leren anticiperen enz., :)

Maar eh, een bak van 100m lang, die heb ik nog nooit gezien haha, geloof dat 65 meter of 80 meter wel het langste is wat ik ooit heb gezien.

Kan alles wel nog groter maken, maar als je dit ziet is het van buitenaf al een behoorlijke zandplaat :+

Er rijden er altijd maar 1 of 2 tegelijk in thuis, dus ruimte genoeg, en voor je aan de lange zijde aan het einde bent, nou duurt wel even.

Het sproeien doe ik ook omdat anders de buren met slepen zand op hun bbq hebben, al zitten die net een eind verderop. Het is ongelooflijk hoe het nu stoft.

Vorige keer zat ik met die warmte met alleen een bermuda op de trekker, toen ik klaar was kreeg ik van cowgirl een huiskamerverbod. Eerst douchen :D

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:50

spatter schreef:
ik moet altijd lachen als mensen over anticiperen beginnen
dat moet je juist oefenen en is misschien wel het allerbelangrijkste om een paard goed te leren voordat je wedstrijden gaat rijden

ieder paard weet na een paar reiningproefjes precies waar de stops zitten
het is juist de kunst je paard te leren dat hij MOET weten wat er komt en toch te wachten op de hulp van de ruiter
een paard die weet wat er komt is voorbereid en kan nog perfecter de oefening uitvoeren

Weer iets bijgeleerd op bokt...... 8)7 := _O- :D

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:46

Romkabouter schreef:
Stoppen in een bak met houtsnippers :?

Yep, die megatop word niet stroef en blijft los genoeg,zal ook te maken hebben met het formaat van de snippers en de houtsoort.

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 20:24

CherokeeChum schreef:
Romkabouter schreef:

Yep, die megatop word niet stroef en blijft los genoeg,zal ook te maken hebben met het formaat van de snippers en de houtsoort.

Echt nooit gezien, maar misschien leer ik hier ook nog wat, al stam ik uit het Radio Veronica tijdperk ;)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 23:56

Ik had het ook niet verwacht,maar dat hout was heel klein en vezelig en in combinatie met dat zand best heel goed te doen. Ik ben ook uit dat tijdperk :D

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 19:46

Zelfde bouwjaar ongeveer, denk ik dan :D

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:20

Romkabouter schreef:

dat was mijn gedachte ook ja....
(en dan zijn het de toptrainers die die paarden verprutsen..???)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:21

Nee vnl mensen zoals jij die denken dat als zij er nooit van gehoord hebben het niet bestaat.
Vergroot je wereld... :)*

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 07:51

We hebben ooit wel eens in een binnenbak met een oude megatop bodem gereden, dat was een erg mooie bodem.
Men heeft daar mooie lange stops gemaakt.
Hoe het zich in eeen buitenbak houd weet ik niet, moet je ElCid vragen.
Die heeft het al een tijd in hun buitenbak liggen.
Ligt dan ook weer aan soort het zand denk ik.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:05

Wij stoppen in onze buitenbak, is goed te doen maar gewoon niet all weather proof. Nou moet ik zeggen dat ik zoiezo de stops eigenlijk alleen oefen tijdens clinics omdat ik als de dood ben mn paard te verkloten en dus begeleiding erbij wil hebben maar het kan bij ons wel. Dat van dat anticiperen, ik snap wel wat spatter bedoelt. Leuk en aardig als je thuis altijd je stops anders oefent dan op wedstrijd maar als een paard beetje showsmart begint te worden dan gaat ie toch wel anticiperen. Maar misschien is het dan verstandiger om wat schooling trainingen te doen. Denk dat je daarmee de routine kunt doorbreken en het paard miknder showsmart maakt. Ik heb nooit gehoord van houtsnippers om op te stoppen dus vind het wel grappig om te lezen dat dat dus soms ook kan!

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 18:54

Ik was benieuwd of er mensen sliden in een buitenbak. Of het sowieso wel mogelijk is, heb er een hard hoofd in. Die hele buitenbakproblematiek houdt mij al jaren bezig namelijk.

Maar zoals gezegd, het is slechts een onderdeel van reining, er is zat wat je wel thuis kunt doen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:15

ow mogelijk is het zeker. wij stoppen veel buiten. maar wel alleen als de bodem (die wel geschikt is om te stoppen) droog is. geen idee wat erin ligt trouwens.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 00:38

Ge_Braadslee schreef:
Ik was benieuwd of er mensen sliden in een buitenbak. Of het sowieso wel mogelijk is, heb er een hard hoofd in. Die hele buitenbakproblematiek houdt mij al jaren bezig namelijk.

Maar zoals gezegd, het is slechts een onderdeel van reining, er is zat wat je wel thuis kunt doen.

zoals ik al zei, neem eens contact op met Arendonk
die hebben een grote buitenbak met reiningbodem
zelfs Fonk en Poels kwamen er wel starten met hun jonge spul
Anky is er ook gestart maar moest toen vanwege het weer uitwijken naar de binnenbak en daar lag toen nog geen reiningbodem in

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:35

Ge_Braadslee schreef:

Ik kan alleen spreken voor belgie maar in
rawhide ranch
reiniacs
shenoah
dukes ranch
cras performance horses
weet ik zeker dat daar in de buitenbak stops gewerkt worden. Nu schijnt daar van nature een grondsoort te zijn die nagenoeg perfect is als reiningbodem als het niet te nat is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:20

hm, mijn langste stop was in een binnenbak met houtsnippers....oke, waren aan vervanging toe maar net als CC zegt: de bovenlaag waren losse fijne snippers en de onderl;aag was vlak en keihard! Helaas moest ik wel altijd meteen afstappen en de bak dichtharken, anders was de bak verkloot voor de dressuurruiters....
Verder had ik op mijn oude stal waar mijn paard getrained alleen een buitenbak, kon ik prima in stoppen!
Vergt alleen een goede bodem, veel werk ( meerdere keren slepen per dag ) en beetje afhankelijk van het weer, maar is zeker mogelijk!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:31

je maakt mij toch niet wijs dat wanneer je stopt in, zij het oude, houtsnippers je geen splinters in de onderbenen riskeert, skid boots aan of niet??

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:47

Nog nooit last van gehad ! Heb er een jaar gestaan en juist in de bak met snippers mijn runs gedaan omdat in de zand buitenbak niet te stoppen was. Was te mul, goed voor de springruiters maar voor mij niet.
Goede houtsnippers heb je niks van....inferieure kwaliteit, goedkope k*tzooi wel, dáár krijg je zoolzweren, en ms splinters etc van. Hier niks. Paard liep met PC beschermers om achter en voor.
En ik stopte niet dagelijks.... ben van mening "wat erin zit, zit erin" en hoef je alleen te "tunen" wanneer je een show hebt.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:50

niet denigrerend bedoeld... maar het ligt natuurlijk aan de mate van stoppen.
ik bedoel, stopje van 1 meter of skaten vanuit handgalopje geeft minder snel dat soort schade dan stoppen op volle snelheid met ass op de grond en 7 meter door de grond...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:03

Ge_Braadslee schreef:
Wat ik wel doe is de bak vaak goed natmaken en dan diep slepen. Heb ook al eens geprobeerd met de frontladerbak de boel flink aan te drukken, dat het wat harder wordt.

Maar een echte reiningbodem, zoals bij onze trainer, die krijg je nooit.

Voor aandrukken heb je gewicht nodig, denk dat je meer succes zal hebben met een rol of zelfs een trilplaat dan een frontladerbak.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:47

owjee dat zou ik al helemaal niet doen! gewoon alle overtollige zand eruit halen! dat wat te diep is weg!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:39

dofuzz schreef:
je maakt mij toch niet wijs dat wanneer je stopt in, zij het oude, houtsnippers je geen splinters in de onderbenen riskeert, skid boots aan of niet??

De bak waar ik ervaring meehad was er eigenlijk al geen sprake meer van snippers maar vezels,dus ook geen splinters. En hij moest wel droog zijn, zoals de meeste bodems. Tenminste ik heb nog nooit een natte bak gezien die werkbaar was ihkv serieuze stops.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:30

Qh: Waarom zou je denken dat ik maar een meter stop? Jij denkt steeds dat niemand kan rijden geloof ik.... mijn paard kon ook gewoon 5 tot 7 meter glijden hoor, dat is het probleem niet....en ik glij niet dóór de grond maar over de grond.....

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:18

Dat is dus skaten dan en dan krijg je minder snel wondjes. Ik heb nergens een conclusie over jou getrokken alleen dat je grote verschillen hebt tussen stoppen en stoppen. Was algemeen bedoeld.